RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 304

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 304 av 587 FørsteFørste ... 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 294 300 301 302 303 304 305 306 307 308 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 434 444 ... SisteSiste
Viser resultater 6,061 til 6,080 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe - motgangssupportere er de eneste sanne supportere

---

To dager til nå, så er jeg over den siste kneiken i denne omgang. Men det tok jammen meg litt tid å komme over sjokket fra sommerferie og "fri fra alt" (inkludert kinobygging) til full jobb, to unger i skole (hvor av en i 1. klasse med alt det innebærer av tilpasning), foreldremøter (m/nye verv :shock, foreldresamtaler omtrent hver kveld, kjøring til diverse treninger o.l. også omtrent hver kveld og oppstart av kinobygging...

Ting begynner imidlertid å "normalisere" seg nå, heldigvis!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    foreldresamtaler omtrent hver kveld
    Håper for din skyld at du er lærer ;-)

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hmmm.... ja, det stemmer jo selvsagt ops:. Forbore på sidene er jo obligatorisk, men hvis man forborer med disse bitene på plass, så vil de selvsagt også fortsette med det (å være på plass, altså).

Ikke bare har jeg hatt lang pause, men jeg har tydeligvis formattert hue også... Det kan jo bli underholdende utover
    Noen fortalte meg her om dagen at det fins en litt enklere utagve av en skrue, som visstnok heter spiker Et par spiker på hver side holder den vel på plass, og de kommer heller ikke til å dra ut klossen fra veggen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Håper for din skyld at du er lærer ;-)
    Hehe - nei, det hadde blitt stygt, både for ungene og for meg...

Jeg kan jo ikke engang sjargongen... Det heter sikkert ikke forledresamtaler alt det som har foregått. Jeg burde kanskje heller ha kalt det "skole og barnehage-relatert møtevirksomhet på kveldstid". Mye som skjer helt i starten av skoleåret.

Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Noen fortalte meg her om dagen at det fins en litt enklere utagve av en skrue, som visstnok heter spiker Et par spiker på hver side holder den vel på plass, og de kommer heller ikke til å dra ut klossen fra veggen.
    Spiker? Aldri hørt om. Her i huset SKRUR vi det vi skal feste

Neida, vi får se hvordan vi tar det når den (fri)tiden kommer. Det er ikke slik at jeg funderer i en uke på hvordan jeg skal gjøre dette, altså!

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrues det som skrues kan!

Angående fremdrift, skal ikke klage... du er ferdig lenge før meg! Kjenner veldig godt til at motivasjonen ikke alltid er på topp. Sjelden arbeid på "den fremtidige kinoen" blir prioritert fra fruen her åsså.
    Men igjen, nå som du er så nær
    Lykke til, dette ser meget bra ut

Har du noe bestillingsliste på delene du bestilte fra Fresh btw? Prøver å finne lydfellene og viften på fresh, men går meg litt vill der....

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Sjelden arbeid på "den fremtidige kinoen" blir prioritert fra fruen her åsså.
    Setter du henne til å bygge den?

Det holder vel at du prioriterer den;-)

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Setter du henne til å bygge den?

Det holder vel at du prioriterer den;-)
    Hehe, joda.... men det er alltids mye annet som må prioriteres først (ifølge henne)
    Høst/vinter er fin kino tid

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrues det som skrues kan!

Angående fremdrift, skal ikke klage... du er ferdig lenge før meg! Kjenner veldig godt til at motivasjonen ikke alltid er på topp. Sjelden arbeid på "den fremtidige kinoen" blir prioritert fra fruen her åsså.
    Men igjen, nå som du er så nær
    Lykke til, dette ser meget bra ut

Har du noe bestillingsliste på delene du bestilte fra Fresh btw? Prøver å finne lydfellene og viften på fresh, men går meg litt vill der....
    Jeg skal nok klare å hoste opp en slik liste, men nå er det natta. Vekkerklokka mi står på 5:40... Bare minn meg på det her hvis jeg glemmer det.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune, nå som du har fått brukt Makitasettet en del, har du tid og lyst til å komme med en "brukertest"?
    Jeg vurderer selv å kjøpe drillen og sirkelsaga i samme serien som du har, det er sikkert fler som er nysgjerrig i å høre dine erfaringer ang. de forskjellige verktøyene i settet..?

Hvor lang batteritid oppnår du med de forskjellige verktøyene, hvor enkle er de i bruk?
    Ang. sirkelsaga, synes du den er nøyaktig og fast i fisken? Hvordan er ytelsen opp mot en 220v sirkelsag, bør man ha begge deler, er 220v sag førstepri, eller vil du si at man klarer seg med Makitas 18v sirkelsag?

mvh

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du'n:
    -ventilasjonsdeler-gif

I tillegg har hadde jeg noe bend og lydfeller liggende...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Rune, nå som du har fått brukt Makitasettet en del, har du tid og lyst til å komme med en "brukertest"?
    Jeg vurderer selv å kjøpe drillen og sirkelsaga i samme serien som du har, det er sikkert fler som er nysgjerrig i å høre dine erfaringer ang. de forskjellige verktøyene i settet..?

Hvor lang batteritid oppnår du med de forskjellige verktøyene, hvor enkle er de i bruk?
    Ang. sirkelsaga, synes du den er nøyaktig og fast i fisken? Hvordan er ytelsen opp mot en 220v sirkelsag, bør man ha begge deler, er 220v sag førstepri, eller vil du si at man klarer seg med Makitas 18v sirkelsag?

mvh
    Hehe - tror du jeg er en håndverker, eller? Neida, jeg er ikke allergisk mot å skrive noen ord jeg, vettu ;-)

Vi kan ta sirkelsaga først:
    Jeg synes den er en drøm å jobbe med. Riktignok har jeg bare en annen billig-Bosch (også barreridrevet) å sammenligne med. Jeg har aldri hatt en nett-drevet sirkelsag. En ting er opplagt - batteriverktøy kan ikke sammenlignes med nettdrevet verktøy. De faller helt igjennom på rå kraft. Derfor vil/kan jeg ikke sammenligne med 230V-verktøy. Om du bør prioritere 18V eller 230V kommer veldig an på bruken. Til store tunge oppgaver må du vel ha en 230V. Til småpusling (som tross alt er det jeg driver med) holde 18V Makitaverktøy lenge.

Jeg savner ikke mer power til mitt bruk (som stort sett er "finsnekring"). Ja, jeg her opplevd at sirkelsaga går tom for batteri og ja, jeg har opplevd at den sliter. Faktisk så kjørte jeg den rimelig hardt bare for noen dager siden da jeg splittet ca 10 lengdemeter med 36x48 på skrå og brukte hele dybden til sirkelsaga. Da ble faktisk batteriet så varmt at det nektet å begynne å lade før det hadde kjølet seg litt! Men med 3 batterier og 20 min-lader så skal det godt gjøres å gå tom med mitt bruk.

Som sagt sirkelsaga er helt topp. Lett og presis. Jeg har dessverre saget over noen skruer med den, så bladet er ikke helt topp, uten at jeg har merket noen store problemer av den grunn. Skal snart handle en pendelstikksag fra over dammen og da tar jeg nok med et par sirkelsag-blader også.

Drillen
    Drillen er det vel ikke noe spesielt å skrive om. Den fungerer akkurat som den skal og virker bunnsolid. Sterk som rakker'n er den også og har et kjekt lys som delvis lyser opp arbeidsflaten. Har sett andre løsninger som lyser enda bedre enn denne, men det er ok.

Vinkelsliperen
    Denne virket overraskende bra. Hadde aldri trodd at en batteri-vinkelsliper skulle kunne fungere, men det gjør den faktisk. Igjen, den er selvfølgelig svakere enn sine 230V brødre, men hvis man tar hensyn til dette ved bruk, er den helt kurant. Har brukt den en god del. Jeg kjøpte den jeg ikke hadde funnet min 230V vinkelsliper på 2 år. Den dukket imidlertid oppskriftsmessig opp ikke så lenge etter jeg hadde kjøpt Makita-settet, så nå har jeg begge deler. For tøff bruk, velger jeg 230V-versjonen, men for sliping, småkutting er Makitaen helt kurant.

Bajonettsagen
    Denne er også perfekt for mitt (riktignok beskjedne) bruk og har aldri savnet noen ledning. Har hurtigfeste av sagblad, noe som er kjekt å ha siden jeg tar av bladet hver gang jeg legger saga i bag'en.

Hvor mange av verktøyene har jeg glemt nå?

Jo skrutrekkeren eller "impact driver" som de kaller den. Det er vel nærmest en slags slagtrekker. Denne var den eneste skuffelsen i pakken, men det kan være fordi jeg ikke skjønte helt hva slags bruk den var ment til. For meg blir den alt for voldsom og "normal" skruing egner den seg ikke til, så vidt jeg har forstått. Den har fått fantastiske tester, så ett eller annet regner jeg med den er suveren til... Men jeg bruker Metabo'en til skruing og faktisk Makita-drillen til skikkelig grovskruing. Det slag-greiene er jeg ikke helt fortrolig med...

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for listen Rune.
    Satse på dette fungerer bra.....beste hadde igrunnen vært om du hadde fått ferdig din kino først, så fått tilbakemeldinger på hvordan ventilasjonen fungerer

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for listen Rune.
    Satse på dette fungerer bra.....beste hadde igrunnen vært om du hadde fått ferdig din kino først, så fått tilbakemeldinger på hvordan ventilasjonen fungerer
    Da ville du i så fall ha vært selve definisjonen på tålmodighet, min venn ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høna eller egget?

"Høna eller egget?" ? Hva er det for en duste-tittel, vel det kommer vi tilbake til litt senere.

I mens...

I går fikk jeg holdt på litt nede i dypet igjen og kveldens oppgave var å knote ferdig rammeverket til skråspotkassene.

Første punkt var disse berømmelige mellom-bitene. Lim? Skrue? Spiker? Jeg endte opp med å lime og skru ;-)

Først forboring:
    -picture-1172-jpg

Jeg har endelig begynt å bruke trebor når jeg borer i tre, slik som det under:

Til nå har bor vært bor og jeg har bare tatt et passende bor fra en boks omtrent som under:

(ja, jeg vet forskjell på bor til metall og mur...)

Uansett, trebor er helt klart tingen for tre - overraskende nok

Jeg endte opp med å forbore bare på sidene og ikke i selve emnet, siden min frykt for forskyvning viste seg å være veldig overdreven. Plassering av et større stykke i underkant og en stå hånd var nok til at ting holdt seg fint på plass:
    -picture-1177-jpg
    (og med lim og skruer vil det sikkert holde seg på plass en stund også...)

Ble ferdig med alle disse småtassene i går. I tillegg er det overraskende mye småbiter som må på plass (særlig rundt dør-løsningene) før det er spikerslag til alt av plater i alle retninger. Er godt igang med dette også, men det er litt opp og fram.

----

Eh, ja, så var det høna og egget... Jeg har endelig fått et tilfredsstillende (dvs grisete) svar på det evige spørsmålet om det var høna eller egget som kom først.

Svar: Ingen av delene - det var hanen!

Ha en god dag!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nysgjerrige ble vi i hvertfall
    Godt å se at du bruker metoden "Belte og bukseseler" på slike småbiter

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den bor-issuen har jeg faktisk aldri tenkt noe særlig over, men selvsagt blir det jo mer nøyaktig med den spissen foran.

Bra å se du er tilbake med samme humør som tidligere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Den bor-issuen har jeg faktisk aldri tenkt noe særlig over, men selvsagt blir det jo mer nøyaktig med den spissen foran.

Bra å se du er tilbake med samme humør som tidligere.
    Bedre presisjon pga av spissen, men jeg synes også at boret går lettere gjennom materialet. Kanskje fordi multi-purpose-boret jeg sammelignet med var slitt? Synes også at tresponet har en tendens til å pakke seg litt mer med "vanlige" bor, men det kan også være pga at boret jeg sammenlignet med var ødelagt... Hva vet jeg? Synes det funker ok nå i alle fall..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en teori om at når boret er litt slitt så vil "sponet" bli mer finkornet og da pakker det seg, og man får en dobbelt-så-dårlig-effekt. At sponet ikke slipper ut er gjerne en av årsakene til at ting går tregt. Merket det godt da jeg skulle hullsage til elboksene i de MDF-platene. Trikset var selvsagt å bore et hull som akkurat tangerte hullsirkelen slik at sponet kunne renne ut på undersiden, ellers var det nesten umulig å få tatt ut hull uten at brannvarsleren begynte å ule.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en teori om at når boret er litt slitt så vil "sponet" bli mer finkornet og da pakker det seg, og man får en dobbelt-så-dårlig-effekt. At sponet ikke slipper ut er gjerne en av årsakene til at ting går tregt. Merket det godt da jeg skulle hullsage til elboksene i de MDF-platene. Trikset var selvsagt å bore et hull som akkurat tangerte hullsirkelen slik at sponet kunne renne ut på undersiden, ellers var det nesten umulig å få tatt ut hull uten at brannvarsleren begynte å ule.
    Kanskje ikke så dumt tips det skal jeg ha med meg i tankene når jeg kommer dit.

Et slitt/ sløvt bor skjærer rett og slett dårligere. Et tre-bor slik RuneW har brukt skjærer fra ytterkant og vil gi et penere snitt i treverket i tillegg til at det holder seg bedre på rett kurs. Ikke minst at det er lettere å treffe oppmerkingen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt om dette trikset før og selv om jeg aldri har prødv det selv, så har jeg stor tro på det!

Side 304 av 587 FørsteFørste ... 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 294 300 301 302 303 304 305 306 307 308 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 434 444 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •