RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 30 av 587 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 530 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 11737
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hehe... sant nok. men alikevel, litt tid har man jo alltids...

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Mannen har jo familie, tross alt!
    Familie? Mener du enda en familie... bortsett fra oss alså

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager "dau tråd", men jeg har hatt en liten "AVForum/kjelleren eller meg"-light runde hjemme og det er ingen spøk kan jeg love dere...

Så resultatet er vel at jeg må ta det meste av jobbingen etter 23, og skrivingen på jobb... Det vil med andre ord gå, om mulig, enda tregere enn før... :-(

Men det viktigste er, som HoJ poengterer, familien, så sånn er det.

---

Når det er sagt, har jeg jeg gjort noen småting....

Jobber meg oppover i k-rør-dimensjonene:
    -img_9399-jpg

For festing av 32mm k-rør i mur må man til med DIY-midler:
    -img_9400-jpg

Masseproduksjon som Henry Ford ville ha nikket anerkjennende til:
    -img_9401-jpg

Over døråpningen vil k-rørene bli hengende i "løse luften" så jeg måtte finne på en feste-løsning. Første forsøk ble dette:
    -img_9404-jpg

Men jeg fikk kalde føtter mht kobling mellom inner- og ytter-rom, så jeg gikk tilslutt for dette isteden:
    -img_9406-jpg

Det røde rektangelet markerer ca posisjon for taket i det lille rommet mellom dørene. K-rørene må holde seg over dette.

Merk ellers at det er godt med luft mellom muren og stenderverket. Liff FOR mye for min smak, men det ble slik av diverse årsaker. F.eks. så er det 2-3 cm forskjell på muren oppe og nede.

Tre slike patentbånd-løkker skal, etterhvert, bli temmelig stappet med k-rør:
    -img_9410-jpg

Første rør ut var 32mm k-røret til HDMI-kabelen:
    -img_9408-jpg
    (det røre rektangelet markerer et potensielt "gnisse-punkt", men i motsetning til slik det ser ut på bildet, er det godt med luft mellom)

Unødvendig bilde fra en annen vinkel...:
    -img_9409-jpg

Og et ditto unødvendig bilde av k-rør så langt. Det er vel ca 5-6 k-rør som mangler i denne bunten:
    -img_9411-jpg

Jeg har oppdaget at 50m 20mm k-rør var akkurat halvparten av det jeg trengte, så det er midlertidig stopp til jeg får tak i en rull til.

Nok et bilde får har behov for:
    -img_9412-jpg

Det kan fort ta litt tid før neste runde - av forståelige årsaker... sorry!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen spøk..det kan jeg skrive under på! Må gå noen slag før alle blir fornøyd! Greit å ligge litt lavt når man får beskjed om det. Vi "gutta" har vel en tendens til å dra slike ting litt vel langt, og damene ser det ikke helt på samme måte alltid!
    Det blir sikkert veldig bra når alt står oppe og går

Ps! Dama så dette innlegget og diskusjonen var allerede halveis i gang igjen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stormen over for denne gang :-)

Stormen er over for denne gang og vi prøver oss litt forsiktig igjen ;-)

---

Jeg startet så vidt på den langtekkelige jobben med å fuge takgipsen:
    -img_9419-jpg

Jeg har bare tatt ett (av 10) "mellomrom", da det er et herk å pumpe så mye fugemasse. Men nå blir det snart andre boller, for nå har jeg bestilt denne . Den kom faktisk i går (men har ikke hentet den på posten enda (for det skal W!! gjøre i dag)), bare 4 dager etter bestilling. Jeg bestilte pistolen, pluss litt ekstrautstyr og det hele kom på ca 1000 spenn.

Galskap å kjøpe noe slikt for ett rom, selvsagt, men deler av beløpet kan faktisk forsvares ved det man sparer på å kjøpe 600ml pølser vs 310ml patroner. Bruker jeg 100 patroner blir det ca 3000,-. Bruker jeg 50 pølser blir det ca. 2300,-, og da er vi langt på vei mot å finansiere kjøpet.

Vel, vel...

Litt trekking av rør igjen. Her kan man, hvis man har god fantasi, skimte oppsettet av høyttalere bak:
    -img_9418-jpg

20mm rør til høyre og venstre bakhøyttalere. 20mm + 16mm (høytt.kabel + strøm/trigger/signal) for sub på høyre (som foreløbig mangler 20mm-røret pga akutt rørmangel...) og venstre side. Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å ha sub'er bak, men greit å være forberedt!

32mm rør til PJ:
    -img_9420-jpg

Jeg har ikke festet det helt frem enda, for jeg jobber fortsatt med å finne en god løsning på tetting mot lydgjennomgang i forbindelse med denne gjennomføringen...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ååh...den fuginga er kjedelig...gjesp
    Bra å ha deg tilbake! Merkelig stille på konstruksjonssida om dagen når du ikke var der
    Får vel bidra litt jeg også nå..har endelig funnet et Resize program..lå på Macen (flaut).

Stå på...om enn litt roligere...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Bra å ha deg tilbake! Merkelig stille på konstruksjonssida om dagen når du ikke var der
    Ikke det at det har skjedd noe interessant heller... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Luftdrevet fugepistol i hus!

Hehehe. Endelig kan jeg bedrive litt seriøs fuging her i gården. Denne ble hentet (faktisk av min W) på posthuset i dag:
    -img_9425-jpg

Denne kjekke luftdrevne saken tar 600 ml pølser som dette:
    -img_9422-jpg

Dette er Sikacryl-S, noe jeg har blitt anbefalt å bruke til lydisolasjon siden den er litt mer elastisk (plastoelastisk) enn standard fugemasse (så vidt jeg har forstått). Siden jeg bruker 600 ml pølser blir likevel ikke prisen avskrekkende. 46,- m/mva koster en 600 ml pølse. Med tanke på at en 310 ml patron med den aller billigste "møkka-fugemassen" koster rund 25 spenn, blir denne prisen langt fra avskrekkende.

Dessverre hadde de bare en halvfull kasse igjen:
    -img_9423-jpg
    (som er alt for lite, men "ail bi bak")

Jeg har også vært i kontakt med AllFug (den som ikke våger å spørre får ikke noe svar) for å finne ut av hva de gjorde for å få feste på den avkuttede delen av gipsplater (som nødvendigvis er full av gipsstøv).

Det de anbefalte på slike vanskelige steder var denne:
    -img_9424-jpg

Sika Primer 3, er dyr (200,- per 250 ml...) og giftig, så det blir nok ikke den mest brukte primeren her i huset. Men jeg bare måtte se hva de snakket om når de anbefalte den... Synes personlig Heydi KZ gjør en bra jobb.

Her en pølse på vei inn i pistolen:
    -img_9426-jpg

Pistolen funket glimrende, men var uvant (og den blir for tung å bruke med en hånd). Etter en stund synes jeg den gikk tregere. Ikke kunne det være lufttrykket fra kompressoren heller, for den hadde nettopp gått. Dårligere og dårligere gikk det. Jeg skrudde opp matingen på max, men det hjalp bare et lite sekund før det så vidt kom noe fugemasse... WTF??? Det endte med at jeg åpnet pistolen og tittet inni...

Åh...:
    -img_9428-jpg

Får du stort mer fugemasse ut av denne er du god:
    -img_9429-jpg

Og her er grunnen til at det gikk en hel 600 ml pølse bare på en bredde:
    -img_9431-jpg
    (dette stedet er det mest mislykkede av alle mine tilskjæringer av gips, med opp til 15 mm avstand til bjelke... ops

Til slutt - takket være Atle sin artikkel om yamaha DSP-Z11 bare måtte jeg dra fram k-rør til bak-presence-høyttalere:
    -img_9432-jpg

De kommer til å gå inne i spot-kassen i bakkant, så derfor gjør jeg ikke noe stort nummer av disse rørene (og lengden er heller ikke så kritisk (enda)).

Litt usannsynlig at jeg noengang vil ha råd til den receiver til 50 laken, men kanskje en rimeligere Yamaha-modell?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt tankespinn rundt lydvindu igjen...

Her var'e liv - rai rai! ;-)

---

Uansett. Stikker av på et sidespor som vanlig...

Lydvindu. Jeg har som skrevet planer om å lage et eget lydvindu av relativt tykt glass som blir plassert i det innerste rommet. Det eksisterende "lydvinduet" blir da i den ytterste veggen. Hadde i utgangspunktet planer om et gedigent tykt laminert glass (20mm), men blir litt skeptisk når jeg ser følgende tabell fra Byggforsk 533.109:

-lydrute-gif

Det er mange tabeller i dette bladet, men den over er det som ligner mest på mitt tilfelle (enkeltrute med relativt stor avstand til en isolerende konstruksjon). Som man kan se av de merkede områdene gir det slett ingen gevinst å kjøre 8(10) mm laminert glass fremfor vanslig 6 mm glass, kanskje snarere tvert imot. Dette blir jeg forvirret av. Hvordan kan dette ha seg?

Kom igjen - det MÅ da være en med doktorgrad i glassets lydisolerende egenskaper her inne???

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nice

Dette ser jo riktig bra ut Rune! Helt konge verktøy!
    På en 15 mm sprekk, ville jeg vel lagt en stripe til med gips... den er jo 13mm tykk (litt tynnere i sparkelsporet) og en bit på ca 30mm bredde ville spart deg for MYE fugemasse.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at du er tilbake igjen Rune! :-D Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med noen doktorgrad:-(

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dette ser jo riktig bra ut Rune! Helt konge verktøy!
    På en 15 mm sprekk, ville jeg vel lagt en stripe til med gips... den er jo 13mm tykk (litt tynnere i sparkelsporet) og en bit på ca 30mm bredde ville spart deg for MYE fugemasse.
    Ja, jeg er godt fornøyd med pistolen!

Det var bare et lite stykke det var såpass "gæli" stor sprekk, så jeg gadd ikke å balle noe mer med det. Fylte så godt jeg kunne med bunnfyllingslist og pøste på med fugemasse ;-)

Det blir en god del greiere i resten av taket.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan du jo gjøre et kupp på "utgående" teknologi!
    VG Nett - Teknologi
    Det finners jo mange filmer på HD-DVD om dagen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt? :shock::?:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope. Får mer el-materiale over helgen, så jeg fortsetter da...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttalerterminaler

Er vel slapt å ikke gjøre grundig research på dette selv, men er det noen som har noe godt forslag til hva jeg skal bruke til høyttalerterminaler på kontrollpanelet på veggen bak anlegget. Der ser ut til å bli sinnsykt trangt om plassen der. F.eks. skal jeg ha minst 11 stk høyttaler-kabel-terminaler der. I tillegg kommer alt det andre som diverse signalkabler, triggere og strømkontakter...

Poenget er i alle fall om det finnes noe relativt kompakt/snertent som man kan koble høyttalerkabler på og som helst er "kompatibelt" med standard veggbokser.

Bare et lite skudd i mørket, mens jeg venter på å komme igang igjen...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er vel slapt å ikke gjøre grundig research på dette selv, men er det noen som har noe godt forslag til hva jeg skal bruke til høyttalerterminaler på kontrollpanelet på veggen bak anlegget. Der ser ut til å bli sinnsykt trangt om plassen der. F.eks. skal jeg ha minst 11 stk høyttaler-kabel-terminaler der. I tillegg kommer alt det andre som diverse signalkabler, triggere og strømkontakter...

Poenget er i alle fall om det finnes noe relativt kompakt/snertent som man kan koble høyttalerkabler på og som helst er "kompatibelt" med standard veggbokser.

Bare et lite skudd i mørket, mens jeg venter på å komme igang igjen...
    Sjekk tyske sommer cable - Kabel Stageboxen Multicoresysteme Mikrofonkabel Stagebox Lautsprecherkabel XLR Stecker Gitarrenkabel Instrumentenkabel Neutrik Hicon (fikk selv katalog derfra i dag, de har mange typer paneler)
    Extron Electronics har mange fine paneler man kan bygge slik man vil.

Ellers så er vel den rimeligste (og selvfølgelig mest arbeid) å bare lage et panel selv og fylle det med komponenter fra elfa (eller mere finslige leverandører).

Må det være type ELKO paneler, eller kan du f.eks bruke "2u 19" rack" paneler overfor hverandre? Kan jo bli jææækla stilig, og chassis-kontakter får du jo for det meste av tilkoblinger...

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Må det være type ELKO paneler, eller kan du f.eks bruke "2u 19" rack" paneler overfor hverandre? Kan jo bli jææækla stilig, og chassis-kontakter får du jo for det meste av tilkoblinger...
    Høyttaler-patche-panel:-) Likte den der:-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at denne går akkurat inn i en boks, men det er vel kanskje ikke HI-end ...
    Biltema Norge
    Alternativt noe slikt Biltema Norge med en DIY front som passer Ernaene:-D
    Det finnes sikkert andre "seriøse" leverandører av tilsvarende også.

Side 30 av 587 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 530 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •