RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 3 av 587 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 503 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av meanbean
    Tror faktisk kinderegg klubben er på Avforumet hadde blitt ganske store eg.
    Eg kan i vertfall kalle meg medlem...

90% ferdig med mitt største DIY prosjekt hittil. 50kvadratmeter leilighet, tar ALT, gulv, vegger og tak, inkl kjøkken. Og siden det er i borettslag naturlig nok sterkt fokus på støydemping.

Når eg tenker på det kan eg melde meg inni kinderegg ++ klubben.
    Ingeniør
    Tekniker
    Elektriker
    DIY

Stå på RuneW. Dette blir bra, og det er flott du dokumentere det skikkelig.
    Takk for støtte!

Ja, tror det er en del teknikere her inne, både selvlærte og andre. Det er vel egentlig ikke så unaturlig.

------ Siste nytt ------

Jeg fortsetter min jakt på kunnskap om ventilasjon og lydisolasjon, og har kommet over denne kjekke lydfellen fra Fresh.

Den kan vise seg å være enda råere enn den jeg tidligere hadde bestemt meg for (som jeg da trodde var alle lydfellers mor...). I hvert fall hvis vi bare leser tabellene for innskuddsdemping/reduksjonstall for hver av de to lydfellene. I tillegg bygger den jo omtrent ikke. Dette kan jeg spare 20 cm av rommets lengde på!

Her er tabellen til Lindab-lydfellen:
    (Jeg har gulet ut det som tilsvarer Fresh-lydfellen i størrelse og rør-diameter.)

Med forbehold om at jeg egentlig ikke har peiling på hva jeg skriver om, virker det i alle fall som Fresh-saken er votter og vinter bedre... Vi snakker nesten 30dB forskjell ved 125Hz!!!

Vel, intet tre gror inn i himmelen, og disse tallene må bare tas med en klype salt. En vesentlig forskjell mellom de to demperene, er at Fresh-saken bruker isolasjonen i veggen som dempemateriale. Dette gir selvsagt en enorm demping fra den ene siden til den andre av demperen, men hva med resten av veggen?

Jeg skal prøve å illustrere hva jeg trøbler med:

Fresh-fellen er jo rett og slett en perforert blikkboks. Hva da med området rett utenfor den indre ventilen? For meg ser det ut som det er lyd rett ut omtrent. Og da hjelper det ikke at tabellen sier 40dB...

Som flaks er, så kommer denne delen av lydfellen under bakken for mitt vedkommende. Det er derfor jeg har tro på denne saken. Jeg kommer mest sannsynlig til å gå for en løsning som er skissert under:

(ja, jeg VET ventiler lavt på veggen ikke er optimalt)

Z dB lydfelle pluss lydventiler gjennom murveggen gjør susen! Her er dB -tabellen for lydventil med 300 mm lengde:

Den har en "dip" ved rundt 250Hz. Men vent, hva skjer når man kombinerer den med den nevnte lydfellen?

Hey, hey! Der den ene viser svakhet, viser den andre styrke! I teorien skal lyddempingen være +87dB fra 100 Hz og oppover.

Men hvordan det er i praksis er jo en annen sak...

Vel, det var kveldens lydisolasjon vs ventilasjon.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke en slik lydfelle (z-kanal) føre til kondensering inne i isolasjonen i veggen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Vil ikke en slik lydfelle (z-kanal) føre til kondensering inne i isolasjonen i veggen?
    Tjah... bra du sa. Det skal jeg sannelig høre med selgeren/konsulenten om! Underlig at han foreslo
    den løsningen i så fall... Han visste jo hvor den skulle brukes.

Som sagt - intet tre gror inn i himmelen... :sad:

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Men ettersom lydfellen er perforert så vil den også fungere som avlufter for nærliggende isolasjon. Dersom en ikke kler den med plast selvsagt, men da mister den vel noe/litt lyddempende effekt. Men jeg tror jeg ville kledd den med et eller annet finmasket bomullstoff som vil fungere som et filter, de fleste isolasjoner støver som kjent og det ville være kjipt å ha gult glavastøv ut av inntaksluften.

Spennede produkt for dem som bygger nytt fra bunn av, men kan selvfølgelig bygges inn i en kasse ved ettermontering. Noteres bak øret for jeg må gjøre noe med ventilasjonen selv, eller lage en DIY variant nå som designet er kjent.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Men ettersom lydfellen er perforert så vil den også fungere som avlufter for nærliggende isolasjon. Dersom en ikke kler den med plast selvsagt, men da mister den vel noe/litt lyddempende effekt.
    Nei, kanskje det vil hjelpe... Hvis ikke vannet fryser eller noe slikt da. Jeg kan alt for lite om disse mekanismene...

Jeg tenkte på om det kanskje gikk an å plaste rundt (foran og bak) den delen av isolasjonen som virker lyddempende, så det i alle fall ikke nådde stenderverket/gipsen. Vet ikke hvordan dette vil fungere.

Men jeg tror jeg ville kledd den med et eller annet finmasket bomullstoff som vil fungere som et filter, de fleste isolasjoner støver som kjent og det ville være kjipt å ha gult glavastøv ut av inntaksluften.
    En god ide det med et stoff mot isolasjons-støv! Går også muligens an å vurdere typen av isolasjon mht til dette. Skal ta også opp dette med fresh-fyren.

Spennede produkt for dem som bygger nytt fra bunn av, men kan selvfølgelig bygges inn i en kasse ved ettermontering. Noteres bak øret for jeg må gjøre noe med ventilasjonen selv, eller lage en DIY variant nå som designet er kjent.
    Jepp. Ellers så koster z-kassetten ca 600 kroner. Kanskje noe å tenke på før en hiver seg i kast med å bore 3000 hull (eller hvor mange det nå er... ;-))

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ja, jeg VET ventiler lavt på veggen ikke er optimalt
    Skal bli spennende å høre hva produktrepresentanten sier til disse temaene som er luftet her i tråden.

Til quoten over: Ettersom denne ikke skal monteres i bærende vegg, kan du da ikke legge den langsved taket og få ventilene i topp? (dvs dreies 90grader i forhold til det du har skissert).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli spennende å høre hva produktrepresentanten sier til disse temaene som er luftet her i tråden.
    Har snakket med fresh-fyren nå.

Han sa at disse z-kassene var brukt tusenvis av steder i alle mulige konfigurasjoner, uten kondensproblemer av den grunn (pga. stadig utskiftning av luft).

Til quoten over: Ettersom denne ikke skal monteres i bærende vegg, kan du da ikke legge den langsved taket og få ventilene i topp? (dvs dreies 90grader i forhold til det du har skissert).
    Hehehe. Gjett hva? Han kom med nøyaktig samme forslag ;-) Kanskje jeg skal bruke deg isteden for ham når jeg lurer på mer?

Det jeg er litt engstelig for ved å legge kassene horisontalt er de røde pilene vist på skissen under:

Jeg kan ikke skjønne annet en at hvis kassen er perforert hele veien, og det bare er 3 cm isolasjon mellom kassen og ytterveggen (anbefalt), så er det så godt som fri bane for lyd fra inneventilen og rett mot yttervegg.

Han påstod at det var null problem og at f.eks. vinduene i rommet var et mye, MYE svakere ledd i kjeden. Det er jo selvsagt helt korrekt, men jeg har jo tenkt å lage "vindus-plugger" som forhåpentligvis hjelper på akkurat det.

Jeg får gnage litt på det her... Kan kanskje gå for en mellomløsning der jeg legger kassa på skrå slik at i alle fall den delen ved inneventilen kommer under bakkenivå. Ventilen kan fortsatt komme 150-180 cm over gulvet.

Ble forresten enige om å gå for 150cm lange lydfeller istedenfor 100cm...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg er litt engstelig for ved å legge kassene horisontalt er de røde pilene vist på skissen
    Nok engang kommer jeg tilbake til mulig nedforing av taket og kasser rundt taket. Dersom du legger z-kassen i nedboksingen vil du kunne øke distanse fra yttervegg til bakvegg i z-kassen, samtidig som du får lengre distanse på lydfellen ut til viften/innsug.

Ulempen er selvsagt at denne løsningen "spise" av plassen i en evnt. kasse og går på bekostning av andre komponenter som gjerne skulle vært der, alternativt må nedboksingen bli større.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok engang kommer jeg tilbake til mulig nedforing av taket og kasser rundt taket. Dersom du legger z-kassen i nedboksingen vil du kunne øke distanse fra yttervegg til bakvegg i z-kassen, samtidig som du får lengre distanse på lydfellen ut til viften/innsug.
    Kokken, dette er siste advarsel! Hvis du ikke slutter å komme meg i forskjøpet, ser jeg meg nødt til å bli voldelig... ;-)

Sjekk dette (og ignorer de gamle lampene og at et ikke er kasser på sidene):

Jeg kom også på at en "tak-kasse" selvsagt kan romme mer en ett lerret og noen spot'er

I tillegg får jeg nå ventilene i taket og att på til TO av dem (mindre suselyder).

Kona sa noe overraskende i går at slike tak-kasser hadde hun da ingenting imot... jaja :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken, dette er siste advarsel! Hvis du ikke slutter å komme meg i forskjøpet, ser jeg meg nødt til å bli voldelig... ;-)
    Bah! Jeg er allerede stor og stygg og har forferdelig tannstilling fra før, du må nok skremme meg med noe mer grusomt. Høyere ølpriser pleier å hjelpe.

Uansett har jeg gitt deg flere timer forsprang nå og du har ikke kommet med noe nytt, så da må jeg vel kunne slippe til med en kommentar! ;-)

Tegningen din med plassering av Z-kassen er litt anderledes enn det jeg tenkte: Jeg ville hatt Z-kassen INNE i selve nedforingen slik at avstanden til yttervegg ville økt, deved økt avstanden på "de røde piler". Skulle herjet med tegningene dine men jeg behersker ikke photoshop godt nok...

Uansett er det flott at dragen ikke har nedlagt veto mot nedboksing, du står nå endel friere i design og løsning.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bah! Jeg er allerede stor og stygg og har forferdelig tannstilling fra før, du må nok skremme meg med noe mer grusomt. Høyere ølpriser pleier å hjelpe.
    Hø hø hø :-)

Uansett har jeg gitt deg flere timer forsprang nå og du har ikke kommet med noe nytt, så da må jeg vel kunne slippe til med en kommentar! ;-)

Tegningen din med plassering av Z-kassen er litt anderledes enn det jeg tenkte: Jeg ville hatt Z-kassen INNE i selve nedforingen slik at avstanden til yttervegg ville økt, deved økt avstanden på "de røde piler". Skulle herjet med tegningene dine men jeg behersker ikke photoshop godt nok...
    Jepp. Jeg vet. Siktet mer til ideen din om at nedforingen kunne brukes i ventilasjons-sammenheng enn det nøyaktige løsningsforslaget. Når det gjelder "dei raude pilane", så frykter jeg igrunn ikke dem med det siste designet. Nå har jeg jo god plass i boksen til å fore på med lydfeller FØR z-kassen. Saken er nemlig den at jeg har en del spirorør, bend og lydfeller liggende. Så det vil koste meg null og niks å spe på med dette f.eks. inne i nedforingen, eller ut gjennom den. Jeg vil tro selv JEG (og naboen mot denne veggen) får sove om natta med det siste (syke) forslaget mitt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sykt :)

Dette begynner å bli skikkelig galskap RuneW, men det liker jeg..hehe Tråden din er til stor hjelp for meg iallefall! Skal igang med bygging om ikke lenge og er litt fanatisk selv når det gjelder å dempe opp i stue + til naboer. Skal følge nøye med her, det er sikkert. Har du noen mulighet til å skissere hva dette koster??

Chris

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i akkurat samme situasjon som deg rune..så her skal vi følge med

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette begynner å bli skikkelig galskap RuneW, men det liker jeg..hehe Tråden din er til stor hjelp for meg iallefall! Skal igang med bygging om ikke lenge og er litt fanatisk selv når det gjelder å dempe opp i stue + til naboer. Skal følge nøye med her, det er sikkert. Har du noen mulighet til å skissere hva dette koster??

Chris
    Hyggelig hvis denne tråden hjelper noen. Det er mye av poenget :-) Og det er ekstra hyggelig med positive tilbakemeldinger. Du trenger ikke å skrive noe fornuftig - bare å høre at folk henger med er inspirasjon til å fortsette å skrive!

Hvis du tenker på selve ventilasjons-utstyret, så ble det mye mindre enn jeg hadde fryktet. Komplett med alt av utvendige og innvendige ventiler, 2 + 2 lyddempere, trinnløs styring av vifte og vifte til montering på yttervegg, dvs. løsningen som vist under, koster ca 5800,- med mva.

Det er viften som koster mest (ca 3500,-). Kan du greie deg men en normal kanalvifte, koster det kanskje bare en tredjedel, men som nevnt tidligere i denne tråden, så er jeg ingeniør og MÅ ha aksess til leamikken i tilfelle noe går skeis... ;-)

Du er forresten praktisk talt nabo til Fresh Norge så det blir jo ikke vanskelig å få tak i delene heller...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Er i akkurat samme situasjon som deg rune..så her skal vi følge med
    Velkommen! Skal prøve å komme opp med noe fornuftig. har så sent som i kveld 20:30 vært i kontakt med Fresh-mannen og endret designet... Skal prøve å rable ned noen CorelDraw-tegninger etter hvert.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon V4

Mannen syntes V3-løsningen var veldig bra, men var redd det ville medføre (for) stort trykkfall. Jeg regner med at det han mente var at det ble for lange og trange rør for de luftmengdene som skal flyttes. Derfor har jeg dratt det hele videre og skissert en versjon der de to innerste ventilene har hver sin tilførsel utenfra, slik at man i praksis dobler arealet av kanalen. Min akustiske kontakt har sagt at dette ikke betyr at lydisolasjonen halveres eller noe slikt tull.

Har ikke fått noe svar enda (dårlig - klokken er jo bare 23:55 på en fredags kveld...), men håper at det er hold i det jeg tipper. Han bør jo bare være glad. Det går jo mer kanal-deler på den måten ;-)

Her er V4 av ventilasjons-løsningen:

Dette betyr selvsagt at det vil koste mer enn den summen jeg nevnte over, men ikke så veldig, veldig mye mer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig hvis denne tråden hjelper noen. Det er mye av poenget :-) Og det er ekstra hyggelig med positive tilbakemeldinger. Du trenger ikke å skrive noe fornuftig - bare å høre at folk henger med er inspirasjon til å fortsette å skrive!

Du er forresten praktisk talt nabo til Fresh Norge så det blir jo ikke vanskelig å få tak i delene heller...
    Ja, det er ingen tvil om at dette hjelper! Jeg hadde tenkt til å dra et langt rør i en kasse gjennom rommet for å få ventilene på hver sin vegg. Innsug på yttervegg og utsug på innervegg ( i kasse), men når jeg leser om trykkfall etc blir jeg jo skeptisk. Da er det greit med tråder som denne

Åh? Hvor holder de til? ...kanskje jeg skal stikke bortom å prate med de en dag...
    Du bor jo i tilfelle ikke allverdens langt unna du heller

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ingen tvil om at dette hjelper! Jeg hadde tenkt til å dra et langt rør i en kasse gjennom rommet for å få ventilene på hver sin vegg. Innsug på yttervegg og utsug på innervegg ( i kasse), men når jeg leser om trykkfall etc blir jeg jo skeptisk. Da er det greit med tråder som denne

Åh? Hvor holder de til? ...kanskje jeg skal stikke bortom å prate med de en dag...
    Du bor jo i tilfelle ikke allverdens langt unna du heller
    Nei jeg er ikke så langt unna ;-)

Men Fresh Norge er nok enda nærmere deg:

FRESH NORGE AS
    Tømteveien 1, 1410 Kolbotn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo ikke langt...skulle kunne finne det Lurer på om jeg skal ta meg en tur innom de på fredag hvis jeg får tid?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo ikke langt...skulle kunne finne det Lurer på om jeg skal ta meg en tur innom de på fredag hvis jeg får tid?
    Jeg kommer selv til å dra innom dem så fort jeg får banket designet, sannsynligvis iløpet av uken.

Side 3 av 587 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 503 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •