RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 305

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 305 av 587 FørsteFørste ... 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 285 295 301 302 303 304 305 306 307 308 309 315 325 335 345 355 365 375 385 395 405 415 425 435 445 ... SisteSiste
Viser resultater 6,081 til 6,100 av 11737
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ulempen med et helt nytt tre-borr, er at det lett "henger" seg opp i knatene, og at det fliser opp treverket. Jeg bruker ofte å borre 15-20 tilfeldige hull i et-eller-annet som ikke skal brukes.
    Da får jeg tatt bort de verste problemene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cm for cm...

Pinlig å ikke komme raskere framover, men det er jammen mye mye småpirk med dette rammeverket...

Her er i alle fall østre del ferdig:
    -img_2207-jpg

Opplegget over døra ble jo noe "spesielt"...:
    -img_2208-jpg

Rødt: Ser forresten at det mangler en liten bit på høyre side, men dette blir er enkel rett-på-veggen-greie som tar 2 minutter.

Blått: Denne merkelige "knotten" ble brukt for å få festet denne delen av rammeverket til veggen...

Dobbelt-skråfestet mot den eksisterende spotkassen bak var også underholdende å beregne...:
    -img_2209-jpg

Nå har jeg kun småplukk (dvs en hel kveld for meg) igjen, så er rammeverket 100% ferdig og jeg skal igang med å lage kasser til spot'ene. Må bare høre med trikker hva minimumskravet for disse er.

Noe annet jeg snart meg bestemme meg for er hvor nærme taket jeg skal plassere spot'ene. Litt av poenget med såpass vridbare spot'er jeg skal ha, er at de skal lyse opp veggene. I den sammenheng er det selvsagt best at de er så nærme taket som mulig. På den annen side - mulig det ikke ser så smart ut? Kanskje det blir penere med spot'ene litt nærmere senter av kassene...

-spotkasser-spot-gif

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer for senterplassering av spotter. Tror det vil se ryddigst ut.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Stemmer for senterplassering av spotter. Tror det vil se ryddigst ut.
    Enig med Denonbuster her...
    Mener du kan bruke som tommelfingerregel 135mm klaring for 35W og 150mm for 50W (bakover) som er minimum dersom man ser på spotte bokser.

Etter å ha sjekket litt på byggforsk fant jeg dette bildet som viser min mål:

Vedlagt dette databladet fra byggforsk som pdf fil :smile: 543615.pdf

Legger også med et datablad som går på lyd-demping i gjennomføringer.
    Står også en del om lydlekasje gjennom veggmokser, via K-rør til et annet rom ;-) Det ser ut til at du har oppfylt alle slike krav og vel så det
    421431.pdf

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo eventuelt vinkle spottene noe forover/bakover, om du ønsker et større belyst veggområde.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Enig med Denonbuster her...
    Mener du kan bruke som tommelfingerregel 135mm klaring for 35W og 150mm for 50W (bakover) som er minimum dersom man ser på spotte bokser.

Etter å ha sjekket litt på byggforsk fant jeg dette bildet som viser min mål:

Vedlagt dette databladet fra byggforsk som pdf fil :smile: 543615.pdf

Legger også med et datablad som går på lyd-demping i gjennomføringer.
    Står også en del om lydlekasje gjennom veggmokser, via K-rør til et annet rom ;-) Det ser ut til at du har oppfylt alle slike krav og vel så det
    421431.pdf
    Jeg tror, som dere gutta boys, at det blir penest med spot'ene i midten. Er vel best med tanke på avstand til taket også. Takk for databled! jeg skal prøve å holde meg innenfor verdiene. Kommer til å masseprodusere bokser av sponplater tenker jeg.

Takk for info om gjennomføringer også, forresten! Dette dokumentet hadde jeg (merkelig nok) ikke lest. Burde muligens ha gjort det før all k-rør-arbeidet var gjort, men som du sier så har jeg gått ganske langt for å sikre meg på den biten... ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg tror, som dere gutta boys, at det blir penest med spot'ene i midten. Er vel best med tanke på avstand til taket også. Takk for databled! jeg skal prøve å holde meg innenfor verdiene. Kommer til å masseprodusere bokser av sponplater tenker jeg.

Takk for info om gjennomføringer også, forresten! Dette dokumentet hadde jeg (merkelig nok) ikke lest. Burde muligens ha gjort det før all k-rør-arbeidet var gjort, men som du sier så har jeg gått ganske langt for å sikre meg på den biten... ;-)
    Om ikke annet så kan jo andre forummedlemmer slå opp il "RunesW's hjemmekino fra A-Å" og finne hjelpen der
    Selv har jeg nesten et av skrekkeksemplene med en boks på hver side av veggen :sad:

Egentlig er det en mellomting mellom disse to, dvs med ca 30 cm rør / forskyvning. Må nok fylle i litt guffe i denne boksen vil jeg tro.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy flate RuneW det er ikke rart du går på en smell mtp. motivasjon i ny og ne. Det backing partiet du har lagget til de spottkassene er jo utført overderet nøye.. Er jo ingen som skal se det som er bak:shock:

Uansett det er godt du ser ut til å fått litt glød tilbake:-P

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke annet så kan jo andre forummedlemmer slå opp il "RunesW's hjemmekino fra A-Å" og finne hjelpen der
    Bare litt vel langt mellom A og Å... ;-)

Selv har jeg nesten et av skrekkeksemplene med en boks på hver side av veggen :sad:
    Hmmm, ja. At dette ikke var noe sjakktrekk, visste jeg egentlig før dokumentet. Har blitt advart mot dette en del steder. Mulig det hjelper å fylle rørene med noe. For lyd går, som vi har bevist, gjennom rør så det suser:

[YOUTUBE]zcemBGOZPbg[/YOUTUBE]

Jeg har forresten en god del tack-it til overs...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Fy flate RuneW det er ikke rart du går på en smell mtp. motivasjon i ny og ne. Det backing partiet du har lagget til de spottkassene er jo utført overderet nøye.. Er jo ingen som skal se det som er bak:shock:
    Jepp! Story of my life... :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare litt vel langt mellom A og Å... ;-)

Hmmm, ja. At dette ikke var noe sjakktrekk, visste jeg egentlig før dokumentet. Har blitt advart mot dette en del steder. Mulig det hjelper å fylle rørene med noe. For lyd går, som vi har bevist, gjennom rør så det suser:

[YOUTUBE]zcemBGOZPbg[/YOUTUBE]

Jeg har forresten en god del tack-it til overs...
    Vil tro det. Det skal sies at jeg har side forskyvning mellom dem og litt slyng på røret, men boksen bør nok plugges med noe ja.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro det. Det skal sies at jeg har side forskyvning mellom dem og litt slyng på røret, men boksen bør nok plugges med noe ja.
    K-rørene på videoen var mellom 4-5 meter lange... med 3-4 bend så med et kort bend blir det jo mer lyd, men med lett propping blir det sikkert bra.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fug riktig!

Som litt spesielt fuge-interessert leste jeg denne artikkelen med interesse. Ikke så mye nytt egentlig, men jeg bet meg merke i denne setingen:

Skyv pistolen fra deg når du fyller. Da er du sikker på at du få fylt spalten skikkelig, og at det ikke blir luftlommer.
    Noen som skjønte hva de mente med dette?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du skal "dytte" og ikke "dra" når du fuger.
    Vi bruker dette på vinduer og vindusrammer. JA alle båter lekker

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du skal "dytte" og ikke "dra" når du fuger.
    Ehh... sånn som på det illustrerende bildet til artikkelen?

Det er jo en "spalte" det også... Mulig det skal være en viss bredde på sprekken for at den skal kunne kalles "spalte"...

Men jeg skjønner absolutt poenget for litt grommere sprekker (selv om jeg har gjort det mye feil).

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo helt klart at han drar på dette bildet her.
    Vi gjør det motsatt vei.

MEN, det krever mer trening kan en si.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha et glass med 50/50% vann og Zalo. Etter at du har lagt på fugestrengen (spilleringen rolle hvilken vei) dupper du fingeren i Zaloblandingen og stryker den ut. Blir perfekt.
    alt. kjøp en fugekloss.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig liker jeg best zalo blandingen, men ikke er enn noen dråper i et glass.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo helt klart at han drar på dette bildet her.
    Vi gjør det motsatt vei.

MEN, det krever mer trening kan en si.
    Jeg har faktisk gjort det mer sidelengs noen ganger, for å ha kontroll på "fyllingsgraden". Har aldri "dyttet". Får eksperimentere på neste prosjekt. Nå er jeg jo 99% ferdig - med fugingen altså ;-)

Ellers er Zalo en selvfølge, men det kommer litt an på type fugemasse. Zalo fungerer perfekt på silikon, men ikke så bra på f.eks. Sikaflex (skjønt jeg vet ikke om noe fungerer bedre). På acrylmasse bruker jeg bare en fuktig finger og klut...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må bare spørre: Er pga lydtetting du skal bygge spot-kasser med sponplater?
    Sikkert ett veldig dumt spørsmål, for alt du gjør "annerledes" er vell stort sett alltid pga lyd og lydtetting :-)
    Den enkle varianten hadde jo vært:
    El-Produkter*:: Dimmere og monteringsutstyr
    El-Produkter*:: Dimmere og monteringsutstyr

Side 305 av 587 FørsteFørste ... 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 285 295 301 302 303 304 305 306 307 308 309 315 325 335 345 355 365 375 385 395 405 415 425 435 445 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •