RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 284

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 284 av 587 FørsteFørste ... 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 280 281 282 283 284 285 286 287 288 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 ... SisteSiste
Viser resultater 5,661 til 5,680 av 11737
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sjølv etter dommedag står kinorommet til RuneW heil uberørt
    Solid arbeid!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finden
    Sjølv etter dommedag står kinorommet til RuneW heil uberørt
    Solid arbeid!
    Selv etter dommedag står kinorommet til RuneW uferdig, synes jeg passer bedre... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi prøver oss litt igjen...

Etter en sabbats-uke (eller to), med totalt fravær av inspirasjon, prøver jeg meg litt forsiktig igjen...

Ramme/makk-verket til "spotkassene" bak er ferdig og nå er det tid for å gjøre klar til spot'ene. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke de samme spot'ene i hele rommet, nemlig disse Robus-spot'ene:

Men i dyp og meningsfylt samtale med elektriker, kom vi fram til at det ble vanskelig å bruke de samme spot'ene i dette tilfellet. Problemet ser vi her:
    -img_3052-jpg

Det blir veldig fort for trangt for kravene som stilles til spot'er som kan ta 50w-pærer. Vi kommer derfor til å bruke litt mer konvensjonelle spot'er ala dette:

Fant ikke bilde av akkurat samme spot, men den jeg skal bruke er vippbar og godkjent for max 20w. Dermed er det ingen krav til størrelse på boks bak i det hele tatt og jeg får en del større frihet. Dette er ikke spot'er som skal lyse opp rommet i vesentlig grad uansett, så 4x20w mot bakvegg er helt kurant for meg.

Så gårsdagens økt gikk egentlig med til å måle og knote og lage individuelt tilpassede mini-spot-bak-kasser for hver enkelt av de fire spot'ene. Som vanlig er det min mani når det gjelder lydisolasjon som bringer meg ut på viddene. Poenget er at (den store) boksen bak skal være mer eller mindre lufttett og da må jeg tette bak spot'ene.

Her i god gang med KZ på de avskjærte kantene for bedre feste til lim:
    -img_3051-jpg

Og her et typisk mini-spot-boks-byggesett i utbrettet tilstand:
    -img_3053-jpg

Det man ikke får løst med KZ, duct tape og PL400 er ikke verdt å løse...:
    -img_3055-jpg

Og her har vi gjengen, mer eller mindre klare til montering:
    -img_3056-jpg
    (noen huller til k-rør må selvsagt lages)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Restarter du nettleseren din og sjekker vedleggene/bildene du refererer til - de er helt fraværende hos meg (med unntak av et par spoter du har linket bilder av)...:???:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Restarter du nettleseren din og sjekker vedleggene/bildene du refererer til - de er helt fraværende hos meg (med unntak av et par spoter du har linket bilder av)...:???:
    Det var da som pokker! Den /&%(%( "ugyldig vedlegg"-bug'en igjen...

Nå skulle det vel være i orden, eller?

---

Her er forresten dagens fangst på postkontoret. Har forsåvidt ikke direkte noen ting med kinobygging å gjøre, men denne boksen med plass til 8TB lyd og bilde-data skal bli media(++)-serveren min:

-img_0863-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ramme/makk-verket til "spotkassene" bak er ferdig og nå er det tid for å gjøre klar til spot'ene. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke de samme spot'ene i hele rommet, nemlig disse Robus-spot'ene:

[...]

Fant ikke bilde av akkurat samme spot, men den jeg skal bruke er vippbar og godkjent for max 20w. Dermed er det ingen krav til størrelse på boks bak i det hele tatt og jeg får en del større frihet. Dette er ikke spot'er som skal lyse opp rommet i vesentlig grad uansett, så 4x20w mot bakvegg er helt kurant for meg.
    Men de 20W spotene er 12V eller? Kunne du ikke i stedet bare sette 20 W pærer i Robus-spot'ene? (mulig jeg er på bærtur her nå...?)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få si at jeg digger denne tråden og deg som person RuneW! :-D
    (OK, jeg kjenner deg ikke personlig, men noe av personligheten kommer frem i denne tråden vil jeg mene)
    Av samme grunn må jeg dessverre si at jeg håper du aldri blir ferdig........
    Og når jeg ser på alle løsningene du gjør vanskeligst mulig for deg selv, får jeg en liten anelse om at veien her er langt viktigere enn målet?

OM du mot formodning skulle bli ferdig en gang, og kan sette deg ned og nyte en film eller musikk, vil det helt ærlig egentlig bli et lite antiklimaks tro?

Stå på videre Rune, og om du har egen fanklubb vil jeg gjerne melde meg inn!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men de 20W spotene er 12V eller? Kunne du ikke i stedet bare sette 20 W pærer i Robus-spot'ene? (mulig jeg er på bærtur her nå...?)
    Helt korrekt, men det er ikke lov. Grunnen er at nestemann som evt tar over kinoen (grøß und gru) ikke vet dette og kan finne på å sette in 50w pærer...

"Ordnung muß sein"!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Må bare få si at jeg digger denne tråden og deg som person RuneW! :-D
    (OK, jeg kjenner deg ikke personlig, men noe av personligheten kommer frem i denne tråden vil jeg mene)
    Hehe -det var da voldsomt...

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Av samme grunn må jeg dessverre si at jeg håper du aldri blir ferdig........
    Og når jeg ser på alle løsningene du gjør vanskeligst mulig for deg selv, får jeg en liten anelse om at veien her er langt viktigere enn målet?

OM du mot formodning skulle bli ferdig en gang, og kan sette deg ned og nyte en film eller musikk, vil det helt ærlig egentlig bli et lite antiklimaks tro?
    Du har nok truffet veldig nær blink med din analyse! Og jeg er ikke sikker på at jeg kommer til å skuffe deg heller. Jeg ser ingen ende på dette på dette tidspunktet... ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt, men det er ikke lov. Grunnen er at nestemann som evt tar over kinoen (grøß und gru) ikke vet dette og kan finne på å sette in 50w pærer...

"Ordnung muß sein"!
    Tenkte vel at det var slike hensyn ute og gikk, ja. Det er vel for øvrig mest fornuftig også.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer også en av de Synologymodellene som NAS. Har du forsket noe på dataoverføringen denne er kapabel til? Klarer den å streame ukomprimert Full HD når den kjører RAID 5 uten at det hakker?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Jeg vurderer også en av de Synologymodellene som NAS. Har du forsket noe på dataoverføringen denne er kapabel til? Klarer den å streame ukomprimert Full HD når den kjører RAID 5 uten at det hakker?
    Har egentlig forsket alt for lite på dette. Raid 5 har jeg ikke noe forhold til. Kommer i utgangspunktet til å ha 1x1TB disker i boksen og kjøre Raid 0. Kommer ikke til å lagre noe kritisk på denne delen. Så kanskje jeg slenger et par mindre disker i Raid 1 for å lagre mer kritiske ting, men dette har lavere pri.

Når det gjelder hastighet, så er det vel ikke hvilken konfigurasjon du har diskene i som er flaskehalsen uansett, men nettverket. Og her har jeg dårlig erfaring, både i betydningen "liten" og "negativ". Jeg har akkurat fått PCH'en i hus og driver og eksperimenterer. Har fått den som en nettverksenhet og mappet den som en disk under windows. Prøvde i går å kopiere en diger .m2ts-fil inn på den lokale HD'en i PCH'en i går og det gikk ufattelig sakte. Vi snakker om under 4MB/s. Dette skulle liksom være på et Gb nettverk, men jeg begynner å lure...

Forøvrig har jeg vært i kontakt med Synology support om i hvilken grad 407 egner seg som mediaserver mot PCH'en og der fikk jeg vite at i neste firmware(?)-beta (juli) skal ha bedre support for typiske BD-rip-formater:

Sitat Opprinnelig postet av Synology
    I have also confirmed the July beta will support the following new file formats with subtitle support:

.MKV, .M2K,.M2TS, .TS Support
    Således skulle 407'en være velegnet mot PCH, men jeg vet alt alt for lite om dette. Jeg visste ikke engang at en mediaserver hadde noe forhold til filtypene den støttet. Trodde det bare varen "delt mappe"...ops:

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig forsket alt for lite på dette. Raid 5 har jeg ikke noe forhold til. Kommer i utgangspunktet til å ha 1x1TB disker i boksen og kjøre Raid 0.
    Krashkurs i RAID: RAID - Wikipedia

Med bare 1 disk har du ikke RAID 0, men null RAID. For å ha RAID 0 må du ha to disker... ;-)

Jeg visste ikke engang at en mediaserver hadde noe forhold til filtypene den støttet. Trodde det bare varen "delt mappe"...ops:
    That makes two of us!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Med bare 1 disk har du ikke RAID 0, men null RAID. For å ha RAID 0 må du ha to disker... ;-)
    Hehe - raid med en disk ja... kokkeliko og ju-huu.... '

Det skulle selvsagt ha stått 2x1TB i raid 0... Kanskje jeg var litt påvirket av at Norek hadde klart å pakke feil og sendt med bare en HD istedenfor 2 som jeg hadde bestilt?

Mente at jeg ikke var helt amøbe på raid-oppsett, men kanskje jeg trenger det derre raid-kurset likevel... ;-)

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av alle NAS-enhetene jeg har tittet på virker det som om Synology er et av de beste valgene. Modellene deres virker kompatible med det meste. Jeg legger opp CAT6-nettverkskabler selv nå i nettverket så jeg håper jeg kan bruke en Synology etterhvert til å streame til en Popcorn.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Av alle NAS-enhetene jeg har tittet på virker det som om Synology er et av de beste valgene. Modellene deres virker kompatible med det meste. Jeg legger opp CAT6-nettverkskabler selv nå i nettverket så jeg håper jeg kan bruke en Synology etterhvert til å streame til en Popcorn.
    Jepp. Jeg har kjøpt 3 Synology-bokser før og de har fungert (og fungerer fortsatt) alldeles utmerket!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En fremgangsrik helg?

Ser fram mot en helg fri for kjærring og unger. Nå kan jeg jobbe effektivt i kinoen fra fredag kl 17:00 til søndag kl 14:00... For slike som meg er det selvsagt ingen garanti for merkbar fremgang, men nå har jeg i alle fall muligheten :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Jeg har kjøpt 3 Synology-bokser før og de har fungert (og fungerer fortsatt) alldeles utmerket!

Ja synology er vel en av di som kommer best ut i tester,,, har ett par slike på jobb og aldri hatt feil på di Brukergrensesnittet på synology er også det beste jeg har sett

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... ingen garanti for merkbar fremgang, men nå har jeg i alle fall muligheten :-)
    Håper du får gjort unna en del av det arbeidet som er ferdig planlagt nå da, slik at helgen ikke bare går til planlegging og fundering. (Selv om det er mengden av akkurat det som gjør tråden til en av de mest leste her. ;-))

Her er det iallefall foreløpig ikke vær som innbyr til uteaktiviteter...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Her er det iallefall foreløpig ikke vær som innbyr til uteaktiviteter...
    Det er nettopp det som passer så bra. Lite fristende å holde på inne når det er perlevær!

Jeg har laget følgende ToDo-liste:

Spotkasse/bassfelle/ventilasjonskasse bak
    - Sette opp alle spotbokser (som jeg selvsagt måtte lage en på nytt, siden jeg klarte å bytte på to når jeg satte dem fast i går og da passet den ene nesten og den andre overhodet ikke...)
    - Trekke k-rør mellom dem (kjekt å ha ;-))
    - Sage til og sette på bunnplater (og skjekke at spot'ene går inn før jeg skrur dem fast
    - Dytte inn isolasjon
    - Sette på front og topp-plater

Side-spotkasser
    - Finne endelig design(*)
    - Masseprodusere stender-biter
    - Smekke det opp
    - Lage gips-bekledde skott til spot'ene (husk å bore til k-rør før jeg limer dem på)

DIY Lydvinduer
    - Yeah right - som om det blir tid til dette også...

*)

Dette punktet kan selvsagt ta "noe" tid kjenner jeg meg selv rett. Følgende skisse er vel 17 og ferskeste forslaget mitt:

-spotkasser-v3-12-jpg

Vinkelen går nå lenger enn noensinne inn mot midten av taket. Dette for å få plass til hele CeilingTrap'en som jeg kanskje skal felle inn i sponplaten.

Side 284 av 587 FørsteFørste ... 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 280 281 282 283 284 285 286 287 288 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 424 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •