RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 278

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 278 av 587 FørsteFørste ... 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 274 275 276 277 278 279 280 281 282 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 ... SisteSiste
Viser resultater 5,541 til 5,560 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Du har kalkulert inn prisen på lydtransparent lerret, ikke sant?
    I og for seg - men jeg er avhengig av at det blir DreamScreen da...

Ellers ang. høyttalerløsningen, så kan du kanskje vurdere å heve disse opp i riktig høyde?

Druid Credenzaâ„¢

De er jo bare 13 cm dype uten foten, 20 cm med. 10-toms fulltone burde kunne gi greit trøkk.
    Hehe - disse har jeg ikke kalkulert inn i prisen. Hva snakker vi om da?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert dyre de Zu'ene . Den gulvstående er jo nesten 30K for paret. Men de låter vannvittig tøft (har hatt dem hjemme) 8) .

JBL sine kinomodeller er nok mer i prisklassen (rundt 4K)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Sikkert dyre de Zu'ene . Den gulvstående er jo nesten 30K for paret. Men de låter vannvittig tøft (har hatt dem hjemme) 8) .

JBL sine kinomodeller er nok mer i prisklassen (rundt 4K)
    Jeg må på ett eller annet tidspunkt bestemme meg for om jeg skal gå for et oppsett med "hifi"-høyttalere i framkant av lerretet eller et 100% skjult opplegg.

Skal jeg kun ha høyttalere bak lerretet, og skal bruke disse også til ren musikk-nytelse, stilles det jo helt andre krav til dem enn ved ren kinobruk. Men skal jeg ha et par "pentspillende" gulvhøyttalere stående framme, passer JBL'ene du linker til helt perfekt (med mulig unntak av den litt leie formen jeg skrev om litt tildligere).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sørveggen

Fikk begynt med ventilasjonen på sørveggen i kveld. FruW hadde sett sitt snitt til å bruke kinoen som malingsverksted for utemøblene, så det var begrenset hvor lenge jeg holdt ut der nede...

Men, men...

Her er vi godt igang med T-stykke ut fra veggen:
    -img_3034-edit_th-jpg

Den kommende spot-kassens nedre del er markert med en rød strek. Første utfordring var at lydfella ble for feit, slik at den ikke uten videre fikk plass rett ut fra T-stykket slik det står nå. Den måtte opp mellom 4 og 9 cm.

Mange løsninger her. Bl.a. kunne jeg ha satt på et lite stykke "trekkspill-rør", men jeg prøvde først å bruke to 90-bend, en sag og litt lim. Uten å gå i pinlige detaljer, kan jeg avsløre at det ikke ble en suksess. Siden jeg ikke klarte å få til noe fornuftig med de delene jeg hadde, bar det en tur til Clasærn etter 45-bend.

To umodifiserte 45-bend (øverst under) ble både for "lange" og for "høye". Derfor måtte de moddes (nederst under):
    -img_3032_th-jpg

Til slutt fikk jeg en underlig konstruksjon:
    -img_3033_th-jpg

Men denne går altså fint inn i boksen og ventilen crasher heller ikke inn i sideveggen (selv om det ikke er mange cm igjen akkurat...).

---

En positiv nyhet: Jeg har bitte-litte-grann bedre plass enn jeg trodde til lerrets-veggen. Det er 775 mm fra frontveggen til utforingslisten på vinduet:
    -775-jpg

Så får vi se hva vi kan koke i hop med dette målet i bakhodet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er jo bare 13 cm dype uten foten, 20 cm med. 10-toms fulltone burde kunne gi greit trøkk.
    Jo mer jeg leser om dem, jo morsommere virker de (og selvsagt helt perfekte bak lerretet på sidene). HiFi-kvalitetene skal det vel heller ikke skorte på. Men det er klart, med en pris på 40k for et LCR-sett, så sprekker 20k budsjettet mitt noe så inni hampen... Ikke vet jeg hvordan de "trykker" som kino-høyttalere heller.

Ellers så har vi jo Zu'en da... De er jo akkurat like brede og dype ser det ut til. Har jo egentlig god plass i høyden...

Finnes jo brukte også:

Zu Druid IV
    (men at selgeren er "andremann" som må gi opp å få plassert dem er muligens et hint om at det ikke er noe for meg...)

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette er et 16:9-lerret? 300 cm 16:9 på 3.5-meters avstand kan jeg meget vel forestille meg blir enormt, ja!
    Beklager treig respons, ja det er ett 16:9 lerret :-D

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo innrømme at jeg ikke har hørt så mye til Zu selv. Synes bare de ser skikkelig tøffe og annerledes ut, og så har de et skikkelig membranareal til mellomtonen, som jo er viktig i kinosammenheng.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydglassene er ferdige!

Må jo innrømme at jeg ikke har hørt så mye til Zu selv. Synes bare de ser skikkelig tøffe og annerledes ut, og så har de et skikkelig membranareal til mellomtonen, som jo er viktig i kinosammenheng.
    Enig i at de ser tøffe og annerledes ut. Men det er jo dumt hvis det for en stor del er designet man betaler dyre penger for - de vil jo bli gjemt bort uansett...

-----

Fikk forresten melding om at de to 12.76 mm lydglassene mine er ferdigprodusert og ligger og venter på avhenting! Så da er det plutselig meg vi venter på igjen...

Får gjøre meg ferdig med ventilasjonen først i alle fall. Når vi snakker om ventilasjon... Jeg er litt ukomfortabel med å plassere ventilene helt i hjørnet vegg/vegg/tak (pga at det selvsagt er det det er størst lydtrykk for romresonanser), men jeg får det ikke til på noen annen måte. Får håpe det går bra.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser forresten følgende på ordrebekreftelsen til glassene:

Sender over Ordrebekreftelsen til deg

Glassene kan hentes fra og med i morgen

Vekt på glassene til sammen er 74 kg.
    Vet ikke hvor mye av dette som er innpakning, men dette ser jo ut til å bli relativt solide saker...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12.7mm lydglass... Nå fikk jeg assosiasjoner BÅDE til Fritzl-kjelleren OG til grove mitraljøsekalibre her.

Skal dette bli skuddsikkert bomberom også?

8)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gangene jeg har dratt hjem etter en kveld med Zu har vær herlige (ikke for at jeg drar hjem, men får å ha lyttet på dem) Ren - flott lyd, og kontrollert hele veien er enkelt konkludert. Så ser de jo utrolig flotte ut!

Voldsomt til tykkelse på glassene, det blir nok bra Rune!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12.7mm lydglass... Nå fikk jeg assosiasjoner BÅDE til Fritzl-kjelleren OG til grove mitraljøsekalibre her.
    Hehe - jeg har hatt mye moro med 12.7 ;-)

Skal dette bli skuddsikkert bomberom også?

8)

I tillegg til å virke lydisolerende, hadde jeg håpet at disse glassene muligens har en preventiv effekt mot evt "interesserte". Penere enn gitter ;-)

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    De gangene jeg har dratt hjem etter en kveld med Zu har vær herlige (ikke for at jeg drar hjem, men får å ha lyttet på dem) Ren - flott lyd, og kontrollert hele veien er enkelt konkludert. Så ser de jo utrolig flotte ut!
    Men er det noe "fynd og klem" på dem da?

Det flotte utseendet er litt problematisk. Jeg er jo på jakt etter noe "stygge" men gode høyttalere egentlig. Kanskje jeg kommer over noen Zu'er med en del stygge riper som jeg kan få for en rimelig penge... Det er lov å håpe!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det flotte utseendet er litt problematisk. Jeg er jo på jakt etter noe "stygge" men gode høyttalere egentlig. Kanskje jeg kommer over noen Zu'er med en del stygge riper som jeg kan få for en rimelig penge... Det er lov å håpe!

Tror ikke jeg er den rette til å svare på slike spørsmål, alle har mye bass og trøkk synes jeg vs. det jeg har.

Du kan jo gå til en butikk som selger Zu - ha med deg en liten lommekniv og vips så får du rabatt på dem..:twisted:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjett om det er :-D f.eks link

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjonen inne er ferdig!

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Gjett om det er :-D f.eks link
    Hmm... høres jo tøffe ut de kassene der ja. Men dessverre også litt "vanskelige av seg" (spikes må være nøyaktig innstilt på millimeteren osv.). Muligens ikke noe for en om planlegger å stappe dem bak lerretet...

---

Men gledelige nyheter: Ventilasjonsdelene inne er ferdig!
    (dvs så ferdig som den kan være før jeg får på platene på spotkassen.

-img_3036_th-jpg

Ikke akkurat vakkert, men alle skjøter er smurt inn med Sikaflex, så jeg regner med at det både sitter og tetter ok. Jeg har forsøkt å plassere lydfellene så tett på ventilene som mulig for å "ta" så mye som mulige av turbulens-støy fra selve luftstrømmen.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... høres jo tøffe ut de kassene der ja. Men dessverre også litt "vanskelige av seg" (spikes må være nøyaktig innstilt på millimeteren osv.). Muligens ikke noe for en om planlegger å stappe dem bak lerretet...

---

Men gledelige nyheter: Ventilasjonsdelene inne er ferdig!
    (dvs så ferdig som den kan være før jeg får på platene på spotkassen.

-img_3036_th-jpg

Ikke akkurat vakkert, men alle skjøter er smurt inn med Sikaflex, så jeg regner med at det både sitter og tetter ok. Jeg har forsøkt å plassere lydfellene så tett på ventilene som mulig for å "ta" så mye som mulige av turbulens-støy fra selve luftstrømmen.
    Ble det ikke noe rett flatt parti bak PJ likevell?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ble det ikke noe rett flatt parti bak PJ likevell?
    Det opprinnelige utkastet (øverste) ble forkastet (men jeg rakk heldigvis å kjøpe inn deler på Clas Ohlson...).

Hvorfor? Fordi spirorør-løsningen gir minstmulig motstand og jeg prioriterer luftgjennomstrømming og lav støy i ventilasjonen framfor 10 cm ekstra alkoveplass (som muligens ikke blir brukt uansett (se under)).

-ventilasjon-2-jpg

Det blir slik som vist underst over her.

Fortsatt en alkove til PJ, men hele kassen blir litt dypere (ca 47 cm) enn først beregnet (må gå ut til første tilgjengelige spikerslag). Derfor blir det fortsatt en liten grop til PJ. Om den blir brukt er et annet spørsmål, for PJ-spikerslaget som jeg har laget ferdig over gipsen ligger jo i framkant av denne kassen (med senter omtrent midt i mellom linsen og midten av PJen på skissen).

Den estetisk uheldige greia til høyre på spot-kassen er pga døra.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal isolere disse Rune? Som du gjorde på andre siden, å stappe godt rundt de?
    Hvis ikke så blir det fort fuktproblemer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Du skal isolere disse Rune? Som du gjorde på andre siden, å stappe godt rundt de?
    Hvis ikke så blir det fort fuktproblemer.
    Ja, i alle fall når du skriver slikt (;-)), men hvorfor blir det fukt-problemer hvis jeg ikke gjør det?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, i alle fall når du skriver slikt (;-)), men hvorfor blir det fukt-problemer hvis jeg ikke gjør det?
    Burde ikke bli det på utluft. så lenge du trekker inn varm inneluft.
    kondensen kunne du fått på innluft dersom denne ikke var isolert. når varm fuktig luft treffer kalde rør kan det oppstå kondens på rørene.
    så lenge de er isolert, vil ikke denne luften direkte komme i kontakt med røret, og problemet er løst.
    MEN DU SKAL ISOLERE UANSETT FOR LYDENS DEL...

Side 278 av 587 FørsteFørste ... 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 258 268 274 275 276 277 278 279 280 281 282 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 408 418 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •