RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 287

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 287 av 587 FørsteFørste ... 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 283 284 285 286 287 288 289 290 291 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 417 427 ... SisteSiste
Viser resultater 5,721 til 5,740 av 11737
    Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyddør

Ok, jeg ringer de for nærmere info.... Har kikket på denne også: FINN.no - Annonser for eiendom, bil, ledige stillinger, flybilletter, hotell, pakkereiser m.m.
    To av denne i samme slusa? Er dette grei kvalitet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Ok, jeg ringer de for nærmere info.... Har kikket på denne også: FINN.no - Annonser for eiendom, bil, ledige stillinger, flybilletter, hotell, pakkereiser m.m.
    To av denne i samme slusa? Er dette grei kvalitet?
    Det er selvsagt helt umulig for meg å svare på, men i utgangspunktet bør 2 x 35dB lyddør i samme sluse bli vederstyggelig bra!

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den prisen og tatt i betraktning at jeg uansett må kjøpe to nye dører (ei vanlig innerdør kommer fort på 1k +) så kliner vi til

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En handlingens mann! Slikt står det respekt av!

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er selvsagt helt umulig for meg å svare på, men i utgangspunktet bør 2 x 35dB lyddør i samme sluse bli vederstyggelig bra!
    Da jeg bygde mitt rom ble jeg anbefalt av flere å bruke to dører med forskjellig tetthet.
    Altså f.eks en 35dB dør og en 45dB dør. Dette skulle av en eller annen lur grunn isolere mere enn f.eks to 45dB dører. Mener det har noe med hvordan lydbølgene blir brutt osv.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Da jeg bygde mitt rom ble jeg anbefalt av flere å bruke to dører med forskjellig tetthet.
    Altså f.eks en 35dB dør og en 45dB dør. Dette skulle av en eller annen lur grunn isolere mere enn f.eks to 45dB dører. Mener det har noe med hvordan lydbølgene blir brutt osv.
    Ja, det er jo også et moment... Blir jo på samme måte som det er anbefalt og bruke forskjellig tykkelse på glassene i et lydvindu. Det er vel fordi man på den måten unngår å få sammenfallende resonansfrekvenser og "koinsidensfrekvenser” (se under).

-untitled-1-jpg

Har man to identiske dører vil disse frekvensene bli de samme for begge to og man får en svakhet ved denne frekvensen. Når det er sagt, så er det langt fra sikkert at dette blir noe dårligere enn ved å bruke en lyddør og en typisk, lett innedør (som kan være latterlig dårlig lydisolasjonsmessig), selv ved den problematiske frekvensen.

Og, nå beveger jeg meg i grenseland for hva jeg, med mine begrensede kunnskaper, bør uttale meg om merker jeg

Men, for å få en dør til å isolere enda bedre, går det an å skru på en plate med noe tyngde (slik at hele døra blir tyngre). Husk at hengslene skal holde! Dette kan man jo gjøre på den ene døra. Da trenger man i alle fall ikke å bekymre seg for sammenfallende frekvenser.

---

Litt på siden: Det er jaggu ikke fristende å bygge kino når det er 26 grader ute langt ut på ettermiddagen!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo også et moment... Blir jo på samme måte som det er anbefalt og bruke forskjellig tykkelse på glassene i et lydvindu. Det er vel fordi man på den måten unngår å få sammenfallende resonansfrekvenser og "koinsidensfrekvenser” (se under).

-untitled-1-jpg

Har man to identiske dører vil disse frekvensene bli de samme for begge to og man får en svakhet ved denne frekvensen. Når det er sagt, så er det langt fra sikkert at dette blir noe dårligere enn ved å bruke en lyddør og en typisk, lett innedør (som kan være latterlig dårlig lydisolasjonsmessig), selv ved den problematiske frekvensen.

Og, nå beveger jeg meg i grenseland for hva jeg, med mine begrensede kunnskaper, bør uttale meg om merker jeg

Men, for å få en dør til å isolere enda bedre, går det an å skru på en plate med noe tyngde (slik at hele døra blir tyngre). Husk at hengslene skal holde! Dette kan man jo gjøre på den ene døra. Da trenger man i alle fall ikke å bekymre seg for sammenfallende frekvenser.

---

Litt på siden: Det er jaggu ikke fristende å bygge kino når det er 26 grader ute langt ut på ettermiddagen!
    Med en vanlig innedør vil jeg tro det fungerer dårlig, men med to lydører med forskjellig dB faktor vil det jo gjøre nytta si.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jaggu deilig å kunne trekke inn i en sval kjellerkino på slike dager

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men det er jaggu deilig å kunne trekke inn i en sval kjellerkino på slike dager
    Hehe - spesielt en sval og ferdig hjemmekino vil jeg tro ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - spesielt en sval og ferdig hjemmekino vil jeg tro
    Selvsagt. Jeg ville jo bare gni det litt inn

Men du gjør jo en formidabel jobb. Jeg skjønner ikke hvor du henter pågangsmotet fra (selv om du påstår at det skorter litt på det også).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt. Jeg ville jo bare gni det litt inn
    Bare gni du - det tåler jeg :-)

Men du gjør jo en formidabel jobb. Jeg skjønner ikke hvor du henter pågangsmotet fra (selv om du påstår at det skorter litt på det også).
    Det blir som det gjerne blir midt på sommeren. Ingen må forvente det helt store siget fra denne kanten på noen uker. Her blir det mest sjøliv og agenerell slækking. Hakuna matata, eller hva det heter.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare gni du - det tåler jeg :-)

Det blir som det gjerne blir midt på sommeren. Ingen må forvente det helt store siget fra denne kanten på noen uker. har blir det mest sjøliv og agenerell slækking. Hakuna matata, eller hva det heter.
    Flinkere enn meg med andre ord. Jeg lar båten stå i hagen i sommer, prioriterer å kunne bo igjen isteden. Skrekkelig dumt selvfølgelig, men det er forferdelig å ha det sånn. Prioriteringer som sagt, men sånn blir det hos oss i sommer.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir som det gjerne blir midt på sommeren. Ingen må forvente det helt store siget fra denne kanten på noen uker. Her blir det mest sjøliv og agenerell slækking. Hakuna matata, eller hva det heter.

+1

Blir ikke noe oppgraderinger hos meg heller, båten er på sjøen, og det er 25 varme i lufta..... ikke lett å bygge kino da.

EDIT: Hvilken båt har du Rune?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune skryter på seg at han har båt, men han kjører på harryturer med Mr. Shoppy.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Rune skryter på seg at han har båt, men han kjører på harryturer med Mr. Shoppy.
    Hehehe

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    +1

Blir ikke noe oppgraderinger hos meg heller, båten er på sjøen, og det er 25 varme i lufta..... ikke lett å bygge kino da.

EDIT: Hvilken båt har du Rune?
    Jeg har bitt i meg 3-fots-syken og hatt den samme båten i snart 10 år nå, nemlig en slik en:

Akkurat passe til en familie på 5, men selvsagt alt for liten til å ha med seg noen venner i tillegg (selv om det selvsagt hender vi gjør det). Men skal man ha noe som monner så blir det fort 300.000 i mellom og da blir det litt: "er det verdt 300k å ha med seg noen ekstra 5 ganger i året?".

Så er det dyrere drift, forsikring og båtplass som en bonus... men det hadde vært ok med en slik da:

En slik hadde vel blitt litt i overkant (både på den ene og den andre måten :-)):

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke satse på noe mer orginalt? Noe som ikke mange andre har....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, du sier noe :-)

Men den forrige båten jeg hadde var jo litt original:
    -boat-jpg

Med en nesten 3 meter lang aluminiums-påle (solid forankret med to alu-stag bak og en 4000kg jekkestropp framover og med et barnslig pirat-flagg på toppen) og en 250 liters ballast-vann-tank i snuten, var den et spesielt skue i Skjebergkilen.

Den var en genial wakeboard-båt:
    -pylon01-jpg
    (som sikkert irriterte vettet av alle som ble utsatt for den, men hvem tenker vel på slikt når man er 20?)

Prinsippskisse av stangsystemet:
    -pylon_ext-gif

Hvis noen lurer: Poenget med ballast-tanken var å gjøre båten tyngre så den laget større bølger og med stangen fikk vi en vektor oppover (i tauet) slik at vi hopper høyere (og lengere...).

Den var en helt rå wakeboard-båt, men dessverre ingen utpreget familiebåt, så det gikk som det gikk :-(

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja

Bytta du ut piratflagget med en hanglider så er du der..... Det bildet traff bedre enn jeg ventet!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin familiebåt det der Rune, har selv en slik....

-44_1065410741-jpg

Liker å fiske, så jeg må ha noe som ikke trenger så mye vasking.... I tillegg går den bra.

Side 287 av 587 FørsteFørste ... 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 267 277 283 284 285 286 287 288 289 290 291 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 417 427 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •