RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 292

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 292 av 587 FørsteFørste ... 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 288 289 290 291 292 293 294 295 296 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 ... SisteSiste
Viser resultater 5,821 til 5,840 av 11737
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har ikke peiling på hva det er, men det var en kul tang

Kok den i motorolje (eller olje av hviken type du foretrekker) så blir den riktig fin igjen.

Skjønner godt det der med svak for verktøy. Har en stor kasse med gammelt spesialverktøy for dampmaskiner etter min farfar. Kommer ALDRI til å bruke det, men kan jo ikke kaste det heller!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm..... koke i olje? Det skal jeg jammen forsøke!

Newcomer Hippo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Rar tang?

Dette er en viketang som ble brukt til å rette tennene på en handsag, før man skulle slipe sagen, lite aktuellt idag da en sag koster en 50 lapp.
    Neppe noe å bruke til kinobygging

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hippo
    Dette er en viketang som ble brukt til å rette tennene på en handsag, før man skulle slipe sagen, lite aktuellt idag da en sag koster en 50 lapp.
    Aha... Takker for opplysningen :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en liknende erfaring med bøyde spiker, skruer og muttere som ikke passer sammen, utslitte sykkeldeler og elektromateriell laget av porselen da jeg tok over huset til bestefar. HVOR mange tilhengerlass jeg kjørte på miljøstasjonen aner jeg ikke, men jeg fikk til slutt en slags hentydning fra han som satt i luka at jeg hadde brukt opp gratiskvoten på 150 kg sortert avfall mange ganger.

Men mye artig verktøy der også, jeg gav bort mesteparten til en nær slektning som nok har arvet bestefars samlergen...

Newcomer crx sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    I rekken av endeløse unnskyldninger for hvorfor jeg ikke jobber raskere med kinobyggingen kan jeg for i dag legge til "Hjelpe far å flytte ut av hus". SeniorW har vært enkemann i 3-4 år nå og funnet seg et nytt kvinnfolk han skal flytte inn til. Så dermed er det selging av hus med ditto flytting og kasting av alt mulig dritt. Jeg juger ikke når jeg sier at gammer'n hadde over 15 kg med b-ø-y-d-e spiker, ja for hvem vet når man trenger noe slikt? Eller hva med et komplett lager av samtlige tennplugger han har hatt (de brukte i tilfelle det fortsatt skulle være uklart...) i sine biler de siste 30 år? Ja, hvem vet? De kan jo komme til nytte... Heldigvis var det meste av brukt-motorolje-samlingen hans allerede fjernet...
    Nå fikk jeg lættis! Ugunstig i åpent kontrolandskap men. Kjenner meg så grundig igjen i den beskrivelsen! Paps er også håpløs med det der, ødelagte el.motorer,hårfønere,spiker ja, sponplatebiter som har vært ute i regnet i 4 måneder kan alltids tørkes, vegg til vegg teppet som lå i gangen kan benyttes ved transport av det defekte kjøleskapet som er brukt til reol for rustne skruer, for å ikke snakke om 8712 tomme blikkbokser, PERFEKT for oppbevaring av skruer! ALT som er brukt alt for lenge, ingenting skal kastes!
    Problemet er at hvis fossilet tar vare på, ja, si 1000 gjenstander som egentlig burde vært kastet før de ble anskaffet, og vedkommende får bruk for EN, bare EN av disse gjenstandene, noensinne, så fortsetter oppsamlingen!

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hippo
    Er riktig dette bortsett fra at det blir motsatt, man bruker den til og vike tennene etter sliping, bare flisespikeri, men men
    Når det gjelder koking i motorolje, vil jeg heller foreslå at du legger den i Cola en natt, begyn med noen timer , det blir så mye lukt og medfølgende klin med olje.Etterpå kan du spraye med wd40/crc eller lignende før du pakker den inn i en fille.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes noe som heter "ovnsverte" eller noe. det er det stoffet som brukes når de lager/restaurerer støpejærnsovner
    Ellers så er ikke forslaget med Coca Cola så dumt, dette er en ypperlig rustfjerner.
    Du kan også ta og varme opp tangen med en propan brenner, og så dyppe den i olje. (slipp den bare ned i oljen og la den kjøle seg ned der)
    Merker at ferien begynner å bli over endelig litt aktivitet i forumet igjen:grin:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ta´n heelt ut, (hva tanga angår ), så ville jeg tatt kontakt med et verksted som har glassblåsingsutstyr.
    Glassblåsing fjerner absolutt alt av rust, og først etter det, ville jeg ha kokt den i olje!
    Ovnssverte tror jeg ikke er så godt egnet for en slik tang. La gå at den nok skjuler rust, men superfint blir det neppe.

Glassblåsing i denne sammenheng, er en prosedyre hvor man vha trykkluft "skyter" bittesmå glasskuler mot overflaten som skal behandles.
    Fant dessverre ikke noe før/etter-bilde, men her er i alle fall en mer detaljert beskrivelse av prosessen: Shot Peening, Glass Beads For Shot Peening, Glass Beads For Shot Blasting, Hard Glass Beads, Thane, India

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som aner hva det er?

Og kan jeg bygge kino med den

Hadde du (bare) brukt den til å bygge kino'n med - så hadde du brukt ennå lengere tid.

OT: Kjekt å høre ang. din far!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt kan jeg hive'n i søpla... men den var nå stilig da + at hvorfor skal ungene mine få det noe bedre enn meg (når de en gang må rydde opp)? Skal jeg oppnå en respektabel samling med skrot må jeg begynne nå!

---

Ellers har jeg fått på plass de manglende bildene tidligere i tråden (tror jeg).

---

Tok forresten vare på noe annet skrot, nemlig noe som ligner veldig på denne:

(men "min" ser faktisk en god del mer "Star Wars" ut...)

Ja, jeg vet faktisk hva dette er, men har ikke nevneverdig bruk for den. Men jeg sa til guttehvalpen at det var en laserpistol og det har den vært i mange timer nå og han er på en annen planet. Det enkle er ofte det beste...

Jeg må innrømme at han i starten var mektig skuffet da det viste seg at det faktisk IKKE var en ekte laserpistol, men etter å ha lovet ham at vi skulle ta en far-sønn-workshop og bygge inn en liten peke-laser-enhet var det helt i orden.

Det enkleste er nok fortsatt det beste, men noen ganger tar dessverre bygge-manien over...

Min gave til menneskeheten er å IKKE blande inn byggingen av denne i denne tråden ;-)

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Skal du ta´n heelt ut, (hva tanga angår ), så ville jeg tatt kontakt med et verksted som har glassblåsingsutstyr.
    Glassblåsing fjerner absolutt alt av rust, og først etter det, ville jeg ha kokt den i olje!
    Ovnssverte tror jeg ikke er så godt egnet for en slik tang. La gå at den nok skjuler rust, men superfint blir det neppe.

Glassblåsing i denne sammenheng, er en prosedyre hvor man vha trykkluft "skyter" bittesmå glasskuler mot overflaten som skal behandles.
    Fant dessverre ikke noe før/etter-bilde, men her er i alle fall en mer detaljert beskrivelse av prosessen: Shot Peening, Glass Beads For Shot Peening, Glass Beads For Shot Blasting, Hard Glass Beads, Thane, India
    Vi kunne sikkert ha brukte lang tid diskutere og forklare hva som skjer med karbonmolekylene og overflaten i denne tanga om du glassblåser den, men kort fortalt vil den ruste lettere etterpå uansett om du dypper den i kokende olje, man kan selfølgelig herde opp tanga på nytt men da må man vite hva man gjør, men kanskje det hadde vært et perfekt prosjekt for Rune. Beklager om jeg drar ut tema.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan nok sikkert ditt "fadervår" hva karbonmolekyler og overflater angår, i glassblåsingssammenheng?
    Og gir deg gjerne rett i at den kan ruste like mye etterpå. Dette gjelder jo alt ubehandlet stål / jern, om det ikke taes vare på!

Derimot vil jeg protestere på ditt påståtte behov for herding av tanga, etter glassblåsing.
    Hvor har du dette fra?
    I min tretten års erfaring i dieselmotorbransjen, var det svært vanlig å rengjøre ventiler, turboladere, (både kombressor- og turbinhjul), topplokk og ventilseter, etc, etc, vha glassblåsing / "peening".
    Altså både herdet og uherdet materiale. Og opplevde aldri problemer som en konsekvens av glassblåsing.

Glassblåsing brukes forøvrig i utstrakt grad når det gjelder fjerning av overflatespenninger i sveiseskjøter etc, og ikke sjelden også i motortrimmingssammenheng.
    Det er bla. a ikke uvanlig å glassblåse eksempelvis råder etter pussing / polering, nettopp for å fjerne eventuelle overflatespenninger, og for å utjevne eventuelle bruddanvisere (riper etc) i overflaten.

Rune: Du får gjerne sette stopp for videre diskusjon om dette, men jeg klarte ikke å la påstanden bli stående uimotsagt. ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune: Du får gjerne sette stopp for videre diskusjon om dette, men jeg klarte ikke å la påstanden bli stående uimotsagt. ;-)
    Hehe, nei jeg bare bygger kino så lenge jeg, så kan dere guttæne gjøre opp dere i mellom :-)

---

Ja, kinobygging, ja... Kom litt synlig videre i dag for nå var det tid for spot-kasse-rammverk-bygging på østveggen.

Det viste seg at døra ikke bare er til bry under monteringen av spot-kassene:
    -img_1685-jpg

Og omtrent langt kom jeg:
    -img_1693-jpg
    (et kledelig opphold akkurat over døren der spezialtilpaznung må til)

Her fra en annen, veldig spennende vinkel...:
    -img_1692-jpg

Og har kan man muligens få et inntrykk av formen til rommet med spotkassene:
    -img_1694-jpg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan nok sikkert ditt "fadervår" hva karbonmolekyler og overflater angår, i glassblåsingssammenheng?
    Og gir deg gjerne rett i at den kan ruste like mye etterpå. Dette gjelder jo alt ubehandlet stål / jern, om det ikke taes vare på!

Derimot vil jeg protestere på ditt påståtte behov for herding av tanga, etter glassblåsing.
    Hvor har du dette fra?
    I min tretten års erfaring i dieselmotorbransjen, var det svært vanlig å rengjøre ventiler, turboladere, (både kombressor- og turbinhjul), topplokk og ventilseter, etc, etc, vha glassblåsing / "peening".
    Altså både herdet og uherdet materiale. Og opplevde aldri problemer som en konsekvens av glassblåsing.

Glassblåsing brukes forøvrig i utstrakt grad når det gjelder fjerning av overflatespenninger i sveiseskjøter etc, og ikke sjelden også i motortrimmingssammenheng.
    Det er bla. a ikke uvanlig å glassblåse eksempelvis råder etter pussing / polering, nettopp for å fjerne eventuelle overflatespenninger, og for å utjevne eventuelle bruddanvisere (riper etc) i overflaten.

Mulig han tenkte på kokingen av tanga, som kan føre til anløping av herdet materiale (dvs at metallet blir mykere)
    Dette vil ikke være tilfelle siden du må opp i temperaturer på 300-400°C over 2-3 timer.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei jeg bare bygger kino så lenge jeg, så kan dere guttæne gjøre opp dere i mellom :-)
    Hatten av, for den!
    Lover samtidig å ikke utnytte din utviste overbærenhet mer enn høyst nødvendig!

@ paalab: Det er jo alldeles sant.
    Men jeg så ikke umiddelbart for meg timesvis koking av tanga, men snarere noen minutters "dypp" i varm olje.
    Dermed er vi nok enige i smått og stort, Nitro og jeg, på hver vår kant. ;-)

RuneW: Tør du love en ferdigstillelse av det hele, før forestående julaften?
    Det hadde jo vært fantastisk!
    Og samtidig oppnåelig, vil jeg tro?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW: Tør du love en ferdigstillelse av det hele, før forestående julaften?
    Det enkleste svaret på det spørsmålet er vel: nei.

Men det er håp!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste svaret på det spørsmålet er vel: nei.

Men det er håp!
    Jeg har jo satt meg som mål å bli ferdig før deg, men jeg må nok bare håpe på å få den ferdig til jul jeg også :neutral:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg har jo satt meg som mål å bli ferdig før deg, men jeg må nok bare håpe på å få den ferdig til jul jeg også :neutral:
    Hehe - ja, det gjelder å sette seg realistiske mål her i livet ;-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, det gjelder å sette seg realistiske mål her i livet ;-)
    Kanskje man skulle hive seg med i kampen her om å bli først ferdig Jeg har bare råkjeller stående å vente på meg...Å jeg vil nok neppe komme igang med noe før vi ser desember/januar :evil:

Side 292 av 587 FørsteFørste ... 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 288 289 290 291 292 293 294 295 296 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •