RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 298

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 298 av 587 FørsteFørste ... 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 294 295 296 297 298 299 300 301 302 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 438 ... SisteSiste
Viser resultater 5,941 til 5,960 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av halloiz
    Ikke noe ekspert-tips kanskje, men du kan jo vurdere å stappe innmaten i ts/m2ts-kontainerene i matroska kontainer (mkv) med mkvmerge.
    Jeg kan gjøre et forsøk... men var det ikke ett eller annet lydformat som ikke funka med mkv. Nå har jeg allerede glemt det første jeg leste om dette emnet...

Hvilket problem tenkte du muligens kunne løses med tipset ditt, forresten? Bare-stereo-lyd-problemet eller at jeg ikke fikk spilt av via YAMJ-grensesnittet?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg kan gjøre et forsøk... men var det ikke ett eller annet lydformat som ikke funka med mkv. Nå har jeg allerede glemt det første jeg leste om dette emnet...

Hvilket problem tenkte du muligens kunne løses med tipset ditt, forresten? Bare-stereo-lyd-problemet eller at jeg ikke fikk spilt av via YAMJ-grensesnittet?
    Tvix`n min funka greit med bilde i .mkv - men ikke noen som helst lyd.
    jeg bruker bare .m2ts da funker alle lydformater også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenkte på at det kan løse YAMJ-problemet. Men når du nevner det stemmer det nok at f.eks. TrueHD ikke støttes av matroska. DTS-HD MA skal på sin side fungere greit.

Newcomer nubben sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Organisering av lyd- og film

Jeg sliter imidlertid med at bare .iso-filer (DVD-rips) funker. .ts-filene (BD) vil ikke la seg avspille på denne fancy måten. Jeg tar gjerne imot ekspert-tips!

Kommentar til den "evige" tråd... Skal igang med et hjemmekino prosjekt, så denne
    og andre beslektede tråder gir på den ene siden inspirasjon, med på den andre siden respekt for hvor mye tid og hvor laaaaang tid et slikt prosjekt kan ta.
    Har god erfaring med denne: My Movies - Home
    Har støtte for flere kombinasjoner av Windows baserte OS'er. Støtter også flere mediaavspillere. Har selv installert den på WHS.

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nubben
    Kommentar til den "evige" tråd... Skal igang med et hjemmekino prosjekt, så denne
    og andre beslektede tråder gir på den ene siden inspirasjon, med på den andre siden respekt for hvor mye tid og hvor laaaaang tid et slikt prosjekt kan ta.
    Det er ikke alle som bruker så lang tid som Rune W da.
    Han representerer mer ytterpunktet i hva som angår tidsforbruk :-)
    Begynte selv i midten av juni med graving og støping og regner med å ha ferdigstilt hele prosjektet om ca 3-4 uker.
    Har riktignok jobbet ganske lange dager med prosjektet ( begynte kl 10 i dag tidlig og er nettopp ferdig nå)
    Men det er vel slik ferien brukes best.

Rune W sitt prosjekt er en stor inspirasjon og har blitt et oppslagsverk for min del. Man trenger ikke finne opp kruttet 2 ganger.

hilsen Andy

Newcomer veumen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veumen
    Har nå hoppet inn i tråden noen mnd (1,5 år ) etter at tråden startet.. og har vel til nå brukt ca 1 uke på å komme meg til side 130.. har valgt å overse hvor mange poster jeg har foran meg men aner at det er mange.. litt artig da er at jeg plutselig om 1 uke eller 2 frem i tid vil se min egen post i denne tråden
    hiaggu har det tatt lang tid også.. men godt å se at du fortsatt er på sporet av noe som virker å kunne bli meget bra!!

Holder på med å spille in/varme opp et par Klipsch RS-52 og i den forbindelse går det an å gjøre litt tester rundt dette med lydvandring. Det første jeg la merke til var at Klipschene låter som kattepiss. Om dette kommer av en lett stresset billigforsterker og langt kabelstrekk, eller uinnspilthet vet jeg ikke, men det låter i alle fall ubeskrivelig elendig.
    Det som på veien gjennom tråden var litt skremmende var nettopp dette.. har synet på dette endret seg noe? Har sett på dette som høyaktuelle oppgraderinger i forhold til det alternative alternativet jeg benytter meg av i dag..

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle sette noen flere griller i hodet på deg ;-)...

Du har jo trukket endel høyttalerkabler til la meg se... 11 posisjoner (?), pr i dag oppsett ala det Yamaha Z11 har som mulighet med presence oppe, fremme og bak?

Siden Audyssey DSX (tråd se post 8) ikke var påtenkt da du trakk trådene, da regner jeg med at bredde-høyttalerene de anbefaler ikke direkte gjennomførbart (uten å legge kabler i friluft bak lerretsveggen). Men er det noe du kommer til å ta med i videre betraktning?

Selv er jeg i grublemodus for å se hva jeg kan gjøre for å se om jeg kan gjennomføre DSX oppsett med skjulte kabler - uten å rive vegger.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Selv er jeg i grublemodus for å se hva jeg kan gjøre for å se om jeg kan gjennomføre DSX oppsett med skjulte kabler - uten å rive vegger.
    Hvorfor tror du at det er så saligjørende med bredde i DSX? Selv har jeg mye mer tro på 9.2 etter malen til Z11 (- presence bak). Dermed kan jo RuneW slappe av med det han har planlagt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halloiz
    Tenkte på at det kan løse YAMJ-problemet. Men når du nevner det stemmer det nok at f.eks. TrueHD ikke støttes av matroska. DTS-HD MA skal på sin side fungere greit.
    I kveld funka jammen ALT med YAMJ-biblioteket, så da er jo alt i sin skjønneste orden!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veumen
    Det som på veien gjennom tråden var litt skremmende var nettopp dette.. har synet på dette endret seg noe? Har sett på dette som høyaktuelle oppgraderinger i forhold til det alternative alternativet jeg benytter meg av i dag..
    Klipsch = kattepiss?

Tror du kan ta det helt med ro. Den amp'en jeg brukte til innspilling av RS-52'ene oppgav ånden på en lite ryddig måte like etterpå. INGEN høyttalere hadde spilt pent med den forsterkeren ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du har jo trukket endel høyttalerkabler til la meg se... 11 posisjoner (?), pr i dag oppsett ala det Yamaha Z11 har som mulighet med presence oppe, fremme og bak?

Siden Audyssey DSX (tråd se post 8) ikke var påtenkt da du trakk trådene, da regner jeg med at bredde-høyttalerene de anbefaler ikke direkte gjennomførbart (uten å legge kabler i friluft bak lerretsveggen). Men er det noe du kommer til å ta med i videre betraktning?

Hehe - bare å grille ivei det ;-)

Er det skammelig å innrømme at man ikke har satt seg så nøye inn i DSX-opplegget? Jeg antar det er noe prescence-lignende?

Uansett: Siden jeg skal ha denne falske veggen foran er det egentlig ingen begrensninger når det gjelder kabler. Ja, jeg klarer å leve med at kablene ikke ligger skjult i tillegg til å være gjemt bak den falske veggen

Er det flere kabler som skal bakover, lar disse seg føre gjennom spotkassene langs taket (noe jeg muligens kunne ha tenkt på før, så hadde jeg spart en del arbeid med trekking av rør i veggene...).

Det største problemet med DSX (ja, nå har jeg lest noe) er vel 60-graders-høyttalerene (som jeg forøvrig har stor tro på siden jeg har lest Floyd E Toole sin bok...). De kommer vel i mitt tilfelle rett foran det ene vinduet? Må sjekke ut litt. Vet ikke hvor store disse hjelpehøyttalerene skal være engang.

Men takk for heads-up, Kokken! Hvis det er noe som ikke er for sent, så bør jeg kanskje ta høyde for DSX nå utover.

---

Ellers må jeg si at det er meget hyggelig at noen fortsatt gidder å lese denne tråden. Det må jo virke som jeg har forlatt hele kinobyggingen, noe som dessverre er delvis sant. Jeg har ikke hatt 5 minutter eller overskudd til å gjøre noe der nede. Nå har det vært ferieslutt og skolestart og det var faktisk en skikkelig trøkk. Nå kom plutselig ALT med ettermiddagsaktiviteter og foreldremøter - pang, pang, pang! Og så 2 timer i koma foran TVn med 40% sjanse for å nå senga før man sovner helt.

Lysere utsikter
    Men alt tar en slutt og når ting får stabilisert seg og de nærmeste arrangementene (som jeg har ansvar for) er unnagjort, ser jeg muligeheter for videre ugagn i kjelleren igjen. Vi snakker da evt neste uke.

Men jeg merker at jeg må skjerpe meg for å gidde altså. Det er ingen spøk dette her. Har vel gått opp for meg at jeg antageligvis neste ikke rekker å være der nede når det først står ferdig. Den tanken hjelper vel ikke akkurat på inspirasjonen...

Men jentungen ønsket seg jo kino til jul så...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hvorfor tror du at det er så saligjørende med bredde i DSX?
    Jeg er nok preget av de "salige" tilbakemeldingene jeg leser på AVSForum og andre utenlandske forum og er nok påvirket av dem. For det som gjelder her på berget, så vet jeg at Kringlyd-gjengen har testet DSX, men har ikke sett om de foretrekker den ene fremfor den andre...

Forøvrig må jeg visst lese Floyd E Toole sin bok igjen...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett: Siden jeg skal ha denne falske veggen foran er det egentlig ingen begrensninger når det gjelder kabler. Ja, jeg klarer å leve med at kablene ikke ligger skjult i tillegg til å være gjemt bak den falske veggen
    Hvis du skulle sitte og irritere deg (en gang i fremtiden) over kablene som ikke ligger skjult bak lerretsveggen, så er det jo bare å flytte tankene over på forumets desidert råeste tilkoblingspanel som ligger skjult bak både rack og lerretsvegg? Eller blir det å virke motsatt...? Jeg forvirrer meg selv :-D

Keep up the good work!

Btw, jeg har i det siste hørt setningen "Ja, men i RuneW sin tråd står det..." i gangene på jobb. IT/AV bedrift. Mange som vil ha hjemmekino kan du si.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trådløse active høytalere :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hvis du skulle sitte og irritere deg (en gang i fremtiden) over kablene som ikke ligger skjult bak lerretsveggen, så er det jo bare å flytte tankene over på forumets desidert råeste tilkoblingspanel som ligger skjult bak både rack og lerretsvegg? Eller blir det å virke motsatt...? Jeg forvirrer meg selv :-D
    Hehe -det panelet ja... takk for at du minte meg på det

Lettere bortkastet ville kanskje noen ha sagt - men den gang da ante jeg jo ikke at jeg ville ende opp med en lerretsvegg. Bortkastet, men ve-e-eldig moro!

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Btw, jeg har i det siste hørt setningen "Ja, men i RuneW sin tråd står det..." i gangene på jobb. IT/AV bedrift. Mange som vil ha hjemmekino kan du si.
    Festlig å høre ;-)

Neste uke skal vi se om vi får karet oss litt videre skal vi se!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    45 grader opp fra sweet spot, ja... Det MÅ jo bli i taket det... Det er vel heller ikke noe problem rør-messig for meg, siden hele taket skal dekkes av rammeverk, men særlig estetisk blir det vel neppe - skjulte kabler eller ikke...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers må jeg si at det er meget hyggelig at noen fortsatt gidder å lese denne tråden. Det må jo virke som jeg har forlatt hele kinobyggingen, noe som dessverre er delvis sant. Jeg har ikke hatt 5 minutter eller overskudd til å gjøre noe der nede. Nå har det vært ferieslutt og skolestart og det var faktisk en skikkelig trøkk. Nå kom plutselig ALT med ettermiddagsaktiviteter og foreldremøter - pang, pang, pang! Og så 2 timer i koma foran TVn med 40% sjanse for å nå senga før man sovner helt.
    Kjenner meg veldig igjen her. Min erfaring er at en del roer seg når det blir kaldere ute (sånn etter skolens høstferie, omtrent), og at man da får noe mer inspirasjon til hobbyprosjektene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Kjenner meg veldig igjen her. Min erfaring er at en del roer seg når det blir kaldere ute (sånn etter skolens høstferie, omtrent), og at man da får noe mer inspirasjon til hobbyprosjektene.
    Det hjelper jo selvsagt ikke at jeg har oppgradert stue-kroken med Yamaha RVX 663, PCH A-110 og Samsung 40" LCD heller... Plutselig har jeg fått muligheten til å nyte(*) HD-materialet mitt før kinoen er ferdig. Det er faktisk en riktig skummel vending!!!

(*) Klart, nyte og nyte... Det er jo visse begrensninger med et par mislykkede DIY fronter, fyrstikk-eske-surrounds (jeg tenker ikke da på størrelsen, men verdien...) og en gretten kone som prøver å sove rett over...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spor 12 på Overbuljongterningpakkmesterassistent!!!

Nå klarer jeg ikke å slutte å surre med dette DSX-greiene... Under er en skisse av rommet mitt med ca sweet spot og DSX-skjemaet "overlayed":

-dsx2-jpg

Som vi alle ser så kommer jeg fri fra vinduene og det burde jeg egentlig ha skjønt (hvis jeg hadde lest teksten) fordi så vidt jeg har forstått så er litt av poenget å plassere wide-høyttalerene i førsterefleksjonspunktene til frontene. Og disse har jeg jo planlagt lenge å ha muligheten for å dempe med plater på veggene.

Hvis jeg noen gang kommer til å bruke slike høyttalere, blir antageligvis kabelen strukket ned fra spot-kassene, men disse høyttalerene bør være meget slanke for at det skal se ok ut. Regner med at hvis dette systemet tar av, så kommer egnede produkter etterhvert.

Jeg er, i utgangspunktet, helt med på Audysseys tankegang, men dette er jo et system som prøver å hente ut informasjon som egentlig ikke er der. Når kommer Dolby med et system hvor lyden kan mixes til 5/7 fronter med diskrete kanaler?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen høyttalere å anbefale

Nok et blindspor, men det gjelder en annen "kino", nemlig den i etasjen over... Ikke akkurat noen kino, men mer et "utvidet-TV" til barns(*) store glede.

For ca 150 år siden fikk jeg den lyse ideen å bygge et par killer-DIY-høyttalere med 30mm MDF-plater og dyre Seas Excel-elementer. Etter å ha brukt, ja dere kjenner jo meg så jeg trenger ikke fortelle hvor lang tid de tok... Men la oss si "noe tid". Altså etter å ha brukt "noe tid" på kabinettene og ikke minst, etter å ha ødelagt et helt kjeller-rom og alt innhold i dette rommet (**) i et fattig forsøk på å "pianolakkere" dem, var egentlig skuffelsen stor når de ikke låt så fantastisk som jeg hadde trodd.

Det er forøvrig mange av mine høytflyvende prosjekter som har lidd akkurat den skjebnen...

Om det det var konstruksjonen, delingsfrekvensen, eller det lemfeldig konstruerte delefilteret (som aldri kom forbi vi-smekker-sammen-noe-og så-ser-vi-hvordan-det-funker-stadiet), vet jeg ikke, men disse småvokste beistene (ja, 30mm MDF veier en del) har blitt de stygge andungene (som aldri ble svaner) her i huset. Nå står de i stuen og fungerer som fronter i "barne-kinoen":

-stue-jpg

For å gjøre en lang historie kort: De skal ut. Hvor ut vet jeg ikke, men sikkert på loftet (var det 8000,- bare elementene kostet da?). Det er til å grine av, men sånn er det.

Og nå kommer jeg til poenget: FruW ser med positive øyne på å få ut andungene og erstatte dem med noe mer estetisk forsvarlig. De skal være svarte og de skal være beskjedne i størrelse, dvs. ikke høyere enn til midten av TVn (og de skal stå på benken ved siden av TVn).

Noen forslag? Dette blir budsjett-høyttalere, men de eneste høyttalerene jeg kan nyte musikk på i uoverskuelig framtid, så det gjør ikke noe om de er litt pene i lyden. Sub er på plass i hjørnet, så de lavere frekvensene blir tatt hånd om fra den kanten. Sånn rent magefølelsemessig tenkte jeg på noe ala dette:

De koster 4k og er nok helt i grenseland for hvor mye jeg kan ofre i kronasje. Ikke vet jeg helt hvor store de er heller...

Så hvis noen har noen gode ideer, så tar jeg imot med takk :-)

(*) Både små og store

(**) Som f.eks. fryseren i rommet:
    -fryser-jpg
    (denne kjenner dere muligens igjen siden det har vært en av arbeidsbenkene mine de siste 3-4 årene...)

Side 298 av 587 FørsteFørste ... 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 294 295 296 297 298 299 300 301 302 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 428 438 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •