RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 29 av 587 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 529 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Nesten som å høre dronninga sjøl: " Måtte vi gjøre det så omfattende da? Kunne vi ikke bare gjort det på vanlig måte?" Så går hu på sofaen og ser på Top-model
    Jepp, den høres kjent ut den der...

Når de ikke minst ser at unga elsker rommet, da skjønner de det!
    Skulle mene at når ungene når kjønnsmoden alder kan et godt lydisolert rom ha noe for seg, ja...

PS! Var ikke lenge du klarte å holde deg vekk fra forumet Rune :wink:
    Heh? Har jeg lovet noen å holde meg unna?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    1. Hvor stort lerret bør jeg gå for?
    Vet ikke hvor glad du er i å følge standarder, men forhold lerret/sitteposisjon finnes det jo anbefalinger for:
    Viewing Distance Calculator - Metric

Personling syns jeg det er passe å sitte litt nærmere enn dobbelt lerretsbredde unna lerretet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Vet ikke hvor glad du er i å følge standarder, men forhold lerret/sitteposisjon finnes det jo anbefalinger for:
    Viewing Distance Calculator - Metric

Personling syns jeg det er passe å sitte litt nærmere enn dobbelt lerretsbredde unna lerretet.
    Takker Torstein!

Hmmm... litt nærmere enn dobbelt lerretsbredde peker jo mot 200 cm lerret i mitt tilfelle. Det gjør jo plassering av høyttalere lettere også hvis jeg går for 200 cm...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tar bare der det går med hele pølser, er det egentlig bare moro. Men det er kjedelig både å skrive og lese om, så jeg ligger litt lavt på avforum til jeg er ferdig med det...
    Hehe...kan jo medgi at det hadde med pølsene å gjøre da...nå er du jo allerede begynt med k-rør, så det var ikke lenge du trengte å ligge lavt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...kan jo medgi at det hadde med pølsene å gjøre da...nå er du jo allerede begynt med k-rør, så det var ikke lenge du trengte å ligge lavt
    Det tok du meg gitt! Bøyer meg i støvet. Men foraholiker som jeg er, så spørs det om jeg noen gang klarer å holde meg unna i lengere perioder.

Gruer meg allerede til sydenturen i sommer...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt tankespinn rundt størrelse på lerret & avstand til PJ

Etter litt titting på Viewing Distance Calculator kan det se ut som 230 cm lerret kan være passe. For 230 cm anbefaler THX 3.6 meters sitteavstand for 16:9-formatet. Jeg har sånn løselig beregnet 3.7 meter, så det er omtrent midt i blinken (hvis man bruker THX som mal, vel og merke...).

Et naturlig neste steg er et besøk på kalkulatoren på Projector Central, der en del forskjellige aktuelle HD-projektorer gir følgende resultat for et lerret på 230 cm (sortert på medium avstand):

Throw distance (cm)____min___med___max
    Mitsubishi HC4900:_____326 - 401 - 522
    Sony VW60:_____________322 - 408 - 555
    Sanyo PLV-Z2000:_______315 - 422 - 636
    BenQ W9000:____________415 - 444 - 478
    BenQ W20000:___________424 - 462 - 509

Uten å kunne påberope meg ekspert-status når det gjelder projektor-optikk, vil jeg anta at optikken yter best lengst fra ytterkantene i zoom-området, dvs. i midten. Hvis det ikke er slik, ser jeg gjerne at noen korrigerer meg!

Hvis dette er tilfellet, vil typisk "best" kasteavstand være et sted mellom 4 og 4.5 meter. Skal kablene komme ned fra taket i bakkant av PJen, snakker vi da om 30 cm til, si ca. 4.6 m fra lerretet. Det blir mer eller mindre 5 meter fra frontvegg. Hmm... dette begynner å se mørkt ut for min 10m lange HDMI-kabel... :-(

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... "best" kasteavstand være et sted mellom 4 og 4.5 meter.
    Har hørt noe liknende.. So go for it!

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å kunne påberope meg ekspert-status når det gjelder projektor-optikk, vil jeg anta at optikken yter best lengst fra ytterkantene i zoom-området, dvs. i midten. Hvis det ikke er slik, ser jeg gjerne at noen korrigerer meg!
    Hvis projektoropptikk oppfører seg som kameraoptikk (og det vil jeg tro den gjør) så er ikke det noen dårlig antagelse.

(Foto)objektiver er vanligvis dårligst på maks zoom, og heller ikke optimale på minst zoom. Så å holde seg i midtområdet er en god ide.

Et par andre ting å tenke på er at lysstyrken kan variere når man zoomer, og at optiske artifakter som kromatisk aberasjon også varier med brennvidden (zoomingen).

Kromatisk aberasjon ser ut som konvergensfeil, og skyldes at lyset brytes forskjellig ved forskjellige bølgelengder. Så dersom det ser ut som om projektoren har konvergensvariasjon over billedflaten, så kan det godt skyldes optikken.

Bakgrunnsstoff for interesserte:
    Zoom lens - Wikipedia, the free encyclopedia
    Chromatic aberration - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tok du meg gitt! Bøyer meg i støvet. Men foraholiker som jeg er, så spørs det om jeg noen gang klarer å holde meg unna i lengere perioder.

Gruer meg allerede til sydenturen i sommer...
    Hehe...vel, klarte ikke å dy meg Har det sånn jeg også...skal på 2 ukers tur + 2 uker til sørlandet etter det..uff!!

Kanskje litt OT, eller du har kanskje nevnt det før? Hvordan skal du feste Pj'en..i taket? I tilfelle hvordan uten å "bryte" lydhimlingen?
    Interessant det med avstand...må definitivt følge med på det!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt OT, eller du har kanskje nevnt det før? Hvordan skal du feste Pj'en..i taket? I tilfelle hvordan uten å "bryte" lydhimlingen?
    Husker ikke om jeg har nevnt det før!!! Tråden her begynner å få noen sider på baken...

Vet ikke nøyaktig hva du tenker på når du sier "bryte lydhimlingen". Jeg har tenkt å lage et slags spikerslag på oversiden av gipsen som jeg kan skru festet til PJen i. Det er selvsagt av ytterste viktighet at skruene til dette festet ikke går igjennom og opp i gulvbjelkelaget!!!

En annen utfordring er jo gjennomføringen av kabler til PJ...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var lurt med plate over gips! God ide
    Ja, det med kabler til PJ er vanskelig! Har du noen tanker om hvordan?
    Har lurt på om jeg skal trekke k-rør gjennom himling og ned i en boks på undersiden av taket som tettes med fugemasse eller noe annet inni. K-rørene som går videre opp gjennom lydhimling, oppunder bjelkelaget, har jeg vurdert å fore inn i sånne skumbeskyttelsesrør som rørleggere bruker og tette i alle bauer og kanter. Vet bare ikke om dette blir bra nok...og det er for j..lig hvis det ikke blir det...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var lurt med plate over gips! God ide
    Ja, det med kabler til PJ er vanskelig! Har du noen tanker om hvordan?
    Har lurt på om jeg skal trekke k-rør gjennom himling og ned i en boks på undersiden av taket som tettes med fugemasse. K-rørene som går videre opp gjennom lydhimling, oppunder bjelkelaget, har jeg vurdert å fore inn i sånne skumbeskyttelsesrør som rørleggere bruker og tette i alle bauer og kanter. Vet bare ikke om dette blir bra nok...og det er for j..lig hvis det ikke blir det...
    Mulig jeg prøver med en boks i overkant av himlingen som rørene går igjennom. Deretter tette rundt rørene på toppen av denne boksen og så skru på platene og sette en "pen boks" på undersiden. "Æ må tænk" på dette her...

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som jeg er godt igang med k-rørene, melder problemet med plassering av høyttalere seg.

Planen er dette lerretet. Jeg blir sittende ca 3.7 meter fra det, vil jeg tro. Det blir i alle fall plassert rundt 40-45 cm fra frontvegg. 230cm lerret er kanskje ikke så halvgæærnt da? Eller burde jeg gå ned til 200 cm?
    Skal du ikke ha 2.35:1 rammelerret?

For å slenge ut noe jeg ikke har regnet på (eller erfaring med - siden jeg har latterlige 170). Er du som meg, så vil du ikke ha "bildet" langt oppå veggen. Med 230 lerret bør du måle deg frem til hvor mye plass det blir under. Kommer senteren høyt nok?

En annen avveining er dette med plassering av fronthøytalere i forhold til sidevegg. Med et 200 lerret kan du sette høytalerne 15 cm lengre unna sideveggen. Det høres kanskje ikke så mye ut, men vil kanskje redusere behovet for demping/diffusor på sideveggene.

Et tips kan være å lage et lekelerret av gipsplate. Heng det opp, og sjekk om du kan leve med noe annet enn 230. Du kan jo også trimme plata til 2.35:1. Kanskje du blir hekta?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg prøver med en boks i overkant av himlingen som rørene går igjennom. Deretter tette rundt rørene på toppen av denne boksen og så skru på platene og sette en "pen boks" på undersiden. "Æ må tænk" på dette her...
    Ja, det må gjennomtenkes dette her. Det var en alternativ metode som er interessant!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    Skal du ikke ha 2.35:1 rammelerret?
    Hadde sikkert vært rått, men litt av hovedmålet mitt er at rommet skal kunne være i "kino-modus" eller "kjellerstue-modus". Altså er rammelerret ute av bildet.

For å slenge ut noe jeg ikke har regnet på (eller erfaring med - siden jeg har latterlige 170). Er du som meg, så vil du ikke ha "bildet" langt oppå veggen. Med 230 lerret bør du måle deg frem til hvor mye plass det blir under. Kommer senteren høyt nok?
    Dette var bra du nevnte, Frode! Jeg har tenkt en del på det før, men har kommet litt i bakleksa. Jeg kommer til å lage stereobenken selv, så jeg har relativt bra kontroll på hvor høy den vil bli. Som du ser av følgende bilde, så vil mest sannsynlig hele lerretet havne bak både senter og fronter.

-speaker-placement-3-png

Hvis det blir slik, så trenger jeg ikke bekymre meg om at den nedre maskeringen kommer i konflikt med senteren i alle fall. Men det er absolutt noe å tenke på dette her med høyden, altså...

Hva mente du forresten med om senteren kommer høyt nok?

En annen avveining er dette med plassering av fronthøytalere i forhold til sidevegg. Med et 200 lerret kan du sette høytalerne 15 cm lengre unna sideveggen. Det høres kanskje ikke så mye ut, men vil kanskje redusere behovet for demping/diffusor på sideveggene.
    Sannsynligvis, men vet ikke om det vil la det styre valget av størrelse på lerret. I alle fall ikke alene. I tillegg er, som du ser av bildet over, frontene litt "smalt" plassert (i forhold til Dolby-standarden) som de er.

Et tips kan være å lage et lekelerret av gipsplate. Heng det opp, og sjekk om du kan leve med noe annet enn 230. Du kan jo også trimme plata til 2.35:1. Kanskje du blir hekta?
    Ja, det går jo an, men jeg tror jeg holder meg til laken. Gipsplater er så tungvindt å henge opp i et trådsystem bare for moro skyld ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke tenkt på rammelerret som du kan heise opp i taket når det ikke er i bruk da?
    Jeg vurderer et hydraulisk opplegg ala en døråpner (som skjules selvfølgelig)på hver side som gjør at lerret kan heves/senkes ved behov. Kan også da felle inn en Plasma bak denne hvis tv er i bruk. Rundt lerretet i taket kan det lages en smal ramme hvor tre-fire spotter kan monteres. Lerretet maskeres også sort slik at når det er oppe vil likevel "ramma" oppe se pen ut...
    Skjønnte du noe av det? Uansett håper jeg ikke jeg satte griller i hodet på deg nå...du har vel nok av andre tanker svirrende

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke tenkt på rammelerret som du kan heise opp i taket når det ikke er i bruk da?
    Jeg vurderer et hydraulisk opplegg ala en døråpner (som skjules selvfølgelig)på hver side som gjør at lerret kan heves/senkes ved behov. Kan også da felle inn en Plasma bak denne hvis tv er i bruk. Rundt lerretet i taket kan det lages en smal ramme hvor tre-fire spotter kan monteres. Lerretet maskeres også sort slik at når det er oppe vil likevel "ramma" oppe se pen ut...
    Skjønnte du noe av det? Uansett håper jeg ikke jeg satte griller i hodet på deg nå...du har vel nok av andre tanker svirrende
    Hehe - en besnærende ide! Jeg tror, slik ting ser ut nå, at jeg har griller nok, men en interessant ide!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt flisespikkeri igjen...

Før jeg kan gå videre med trekking av k-rør, var det noen småting jeg måtte få unna. F.eks. blir det ganske trangt om plassen ett spesielt sted, og det er over døren inn til den gamle delen av huset:
    -jpg

De to dørene er i forskjellig høyde. Taket i det lille rommet vil jeg ha rett og da selvsagt etter høyden på den øverste døra... Dermed må alle k-rør plasseres over den røde firkanten på bildet over.

Det samme området sett fra gangen:
    -img_9386-edit-jpg

Antageligvis må jeg legge k-rørene i to etasjer på ett vis. Mer om det senere, for før jeg gjør det for trangt for meg selv, må jeg tette noen småhull som f.eks. dette:
    -img_9388-edit-jpg

Og dette:
    -img_9391-edit-jpg

Er jo ingen vits i å tette både her og der hvis jeg ikke er konsekvent! Det er bare rundt døra igjen nå så har jeg tettet hele veien mot den gamle delen av huset.

Ved hjelp av kreativ gipsbruk, flere tuber fugemasse og rikelig med bunnfyllingslister/pølser, ble det da en slags tett til slutt:
    -img_9395-jpg

På høyre siden av døren var det så mye luft at jeg måtte til med gips på helt nye måter:
    -img_9397-jpg

Men også her ble det ok:
    -img_9398-jpg

I tilfelle noen har reagert: Det er selvsagt latterlig å gå til slike tiltak rundt en dør som lyden i utgangspunktet vil blåse rett igjennom. Men jeg gjør det i tilfelle jeg en gang skulle bytte til lyddør her, eller modifisere døra slik at den blir mye mer lydisolerende.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva skjer???
    vært dødt lenge her nå....???!??!
    har du tatt en for rolig helg? :P

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mannen har jo familie, tross alt!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 29 av 587 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 529 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •