RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 279

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 279 av 587 FørsteFørste ... 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 275 276 277 278 279 280 281 282 283 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 ... SisteSiste
Viser resultater 5,561 til 5,580 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Burde ikke bli det på utluft. så lenge du trekker inn varm inneluft.
    Det var det jeg tenkte på også. Men det er kanskje greit å ta alle fordholdsregler. Hvis jeg f.eks. lar døre videre inn i huset stå åpen vil det bli dratt luft INN her pga skorsteinseffekten...

MEN DU SKAL ISOLERE UANSETT FOR LYDENS DEL...
    Jeg isolerer for isoleringens skyld

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My bad Rune, jeg så ikke at det var avtrekket du holdt på med her. Innbilte meg at det var inntaket, og det hadde vært krise.

Minus 20 grader på inntaket rett i romtempen går som regel dårlig! Da kan du selge vann på flasker!

Men slapp av, det er ingen krise på avtrekket. Men kanskje lurt iallefall, så er du sikker. Hva skjer om du stopper viften og iskald luft får tilgang tilbake og inn i rommet. Det kan bli like galt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi på nett!

Men for sikkerhets skyld så stapper jeg med isolasjon i alle ender så blir'e så bra så atte!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Da er vi på nett!

Men for sikkerhets skyld så stapper jeg med isolasjon i alle ender så blir'e så bra så atte!
    Så lenge du ikke fyller i de endene som skal være åpne da

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke fyller i de endene som skal være åpne da
    Det kan no vere greit å gjere det berre for å vere på den sikre sida :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Videre ventilasjonsarbeider og testkjøring!

I dag testkjørte jeg ventilasjonen for første gang. Jeg hadde ikke, eller rettere sagt: gadd ikke å finne fram vifte-regulator-knotten, så jeg kjørte 230V full pupp på vifta:

-img_0618-edit_th-jpg
    (Ja, jeg lurer også på hvorfor jeg blandet en (sammentapet) markisebryter inn i denne kretsen...)

Motoren gikk relativt heftig for seg der på utsiden av veggen. På innsiden merket jeg ikke noe til motordur eller vibrasjoner, men merket en lavfrekvent "drønn" sånn som man alltid gjør av ventilasjon med litt luftbevegelse. Jeg regner med at med viften på litt mindre enn full rulle, så blir dette lite plagsomt. Og som sagt, selve viften var helt umulig å høre. Ikke at jeg hadde regnet med det heller...

Artig at det virker i alle fall!

Ja og etter et ironisk klagebrev til Maico, fikk jeg tilsendt et nytt viftelokk fra Tyskland:
    -img_0617_th-jpg

Så har jeg (som foreskrevet) stappet litt isolasjon også rundt uttaksrørene:
    -img_0619_th-jpg

Mer isolasjon blir innstappet når jeg får lagt kassene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjokkerer stadig meg selv med hvor fort jeg jobber og klarte å snekre sammen en hel "kasse-struktur" i kveld:

-img_3038_th-jpg
    (dette er saker som skal synes og da går tempoet mitt betraktelig ned...)

Kassen er unødvendig dyp. Jeg kunne godt ha klart meg med 10 cm mindre, men jeg måtte såpass ut for å få spikerslag i himlings-bjelkelaget over. Så det så.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette står lenger bak i tråden, men jeg spør allikevel. Skal du ha PJ'en innebygd i, mellom, eller under kassen(e)?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjokkerer stadig meg selv med hvor fort jeg jobber og klarte å snekre sammen en hel "kasse-struktur" i kveld:

(dette er saker som skal synes og da går tempoet mitt betraktelig ned...)

Kassen er unødvendig dyp. Jeg kunne godt ha klart meg med 10 cm mindre, men jeg måtte såpass ut for å få spikerslag i himlings-bjelkelaget over. Så det så.
    Hvorfor lager du ikke denne kassen trapes formet? (bredere oppe)
    Skulle du ha spotter i denne? isåfall bør du lage kasser til disse. ca 150mm dype.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor lager du ikke denne kassen trapes formet? (bredere oppe)
    Fordi jeg er lat kanskje? Trapesformet kunne sikkert ha gått, men det blir mye mer knot for lite ull synes jeg. Det blir jaggu nok kriker og kroker som det blir med dette bygg/makk-strykdetsomikkepasser-verket, særlig på dørsiden!!!

Dessuten er det EN fordel i at jeg har litt dybde og det er et jeg får spottene litt ut fra veggen og dermed blir det litt enklere å lyse den opp.

Utfording med døren:

-ventilasjon3-jpg

Øverst
    Slik det blir nå. En innsparing til døren på høyre side.

I midten
    En av de "spæisa" tankene. Døren går ikke like langt opp med dette forslaget. Dessuten ble det litt for "star trek" for meg.

Nederst
    Nok et forkastet forslag for å få symmetri...

Skulle du ha spotter i denne? isåfall bør du lage kasser til disse. ca 150mm dype.
    Ja, det blir spotter. Se over. Jeg er litt usikker på om jeg skal lage kassene selv eller ikke. Vet du om det er 150mm alle veier?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minste kravet på 35W er vel 110mm og 150mm på 50W
    Boksene er ikke mer en 200mm brede.
    se f.eks på disse.
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    Dersom du skal ha 35W spotter anbefaler jeg likevel å lage litt mer volum/høyde enn minimum. Du skal f.eks. ha plass til en trafo i minst en av boksene, og denne er det gjerne krav til plassering i forhold til pæren.
    Jeg brukte avlange bokser i stua 55cmx20cmx15cm (LxBxH) men disse har Clas Ohlson sluttet å selge

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om denne kassa bare skal bære sin egen vekt + spotter vil det holde i massevis uten spikerslag i taket, sika + gipsplugger skulle duge, du har vel minst 2 lag gips i taket og forankringen vil vel bli maks 20 cm fra bæringen. Alternativt om du vil ha turnringene dine monter i kassa så kan du vel lage en list på utsiden som festes i bæringen og i kassen. Når det gjelder spottene så kan du vel lage en gipskanal i hele kassa, pass bare på at du ikke drar kablene i kassa, men kortest mulig strekk i kassa.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Om denne kassa bare skal bære sin egen vekt + spotter vil det holde i massevis uten spikerslag i taket, sika + gipsplugger skulle duge, du har vel minst 2 lag gips i taket og forankringen vil vel bli maks 20 cm fra bæringen. Alternativt om du vil ha turnringene dine monter i kassa så kan du vel lage en list på utsiden som festes i bæringen og i kassen. Når det gjelder spottene så kan du vel lage en gipskanal i hele kassa, pass bare på at du ikke drar kablene i kassa, men kortest mulig strekk i kassa.
    Må si meg enig i dette. Du kan trygt henge denne opp bare i gipsen dersom du bruker skikkelige gipsplugger/anker. Da kunne du fått en rett symmetrisk løsning.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Mulig dette står lenger bak i tråden, men jeg spør allikevel. Skal du ha PJ'en innebygd i, mellom, eller under kassen(e)?
    Ja. Ikke direkte innebygget men i alle fall at bakparten kommer litt inn i en "alkove" (som er kledd med lyddempende materiale, slik at sus fra vifter blir noe dempet).

Dette relativt dårlige bildet illustrerer hvordan det kan bli seende ut:
    -pj-jpg

Men hvordan PJen blir plassert til slutt er litt avhengig av hvor kontaktene er osv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig i dette. Du kan trygt henge denne opp bare i gipsen dersom du bruker skikkelige gipsplugger/anker. Da kunne du fått en rett symmetrisk løsning.
    Men det blir det ikke så slutt å mase ;-)

Dessuten så er det ikke bare å skru i hytt og pine gjennom gipsen bare fordi den holder. Det er faktisk et bjelkelag til å forholde seg til og død og pine om jeg skulle klare å skru meg til dette...

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Ikke direkte innebygget men i alle fall at bakparten kommer litt inn i en "alkove" (som er kledd med lyddempende materiale, slik at sus fra vifter blir noe dempet).

Men hvordan PJen blir plassert til slutt er litt avhengig av hvor kontaktene er osv.
    Det blir bra, da trenger du neppe å tenke på ekstern ventilering av PJ som kan være en utfordring for oss andre dødlige.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Det blir bra, da trenger du neppe å tenke på ekstern ventilering av PJ som kan være en utfordring for oss andre dødlige.
    Jeg fablet litt om hush-boks og avsug via ventilasjonen som er i ummiddelbar nærhet, men PJene har blitt så stillegående i det siste så jeg droppet det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Steike Pål!

Steike Pål. Nå klarer jeg ikke å få den /&%(/&%(%&€( skråflate-tanken ut av hodet... (og vi vet vel alle hvordan det kommer til å ende...).

Hvis jeg lager noe ala den røde streken vist under, så blir jo (selv om jeg motvillig innrømmer det) et par feite blå-svarte fluer klasket en smekk, nemlig:

1. Unødvendig dominerende kasse
    2. Asymmetrisk kasse (og slikt plages jeg virkelig med)

-ventilasjon3-jpg

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal lage vinklede lekter uten en "snekkersag", men det kan du komme hit og hjelpe meg med, Pål, siden det er din skyld at jeg må gjennom denne prosessen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg ikke har peiling på hvordan skal bli pent, er det nederste "ytterhjørnet" mellom platene... jeg hadde som sagt håpet å slippe dette, men det ser dårlig ut akkurat nå...

Side 279 av 587 FørsteFørste ... 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 259 269 275 276 277 278 279 280 281 282 283 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •