RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 280

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 280 av 587 FørsteFørste ... 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 276 277 278 279 280 281 282 283 284 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 ... SisteSiste
Viser resultater 5,581 til 5,600 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    En annen ting jeg ikke har peiling på hvordan skal bli pent, er det nederste "ytterhjørnet" mellom platene... jeg hadde som sagt håpet å slippe dette, men det ser dårlig ut akkurat nå...
    Jeg hadde løst dette på en av følgende metoder.
    1. Sparkle det flere ganger, så får du til slutt en kant.
    2. Bruke en liten hjørnelist og male denne i samme farge som taket.

Her vist en løsning jeg har gjort i gangen min. Grunnen til at listen er så høy som den er , er at jeg har lagt panel utenpå det gamle eksisterende taket.
    -img_9072-jpg

Beklager at bildet er litt uklart i hjørnet.
    -img_9073-jpg

Du kan vel sette vinkel på gjæresagen din? Snu den opp ned og sett den fast i Biltema-benken din og bruk denne til skråskjæringen.

Alternativt kan du jo komme hit en tur og låne byggsagen min noen minutter (garanterer ikke resultatet siden den begynner å bli litt slitt, men jeg bruker den til all klyving og det har stort sett gått bra. ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sukk, ja det blir vel noe listegreier... Tror ikke jeg skal begi meg ut på å få en slik kant pen.

Dessuten absolutt h-a-t-e-r jeg å sparkle & pusse ;-)

Lurer forresten på hvilken farge boksen bak skal ha. Sideboksene har jeg vel i utgangspunktet tenkt å delvis kle med molton, men nå er jeg usikker på bdet også... veldig så usikker og sjenert jeg va blitt nå da...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten absolutt h-a-t-e-r jeg å sparkle & pusse ;-)
    Det handler om en mental tilstand, det å hate eller elske noe. Om du innser at sparkling er i familie med fuging, så er det lettere å innlemme sparkling i familien over det du liker...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det handler om en mental tilstand, det å hate eller elske noe. Om du innser at sparkling er i familie med fuging, så er det lettere å innlemme sparkling i familien over det du liker...
    Ahh... fuuuuuuging. Mmmmmmmm.......

Har du noe fint som er i familie med pussing også?

Edit: sparkling -> pussing (selvsagt)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh... fuuuuuuging. Mmmmmmmm.......

Har du noe fint som er i familie med sparklingen også?
    Pålegging av krem på en kake kanskje
    Pussing er det verre med...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Pålegging av krem på en kake kanskje
    Pussing er det verre med...
    Ja, det var selvsagt pussingen jeg mente. My bad.

---

På den lyse side: Jeg har endelig klart å få kjøpt inn flusstråd til mig-sveiseapparatet mitt, så nå er jeg klar for både olabil-produksjon og hevesofa-systemer! Jammen funka det overraskende bra også - det må være minst 10 år siden jeg sveiset sist...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å konvertere rammen jeg allerede har laget til skråkasse:

-ventilasjon4-jpg

Det kan jo bli - "interessant"...

50 grader har jeg på 707'n og det skulle passe ganske bra.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettes ikke så dumt! Vil tro du blir mer fornøyd med denne løsningen.
    Synd at du rakk å sette opp halve rammen først.
    Skal du kle denne med gips innvendig for spottkasse, med 5cm isolasjon mellom innerplate og ytterplate?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettes ikke så dumt! Vil tro du blir mer fornøyd med denne løsningen.
    Synd at du rakk å sette opp halve rammen først.
    Det går så bra så atte! bare å tenke på en viss gips-operasjon, så er jo dette bare gøy...

Skal du kle denne med gips innvendig for spottkasse, med 5cm isolasjon mellom innerplate og ytterplate?
    Kan det være lov da? Eller kanskje jeg misforstår...

Men det kan godt være at jeg prøver å lage spot-bokser selv av gips. Må se litt an hvor(dan) spot'ene kommer.

---

Ellers noen bilder fra kveldens ett-skritt-fram-og-to-tilbake...

Hærverk! Etter nitidige simuleringer på datamaskin kuttet jeg der jeg mente det var best:
    -img_3040_th-jpg

Den spennende siste-kutten før alt (som skal) er nede:
    -img_3042_th-jpg

Og så litt oppbyggelig tidtrøyte igjen:
    -img_3043_th-jpg

(Også dette IXUS400-kameraet er i ferd med å oppgi ånden ser det ut til....)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får si som dattera mi på 5 ville sagt:
    "Du er galen i halen!"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir vakkert. Jeg hadde ikke helt trua på at det ble skråkasse etter diverse mer eller mindre bastante utsagn på forutgående sider, men jammen ble du overtalt :-D
    Da får jeg prøve og overtale deg til å prøve å lage kant, istedenfor å legge på ei list. En kant ser mye penere ut, og hvis du uansett skal kle kassa med molt el.l så trenger ikke kanten være rett på 1/10mm.
    Jeg syns ihvertfall du skal prøve. Hvis du ikke får det til er det jo tross alt bare å sette opp list alikevel...
    Jeg tipper du klarer deg med 3-4 omganger sparkel og pussing for å få en perfekt kant. Hvis du bruker langhøvel* så skal det være en smal sak å få det pent.

*Langhøvel - ca 30cm lang "pussekloss" med fester for sandpapir på rull, og to håndtak.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    "Du er galen i halen!"
    Hehe - artig uttrykk!

Sitat Opprinnelig postet av Panza
    Dette blir vakkert. Jeg hadde ikke helt trua på at det ble skråkasse etter diverse mer eller mindre bastante utsagn på forutgående sider, men jammen ble du overtalt :-D
    Det hold hardt. Jeg vet om minst 10 grunner til at jeg burda ha latt være (og flere kommer jeg sikkert til å oppdage...).

Da får jeg prøve og overtale deg til å prøve å lage kant, istedenfor å legge på ei list. En kant ser mye penere ut, og hvis du uansett skal kle kassa med molt el.l så trenger ikke kanten være rett på 1/10mm.
    Jeg syns ihvertfall du skal prøve. Hvis du ikke får det til er det jo tross alt bare å sette opp list alikevel...
    Jeg tipper du klarer deg med 3-4 omganger sparkel og pussing for å få en perfekt kant. Hvis du bruker langhøvel* så skal det være en smal sak å få det pent.

*Langhøvel - ca 30cm lang "pussekloss" med fester for sandpapir på rull, og to håndtak.
    Tusen takk for oppmuntring og hjelp! Er det noen spesiell form for sparkel som bør brukes i sprekkene vist under?

-ventilasjon3-jpg

To-komponent eller noe slikt? Eller hadde du brukt vanlig medium sparkel?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    "Du er galen i halen!"
    +1

Dette blir vakkert.
    +1 igjen.

Her er ikke mye å tilføye annet enn at jeg er stadig lar meg imponere av ditt pågangsmot og arbeidsvilje.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte et øyeblikk for noen postinger siden: "Se her begynner det å gå unna". Men så skjønte jeg jo fort at enkle løsninger nok en gang ble ofret på perfeksjonismens alter.

Ser meget bra ut, dette. Det er ikke mulig å skråskjære platene (gipsen?) som du skal kle boksene med, slik at området som må sparkles/pusses er minst mulig?
    Ellers leste jeg noe om skjøting av takgips et eller annet sted, der det var snakk om at man måtte teipe/sparkle/pusse alle gipsskjøter for at malingen ikke skulle sprekke opp i skjøtene i etterkant. Husker ikke helt hvor. Grunnen var visst at selv om gipsen er relativt død, så er hele reisverket den er festet til levende og vil gi små bevegelser i forhold til temperatur- og fuktendringer.

Edit: Vet ikke om dette kan være til nytte:
    HOMETIME HOW TO, Drywall - Finishing Drywall Joints: Tape Coat

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer roffe. Når man sparkler og maler en gipsflate (tak eller vegg) så må skjøtene tapes med en pappremse eller en slags nettingtape, og så sparkler man oppå for å dekke tapen. Dette for å "armere" skjøten. En sprekk på 1/10 mm vil bli synlig på en glatt overflate.

I Runes tilfelle kunne man kanskje el-høvlet en forsenkning på kanten der hvor platene møtes og primet gipsen, og legge i en slik tape. Alternativt kan man jo sparkle opp området rundt slik at forhøyningen på kanten som tapen medfører blir vanskelig å oppdage.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte et øyeblikk for noen postinger siden: "Se her begynner det å gå unna". Men så skjønte jeg jo fort at enkle løsninger nok en gang ble ofret på perfeksjonismens alter.
    Hehe - jeg synes også det gikk alt for fort i svingene her så noe måtte jeg finne på for å få ned tempoet

Ser meget bra ut, dette. Det er ikke mulig å skråskjære platene (gipsen?) som du skal kle boksene med, slik at området som må sparkles/pusses er minst mulig?
    Det er vel kanskje mulig å sage platene med sirkelsaga på vinkel... har aldri forsøkt det før, men bør muligens testes!

Ellers leste jeg noe om skjøting av takgips et eller annet sted, der det var snakk om at man måtte teipe/sparkle/pusse alle gipsskjøter for at malingen ikke skulle sprekke opp i skjøtene i etterkant. Husker ikke helt hvor. Grunnen var visst at selv om gipsen er relativt død, så er hele reisverket den er festet til levende og vil gi små bevegelser i forhold til temperatur- og fuktendringer.
    Ja, dette lurer jeg litt på også. Jeg vil anta teiping er påkrevet ved en slik kontruksjon som dette.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    I Runes tilfelle kunne man kanskje el-høvlet en forsenkning på kanten der hvor platene møtes og primet gipsen, og legge i en slik tape.
    Og der kom grunn nr 11 ser jeg...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående perfekto-gips-hjørner: Var på visning i et hus under oppføring, funkishus uten lister og med mange rare bokser og hjørner. Der drev maleren på med å tapetsere alle gipsvegger, tak og overganger med en bred, litt halvtykk papir/cellulose - nettopp for å skjule overganger og forhindre synlige sprekker mellom platene. Denne hadde tilnærmet samme overflatestruktur som vanlige gipsplater og skulle primes og males etterpå. Jeg ser for meg at dette måtte passe RuneW for å få perfecto nedboksing... Så er spørsmålet: Hva slags produkt var det jeg observerte...hmmm

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje mulig å sage platene med sirkelsaga på vinkel... har aldri forsøkt det før, men bør muligens testes!
    Jeg har prøvd - med hell - og med masse gipsstøv som resultat :roll: Neida, resultatet ble bra det, men med noe opphakking på tynneste kant.

Newcomer flisa sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    va med og bruke denne ?

Side 280 av 587 FørsteFørste ... 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 270 276 277 278 279 280 281 282 283 284 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 420 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •