RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 294

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 294 av 587 FørsteFørste ... 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 290 291 292 293 294 295 296 297 298 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 434 ... SisteSiste
Viser resultater 5,861 til 5,880 av 11737
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det var som bare... takker og bukker, sooound!
    bare hyggelig! :P

hadde ikke noe og gjøre uansett... burde egentlig ha lagt meg for lenge siden...:roll: 4,5t til klokka ringer...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    bare hyggelig! :P

hadde ikke noe og gjøre uansett... burde egentlig ha lagt meg for lenge siden...:roll: 4,5t til klokka ringer...
    Uff og uff! Det blir harde kår om 4-5 timer!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sooound
    jeg fant 90 graders!
    elhandel.no - NOVA 90 12V 50W HVIT
    El. nr. 3219285

Jeg prøvde å finne ut litt mer om denne spot'en og spurte Elhandel om hvorfor jeg ikke fant noe info om denne hos Thorn og fikk svaret:

"Det er fordi agenturet på denne har gått fra Thorn til Defa, som i etterkant har kutta ut og lage denne spotten. Denne er utgått.

Mvh
    Andreas Pajuvirta
    Elhandel AS"

Aaaaaaaargh! At det skal være SÅ vanskelig da? Mulig jeg må se meg om etter en mer normalt utformede spot'er for å komme i mål her. Om det er 60 grader eller 90 er vel egentlig ikke så grisenøye, bare de vippes ut av flaten de sitter i og ikke delvis inn i den. Litt dårlig forklart, men...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg begynner å surfe etter spotter... Hva slags prisbegrensninger har du? Evt. andre spesifikasjoner som må være oppfylt.
    Man vil jo gjerne være til hjelp. ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glipper mellom platene er en ting, men hvordan feste det pent uten lister? Det er kanskje en smart løsning på dette? Det holder ikke med borrelås her i gården... ;-) Kanskje gråmalte skruer med store, flate hoder?
    Hmmm... Du er skeptisk til borrelås, skjønner jeg? Vel, vel, jeg tror du undervurderer dette, men jeg ville heller ikke brukt borrelås alene på noe som skal henge i taket, nei.

Men jeg ville faktisk vurdert borrelås for å unngå listing mellom platene/spotplatene og kun brukt lister i nedkant/overkant. Med borrelås kan du da henge opp alle platene og bruke lange, sammenhengende lister til å holde ting på plass. Borrelåsen vil da holde ting oppe, slik at du ikke trenger like mange hjelpende hender som det er plater å holde oppe. I tillegg er borrelåsen myk og dempende, og vil kunne hindre evt "klapring" og vibrasjonslyder.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hmmm... Du er skeptisk til borrelås, skjønner jeg? Vel, vel, jeg tror du undervurderer dette, men jeg ville heller ikke brukt borrelås alene på noe som skal henge i taket, nei.

Men jeg ville faktisk vurdert borrelås for å unngå listing mellom platene/spotplatene og kun brukt lister i nedkant/overkant. Med borrelås kan du da henge opp alle platene og bruke lange, sammenhengende lister til å holde ting på plass. Borrelåsen vil da holde ting oppe, slik at du ikke trenger like mange hjelpende hender som det er plater å holde oppe. I tillegg er borrelåsen myk og dempende, og vil kunne hindre evt "klapring" og vibrasjonslyder.
    Tenker du da på å sette opp en list oppe i tillegg etter at alt er montert?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg begynner å surfe etter spotter... Hva slags prisbegrensninger har du? Evt. andre spesifikasjoner som må være oppfylt.
    Man vil jo gjerne være til hjelp. ;-)
    Jeg har jo ikke et ubegrenset budsjett... En av grunnene til at jeg synes de opprinnelige Robus'ene var ok var at de var relativt billige... Over 300,- per spot synes jeg blir drøyt.

Borrelås sideveis og list over og under er en løsning jeg godt kunne tenke meg. Da sitter jo platene mer eller mindre fast til jeg får endelig festet dem med listene og, som du skriver, borrelåsen vil sikkert virke "gnissehemmende".

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glamox har spoter med 80 grader vipp, varenr D60-R115. Ser ut som den koster 202,- hos Elhandel.no. Men den er sikkert vurdert allerede tenker jeg i og med at du har hatt kontakt med dem.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Glamox har spoter med 80 grader vipp, varenr D60-R115. Ser ut som den koster 202,- hos Elhandel.no. Men den er sikkert vurdert allerede tenker jeg i og med at du har hatt kontakt med dem.
    Jeg synes forslaget ditt er helt glimrende jeg, randall! Jeg har nok blitt litt lurt av at Robus-spot'ene har vært avbildet fullt "utslått" og har innbilt meg at alla de andre spot'ene ikke lignet i det hele tatt, men denne saken er sikkert like god hvis ikke bedre. Takk for forslag!

Edit: Jeg synes nesten det ser ut som de ikke koster mer enn 181,- jeg?

Edit2: Ser at de er max 35W i forhold til Robusene på max 50W, men det er helt ok egentlig.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes forslaget ditt er helt glimrende jeg, randall! Jeg har nok blitt litt lurt av at Robus-spot'ene har vært avbildet fullt "utslått" og har innbilt meg at alla de andre spot'ene ikke lignet i det hele tatt, men denne saken er sikkert like god hvis ikke bedre. Takk for forslag!

Edit: Jeg synes nesten det ser ut som de ikke koster mer enn 181,- jeg?

Edit2: Ser at de er max 35W i forhold til Robusene på max 50W, men det er helt ok egentlig.
    Hvis det er max 35W vil det også være mindre innbyggingsdybde også :-)
    = mer lydisolasjon

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at jeg finner noe bedre alternativ enn de Glamox-armaturene... De ser jo ut til å oppfylle kravene. Så mange spotter som du skal ha, så holder det helt sikkert med 35W.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anbefalt trafo til downlights

Ja, da blir det nok disse se guttær! Jeg får virkelig håpe de er mulig å demontere så de kan lakkeres på en fornuftig måte!

Så til eventuelle elektrikere som leser dette: Hva slags trafo er anbefalt til dette? Det samme spørsmålet er stilt i "elektro-tråden" på avforum, men jeg er sannelig ikke sikker på hvilken tråd som har størst "nedslagsfelt"...

Siden jeg har gått ned fra 50W til 35W, så klarer jeg meg sannsynligvis med en senterplassert trafo på minimum 175W (per spot-rad). Det er 180cm fra midterste spot til ytterste spot.

Jeg er (selvsagt) livredd for akustisk/elektronisk støy fra disse trafoene, så hva er anbefalt? Eller er det kanskje dimmerene som er de stygge ulvene når det gjelder støy og det er det samme hva slags trafo man kjøper?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er (selvsagt) livredd for akustisk/elektronisk støy fra disse trafoene, så hva er anbefalt? Eller er det kanskje dimmerene som er de stygge ulvene når det gjelder støy og det er det samme hva slags trafo man kjøper?
    Interessant spørsmål som jeg også vil ha svar på!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel fordel å ha en trafo som tåler litt mer enn 175W for å redusere varme.
    Dersom trafoen går på 100% er det større fare for overoppheting enn om den går på 80%.
    Ellers er vel din (snart)stebror mannen å spørre om slik.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han svarer ikke på meldingene mine lenger... Neida, skal høre med ham, men han er ikke sykelig opptatt av AV som visse andre elektrikere her inne. Tror muligens det er noen med enda bedre spisskompetanse innen trafostøy en ham her inne.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han svarer ikke på meldingene mine lenger... Neida, skal høre med ham, men han er ikke sykelig opptatt av AV som visse andre elektrikere her inne. Tror muligens det er noen med enda bedre spisskompetanse innen trafostøy en ham her inne.
    Det er nok godt mulig!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det er nok godt mulig!
    Ja, det er nok det, for jeg har akkurat snakket med ham og han hadde ikke noen spesiell formening om emnet, bortsett fra at han ville ha brukt 2 x 105W trafoer isteden for en stor...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gira trafoene går for å være bra. Brukte en dynge av disse i min gamle leilighet, og byttet ikke ut en eneste pære eller trafo over 5-6 år. Opplevde ikke noe støy (hverken RF problemer eller akustiske) fra de, og de er vel mer eller mindre altspisende når det kommer til bruksområde. Tror ikke de ble spesielt varme heller. Var på 105W (tror jeg), og hadde 3 x 35W 12V hallogen tilkoblet per trafo. Men hold deg innenfor 2m anbefalingen på kabler.

Tysk kvalitet, Gira.

Sjekk Gira.de for mer informasjon.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Gira trafoene går for å være bra. Brukte en dynge av disse i min gamle leilighet, og byttet ikke ut en eneste pære eller trafo over 5-6 år. Opplevde ikke noe støy (hverken RF problemer eller akustiske) fra de, og de er vel mer eller mindre altspisende når det kommer til bruksområde. Tror ikke de ble spesielt varme heller. Var på 105W (tror jeg), og hadde 3 x 35W 12V hallogen tilkoblet per trafo. Men hold deg innenfor 2m anbefalingen på kabler.
    Ok. Takk for tips, skal sjekke dem ut!

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tysk kvalitet, Gira.
    Prøver du å være morsom, eller?

Ref: post 5768

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver du å være morsom, eller?

Ref: post 5768
    Ford? Fiks Og Reperasjoner Daglig.

Nuvel, jeg tviler på at Henry Ford en gang snakket tysk, og disse spanjolene er for opptatt av å stikke sverd i okser til å kunne produsere biler. VW har sittet med fri-kort helt siden de produserte bobla.

Men elektronikk er faktisk tyskerene svært gode i. Helt seriøst. Jeg har jobbet litt med tyskere, og de er flinke når det kommer til engineering. Perfeksjonister hele gjengen. Hadde de ikke vært så jævla nøye på alt under krigen, så kanskje vi Nordmenn hadde feiret med tysk flagg i dag.

Side 294 av 587 FørsteFørste ... 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 290 291 292 293 294 295 296 297 298 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 434 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •