RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 293

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 293 av 587 FørsteFørste ... 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 289 290 291 292 293 294 295 296 297 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 ... SisteSiste
Viser resultater 5,841 til 5,860 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Kanskje man skulle hive seg med i kampen her om å bli først ferdig Jeg har bare råkjeller stående å vente på meg...Å jeg vil nok neppe komme igang med noe før vi ser desember/januar :evil:
    HAH! Du blir nok uansett ferdig til jul med det utrolige tempoet ditt;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elektro-diagram

Mulig jeg har lagt ut dette før, men her er i alle fall en oppgradert versjon av elektro-diagrammet for den X-comfort-styrte delen av rommet.

Se og gråt:

-elektro-diagram-jpg

Et komplett virvar, selvsagt, men jeg har tegningen lagvis i CorelDraw, så det er LITT mindre kaos hos meg...

Grunnen til at jeg legger ut denne tegningen nå er at jeg holder på med side-spot-kassene og snart må begynne å forholde meg til hvor jeg skal trekke hva av k-rør og hvor jeg skal gjøre plass til trafoer osv.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner jeg blir helt svimmel bare av å se på den tegningen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Kjenner jeg blir helt svimmel bare av å se på den tegningen...
    Hehe - tenk deg da hvordan det føles å tegne den... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plater

Jeg er litt i villrede her. Jeg har brukt en del tid og krefter på å finne en god løsning, men klok av skade tenkte å innhente litt inspirasjon fra dere før jeg setter ideene ut i livet.

Under ser vi rammeverket til side-spot-kassene:

-plater-jpg

Hadde disse kassene vært bare spot-kasser, så hadde ting tatt litt mindre tid, men dette skal altså også fungere som bassfeller. Og ikke nok med det, med de skal kunne endres/forbedres...

Sannsynligvis/forhåpentligvis vil sponplater med isolasjon bak fungere relativt bra, men hvis dette ikke holder mål vil jeg ha muligheten til å "bytte ut" sponplatene med bassfeller fra RealTraps (nevnt tidligere i tråden).

Min skitne plan er å segmentere kassene som vist med røde og blå rektangler på bildet over. De blå rektanglene skal da bli rene spotkasser (og faste), mens de blå da blir bassfelle-delene (og skal kunne skrus av).

Hvis det viser seg at bedre bassfeller er påkrevet, er planen å ta ned de røde platene, skjære ut et stort rektangel i midten og plassere RealTraps-platene mer eller mindre flush med platen og sette dem opp igjen.

Ja, det var vel planen i grove trekk.

Så var det utfordringene... som f.eks. hvordan få dette pent?

Her er 5-års-planen ():

1. Kle alle platebiter med scenemolton (samme som i taket evt en farge som bryter, men matcher)

2. Bruke lister for å dekke samtlige plateskjøter og platekanter mot tak/vegg.

Er dette den lureste måten å gjøre det på? Hva slags lister kan/bør jeg bruke? Jeg tenker litt i retning alulister lakkert i en brukbar farge. Men jeg har er lite problem langs vegg/tak, fordi det ikke er 45 grader...

Noen ideer? Alt av interesse!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er dette den lureste måten å gjøre det på? Hva slags lister kan/bør jeg bruke? Jeg tenker litt i retning alulister lakkert i en brukbar farge. Men jeg har er lite problem langs vegg/tak, fordi det ikke er 45 grader...

Noen ideer? Alt av interesse!
    Jeg tror helt sikkert alulister vil være stilig, men tenkte umiddelbart tre. Disse kan man jo montere i "plan" med platene de skal holde på, og høvle dem slik at kanten blir pen mot den loddrette veggen/taket. Lar man disse listene bli litt brede, så holder de godt på platene som skal kunne fjernes. Skrudd med fine skruer kan listene lett tas av. Jeg tenker umiddelbart at den nederste listen kan monteres permanent, så platene kan holdes oppe i nedkant mens sidelistene monteres og holder platen oppe uten støtte. Da skal det være mulig å montere slikt uten hjelp av ekstra hender også. Evt kan du jo bruke borrelås som hjelpende hånd i overkant mens du monterer listene. ;-)

EDIT: Ah... ser jo nå at du har en kant i "reisverket" mot takflaten. Her må man nok ha vinklede lister evt. to lister montert i vinkel, ja...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kanten er der bare til jeg får molton-rammene i taket på plass. Da skal det bli mer (eller mindre) flush.

Trelister kan være en god ide. Ser for meg utfordringer når det gjelder selve høvlingen, men jeg skal sannelig ha det i bakhodet.

Det var vel noe ala dette jeg tenkte på når jeg skrev alulister, men ser at det ikke er optimalt:

-spotkasser-lister-jpg

Fordelen er at man kan få samme utseendet på alle listene, men det blir en relativt drøy mengde lister og de er IKKE gratis...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje noe i denne retningen du tenkte på Roffe?

-spotkasser-lister-2-jpg

Sponplate-"list" som sørger for korrekt avstand og en malt feielist for pen avrunding i overkant. Det eneste jeg må få til er å splitte den i riktig bredde og med en gitt vinkel. Vinkelen trenger ikke å være så nøye for jeg kan jo overdrive den noe.

Skrur jeg listen løselig på burde det, som du skriver, være mulig å legge an plata på denne når jeg skal sette den opp. Det går jo an å skru den (plata) fast i en skrue på toppen for å "neste" den fast. Skruen vil jo uansett bli dekket av listen i toppen. En list som jeg i mine ville fantasier drømte om at også skulle holde tak-rammene oppe...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for feielist, hva med skråtakslist?

Artikkel 1615 fra denne siden: Bergene Holm AS - Taklist (men er hyllevare i de fleste trelasthandlene)...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... kanskje... Akkurat den du linket til ble litt "feit" og vil se litt rar ut (hvis jeg tolker målene rett - på bildet ser den jo bra ut?), men de kommer vel i en rekke varianter vil jeg tro?

Skal i alle fall undersøke spesial-list-markedet litt mer nøye. Takk for forslag!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er kanskje noe i denne retningen du tenkte på Roffe?
    Jepp!

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Du kan nok sikkert ditt "fadervår" hva karbonmolekyler og overflater angår, i glassblåsingssammenheng?
    Og gir deg gjerne rett i at den kan ruste like mye etterpå. Dette gjelder jo alt ubehandlet stål / jern, om det ikke taes vare på!

Derimot vil jeg protestere på ditt påståtte behov for herding av tanga, etter glassblåsing.
    Hvor har du dette fra?
    I min tretten års erfaring i dieselmotorbransjen, var det svært vanlig å rengjøre ventiler, turboladere, (både kombressor- og turbinhjul), topplokk og ventilseter, etc, etc, vha glassblåsing / "peening".
    Altså både herdet og uherdet materiale. Og opplevde aldri problemer som en konsekvens av glassblåsing.

Glassblåsing brukes forøvrig i utstrakt grad når det gjelder fjerning av overflatespenninger i sveiseskjøter etc, og ikke sjelden også i motortrimmingssammenheng.
    Det er bla. a ikke uvanlig å glassblåse eksempelvis råder etter pussing / polering, nettopp for å fjerne eventuelle overflatespenninger, og for å utjevne eventuelle bruddanvisere (riper etc) i overflaten.

Rune: Du får gjerne sette stopp for videre diskusjon om dette, men jeg klarte ikke å la påstanden bli stående uimotsagt. ;-)
    Beklager treg tilbakemelding, men bedre sent en aldri, Vi snakker litt forbi hverander her, mulig jeg utrykte meg dårlig, jeg kjenner til glassblåsing har selv et glassblåsekabinett på verkstedet , det jeg prøver og si er at om du glassblåser den gamle tanga vil yttersjiktet som du de i gamledager fikk etter herding og dypping i olje med div tilsettninger, bli mer brutt en det er i dag, dette sjikktet hadde også en ganske bra rustforhindernde egenskap. selfølgelig blir ikke egenskapene til matrialet ødelagt, bare overflaten blir mer blottlagt. Det er riktig at glassblåsing blir brukt mye til blant annet til regjøring osv som du ramser opp, ikke uenig i det. Når det gjelder brudanvisning på råder etc så har jeg brukt kullebombandering på de stålrådene jeg har lagd. Men de rådene jeg bruker nå freser jeg i alu så der blir det bare lett pollering. Jeg betviller ikke at andre gjør dette, men jeg er litt skepsisk til glassfragmenter i rådene, Forbrenningskammerene har jeg derimot glassblåst for og få en bedre varmefordeling. Beklager dårlig forklaring , men sansyneligvis er vi ganske enige.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at du trenger lister i det hele tatt når du kler med molton ?
    Av det jeg har sett er du såpass nøye at det burde være greit å få til det der uten glipper som syns. Da vil det også være mye enklere når ting skal tas ned og modifiseres :-D

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke satt meg så nøye inn i hvordan listingen planlegges her, men ettersom dette er et lytterom med div. flytende vegger og tak med fleksible sammenføyninger og oppheng osv, kan ikke slik listing skape litt problemer rundt knirking og andre ulyder når f.eks ernaene setter tingene i "bevegelse"?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Panza
    Er du sikker på at du trenger lister i det hele tatt når du kler med molton ?
    Av det jeg har sett er du såpass nøye at det burde være greit å få til det der uten glipper som syns. Da vil det også være mye enklere når ting skal tas ned og modifiseres :-D
    Glipper mellom platene er en ting, men hvordan feste det pent uten lister? Det er kanskje en smart løsning på dette? Det holder ikke med borrelås her i gården... ;-) Kanskje gråmalte skruer med store, flate hoder?

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har ikke satt meg så nøye inn i hvordan listingen planlegges her, men ettersom dette er et lytterom med div. flytende vegger og tak med fleksible sammenføyninger og oppheng osv, kan ikke slik listing skape litt problemer rundt knirking og andre ulyder når f.eks ernaene setter tingene i "bevegelse"?
    Mjo... vet ikke helt om selve listene skulle knirke noe mer enn resten av konstruksjonen, men det er kanskje noe som man bør overveie. Listen vil vel stort sett "ligge og hvile på en seng av molton" (), så det måtte i så fall være i endene at knirken kom i så fall.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med list bare i øverkant og nedkant, som du trer platene/rammene innunder? Det eneste som trengs er at glippe i øverkant er dypere enn i nedkant. Skillene vertikalt vil jo, som Panza sier, bli nermest usynlig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Hva med list bare i øverkant og nedkant, som du trer platene/rammene innunder? Det eneste som trengs er at glippe i øverkant er dypere enn i nedkant. Skillene vertikalt vil jo, som Panza sier, bli nermest usynlig.
    Treing vet jeg ikke om jeg får til, men det er godt mulig at det holder med lister kun i overkant og nedkant. Et lite tankekors hvis man bruker denne metoden er om det vil skrangle eller ikke i de ubelistede plate/plate-skjøtene.

Igjen - dette er bassfeller og er plassert i de områdene i rommet det det garantert er størst basstrykk (hjørnene). Dette må rett og slett ikke skrangle! Men det går jo an å prøve med kun list oppe og nede og se hvordan det går og øke på med lister hvor det blir et problem.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lysproblemer...

Nei og nei og nei...

Så har det skjedd da. Jeg er så treig i byggingen at komponentene har gått ut av produksjon før jeg før handlet dem... Elhandel.no har nå sluttet å føre den hvite versjonen av denne:

Så nå sitter jeg med ett eksemplar Jeg ser ikke helt hvor de selger slike i Norge heller. Kom over et parti i England, men de skulle ha 48£ bare i frakt for 9 stk. Så kommer mva og tollbehandling i tillegg...

Mulig jeg må se meg om etter alternativer isteden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må det være 90 graders vipp, eller holder det med 45?
    elhandel.no - ARGUS NOVA 45 HVIT 50W
    El. nr. 3214402

EDIT:

jeg fant 90 graders!
    elhandel.no - NOVA 90 12V 50W HVIT
    El. nr. 3219285

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var som bare... takker og bukker, sooound!

Jeg hadde muligens klart meg med 45, men likte måten Robus'ene (og lyskjeglen deres) kom litt ut og vekk fra overflaten på. Ser ut til at spot'en "din" fungerer på akkurat samme måte!

Igjen - takk!

Side 293 av 587 FørsteFørste ... 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 283 289 290 291 292 293 294 295 296 297 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •