RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 277

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 277 av 587 FørsteFørste ... 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 267 273 274 275 276 277 278 279 280 281 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 417 ... SisteSiste
Viser resultater 5,521 til 5,540 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    *Dette* er hva jeg kaller kino! 3,3m bredde i 2.35 er perfekt for 4,1m sitteavstand (samme som jeg har).
    Jeg hører dere begge og er ikke 100% uenig. Men det er utfordringer med et såpass bredt lerret. En av dem er illustrert under:

-kurvet-lerret-4-jpg

Jeg blir jaget fra skanse til skanse når det gjelder plass... Vinduet vist øverst gir store begrensninger i hvor langt ut i rommet lerretsveggen kan komme. Det er mulig jeg kan skvise 5 cm til i forhold til tegningen ved å hoppe over gerikten til vinduet og la lerretsveggen gå i flukt med utforingslisten, men det er absolutt max.

Som man også ser av tegningen presser Ernaene på fra hjørnet. Dette kombinert med vinduet gjør at jeg virkelig sliter med plass til L+R bak lerretet ved 330-lerret. Gode løsningsforslag mottas med takk. Mulig det finnes kileformede høyttalere til denne bruken, men f.eks. disse har jo den smale enden helt feil i forhold til å få diskanten lengst mulig ut mot siden...

Jeg hadde håpet å slippe diy-løsninger, men det er klart, når utseendet overhodet ikke har noen betydning og man muligens trenger en helt spesiell form, så er det jo en besnærende tanke... Hadde jeg bare vært garantert god lyd. Jeg orker ikke en mislykkede DIY-konstuksjon. Livet er alt for kort til det akkurat nå... :wink:

Maskering kan gjøres med filt ala høyttalerfrontstoff. Strengt tatt trenger du ikke maskering dersom du bruker linse eller prosjektør som ikke lyser opp områdete utenfor 16:9 bildet (når du skal se på det). Alternativt er det relativt enkelt å lage en 16:9 "flapp" på hver side som du kan vippe inn vet behov, men den løsningen er vel ikke.. err.. Avansert nok i en slik helautomatisk kino som du satser på.

90% av de gode filmene er uansett 2.35, så maskering er IMHO ikke såååå viktig. Mye "støy" for lite gevinst.
    Det er ikke måte på hvor mye man kan gjøre automatisk hvis man vil ;-)

Elers nn ting som ikke har med 300 cm vs 330 cm-spørsmålet å gjøre, men med 1:2.35, nemlig undertekster.

Ja, jeg hører med til de undermenneskene som foretrekker å kunne vise undertekster, spesielt første gang jeg ser en film.

Finnes det noen løsninger overhodet for å flytte BD undertekster per i dag? Jeg vet at det ikke finnes BD-spillere som gjør det, men hva med NMT-løsninger? Finnes det HTPC-løsninger for den saks skyld?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Som man også ser av tegningen presser Ernaene på fra hjørnet. Dette kombinert med vinduet gjør at jeg virkelig sliter med plass til L+R bak lerretet ved 330-lerret. Gode løsningsforslag mottas med takk. Mulig det finnes kileformede høyttalere til denne bruken, men f.eks. disse har jo den smale enden helt feil i forhold til å få diskanten lengst mulig ut mot siden...
    Hmm, dersom høyttalerne allerede er såpass langt ute, hvorfor er det så om å gjøre å få den lenger ut til siden? Kan det være en ide å satse på type "in-wall" høyttalere?

Hvor høy er Ernaene?

Elers nn ting som ikke har med 300 cm vs 330 cm-spørsmålet å gjøre, men med 1:2.35, nemlig undertekster.

Ja, jeg hører med til de undermenneskene som foretrekker å kunne vise undertekster, spesielt første gang jeg ser en film.

Finnes det noen løsninger overhodet for å flytte BD undertekster per i dag? Jeg vet at det ikke finnes BD-spillere som gjør det, men hva med NMT-løsninger? Finnes det HTPC-løsninger for den saks skyld?
    Undertekster er et problem. Det arbeides med denne type BD-spillere, Panasonic holder vistnok på med en slik en for å kunne pares med sin 21:9 TV.. Tror ikke det finnes gode løsninger akkurat nå for dette problemet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, dersom høyttalerne allerede er såpass langt ute, hvorfor er det så om å gjøre å få den lenger ut til siden?
    Allerede? Jeg tror ikke jeg skjønte spørsmålet helt her, men er det ikke et poeng å få L+R (minst) helt ut i kanten av lerretet?

Hvor høy er Ernaene?
    170 cm

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter selv med tanken på undertekster og 2.35:1 lerret.
    Jeg kommer til å gå for 16:9 lerret med maskering av topp og bunn.
    Slik kan jeg bruke samme zoom på 16:9 og 2,35:5.
    Maskeringen brukes både oppe og nede ved undertekster "inne" i filmen, mens når undertekster er under filmen, blir maskeringen bare brukt oppe.

Ser for meg å lage maskering i en lett alu-ramme-sak, trukket med høyttaler frontstoff.

Jeg ser i all hovedsak film, og får heller tåle at bilde blir veldig stort ved spilling eller vanlig tv titting.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har alltid sagt tidligere at et forhold mellom sitteavstand og lerretsbredde bør ligge mellom 1:1 og 2:1, alt etter smak. Nå har jeg jo fått litt egen erfaring i min lille kino. Jeg har en lerretsbredde på 180cm, og 3 normale sitteavstander:

* Fremre stol i oppreist posisjon: ca 220cm, forhold 1.22:1
    * Fremre stol i tilbakelent posisjon ca 240cm, forhold 1.33:1
    * Bakre rad, ca 320cm, forhold: 1.78:1

En del av gjestene som er innom foretrekker faktisk bakre rad. Selv foretrekker jeg fremre stol i tilbakelent posisjon, altså et forhold på 1.33:1. Jeg kan også leve med 1.22:1, men opplever da filmer med mye, litt uryddig bevegelse som litt slitsomme å se på, men fullt brukbart likevel.

Med din sitteavstand på 410cm, gir dette følgende tilsvarende lerretsbredder:

* 410cm i 1.22:1 -> 336cm ~ 330cm (1.24:1)
    * 410cm i 1.33:1 -> 308cm ~ 300cm (1.36:1)
    * 410cm i 1.78:1 -> 230cm

Med min erfaring fra en liten kino betyr det at jeg ville gått for en lerretsbredde på rundt 3 meter, mens jeg synes 330 blir litt for mye. Men det fungerer, det også. Har sett mange filmer på den avstanden når vi er flere enn 2 i kinoen (fremre stoler kan ikke lenes tilbake når det er folk på bakre rad på grunn av beinplass).

Kan jo være til hjelp ved videre beslutninger. Jeg ville faktisk funnet en tilfeldig kamerat med en hjemmekino på normalstørrelse og spurt om du kunne eksperimentere litt med å teste ut ulike avstander for å finne ut hva du foretrekker. Det ER nemlig individuelt.

Og forresten: Jeg har 16:9-lerret, og på Dark Knight er det fett hvordan bildet fyller ut synsfeltet i bredden OG i høyden i de kule scenene. Du kan jo også vurdere et 2.35:1-lerret med sidemaskering, slik at 16:9-versjonen av lerretet blir ideelt, mens 2.35:1-versjonen blir DIGERT og imponerende.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Og forresten: Jeg har 16:9-lerret, og på Dark Knight er det fett hvordan bildet fyller ut synsfeltet i bredden OG i høyden i de kule scenene. Du kan jo også vurdere et 2.35:1-lerret med sidemaskering, slik at 16:9-versjonen av lerretet blir ideelt, mens 2.35:1-versjonen blir DIGERT og imponerende.
    Ja, det er noe i den gata jeg har fundert på, men det betinger jo at lerretet er "stort nok" i 16:9-modus. Det betyr minst 300 1:2.35 vil jeg tro...

Tusen takk for info opplevelser av lerrets-størrelse forresten! Jeg må snart ta meg en tur!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for info opplevelser av lerrets-størrelse forresten! Jeg må snart ta meg en tur!
    Bare å ta kontakt, det, så avtaler vi en tid. Det kan gjøres på kort varsel så sant det passer i agendaen til familien og du takler litt huslig rot (blir gjerne det i familien vår med barn på 6 og 10).

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er også et av disse undermeneskene som liker undertekst. Min løsning er flyttbar maskering. (Har foresten i det siste sett flere BD filmer som har valg mellom tekst i bildet eller under bildet i 2.35:1, så noe er i utvikling )

Er veldig enig med Roffe i at du bør sjekke selv hva du foretrekker av størrelse på bildet. Han argumenterer godt for dette.

Det finnes HTPC løsninger som kan flytte tekst, men enn så lenge ingen spillere . Dette står det utførlig om i 2.35:1 tråden, HTPC er kun for spesielt intereserte IMHO, jeg skulle gjerne hatt det men orker ikke styret.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er noe i den gata jeg har fundert på, men det betinger jo at lerretet er "stort nok" i 16:9-modus. Det betyr minst 300 1:2.35 vil jeg tro...

Veldig mange BD-utgivelser er jo native 2.35:1 letterboxed nå. Vil tro du kan ha noe bredere lerret enn jeg har skissert over på slik film.

Om du skal finne din ideelle avstand vil jeg nok finne noen med litt større lerret enn jeg har i utgangspunktet. Grunnen er at når man kommer så nær som jeg kommer, så blir det et spørsmål om øyets fokusering også. Bildet er ikke i fjernfelt lenger på bare drøye to meters avstand.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å ta kontakt, det, så avtaler vi en tid. Det kan gjøres på kort varsel så sant det passer i agendaen til familien og du takler litt huslig rot (blir gjerne det i familien vår med barn på 6 og 10).
    Jeg er mer komfortabel hos folk med huslig rot enn de uten... ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det finnes HTPC løsninger som kan flytte tekst, men enn så lenge ingen spillere . Dette står det utførlig om i 2.35:1 tråden, HTPC er kun for spesielt intereserte IMHO, jeg skulle gjerne hatt det men orker ikke styret.
    Ok. Jeg skal ikke dra diskusjonene rundt 1:2.35 og undertekster for langt i denne tråden, men jeg er få på det rene at det finnes løsninger før jeg maler meg inne i et hjørne lerretsmessig.

Hvis du sier at det finnes HTPC-løsninger for dette så føler jeg meg litt mer komfortabel. Ja, HTPC er noe ordentlig herk, men må man så må man.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent med htpc til ION blir klar. Jeg tipper vi får se mange gode løsninger med ION i bunn. I alle fall til ren avspilling.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Vent med htpc til ION blir klar. Jeg tipper vi får se mange gode løsninger med ION i bunn. I alle fall til ren avspilling.
    Det er ingen direkte hast... Det eneste jeg MÅ vite er altså at det går an - på en eller annen måte - å spille av BD-filmer med vertikalt flyttede undertekster i original kvalitet.

Du får tipse meg igjen når det er noe brukænes på trappene!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg skal ikke dra diskusjonene rundt 1:2.35 og undertekster for langt i denne tråden, men jeg er få på det rene at det finnes løsninger før jeg maler meg inne i et hjørne lerretsmessig.
    Hvis du baserer løsningen din på et digert, malt lerret, så kan du jo male maskering i den størrelsen du ønsker... Da maler du deg ikke inn i et hjørne, for selve malingen styrer hvor hjørnet er...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høhø

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du for størst mulig fleksibilitet skal gå for custombygget lerret uten maskering på 330x168. Med maskering kan du da både oppnå 2.35:1 i full bredde på 330x140 og 16:9 på 300x168, som etter min mening er ideelt i din kino.
    Om du da skal ha lydtransparent lerret, plasserer du høyttalerne innenfor 300cm i bredden. Det burde også være kompatibelt med bredden på Ernaene (du kan da ha høyttalerne ved siden av Ernaene).

DET blir fett, det.

(Ulempen er selvfølgelig at dersom du skal inn og gjøre noe bak lerretet, så må du åle deg forbi på siden av lerretet med en klaring på ca 25cm, mindre om du skal ha maskering, siden rommet ditt ihht. tidlige postinger i tråden er 380cm bredt, evt. må du ha en krypåpning på undersiden av lerretet.)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen direkte hast... Det eneste jeg MÅ vite er altså at det går an - på en eller annen måte - å spille av BD-filmer med vertikalt flyttede undertekster i original kvalitet.

Du får tipse meg igjen når det er noe brukænes på trappene!
    Du kan flytte teksten i både DirectVobSub og med DScaler har jeg lest.

Her er en "oppskrift på media center
    Tenkte å slenge inn min lille oppskrift på hvordan man flytter undertekst "under" bildet i Vista Media Center.

Hos meg er det slik at hvis jeg prøver å flytte teksten under bildet ved å be DirectVobSub legge på svart til bildet blir 16:9 for så å flytte teksten nedenfor bildet, så nekter filen å spille av.

Løsningen var å droppe CoreAVC, bruke ffdshow og sette Letterbox i Subtitles innstillingene til 16:9. Huke av for Enable Vobsub (vsfilter skal være mindre ressurskrevende enn ffdshow sin variant) og sette posisjonen i enten ffshow eller vobsub.
    Jeg tror kanskje det lureste er å spørre Striky om hva som fungerer, han er den jeg kjenner som har mest peil på dette. Han bruker HTPC i sitt oppsett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du for størst mulig fleksibilitet skal gå for custombygget lerret uten maskering på 330x168. Med maskering kan du da både oppnå 2.35:1 i full bredde på 330x140 og 16:9 på 300x168, som etter min mening er ideelt i din kino.
    Om du da skal ha lydtransparent lerret, plasserer du høyttalerne innenfor 300cm i bredden. Det burde også være kompatibelt med bredden på Ernaene (du kan da ha høyttalerne ved siden av Ernaene).

DET blir fett, det.
    Enig - hvis det hadde vært motorisert maskering i alle fall. Men ellers blir det veldig mye maskering å mygle med før man kan se på en film. Ikke så lette å kombinere vertikal maskering med buet lerret heller...

Jeg er imidlertid mer enn villig til å ofre 16:9-delen når det gjelder størrelse og begrense meg til horisontal maskering.

(Ulempen er selvfølgelig at dersom du skal inn og gjøre noe bak lerretet, så må du åle deg forbi på siden av lerretet med en klaring på ca 25cm, mindre om du skal ha maskering, siden rommet ditt ihht. tidlige postinger i tråden er 380cm bredt, evt. må du ha en krypåpning på undersiden av lerretet.)
    Rommet er 374 bredt med platelagene, så vi snakker om 22 cm i så fall :-)

Her er en forresten skisse der jeg har presset fram veggen 5 cm og flyttet L+R noe inn mot midten:

-kurvet-lerret-5-jpg

Det kan gå...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finally! Moving subs on BD will be possible!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Suverent! Philips måtte nesten lage noe slikt til ultrawidesceen-skjermen sin ;-)

Takker!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kalkulert inn prisen på lydtransparent lerret, ikke sant?

Ellers ang. høyttalerløsningen, så kan du kanskje vurdere å heve disse opp i riktig høyde?

Druid Credenzaâ„¢

De er jo bare 13 cm dype uten foten, 20 cm med. 10-toms fulltone burde kunne gi greit trøkk.

Side 277 av 587 FørsteFørste ... 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 267 273 274 275 276 277 278 279 280 281 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 417 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •