RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 306

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 306 av 587 FørsteFørste ... 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 302 303 304 305 306 307 308 309 310 316 326 336 346 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 ... SisteSiste
Viser resultater 6,101 til 6,120 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av iceguy
    Må bare spørre: Er pga lydtetting du skal bygge spot-kasser med sponplater?
    Sikkert ett veldig dumt spørsmål, for alt du gjør "annerledes" er vell stort sett alltid pga lyd og lydtetting :-)
    Den enkle varianten hadde jo vært:
    El-Produkter*:: Dimmere og monteringsutstyr
    Jeg er generelt skeptisk til å bruke papp til slike ting. med tanke på isolasjon som presser på boksen, samt faren for at pappen kan deformere seg pga fuktighet dersom det på en eller annen måte skulle oppstå. Gips bokser er det beste, de er "brannsikre" også. Dersom du bruker slike ferdige plastbokser så inneholder de brannhemmende midler som gjør at den ikke antenner.
    Personlig foretrekker jeg å gjøre boksene litt større enn minstemål pga kjølingen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare spørre: Er pga lydtetting du skal bygge spot-kasser med sponplater?
    Sikkert ett veldig dumt spørsmål, for alt du gjør "annerledes" er vell stort sett alltid pga lyd og lydtetting :-)
    Den enkle varianten hadde jo vært:
    Nei, akkurat dette har utrolig nok ingen ting med lydisolering å gjøre ;-)

Grunnen til spon og ikke (std) papp er simpelthen fordi de må spesialtilpasses i formen i forhold til den trekantede (og begrensede) plassen.

Grunnen til spon og ikke gips, for å ta den vinklingen, er at gips er knotete å forme/lime og feste i forhold til spon. Og, ja, jeg har laget noen gips-bokser, så jeg har forsøkt dette. Og det var bare 4 stk... Nå blir det jo 10 stk. Men gips er selvsagt brannmessig det beste...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nei, akkurat dette har utrolig nok ingen ting med lydisolering å gjøre ;-)

Grunnen til spon og ikke (std) papp er simpelthen fordi de må spesialtilpasses i formen i forhold til den trekantede (og begrensede) plassen.

Grunnen til spon og ikke gips, for å ta den vinklingen, er at gips er knotete å forme/lime og feste i forhold til spon. Og, ja, jeg har laget noen gips-bokser, så jeg har forsøkt dette. Og det var bare 4 stk... Nå blir det jo 10 stk. Men gips er selvsagt brannmessig det beste...
    Så de stålkassene jeg linket til her, er med andre ord for store til å passe inn?

Nå vet/husker ikke jeg om du skal ha 12 eller 230v spotter, men i den "kassen" som en evt. trafo ligger, må være større enn de med kun downlight, pga. varmeutvikling.
    Helt sikkert en annen luring som har kommet med det samme tidligere, men nå er det sagt igjen :-P

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de stålkassene jeg linket til her, er med andre ord for store til å passe inn?
    Må innrømme at jeg ikke så så nøye på målene, men ja, de blir litt brede, ja. Tror jeg har 170mm å gå på. Disse kassene er 200mm.

Nå vet/husker ikke jeg om du skal ha 12 eller 230v spotter, men i den "kassen" som en evt. trafo ligger, må være større enn de med kun downlight, pga. varmeutvikling.
    Helt sikkert en annen luring som har kommet med det samme tidligere, men nå er det sagt igjen :-P
    Ja, men satser på å lage alle like og at alle blir store nok til alt. Tror jeg ender opp med å bare lage sidevegger, slik at spotkassene blir hele skråboksens volum slik:

-spotkasser-lister2-gif

Da blir volumet av hver boks nesten 14 liter. Det burde holde (den største boksen du linket til er vel nesten 13 liter).

Grunnen til at jeg i utgangspunktet ikke vurderte bare sidevegger og hele volumet som spotboks, var at jeg hadde håpet å utnytte så mye som mulig av totalvolumet som bassfelle.

Men jeg tror jeg gjør det litt enkelt og bare lager sideveggene. Da kan jeg faktisk lage dem av gips også. Nå blir det jo ingen "masse-preproduksjon av kasser", bare trekantede biter som limes/fuges fast.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg ikke så så nøye på målene, men ja, de blir litt brede, ja. Tror jeg har 170mm å gå på. Disse kassene er 200mm.

Ja, men satser på å lage alle like og at alle blir store nok til alt. Tror jeg ender opp med å bare lage sidevegger, slik at spotkassene blir hele skråboksens volum slik:

-spotkasser-lister2-gif

Da blir volumet av hver boks nesten 14 liter. Det burde holde (den største boksen du linket til er vel nesten 13 liter).

Grunnen til at jeg i utgangspunktet ikke vurderte bare sidevegger og hele volumet som spotboks, var at jeg hadde håpet å utnytte så mye som mulig av totalvolumet som bassfelle.

Men jeg tror jeg gjør det litt enkelt og bare lager sideveggene. Da kan jeg faktisk lage dem av gips også. Nå blir det jo ingen "masse-preproduksjon av kasser", bare trekantede biter som limes/fuges fast.
    Da er jeg med.

Bare vær sikker på at du har nok avstand til "brennbart materiale". Litt forskjellig fra downlight til downlight

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo begrenset plass mellom "stagene" som man kan se her (ca 17 cm):

-spot-jpg

Får håpe det holder. Jeg ville jo, som nevnt, maksimalisere volumet til bassfeller og minimalisere volumet til spot'er...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om få år får du ikke kjøpt annet enn LED-pærer til de spottene uansett, og da blir spørsmålet om varmeutvikling sekundært.
    Så egentlig er vel spørsmålet om størrelsen på boksene over spottene et spørsmål om når kinorommet er ferdig... 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo begrenset plass mellom "stagene" som man kan se her (ca 17 cm):

Får håpe det holder. Jeg ville jo, som nevnt, maksimalisere volumet til bassfeller og minimalisere volumet til spot'er...
    Hvilke downlighter ble det til slutt? Prøvde å sjekke opp de Helios greiene fra el-produkter, men av en eller annen grunn fikk jeg ikke opp monteringsanvisningen på sidene deres.

Sjekket derimot en annen type fra samme leverandør (Taurus), og den krevde 50 cm til brennbart materiale i lysretningen.
    Det vil da være ned mot gulv, ingenting å tenke på.
    Følgende informasjon i samme dokument:
    I isolerte himlinger må det brukes himlingsbokser over/rundt armaturen.
    12V armatur monteres i himlingsboks der minimumsavstand fra utsparing er 60mm
    — høyde minimum 120mm.
    230V armatur monteres i himlingsboks der minimums avstand fra utsparing er
    110mm—høyde minimum 120mm.

Synes det var lite spesifikt ang. montering i uisolerte himlinger.

Ble forferdelig mye mas om lys her nå, men morro å bidra, eller skal jeg si forhindre, prosjektet 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Om få år får du ikke kjøpt annet enn LED-pærer til de spottene uansett, og da blir spørsmålet om varmeutvikling sekundært.
    Så egentlig er vel spørsmålet om størrelsen på boksene over spottene et spørsmål om når kinorommet er ferdig... 8)
    Hehe - ja du sier noe... Når jeg er ferdig, er halogen-pærer noe vi forteller barnebarna våre om

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke downlighter ble det til slutt? Prøvde å sjekke opp de Helios greiene fra el-produkter, men av en eller annen grunn fikk jeg ikke opp monteringsanvisningen på sidene deres.
    Jeg har vel ikke helt kommet i mål enda med spot'ene, men det blir noe ala det jeg har skissert. Regner med varmeutvikling og avstander ikke er så ulikt fra modell til modell. Det hjelper vel litt at dette er såpass vridbare spot'er at det meste faktisk kommer på utsiden av platen. Men det er klart, det er worst case som gjelder (med hele spot'en inne i boksen).

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja du sier noe... Når jeg er ferdig, er halogen-pærer noe vi forteller barnebarna våre om
    Hehe, om vi rekker dét da!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hehe, om vi rekker dét da!
    ;-)

Det blir et mer og mer aktuelt spørsmål...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel ikke helt kommet i mål enda med spot'ene, men det blir noe ala det jeg har skissert. Regner med varmeutvikling og avstander ikke er så ulikt fra modell til modell. Det hjelper vel litt at dette er såpass vridbare spot'er at det meste faktisk kommer på utsiden av platen. Men det er klart, det er worst case som gjelder (med hele spot'en inne i boksen).
    Og uansett, pærer med reflektortype som sender varmen ned i rommet i stedet for opp i "kassen", er standard tror jeg.
    Var værre før, når folk monterte samme type downlighter i isolert tak med pærer som sendte varmen opp:P

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikker på at det er en ting du har glemt å legge opp rør til:

Høreslynge til høreapparatene når du blir ferdig.:twisted: :twisted: :twisted:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...nye, avanseret LED-systemer bruker Cat5 for å sende signal og strøm, en ide å legge Cat5-kabler til hver spot? Systemene funker slik at en Y-kobler hver spott. Nå vet jeg ikke om dette blir standarden da, men ser at Anolis, en stor "Hi-End"-produsent av LED (ANOLIS - LEaDing lighting solutions) benytter seg av dette systemet... Selv om LED er kostbart i dag er prisene på kraftig vei ned, og i løpet av noen år kan det jo hende at du synes det er litt kult å både å mindt halvere strøm/varmforbruket, samt ha mulighet til å sette spesifikke fargetemperaturer og ikke minst farger, f.eks. blått lys langs veggene o.l...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Er sikker på at det er en ting du har glemt å legge opp rør til:

Høreslynge til høreapparatene når du blir ferdig.:twisted: :twisted: :twisted:
    Mrsmt.

---

Nå er forresten rammeverket 100% ferdig. Neste post på programmet er fuging slik at det blir tett mot vegg overalt rundt hele rammeverket. Er litt usikker på nødvendigheten av dette, men siden det skal fungere som bassfeller, virker det fornuftig.

Har 6 stk 600ml pølser igjen av Sikacryl-S. De kommer nok godt med nå. Eneste er at det er litt knotete å komme til med luft-fugepistolen, men jeg finner nok ut av det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke noe mysterium at TTT i Runes hule... Fuge Rommet er da fullstendig tett fra før. Er ikke hele meningen med bassfellene at de skal være åpne og fylt med isolasjon? Eller skal det bli Helmholtz-resonatorer?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er jo ikke noe mysterium at TTT i Runes hule... Fuge Rommet er da fullstendig tett fra før. Er ikke hele meningen med bassfellene at de skal være åpne og fylt med isolasjon? Eller skal det bli Helmholtz-resonatorer?
    Ja, det var det da vettu... kanskje det blir det, kanskje ikke...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...nye, avanseret LED-systemer bruker Cat5 for å sende signal og strøm, en ide å legge Cat5-kabler til hver spot? Systemene funker slik at en Y-kobler hver spott. Nå vet jeg ikke om dette blir standarden da, men ser at Anolis, en stor "Hi-End"-produsent av LED (ANOLIS - LEaDing lighting solutions) benytter seg av dette systemet... Selv om LED er kostbart i dag er prisene på kraftig vei ned, og i løpet av noen år kan det jo hende at du synes det er litt kult å både å mindt halvere strøm/varmforbruket, samt ha mulighet til å sette spesifikke fargetemperaturer og ikke minst farger, f.eks. blått lys langs veggene o.l...
    Hehe - Cat5 til hver spot. Nå har jeg hørt det også :-)

Men morsomt er det jo. Regner med at jeg ikke trenger å gjøre noe annerledes med k-røra. Om det går strømkabel eller Cat5 blir jo hipp som happ.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig å sitte i mørket fordi man har glemt å åpne portene for lys i brannmuren?

Side 306 av 587 FørsteFørste ... 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 276 286 296 302 303 304 305 306 307 308 309 310 316 326 336 346 356 366 376 386 396 406 416 426 436 446 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •