RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 283

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 283 av 587 FørsteFørste ... 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 279 280 281 282 283 284 285 286 287 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 ... SisteSiste
Viser resultater 5,641 til 5,660 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe - noen arbeidsoppgaver må jo ungene ha også. Kan ikke sy puter under armene på dem ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sidan eg ikkje har følgt med so alt for masse i det siste (universitet=eksamen=stress=teori(utan grunnlag i den virkelige verden)) burde eg vel strengt tatt ikkje komme med nokon spørsmål no i ettertid, men lurte berre på kvifor du RuneW gjekk for 40 og 50 graders vinkel på konstruksjonen din i staden for 45 grader.

Ser veldig bra ut uansett, blir veldig bra med skrått i staden for 90graders vinkel.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har med akustikken å gjøre. Ved å bruke 45-graders vinkler, vil det oppstå refraksjons-resonans rundt 13.6 Hz og...

Nei, jeg klarer ikke å holde meg alvorlig...

Jeg kunne nok ha klart meg med 45-grader, men det hadde blitt litt for enkelt, hadde det ikke ;-)

Poenget, og jeg innrømmer at det ikke er spesielt tungtveiende, var å lage vinkelen så bratt som mulig for å:

- Nå ut til spikerslaget i taket
    - Unngå døren (nede til venstre på skissen under)
    - Få (best mulig) plass til spot'ene (stygt, gult rektangel der nede ved hjørnet). De blir nemlig "presset litt ut" av ventilasjonen (stiplet).

-ventilasjon3-jpg

Derfor denne 40/50-graders saken. Som du ser av skissen over, hadde jeg mistet en hel cm hvis jeg hadde gått for 45-gradere...

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt:-D

Du stiller i en "litt" annen liga en meg som bare har en 46" LED-TV og PC-høyttalere til lyden
    Hvor klarte du å skaffe
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Så kom jeg i skade for å kjøpe denne:

(siden stereoforsterkeren nede på kontoret sa takk for seg og jeg fikk ovennevnte inn til Norge for 3.7k, var det et naturlig valg. Nå ar jeg fått HDMI-støttet receiver oppe og surround nede ;-))
    til den prisen?

Vidar

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh.. Popcorn Hour 110. Du må nesten inn med en fyldig rapport etterhvert. Har tenkt på en slik selv som jeg skal koble opp på nettverket. Skal du legge opp Cat 7 kabler i nettverket ditt?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du skriver at du skal prøve bd rippene dine.
    På hvilken måte har du rippet dem? hvilket program osv.?

Har selv prøvd meg ørlite fram med ripping av bd, men sliter med å finne en bra måte til bruk sammen med tvix 6500. Noen forslag?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje
    Spennende prosjekt:-D

Du stiller i en "litt" annen liga en meg som bare har en 46" LED-TV og PC-høyttalere til lyden
    Hvor klarte du å skaffe

til den prisen?

Vidar
    Jeg fikk en bekjent i Sverige til å kjøpe den og ta den med når han kom på besøk. klikk på bildet for link til butikk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Ahh.. Popcorn Hour 110. Du må nesten inn med en fyldig rapport etterhvert. Har tenkt på en slik selv som jeg skal koble opp på nettverket. Skal du legge opp Cat 7 kabler i nettverket ditt?
    Cat 7? Nei, tror ikke det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor denne 40/50-graders saken. Som du ser av skissen over, hadde jeg mistet en hel cm hvis jeg hadde gått for 45-gradere...
    Fantasi og kompetanse i full blomstring, bra at ting er gjennomtenkt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Ser du skriver at du skal prøve bd rippene dine.
    På hvilken måte har du rippet dem? hvilket program osv.?

Har selv prøvd meg ørlite fram med ripping av bd, men sliter med å finne en bra måte til bruk sammen med tvix 6500. Noen forslag?
    Dette blir jo langt utenfor temaet for tråden. Ikke det at det er noe unikt, men...

Synes kanskje det burde ha vært startet en rippe-guide for BD ala den andre rippe-tråden her (hvis det ikke er det allerede). Jeg skulle gjerne ha gjort det, men føler at jeg mangler kompetanse (noe som muligens blir blottlagt under). Jeg er absolutt ingen mester i dette og, for ordens skyld, jeg har bare rippet mine egne BD'er for å kunne streame dem.

Jeg bruker:
    - AnyDVD-HD
    - BDInfo (0.51)
    - tsMuxeR(GUI) (1.10.6)
    - SupRip (1.14)
    - mkvmerge (GUI) 2.8.0

AnyDVD-HD ligger bare i bakgrunnen og fjerner kopisperrene

BDInfo brukes till å finne ut av strukturen på BD'en. På BD'en ligger det ofte en haug med playlist-filer (.mpls) som hver inneholder en liste med stream-filer (.m2ts). Selve hovedfilmen er typisk beskrevet med en gitt .mpls-fil (som regel den lengste (i minutter)). I BDInfo velger man denne .mpls-fila og får da en liste over .m2ts-filene i denne.

Vel, sånn har jeg forstått det i alle fall. Og det er meget mulig jeg har misforstått - det ville ikke ha vært første gangen ;-)

tsMuxeR brukes til å velge inn .m2ts-filene beskrevet i punktet over og demuxe stream'ene som ligger på plata. Streamene er typisk en (eller flere?) video-streamer, audio-streamer og underteks-streamer. Her velger jeg da video-streamen, den beste (original)-lyd-streamen og den streamen med den norske underteksten. Resultatet av demuxingen kan da f.eks. bli til hhv følgende 3 filer:

00414.track_6913.vc1 (bilde)
    00414.track_4353.dts (lyd)
    00414.track_4619.sup (undertekst)

SupRip brukes til å konvertere undertekstene fra raster-format til tekst (.srt-fil). .srt-filer kan man også finne på nettet, men jeg har laget mine selv... Grunnen til at jeg lager .srt-filer er for å kunne flytte på den i ettertid (f.eks. ved visning på 2.35:1-systemer).

mkvmerge brukes til å smelte sammen (i dette tilfellet) .vc1-, .dts- & .srt-fila til en .mkv-fil

I teorien skal så NMT-bokser kunne spille av disse filene, men sånn som med det meste annet, så er det jeg driver med ren teori. Om dette fungerer, finner jeg ut når jeg får boksen i hende i morgen...

---

Så vidt jeg har skjønt er det to måter å få tak i innholdet på selve BD-plata på. Den ene måten er å rippe BD'en til en .iso-fil med AnyDVD-HD og deretter mounte .iso-fila med f.eks. DaemonTools.

Den andre måten er å bruke Toshiba sine drivere for å få direkte tilgang til filsystemet på BD-plata (jeg husker ikke hva det het akkurat nå).

Jeg bruker den siste metoden, for da slipper jeg å rippe hele plata først. Jeg sparer plass, men er ikke så sikker på at jeg sparer tid...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dette ble mye;-)

Skal få fatt i disse programmene, så får vi se hvordan det virker sammen med TviX 6500.

Takker så mye.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har tendens til å bli en del... Akkurat derfor skulle jeg ønske noen (som hadde peiling) startet en egen tråd om dette. Så kunne alle vi som sitter med dumme spørsmål kunne ha fått svar :-)

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har tendens til å bli en del... Akkurat derfor skulle jeg ønske noen (som hadde peiling) startet en egen tråd om dette. Så kunne alle vi som sitter med dumme spørsmål kunne ha fått svar :-)
    +1;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil helst at noen kommer hjem til meg og setter opp systemet og får det til å fungere for så å lære meg noen enkle komandoer for å få det i gang.........

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det vil du vel ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man blir latere (og muligens dummere) med årene, hvertfall blir jeg det!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

13mm laminert glass i hus (garasje)!

Noen lurer muligens på hva i all verden jeg driver med for tiden... I alle fall ikke med dokumentasjon av kinobygging - det er sikkert. Det er vel en kombinasjon av generelt for få timer i døgnet, bra sommervær, lite inspirasjon og litt småproblemer rundt løsninger. Samma det!

I går fikk vi i alle fall glassene til de to DIY lydvinduene i hus (garasje):
    -img_0826_th-jpg

Og dette var ingen spøk. Selvsagt var glassene pakket sammen i samme "pall" og hele stasen veide tett på 90 kg... Det var, eh, "interessant" å prøve å få denne inn i Galaxy'en. Selv med alt av seter ute, var det et sant /&R%&%€/ å krype-bære denne greia inn i bilen. Den måtte selvsagt plasseres på skrå for den var både for høy og bred. Litt skummelt å frakte glassplater bak ryggen i bil også. Jeg har jo sett nok skrekkfilmer i min tid til å forstå hva som skjer når en glassplate treffer en mennskekropp (The Omen 3?).

Her en nærstudie av glassene:
    -img_0827_th-jpg

Overraskende nok ser det ut til at det er 6-1-6. Trodde det ville være 8-1-4 eller noe i den duren (for at ikke begge skal ha samme resonansfrekvens). Litt skuffende egentlig, men jeg håper glassgutta vet hva de driver med...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette.

Jeg har også hørt om at det helst bør være ulik dim. p.g.a ulik resonansfrekvens, men jeg var med på å bygge et lydstudio rett før jul og da hadde den 6-1-6dim, det gikk meget bra, så godt som dønn tett (vinduet eller jeg - ja takk, begge deler).

Så dette tror jeg the fönsterboys har peil på.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ser bra ut dette.

Jeg har også hørt om at det helst bør være ulik dim. p.g.a ulik resonansfrekvens, men jeg var med på å bygge et lydstudio rett før jul og da hadde den 6-1-6dim, det gikk meget bra, så godt som dønn tett (vinduet eller jeg - ja takk, begge deler).

Så dette tror jeg the fönsterboys har peil på.
    Det høres meget betryggende ut :-)

Edit: Jeg har, når jeg tenker etter, lest anbefalinger om asymmetriske glasstykkelser ved dobbelt-vindu-konstruksjoner (altså to ruter med luft mellom), men jeg synes fortsatt det høres fornuftig ut å ha forskjellige tykkelser selv i laminatkonstruksjoner...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har virkelig overgått meg selv når det gjelder å bruke mye tid og lage mye krøll for meg selv denne gangen, noe som har resultert i et kråkeslott av rammeverk:

-img_3050_th-jpg
    (Riktignok et solid kråkeslott... )

I den ene enden skal jeg ha et aksess-panel fra undersiden (rødt rektangel):
    -img_3049-edit_th-jpg

Så skal jeg forsøke å presse inn en spot der det er markert med rød ellipse. Jeg venter på besøk av min kjære elektriker-fant slik at jeg kan få grønt lys for denne plasseringen (det blir litt tight og jeg må lage egne gipsbokser med - "utradisjonelt" design).

3 x 16mm k-rør er plassert i rammeverket (tilførsel til diverse saker på andre siden av rommet...).

Side 283 av 587 FørsteFørste ... 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 253 263 273 279 280 281 282 283 284 285 286 287 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •