RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 282

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 282 av 587 FørsteFørste ... 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 278 279 280 281 282 283 284 285 286 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 ... SisteSiste
Viser resultater 5,621 til 5,640 av 11737
    Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Lite med kinobygging å gjøre (men mer med nitro...) , men jeg var på Street Legal i Fredrikstad i år og denne karen skulle ta en "demo":

Men tror du ikke det var for kaldt for at nitroen skulle forbrenne ordentlig da. Så han tok ikke sjansen på å ødelegge hele kostebinderiet...
    Ok Ronny var vel sikker litt usikker på oppsette av sykkelen sin da han har gjort endel endringer, Normal så er ikke dette noe stort problem bare man får i gang knalerten. Jeg kjører klassen over, kompressormatet nitrometan, slik ser den ut.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller slik når farta er over 350km/t

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dette kommer du med etter at jeg har satt opp nær ett tonn med gips?

Hehe - neida, takk for tips! Jeg trenger alt jeg kan komme over, jeg. Særlig på ting som skal synes.

Men jeg synes slike videoer som dette er litt provoserende:

[YOUTUBE]Sbi7PRJrvs0[/YOUTUBE]

Omtrent som å se på et trylle-show. Jeg ser hva du gjør, men skjønner fortsatt ikke hvordan...
    Fikk lyst til å fabulere litt rundt den videoen og spesielt musikken. Det høres ut som det er Erlend Øye som spiller (dog uten at jeg kjenner hele produksjonen virker både stemmen og stilen kjent.) Erlend Øye spilte jo sammen med Eirik Glambæk Bøe i Kings of Convenience.

Hmm Convenience skal i flg. Wikipedia bety
    "Convenience is anything that is intended to save time, energy or frustration"

Vel... Det blir en form for ironi i denne settingen her synes jeg da...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    eller slik når farta er over 350km/t
    Dere er i alle fall klin sprø begge to... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Fikk lyst til å fabulere litt rundt den videoen og spesielt musikken. Det høres ut som det er Erlend Øye som spiller (dog uten at jeg kjenner hele produksjonen virker både stemmen og stilen kjent.) Erlend Øye spilte jo sammen med Eirik Glambæk Bøe i Kings of Convenience.

Hmm Convenience skal i flg. Wikipedia bety
    "Convenience is anything that is intended to save time, energy or frustration"

Vel... Det blir en form for ironi i denne settingen her synes jeg da...
    Tja... Det er jo "convenient" å kunne sparkle såpass at man nesten ikke trenger å pusse da...

Jeg kjenner forøvrig ikke Röyksopp noe særlig, så hvem som spiller på "Remind Me" aner jeg ikke.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo det som kalles "Håndverk", flott sparkling på den videoen. Er deg deg som sparkler? Hehe, men det er en god inspirasjonskilde da, men litt trening går nok alt bra skal du se.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det ligger "noen" timers trening bak den videoen. Det er som med alt annet i verden: Det er lett når du kan det.

Nå skal jeg sitte å trøste-se Ep23+24 av 24 fordi vi tapte 4-6 mot et latterlig dårlig lag i kveld (de hadde til og med en jente på laget - går det an å synke dypere?).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående type sparkel så pleier jeg å bruker Jotun lettsparkel medium. Den er innmari lett å pusse ned igjen, og fin å legge på. Det står at den kan legges på i opp til 4mm tykkelse uten å sprekke opp, men det er erfaringsmessig å ta i litt. Det er bedre med flere tynne lag, så tørker det raskere.
    Jeg har vært med på å pusse ned ymse annen sparkel, og noen typer blir omtrent like harde som bein...

Du kunne selvsagt lagt et lag med to-komponent i bunn, for å få litt fortgang, dvs slippe å vente på at ting tørker, men da ville jeg passa godt på å ikke legge på for mye, for å slippe å pusse to-komponent. Ellers er faktiks Würth kombi-let to-komponent ganske fin å pusse ned, men den koster jo en arm og et bein da...
    Ved nærmere ettertanke lurer jeg på om jeg hadde prøvd meg med den Kombi-let sparkelen på hele skjøten, siden dette er et relativt begrensa område.. Den sprekker nemlig ikke opp selv om du legger på litt tjukt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips! Skal prøve å sjekke ut dette! Jeg kommer sansynligvis til å gå for MDF siden den går an å (skrå)kappe med sag + at den er tåler litt mer julig.

Men sparkle må jeg uansett, så alle tips mottas med takk. Har sparklet litt med Biltema "stålplast" og synes i alle fall ikke den er spesielt lettpusset. Får sjekke ut denne Würth-saken. Kanskje jeg lærer noe nytt!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema har jo 2-komponent sparkelvarianter også. Uten at jeg skal si noe somhelst om hvordan disse er i forhold til andre sparkler.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket forresten med svogeren min og han sa at han hadde 3 paller med 13 mdf! Platene har litt ukurant størrelse (100 x 280 cm) så de er vanskelig å bruke i bygg-sammenheng, men til spotkasse- og høyttaler-bygging skulle de funke helt utmerket ;-)

13mm er riktignok snaut i høyttalerbyggesammenheng, men limer man flere plater sammen, kan det bli bra! Nesten synd jeg ikke har noen høyttalerplaner akkurat nå. Ja, det vil si... jeg vet nesten ikke om jeg tør nevne det, men jeg har et par sub'er sånn delvis på tegnebrettet...

Jobber meg gjennom denne for tiden:

Og han har en del interessante tanker rundt "temming" av room modes, bla annet ved å bruke 4 subber plassert symmetrisk i rommet (f.eks. 1 i hvert hjørne). For å gjøre en lang historie kort - jeg har bare 2 sub'er...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 dager siden siste oppdatering? Merkelig.

Ang. sub-tankene dine (ja, vi vet godt hvilken vei det kommer til å gå...) så har Snickers-is nevnt en liknende teori i en tråd for en tid tilbake.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erna 6 og 7? Fett 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, det har vært litt lite liv her de siste dagene. No progress and I'm all out of bullshit...

Har jo gnuret runt litt da, og funnet ut at mine snekkertalenter når det gjelder innviklede konstruksjoner er meget begrensede... Teoretiker som jeg (egentlig) er, måtte jeg først lage nøyaktige tegninger med mm-mål og vinkler, omtrent som dette:

-ventilasjon3-jpg

Dette fungerer jo fint i teorien og diverse møysommelig oppsagede biter ble produsert:
    -img_0741_th-jpg

Og ditto avansert konstruksjon skrudd og limt sammen:
    -img_0745_th-jpg

At jeg endret plan midt underveis gjorde ikke ting mindre komplisert. Det var nemlig allerede en del satt opp som selvsagt nå kom i veien for denne saken og flere steder måtte jeg sage ut plass til disse.

Men til slutt kom den da på et vis opp:
    -img_0748_th-jpg

Etter at jeg hadde satt den opp, så jeg jo at det manglet spikerslag i vinkelen oppe, så disse må jeg sette på plass i etterkant (akkurat som på den andre siden)

Jeg kan jo legge til at praksis og teori ikke bestandig henger helt i hop. F.eks. så måtte jeg fore ned hele saken 10 mm i den ene enden og 4 mm i den andre for å få ting til å bli i vater. Så jeg vet ikke om metoden med å produsere småbiter per mål er veien å gå... Men nå har jeg jo prøvd det. Denne merkelige konstruksjonen er jo på en måte oppvarmingen til de større konstruksjonene på sidene som jeg skal til med etterhvert. Håper de tar noe mindre tid per løpemeter, eller holder jeg på til jul bare med denne dritten...:-?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Erna 6 og 7? Fett 8)
    Tja... det blir nok ikke sub'er i Erna-klassen... Jeg tenkte som sagt å bruke dem til "room-mode-slukking", men må nok gi opp den nederste frekvensen (ca 24 Hz?). Den neste er på rundt 40Hz og kan jeg få laget noe med begrenset "footprint" som kan trykke godt ned til 35Hz er det bra nok i massevis.

De kan vel nesten ikke kalles sub'er engang.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket forresten med svogeren min og han sa at han hadde 3 paller med 13 mdf! Platene har litt ukurant størrelse (100 x 280 cm) så de er vanskelig å bruke i bygg-sammenheng, men til spotkasse- og høyttaler-bygging skulle de funke helt utmerket ;-)

13mm er riktignok snaut i høyttalerbyggesammenheng, men limer man flere plater sammen, kan det bli bra! Nesten synd jeg ikke har noen høyttalerplaner akkurat nå. Ja, det vil si... jeg vet nesten ikke om jeg tør nevne det, men jeg har et par sub'er sånn delvis på tegnebrettet...
    13mm er fint til stofframmer i fronten på høyttalere også. Dessuten kan man jo som du sier lime sammen til dobbel tykkelse.

Man kan også kappe 40 cm av enden og få en sammenhengende 2.40:1 skjerm å vise på i små til mellomstore hjemmekinoer, og med 13 mm tykkelse burde det være mulig å få til litt krumming også...

Dersom du har mulighet til å oppbevare det tørt så tror jeg det er bare å slå til dersom du får disse til en slikk og ingenting. Er nok mange som kan bruke det. Som sagt: laminert til dobbel tykkelse er de ypperlige til solide høyttalerbyggverk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... det blir nok ikke sub'er i Erna-klassen... Jeg tenkte som sagt å bruke dem til "room-mode-slukking", men må nok gi opp den nederste frekvensen (ca 24 Hz?). Den neste er på rundt 40Hz og kan jeg få laget noe med begrenset "footprint" som kan trykke godt ned til 35Hz er det bra nok i massevis.

De kan vel nesten ikke kalles sub'er engang.
    Uten at vi trenger å gå i detalj, men teorien er altså å skape motfase-bass ved de rette frekvensene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Uten at vi trenger å gå i detalj, men teorien er altså å skape motfase-bass ved de rette frekvensene?
    Jeg antar du snakker om (re)aktive bassfeller? Nei, det er vel egentlig ikke det. Det er helt vanlige sub'er som alle spiller det samme materialet i samme fase (det går an å gå videre og justere fase/volum individuelt per hjørne, men det blir nok i første omgang litt i drøyeste laget for meg).

Prinsippet for mode cancellation ser du under:
    -mode-cancellation-jpg

Som det står i teksten, så hjelper dette bare mot odde room modes (1,3,5,...), men det er nettopp disse som har et ekkelt nullpunkt sideveis i midten av rommet der sweet spot gjerne er...

Figuren er gjengitt uten antydning til tillatelse og er hentet fra den siste boka til Floyd E Toole: Sound Reproduction - Loudspeakers and Rooms:

Som sagt. Dette er det grunnleggende prinsippet, og jeg må innrømme at etter å ha absorbert nesten 400 sider av boka i etterkant (jeg begynte på room modes delen, for de som lurer...) har jeg alt glemt detaljene rundt overgangen fra skissen over til prinsippet med en sub i hvert hjørne.

Hele poenget er i alle fall å redusere det Toole kaller MSV (Mean Spatial Variance (rett og slett forskjell i bass-nivå mellom setene)). Boka er et must for den som er over snittet interessert i slikt!

Men jeg forventer ingen mirakler og det er ikke sikkert jeg noen gang kommer til å lage disse (nesten)sub'ene, men det er et artig prinsipp - tror jeg (jeg har jo glemt det meste allerede ). Hva var det jeg snakket om igjen??

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En forklaring...

Jeg må offentlig beklage laber fremgang med kinobyggingen i det siste, men det skyldes en rekke ting:

Før det første må denne innretningen klargjøres:
    -dsc00094-jpg
    (og for hver gang jeg har vasket den, så er den full av pollen igjen før jeg rekker å polere den :evil

Så kom jeg i skade for å kjøpe denne:

(siden stereoforsterkeren nede på kontoret sa takk for seg og jeg fikk ovennevnte inn til Norge for 3.7k, var det et naturlig valg. Nå ar jeg fått HDMI-støttet receiver oppe og surround nede ;-))

Men ikke overraskende nektet denne Philips-dritten å snakke med Yamahaen over HDMI:

(så da går det masse tid for å prøve å ordne det)

Pga HDMI-problemene gikk jeg til trøste-innkjøp av denne:

(for å teste om BD-rippene mine funker og for å kunne streame alle barne-DVDene...)

Når i tillegg denne uken er test-uke (dvs. lange dager) for den nye versjonen av dette:

(ja, det hender jeg driver med jobbrelaterte ting)

Ja, da skjønner noen og enhver at det går trått med byggingen.

---

Jeg lover å komme sterkere tilbake neste uke. Vi trenger vel alle en pause fra denne byggetråden uansett ;-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Pappa - pappa! Når kan vi kjøpe motorfeste? Jeg er lei av å holde og vil ha is...!"

Side 282 av 587 FørsteFørste ... 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 278 279 280 281 282 283 284 285 286 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •