RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 285

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 285 av 587 FørsteFørste ... 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 281 282 283 284 285 286 287 288 289 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 395 405 415 425 ... SisteSiste
Viser resultater 5,681 til 5,700 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ettermiddangs økt - ikke mye å skryte av...

Men noe ugagn ble det da gjort.

Den siste (og forbyttede) spot-boksen ble da endelig satt opp. Her hvilende på en lankebit så den kommer i flukt med resten av rammeverket:
    -img_3067-jpg

Alle ble også etterhvert forbundet med hverandre via 16mm k-rør som ble godt festet i selve boksen:
    -img_3068-jpg
    (jada, jada, men jeg brukte i alle fall ikke tyggegummi...)

Fordi jeg er en kunstnerisk skjel, valgte jeg å la alle spot-boksene få hvert sitt særpreg - denne kalte jeg "slim line":
    -img_3069-jpg

Og denne fikk æren av å huse trafoen:
    -img_3073-jpg

Her er (nesten) alle boksene:
    -img_3074-jpg

Nå er jeg ferdig med den biten. Det var i alle fall ett punkt på ToDo-lista

Så var det bare resten igjen... som for eksempel 13mm MDF-plater som jeg skal bekle kassene med... Men 13 mm MDF er ikke bare å kjøpe på nærmeste Rema-butikk - eller Maxbo-butikk for den saks skyld...

Og det forgjettede lageret med 13mm MDF min svoger skrøt av, viste seg å være under så mye annet skrot at jeg ikke kunne regne med å få noe før ut mot høsten

Så hva gjør man da? Man kjøper MDF SmartPanel og bruker baksiden...:
    -img_3057-jpg

Det som er så fint med disse Biltema-krakkene er at de er så lette å sage i:
    -img_3058-edit-jpg

Vinkel må til for å få disse delene til å gå fint ihop. Jeg trodde Makita-bladet gikk heden når jeg kjørte inn i en spiker her om dagen, men kanten ble i alle fall skarp nok til å skjære seg, så helt galt er ikke bladet:
    -img_3061-jpg

Så var det møysommelig utmåling av hvor spothull og ventilasjonshull skulle gjøres. Blåste vel en god halvtime bare på målingen. Sagingen gikk imidlertid som en lek, og helt programmessig ble det ene hullet saget 10cm feil. Dette er blitt så vanlig så jeg bare satte det til liming og begynte på neste post. Gadd ikke å irritere meg en gang:
    -img_3065-jpg

Men jeg tror jeg må innse at jeg enten er for liten eller for gammel til å bruke en slik:

Rakk også å lage en prototype på rammeverk for spotboksene på siden av rommet. Her i et hjørne (bare ikke riktig type hjørne).
    -img_3070-jpg

Nå skal jeg slappe av med en film på ubegrenset volum :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

omdømme

"Gadd ikke å irritere meg en gang"
    :grin:

Jeg bryr meg ingenting om hva de ansatte hos verken Biltema , byggmakker eller diverse spesialverktøybutikker humrer og ler etter når jeg refererer til denne tråden angående priser og materialer , jeg synes du er flink jeg Rune

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nå skal jeg slappe av med en film på ubegrenset volum :-)
    Min plan med å nyte en film på høyt volum, uten å ta hensyn til en sjel slo selvfølgelig skrekkelig feil. Kl 00:45 ble jeg oppringt av en gråtende jentunge som hadde fått hjemlengsel og ikke ville være på kor-tur likevel...

Som prikken over i'en så måtte jeg ta med venninden venninnen hennes, for hun ville selvsagt ikke være igjen alene. Så da var det å ringe på hos folk midt på natta og levere unger og trallala...

Hehe - kvelden ble vel ikke akkurat som planlagt :-?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min plan med å nyte en film på høyt volum, uten å ta hensyn til en sjel slo selvfølgelig skrekkelig feil. Kl 00:45 ble jeg oppringt av en gråtende jentunge som hadde fått hjemlengsel og ikke ville være på kor-tur likevel...

Som prikken over i'en så måtte jeg ta med venninden venninnen hennes, for hun ville selvsagt ikke være igjen alene. Så da var det å ringe på hos folk midt på natta og levere unger og trallala...

Nei, det er ikke alltid ting går som planlagt.
    Det ble vist oljing av veranda på meg likevel, værmeldingen i går tydet på at det skulle regne mye i løpet av dagen, men det forandret seg utover natta.
    Dermed ble det å følge den Offisielle planen og olje, oo ikke jobbing i tv-stua slik jeg egentlig håpet på.

Er du hjemme? Må en tur ut etter mer terrasseolje, og kunne stikke en snartur innom å hente HDMI kabelen og for en liten inspeksjon...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hjemme nå ja. Ble hanket inn til en dugnad fra 10:00 - 12:30. Umulig å få gjort noe fornuftig arbeid denne helgen tydeligvis...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hjemme nå ja. Ble hanket inn til en dugnad fra 10:00 - 12:30. Umulig å få gjort noe fornuftig arbeid denne helgen tydeligvis...
    Da kommer jeg innom.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki doki

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du bruke 1 trafo på de 4 spottene bak, eller trenger du 2? Pleier de ikke å montere maks 3 stk pr trafo?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer muligens an på samlet antall W? Nå blir det jo max 80W tilsammen. Det var trikker'n som antydet 1 trafo, men det er mulig jeg, som det ikke er helt uvanlig at jeg gjør, har misforstått. Det er imidlertid uansett plass til en annen trafo i en av boksene på motsatt side så ingen krise!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer muligens an på samlet antall W? Nå blir det jo max 80W tilsammen. Det var trikker'n som antydet 1 trafo, men det er mulig jeg, som det ikke er helt uvanlig at jeg gjør, har misforstått. Det er imidlertid uansett plass til en annen trafo i en av boksene på motsatt side så ingen krise!
    Hvis trikker'n har sagt det, så er det nok i orden!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må korrigere meg selv: Jeg tror kanskje muligens trikkeren har sagt det. Litt usikker, altså...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I dag var det min tur... Hentet Magnus 23:30 med feber, og han vaknet med ca 1t mellomrom... så det ble ikke så mye på meg i dag heller
    Jeg fikk da i det minste hentet HDMI kabelen da :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dag 2

På grunn av omstendigheter jeg ikke hadde kontroll over, ble helgen noe amputert, rent kinobyggemessig, med syke barn og utidige dugnader...

Men som vanlig, noe ble gjort. "Korrekturen" av feilsagingen var tørket og det var på tide å få opp den første bunnplaten. En "hjelpende hånd" ble skrudd på plass for å muliggjøre dette:
    -img_3076-jpg

Her var det nemlig nødvendig med mm-presisjon for å få endene (hjørnene) til å møtes:
    -img_3226-edit-jpg
    (og da nytter det ikke å holde det på plass med en hånd mens man fortvilet prøver å finne en ny skrue i lommen siden den man holdt i munnen selvsagt har falt på gulvet og - ja, dere skjønner tegninga)

Så dagens høydepunk: fugingen:
    -img_3228-jpg

SÅ kunne platen skrus fast:
    -img_3223-jpg

Det var den ene. Så var det den andre. Her taes det hull til aksess-panelet:
    -img_3237-jpg

Alle skruer blir nedsenket:
    -img_3239-jpg

Og her har vi jaggu bunnplate nummer 2 på plass:
    -img_3243-jpg

Fikk også (mer eller mindre) isolert ferdig kassene.

Her har vi aksess-panelet med tilgang til diverse k-rør i alle retninger:
    -img_3246-jpg
    (uten at vi ser så mange av dem på dette bildet...)

Jeg tok meg en tur og handlet nok en liten bunke med 36x48 i dag og satte igang produksjon av skråskjærte spikerslag med det samme sirkelsaga var stilt med riktig vinkel:
    -img_3229-jpg

Jeg har aldri hatt så bra arbeidslys som jeg har i garasjen nå. Lysstoff-rør-lampe-hengt-i-takboks-lyset fungerte veldig bra!

Bare så synd at det ikke hjelper når en moron står for sagingen... Her dagens hjernedøde handling. Glemte å trekke inn bladet, slik at ikke bare sagkrakken ble delt i to...
    -img_3230-edit-jpg

...men sannelig nesten metall-vinkelen under også:
    -img_3233-edit-jpg

Jeg fortjener ikke det gode verktøyet jeg har. På helt utrolig vis kappet Makita-bladet seg gjennom halve stålet over uten å bli synlig skadd. Dette verktøyet minner meg om en plakat i en blomsterbutikk som jeg så I Trondheim da jeg gikk på NTH. Dette var en butikk som tydeligvis var rettet mot studenter med med eller mindre grønne fingre. Det stod:

"Yukka-palme - tåler alt og alle"

De kunne skrevet det samme om verktøyet mitt - det tåler selv meg :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra, du gjennomfører med glans, til tross for at du prøver å sage Biltemakrakken i to 8)
    Ser ikke bort fra at sagbladet ble litt sløvere
    Venter spent på den videre utviklingen. Takk for at jeg fikk stikke innom på en liten inspeksjon (i tillegg til avhenting av HDMI kabel)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ta med et nytt sagblad i neste verktøybestilling fra statene - eller kanskje 3...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ta med et nytt sagblad i neste verktøybestilling fra statene - eller kanskje 3...
    Du kan jo sikkert bruke uoriginale blader. OBS Bygg bla. har slike.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor mange sagkrakker m/metall-deler tåler de å sage over?

Men for å være litt seriøs. Originale Makita-deler er delativt billig. Tror det var snakk om 150,- NOK eller så for et slikt blad.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avstand mellom spots

Skal ikke kjede med videre knoting med bak-spot-kasse, men tiden tikker og går mot bygging av sidekassene. I den forbindelse må jeg ha på det rene antall spot'er og avstanden mellom dem. Hvis jeg en gang i fremtiden skal "kle" disse skråkassene med Ceiling Tiles bassabsorbentene (som er 60 cm lange), vil en naturlig avstand mellom spot'ene bli ca 75 cm, men dette kan muligens føles litt trangt. Jeg vurderer heller å ha normal avstand mellom spot'ene (dvs. 90 cm), noe ala dette:

-spots-jpg

Så får det heller bli litt avstand mellom disse bassabsorbentene. Hele platen disse absorbentene evt skal felles inn i vil jo uansett ble dekket med stoff.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elektro-diagram

Vi kjører ufortrødent videre som om ingenting skulle ha skjedd.

I en videre tankegang rundt belysning, har jeg forsøkt å skissere hele opplegget rundt lyssetting i rommet med soner og det hele.

Her en kaotisk skisse:
    -elektro-diagram-01-jpg

Og her en litt mindre kaotisk skisse:
    -elektro-diagram-02-jpg

Jeg ser det blir dyrt. Veldig dyrt. Orker ikke å tenke på den biten akkurat nå. Det jeg lurer på er om det er noen elektrikere der ute (eller hobby-elektrikere) som har en mening om det lønner seg å gå for en trafo per spot, eller bruke så få/store som avstandene tillater? Økonomisk virker det ikke som det er store forskjellen? Det jeg er mest opptatt av er støy, både akustisk og elektronisk. Er det noen spesielle trafoer jeg bår styre unna i så måte?

Jeg ser forresten nå at jeg har glemt sone E, vaskelyset ;-) Vasking og slikt er veldig lett å glemme ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monologen fortsetter...

I kveld/natt fikk jeg en time til overs og fikk satt på topp-platen i bak-spot-kasse-sølet.

En liten bug i beregningsalgoritmen (jeg kuttet midtplata til akkurat på hjørnet, men den skulle ha vært trukket så langt ut at den "møtte" topp-platen (rød merking)) medførte følgende uheldige resultat:
    -img_3291-edit-jpg

Noe negativt viste seg imidlertid mulig å snu til noe positivt og med følgende teknikk...:
    -img_3293-jpg

...fikk jeg en bedre tilpasning enn jeg hadde kunnet drømme om med ren beregning og pre-kutt:
    -img_3294-jpg

Man lærer så lenge man lever

Side 285 av 587 FørsteFørste ... 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 245 255 265 275 281 282 283 284 285 286 287 288 289 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 395 405 415 425 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •