RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 276

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 276 av 587 FørsteFørste ... 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 272 273 274 275 276 277 278 279 280 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 396 406 416 ... SisteSiste
Viser resultater 5,501 til 5,520 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ALT kan (skal) fuges!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, spørsmålet var stilt i all ærbødighet. Tenkte kanskje det var noe jeg ikke hadde fått med meg...

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Surfer på Popular Mechanics og kommer over denne fantastiske innretningen:

[YOUTUBE]LYCpn230NGE[/YOUTUBE]

Den har akkurat kommet, så jeg kunne ikke ha brukt den på mitt prosjekt, men til dere andre som skal til med masse gips-kutting:

LØP OG KJØP
    Den der var faktisk helt rå, godt det kommer verktøy som sparer folk for tid i hvertfall. Veldig morsom video og se hvor fort og enkelt man kappa opp gips plater.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette ser jo storveis ut Rune.

Noen spesiell grunn til at du har lagt 2 lag med gips på denne kassen, + fuget i alle retninger og kanter? Er det ikke ganske tett på baksiden/innsiden av denne kassen fra før?
    Joda og jeg har ikke gått helt bananas med fugemassen på denne kassen akkurat. Det er like mye for å unngå skrangling som for å tette.

Men for å komme tilbake til poenget med denne kassen... Jeg har jeg forklart litt tidligere om dette.

Kassen har to funksjoner:

1. Bassfelle (som gjør seg i vegg/tak-hjørner
    2. For å bygge inn røropplegget slik at lyden i alle fall ikke blir overført gjennom bendet på "baksiden" av lydfella (rød sirkel):

Det er selvsagt litt tullete, men som en skrev. Du vet jo hvilken tråd dette er...

---

Nå ser jeg fram til å begynne på sørveggen. Det er da alvoret begynner, for da blir det ting som synes:shock:

---

Har forresten begynt å se konturene av en slags bestemmelse angående lerretsveggen og lerret. Tror det muligens blir noe ala dette:

-lerrretsvegg4-jpg

Lurer på om det blir "latterlige" 265cm 1:2.35 i denne om gang. Mange grunner til det. Jeg har litt lyst til å har LCR med ekte tøffe kinohøyttalere og har litt problemer med å plassere L+R bak selve lerretet hvis det skal være maskering. Drar jeg dem på utsiden (noe som muligens er fy-fy, men dette er (foreløbig) et tankespill) trenger jeg ikke tenke på dette, men da må lerretet begrense seg i omfang for å få plass...

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ditt forslag til lerretvegg er veldig bra!

Har du til sammenligning en skisse hvor lerret bredden dekker hele veggen?

Edit: Jeg ville muligens vurdert om det ville hvert mer hensiktsmessig å flyttet rack bort fra fronten. Selv hadde jeg en slik løsning og trodde egentlig ikke det gjorde noe fra eller til. Men etter å har forsøkte en provisorisk løsning med rack bak sitteplass, var jeg aldri i tvil. Selv om du klarer å tildekke alle lys fra komponentene synes jeg kanskje det også ser "renere" ut uten rack i front. Bakdelen er muligens de som er veldig opptatt av stereo-egenskapene at de må ha like lange kvalitetskabler til frontene i nær avstand til forsterker.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Jeg synes ditt forslag til lerretvegg er veldig bra!

Har du til sammenligning en skisse hvor lerret bredden dekker hele veggen?
    Her er en skisse med 300-lerret:
    -300-jpg

Ved en slik løsning må L+R trekkes inn bak lerretet.

Her er en skisse med 330-lerret:
    -330-jpg

Siden jeg blir sittende ca 4.1m fra lerretet er muligens dette den ideelle størrelsen i følge tabellen du postet, men dette tror jeg blir for voldsomt for meg. I tillegg begynner det å bli trangt.

Edit: Jeg ville muligens vurdert om det ville hvert mer hensiktsmessig å flyttet rack bort fra fronten. Selv hadde jeg en slik løsning og trodde egentlig ikke det gjorde noe fra eller til. Men etter å har forsøkte en provisorisk løsning med rack bak sitteplass, var jeg aldri i tvil. Selv om du klarer å tildekke alle lys fra komponentene synes jeg kanskje det også ser "renere" ut uten rack i front. Bakdelen er muligens de som er veldig opptatt av stereo-egenskapene at de må ha like lange kvalitetskabler til frontene i nær avstand til forsterker.
    Å ha racket noe annet sted er nok ikke aktuelt. Dette er ingen kino - det er et eneste stort kompromiss med en hvit flate i den ene enden...

Resten av rommet skal, i følge spesifikasjonene fra "noen", kunne fungere som en kjellerstue med max antall sitteplasser rundt et bord osv. Det blir trangt nok som det er, og det ville ha vært galskap å ikke benytte den ledige plassen bak/inne i lerretsveggen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at racket blir hvor det er plassert. Og en skal heller ikke kimse av husfreden.

Siden du ønsker å ha LR ved siden av lerret utelukker det 300 og større (selv om virker veldig imponerende). Da rommet også skal fungere som et flerbruksrom tror jeg faktisk at jeg ville valgt et 16:9 lerret tilsvarende 106'' eller 120'', målene blir henholdsvis ca 130x230 og ca 150x265. Wow-faktoren tror jeg du klarer å oppnå med å ha kurvet lerret.

Edit: Skrivefeil

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker litt på de søte små og jeg da. Blir ikke et så stort lerret litt voldsomt for barna? Hvis filmen kanskje er "litt" skummel fra før, så blir det jo enda mer voldsomt med så stort bilde. Tror nesten jeg er litt enig med Zocral selv om et shwært bilde selvsagt er imponerende.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du ønsker å ha LR ved siden av lerret utelukker det 300 og større (selv om virker veldig imponerende).
    Bare en liten kommentar til dette. Dette har jeg skrevet om tidligere i tråden, og det har ikke gått så klart fram i det siste, men LR-bak-lerrretet er altså en plan B for mitt vedkommende. Plan A er å ha to gulvhøyttalere synlig foran lerretet og bare senteren bak lerretet i første omgang.

Men det er lov å tenke framover. Derfor disse LCR-bak-lerretet-funderingene :-)

Da rommet også skal fungere som et flerbruksrom tror jeg faktisk at jeg ville valgt et 16:9 lerret tilsvarende 106'' eller 120'', målene blir henholdsvis ca 130x230 og ca 150x265. Wow-faktoren tror jeg du klarer å oppnå med å ha kurvet lerret.
    Jeg tenker litt på de søte små og jeg da. Blir ikke et så stort lerret litt voldsomt for barna? Hvis filmen kanskje er "litt" skummel fra før, så blir det jo enda mer voldsomt med så stort bilde. Tror nesten jeg er litt enig med Zocral selv om et shwært bilde selvsagt er imponerende.
    Hehe - jeg kan ikke huske at jeg har vært den helt store pådriveren for størst mulig lerret?

Uansett: Et 300 cm 1:2.35-lerret tilsvarer vel omtrent et 230 cm 16:9-lerret i høyden og blir "identisk" med dette i maskert modus. Hvorfor da gå for 16:9-løsningen? Synes det høres ut som en plan å ha på maskeringene til hverdags og ta dem av ved festlige anledninger.

Ja, jeg vet det er en utfordring med maskeringene og evt L+R bak lerretet. Jeg har ikke undersøkt, men regner med det finnes materialer som er et brukbart kompromiss mellom akustisk transparens og maskeringsegenskaper. Tips mottas med takk her også!

Når jeg skal vise "The Grudge" for 4-åringen kan jeg evt ha på maskeringene og vise bildet nedzoomet. Kanskje til og med skru ned lyden...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er interessante problemstillinger og det skal bli spennende å se hva du til slutt ender opp med.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OG ja Rune, Har selv ett 3 meter bredt lerret, kan love deg at det er STORT på 3,5- 4 meters sitteavstand 8)

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skal vise "The Grudge" for 4-åringen kan jeg evt ha på maskeringene og vise bildet nedzoomet. Kanskje til og med skru ned lyden...
    ja for all del. Må ikke skremme vannet av ungen heller

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    OG ja Rune, Har selv ett 3 meter bredt lerret, kan love deg at det er STORT på 3,5- 4 meters sitteavstand 8)
    Dette er et 16:9-lerret? 300 cm 16:9 på 3.5-meters avstand kan jeg meget vel forestille meg blir enormt, ja!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - jeg kan ikke huske at jeg har vært den helt store pådriveren for størst mulig lerret?
    Å nei? Neida, synes bare det så litt voldsomt ut den siste illustrasjonen du la ut.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å nei? Neida, synes bare det så litt voldsomt ut den siste illustrasjonen du la ut.
    Visst ser det voldsomt ut! Jeg skrev jo også følgende bevingede ord under bildet:

"Siden jeg blir sittende ca 4.1m fra lerretet er muligens dette den ideelle størrelsen i følge tabellen du postet, men dette tror jeg blir for voldsomt for meg. I tillegg begynner det å bli trangt."

Jeg tror jeg nesten kanskje kan garantere at bredden blir på mellom 230 og 300 cm.... sikker er jeg ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hverken mine barn , eller noen andre for den saks skyld, har blitt skremt av mitt lerret. (155" med 3 meter sitteavstand)

mrk: dette er også en batcave

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst ser det voldsomt ut! Jeg skrev jo også følgende bevingede ord under bildet:

"Siden jeg blir sittende ca 4.1m fra lerretet er muligens dette den ideelle størrelsen i følge tabellen du postet, men dette tror jeg blir for voldsomt for meg. I tillegg begynner det å bli trangt."

Jeg tror jeg nesten kanskje kan garantere at bredden blir på mellom 230 og 300 cm.... sikker er jeg ;-)
    [SPOILER]pingle...[/SPOILER] :shock:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det er ikke første gang jeg blir kalt det ordet i denne tråden ;-)

Men som skrevet over - det er også praktiske hensyn å ta her. Jeg får se hva jeg får til av veggkonstruksjoner før en endelig dom faller...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo selvfølgelig opp til deg hva du vil ha

Men det er så veldig kjipt å velge for lite lerret hvis en ombestemmer seg. :???:

Kjenner at jeg daglig irriterer meg over 42" tommer tv i stua, konemor har gått med på å gå opp til 50", men jeg kvier meg for å gjøre det da jeg kan komme til å angre like mye på at jeg ikke valgte 55" eller 60" (også dett med 3 meter titteavstand)

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en skisse med 330-lerret:
    -330-jpg

Siden jeg blir sittende ca 4.1m fra lerretet er muligens dette den ideelle størrelsen i følge tabellen du postet, men dette tror jeg blir for voldsomt for meg. I tillegg begynner det å bli trangt.
    *Dette* er hva jeg kaller kino! 3,3m bredde i 2.35 er perfekt for 4,1m sitteavstand (samme som jeg har). Maskering kan gjøres med filt ala høyttalerfrontstoff. Strengt tatt trenger du ikke maskering dersom du bruker linse eller prosjektør som ikke lyser opp områdete utenfor 16:9 bildet (når du skal se på det). Alternativt er det relativt enkelt å lage en 16:9 "flapp" på hver side som du kan vippe inn vet behov, men den løsningen er vel ikke.. err.. Avansert nok i en slik helautomatisk kino som du satser på.

90% av de gode filmene er uansett 2.35, så maskering er IMHO ikke såååå viktig. Mye "støy" for lite gevinst.

Side 276 av 587 FørsteFørste ... 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 266 272 273 274 275 276 277 278 279 280 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 396 406 416 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •