RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 28 av 587 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 528 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    En liten differansetrykks pressostat er tingen, den gir signal når trykkfallet over filteret blir for stort.
    At det var???

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg borra litt jeg også....uten støttestag

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det var det jeg tenkte! Det ville gå bra uten ;-)

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...uansett om de kan være litt "pirkete" -de er gode å ha disse opphavene(les foreldre)

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    At det var???
    Rune, Rune, Rune...... nei nei nei.....
    Sender deg en 75 siders PDF om Pressostater, og Differansetrykkspressostater i særdeleshet.

kødda
    Delete "Differansetrykkspressostat"
    Instert "Ett signal som slår seg på når filteret er tett"
    Er umulig å vite når det er "akkurat tett nok", og koster skjorta å skulle skifte for ofte. (

Blir luftfilterkassa stående ute, eller i ett rom?
    Ett enkelt alternativ er ett væskesøyle-differanse manometer.

Kjenner jeg fikk lyst til å tegne en prinsippskisse

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    ...uansett om de kan være litt "pirkete" -de er gode å ha disse opphavene(les foreldre)
    Jada, det hender de har noen fornuftige tanker - de har jo tross alt vandret her på jorden noen flere år enn oss ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune, Rune, Rune...... nei nei nei.....
    Sender deg en 75 siders PDF om Pressostater, og Differansetrykkspressostater i særdeleshet.
    Hehehe!

kødda
    Delete "Differansetrykkspressostat"
    Instert "Ett signal som slår seg på når filteret er tett"
    Er umulig å vite når det er "akkurat tett nok", og koster skjorta å skulle skifte for ofte. (

Blir luftfilterkassa stående ute, eller i ett rom?
    Hadde i utgangspunktet ikke tenkt på noen luftfilterkasse i det hele tatt, men hvis det er snakk om noe slikt, så blir den på utsiden (der jeg boret de to hullene du vet...).

Ett enkelt alternativ er ett væskesøyle-differanse manometer.
    Ja, det var akkurat det jeg tenkte å foreslå...

Kjenner jeg fikk lyst til å tegne en prinsippskisse
    Som han sa i første episode i "Ut i Vår Hage 2":

Feel Freeeeeee!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .. Og som et lite supplement vedr. U-rørsmanometre: http://home.no.net/bjmichel/prosjekteksamen/rapport.doc
    De kobler jo ingenting ut og inn, ei heller regulerer de noe. Derimot gir de deg en særdeles billig og god oversikt for status!
    Differansetrykkpressostater har jo en tendens til å koste litt, men i ditt tilfelle tviler jeg på at det egentlig betyr noe? ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    .. Og som et lite supplement vedr. U-rørsmanometre: http://home.no.net/bjmichel/prosjekteksamen/rapport.doc
    De kobler jo ingenting ut og inn, ei heller regulerer de noe. Derimot gir de deg en særdeles billig og god oversikt for status!
    Differansetrykkpressostater har jo en tendens til å koste litt, men i ditt tilfelle tviler jeg på at det egentlig betyr noe? ;-)
    Det er godt å se at det ikke bare er meg det har klikka for ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tar det av litt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå er jeg igang med en skikkelig afro-amerikaner-jobb (i mangel av et korrekt politisk ord...). Jeg har tatt ibruk pølsa og skal dytte igjen åpningenene mellom gipsplatenen og bjelkene. Dette blir for en (pr)øvelse å regne. Eksamen blir når jeg skal "pølse" mellom sprekkene på de 3 gipslagene...

Her er vi igang med å "pølse" direkte fra boksen:
    -img_9375-jpg

Det startet bra. En perfekt 8-10mm sprekk som pølsa var lett å fin å dytte inn i:
    -img_9377-jpg

Det skulle fort vise seg at sprekkene langt fra var ideelle over alt... (som om jeg ikke visste det...)

Her har vi et eksempel:
    -img_9378-jpg

Sprekken mellom gipsplatene er ok (ca 10mm), men mellom gips og bjelke er det ca halvparten, noe som medførte at jeg måtte splitte en pølse på langs og knote inn denne.

Etter ganske mange minutter har jeg "pølset" 2 av 10 bredder. Som sagt, dette er for trening å regne, for det er ikke SÅÅÅÅÅ nøye her. Kommer fra nå av til å gi beng i å "pølse" sprekker hvor det ikke er plass til en hel 10 m pølse.

Ett sted går grensen - selv for meg... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff...dette så slitsomt og tungt ut RuneW! Jeg fuget med akryl jeg...håper det holder..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Uff...dette så slitsomt og tungt ut RuneW! Jeg fuget med akryl jeg...håper det holder..
    Det holder - garantert!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nordmenn er gale! :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk tatt et par rader i går også, mens minstemor badet i ekstrabadet i kjelleren (skrik når du er ferdig da, mens pappa jobber litt i kjelleren). Det fungerer faktisk ganske bra på så lenge det ikke blir bommelom i vannet (som det gjorde sist jeg prøvde dette stuntet...:-().

Når jeg tar bare der det går med hele pølser, er det egentlig bare moro. Men det er kjedelig både å skrive og lese om, så jeg ligger litt lavt på avforum til jeg er ferdig med det...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post K-rot-og-rør

Jeg må be om unnskyldning for at jeg virrer litt frem og tilbake i oppgavene mine, men nå bare måtte jeg begynne med k-rørene!

Et sted må man jo begynne, så jeg startet med øst-veggen (den gamle, massive murveggen mot den gamle delen av huset). Her et fattig forsøk på å finne ut av hvor "rør-gaten" skal gå. Langs den grå tapen vil det gå ca 3x20 mm + 3x16 mm (el og HDMI er ikke iberegnet):
    -img_9379-jpg
    (Ja, jeg var barnevakt i kveld også. "Ta den hammeren der og den haugen med spiker der og lek litt du!")

Jeg fester k-rørene i muren siden det er såpass god avstand mellom denne og stenderverket. Mur er ikke det letteste å feste k-rør direkte i, så det var bare å brette opp ermene og sette igang masseproduksjon av fester:
    -img_9381-jpg
    (Hehehe - fersket i å lage et illustrasjonsbilde! Ser jo at dette ikke hadde gått bra i virkeligheten slik som de klossene ligger...)

Dette må da være nok???
    -img_9382-jpg
    In your dreams...

Tre-festene måtte jo festes i muren på et vis, så da var det å bore en del hull i muren. Jeg kunne velge mellom følgende verktøy til jobben:
    -img_9380-jpg
    (og i tilfelle noen ikke skjønte det - Den 22 år gamle Hitachi'en er det eneste som duger når det begynner å butte)

Ja, her er treklossene festet så flott til veggen så atte:
    -img_9383-jpg
    (ser litt meningsløst ut uten k-rørene kanskje...)

Med noen av k-rørene på plass, begynner man å ane poenget med dem (merk den profesjonelt tapede antennekabelen):
    -img_9385-jpg

Nede i venstre hjørne her vil det komme 4x20mm + 3x16mm pluss HDMI-kabel/32mm og alt av strøm. Og i tillegg kommer selvsagt alt fra venstre siden av rommet... Det blir garantert en /%¤/&%¤/%& røre!

---

Jippi! Jeg måtte ha en avveksling fra k-rørene og fikk pølset ferdig 80% av taket...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si meg; hvor tar du egentlig tålmodighet, krefter og pågangsmot fra? Med både "snørrunger" og "krokodille" svinsende rundt både bein, armer og spikerpistol? Sagt uten forkleinelse av slike herligheter de tross alt representerer. Spikerpistolen dog utelatt, i denne sammenheng. ;-)
    For min del, (og jeg er definitivt ikke alene!), kan jeg ikke begripe dette.
    Innen dette prosjektet står ferdig, skulle det i det hele tatt ikke overraske om du avslutter det hele med en velspekket foyer med tilhørende billettluke!
    Om enn gjentatt til det kjedsommelige; "Hat´s Off"!
    Maken har i alle fall ikke jeg sett! Måtte bare resultatet stå i stil med både forventninger og arbeidsinnsats?
    Egentlig er jeg ikke i tvil. Om ikke dette resulterer i en innertier i alle aktuelle sammenheng, så vet jeg uansett ikke om noe bedre......

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Si meg; hvor tar du egentlig tålmodighet, krefter og pågangsmot fra? Med både "snørrunger" og "krokodille" svinsende rundt både bein, armer og spikerpistol?
    Trikset er vel rett og slett å ikke ha (mulighet til å) det travelt. Da kommer jo alt det andre av seg selv. Man blir ikke sliten når man bare har anledning til å jobbe noen timer i uka vettu! Og jeg trenger ikke være bekymret for å ha krokodillen rundt beina, for hun er imot hele prosjektet og sitter som regel og ser på TV eller sover.

Og igjen - husk å ikke blande sakte jobbing med velutført arbeide!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe :)

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Trikset er vel rett og slett å ikke ha (mulighet til å) det travelt. Da kommer jo alt det andre av seg selv. Man blir ikke sliten når man bare har anledning til å jobbe noen timer i uka vettu! Og jeg trenger ikke være bekymret for å ha krokodillen rundt beina, for hun er imot hele prosjektet og sitter som regel og ser på TV eller sover.

Og igjen - husk å ikke blande sakte jobbing med velutført arbeide!
    Nesten som å høre dronninga sjøl: " Måtte vi gjøre det så omfattende da? Kunne vi ikke bare gjort det på vanlig måte?" Så går hu på sofaen og ser på Top-model
    Nei, når dette byggverket står oppe med all lyd og bilde får nok pipa en annen låt...det er ofte sånn med kvinnfolk, de synes ikke noe om selve prosessen med bygging og innkjøp av div. utstyr, men når det står der og det er satt opp så de bare kan trykke på "DVD-knappen" på Logitechen, da er det moro Når de ikke minst ser at unga elsker rommet, da skjønner de det!

Må si meg enig, byggkongen av denne tråden har en ekstrem arbeidsmoral det står respekt av!

PS! Var ikke lenge du klarte å holde deg vekk fra forumet Rune :wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt høyttaler, PJ og ikke minst lerrets-plassering...

Nå som jeg er godt igang med k-rørene, melder problemet med plassering av høyttalere seg. Jeg er fortsatt litt i villrede hvor sweet spot vil havne, og det er kanskje heller ikke mulig å forutse på det nåværende tidspunkt, men i følge Dolby kan man gå ut fra følgende "stjerne" ved høyttalerplassering (klikk for større versjon):

-speaker-placement-2s-jpg

Ideell plassering blir da i senter av disse kjeglene ut fra sweet spot. Som man kan se av bildet, så har jeg liten frihet når det gjelder plassering. Venstre surround bli plassert mellom vinduet og døra. Bakhøyttalerene kan ikke komme for langt inn mot hjørnene, siden jeg antageligvis vil plassere bassfeller der. Fronthøyttalerene blir "jaget" ut på gulvet av Ernaene osv.

Når jeg får tenkt meg om litt, så er det vel egentlig bare plassering av PJ jeg virkelig er usikker på. Plassering av denne henger selvsagt sammen med avstand og størrelse til lerret (og ikke minst: type PJ...). Planen er dette lerretet. Jeg blir sittende ca 3.7 meter fra det, vil jeg tro. Det blir i alle fall plassert rundt 40-45 cm fra frontvegg. 230cm lerret er kanskje ikke så halvgæærnt da? Eller burde jeg gå ned til 200 cm?

Ok. Nå har jeg tenkt meg enda litt mer om og står igjen med følgende spørsmål:

1. Hvor stort lerret bør jeg gå for?
    2. Til hvor bør jeg dra rør til PJ

Se det! Kunne jeg ikke ha skrevet det med en gang og spart oss alle for masse svada? Tullebukk...

Side 28 av 587 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 528 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •