RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 274

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 274 av 587 FørsteFørste ... 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 270 271 272 273 274 275 276 277 278 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 ... SisteSiste
Viser resultater 5,461 til 5,480 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Krank

Jeg er ikke i storslag for tiden, så det blir mest teoretiske betraktninger og mentale forberedelser til ærlig jobbing...

Jeg kommer til å kasse inn i alle fall inntaks-lydfellene, slik at jeg "beskytter de akustisk sårbare" bendene (ringet rundt med rødt på bildet under):

-ventilasjon-4-gif

Jeg kjøpte inn litt lekter i går (som jeg savner min gode, gamle Hi-Ace...) og har litt gips slengende, så det er egentlig bare å begynne... Kassen bli bak lerretsveggen, så her har utseende liten betydning. Byggingen burde derfor være gjort på bare noen få uker...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt av tanken å trekke frisk luft inn bak anlegget, og trekke den varme luften gjennom rommet (delvis for oppvarmingen sin skyld) og ut i andre enden?

I motsetning til å trekke den varme luften fra anlegget rett ut korteste vei?

Eller var det bare en heldig bivirkning?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble sterkt frarådet å la luftstrømmen gå den andre veien (dette kunne ha medført -10 grader gufs i nakken på vinterstid (brrrr)).

Så den biten er helt tilfeldig.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ble sterkt frarådet å la luftstrømmen gå den andre veien (dette kunne ha medført -10 grader gufs i nakken på vinterstid (brrrr)).

Så den biten er helt tilfeldig.
    Det er jo også helt sant, på denne måten uten noen form for tillegsvarme får du jo uteluften rett inn, uansett om den holder 20 pluss eller 30 minus.

Og det kan være greit å ikke få den midt i nakken!

Alternativet er jo å putte på et lite 1 kw varmebatteri foreksempel, og styre dette via en romtermostat, enkelt og greit.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Alternativet er jo å putte på et lite 1 kw varmebatteri foreksempel, og styre dette via en romtermostat, enkelt og greit.
    Jeg har faktisk heller vurdert det omvendte - sette på kjøling i en boks foran inntakene på utsiden av veggen ;-)

Men vi får se hvordan ventilasjonen fungerer i praksis en varm sommerkveld først!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo evt sette inn en slik på den siden med lengst rør.
    elhandel.no - Kanalvifte Viaduct 100MM

Alternativt lage en slyng med rør på den korte siden for å kompensere for lengde.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Alternativt lage en slyng med rør på den korte siden for å kompensere for lengde.
    Hvorfor det?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hu og hei!

Å være feberbefengt har tydeligvis en spesiell virkning på enkelte laverestående organismer (som f.eks. meg). I kveld overrasket jeg meg selv og jobbet i et tempo som for meg er nesten overjordisk - med andre ord: sannsynligvis helt ordinært tempo...

I dag var det tid for montering av innvendige ventilasjonsdeler på nordveggen.

Først ute var det å lure noen bend inn i lydrør-stussene som kom ut av veggen:
    -img_3005_th-jpg

Det ble ikke spart på silikonen når de ble smurt inn:
    -img_3006_th-jpg
    (silikonen er mest for at de skulle sitte litt - ingen kritisk funksjon)

Deretter var det klargjøring av "vugge" til lydfellen:
    -img_3008_th-jpg
    (de litt klønete lektene over er for å få spikerslag til patentbåndene)

Og etter litt knoting, svetting og ukvemsord, fikk jeg lydfella på plass:
    -img_3009_th-jpg

Samme sak ble gjort med venstre lydfelle:
    -img_3014_th-jpg

Så var det tid for sammenskruing av rammeverk for boksen rundt lydfellene:
    -img_3016_th-jpg
    (masseproduksjon av smålektebiter tidligere på kvelden gjorde dette til en lek)

Og her har vi'n på veggen:
    -img_3017_th-jpg

Fra en helt annen vinkel...:
    -img_3020_th-jpg

Etter at bunngips var skrudd på, var det å rote rundt etter isolasjon til å stappe overalt inne i boksen:
    -img_3022_th-jpg

Etter desperat å ha rotet rundt i hele huset, fant jeg endelig noe støvete gammel Rockwool (midten). Litt etterhvert kom jeg på at jeg hadde en halv pose med isolasjon midt på gulvet i kinorommet (gult på sidene)...

Og her har snila fra Særp sannelig klart å lage en slags boks i løpet av bare en ettermiddag og kveld:
    -img_3023_th-jpg

Jeg mangler plater på sidene. Og lag nummer 2 selvsagt...

Men alt i alt synes jeg at jeg har fått gjort nesten skremmende mye i dag... Nå skal jeg stappe i meg litt acetylsalisylsyre og håpe på en feber- og drømmefri søvn... zzz......z....z.zzz

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det dette man kan kalle feberilsk jobbing? Nicely done!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Er det dette man kan kalle feberilsk jobbing? Nicely done!
    Hehe - febrilsk jobbing du ;-)

Kassen ser forøvrig ut som en ræv, men den skal jo ikke synes så det gjør ikke noe. Kommer muligens til å male den svart for å hindre evt gjenskinn gjennom lerretet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk heller vurdert det omvendte - sette på kjøling i en boks foran inntakene på utsiden av veggen ;-)

Men vi får se hvordan ventilasjonen fungerer i praksis en varm sommerkveld først!
    Hmmm....hva mener du med en boks utvendig for kjøling Rune, hva snakker vi om da?

Skjønner at det kan bli varmt og sånn der inne, men det er også motsatt på kalde vinterdager.

Forøvrig viste jeg montasjejobben din til sjefen for montørene våre, og han lurte på om du ville ha jobb?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....hva mener du med en boks utvendig for kjøling Rune, hva snakker vi om da?

Skjønner at det kan bli varmt og sånn der inne, men det er også motsatt på kalde vinterdager.
    Jeg tenker på en slags AC som kjøler ned innluften. Men dette er antageligvis veldig lite aktuelt all den tid rommet stort sett vil bli brukt på kveldstid/vinterstid.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker på en slags AC som kjøler ned innluften. Men dette er antageligvis veldig lite aktuelt all den tid rommet stort sett vil bli brukt på kveldstid/vinterstid.
    Da hadde jeg heller vurdert en varmepumpe Rune. Har litt dårlig erfaring med å putte på kjøling på sånne "småanlegg" som jeg kaller det. Grunnen til det er at det er liten luftmengde i slike systemer, og det er vanskelilg å få noe til å fungere skikkelig. Men det fins løsninger der, og jeg har langifra prøvd alle!

Det du kan gjøre for å ta en "spansk" en, er å få tak i et lite vannbatteri(ser ut som en radiator nesten), koble dette på innblåsningsrøret og så koble vannslangen på batteriet. Altså kjøre kaldt nettvann rett igjennom batteriet og ut på andre siden.
    Enkelt, billig og kanskje litt grisete! Men det virker i de fleste tilfeller!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det?
    Du har vel i utgangspunktet bestemt deg for å ikke avbalansere ut-luften, så jeg skal ikke sette griller i hodet ditt.
    Men hvis du likevel finner ut at du skal strupe den, bør du strupe den mellom lydfellen og viften (t-krysset) slik at denne demper eventuelt sus fra struping/spjeld.
    Jeg mangler plater på sidene. Og lag nummer 2 selvsagt...
    2 lag gips på denne også? Vel det overrasker meg vel egentlig ikke
    Har du tettet igjen boksene inne i kassa da (blendelokk + isolasjon)? Disse skulle vel ikke brukes til noe etter som jeg har skjønt.

Newcomer flisa sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja

se her du nå begynner det og virkelig ta form.og det ser veldig bra ut med den farven du/dere har valgt.det er vel greit og ha feber tempo når tempet økes fra snegle til lyn:=)da er du jo ferdig i løpet av et par uker:-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hadde jeg heller vurdert en varmepumpe Rune. Har litt dårlig erfaring med å putte på kjøling på sånne "småanlegg" som jeg kaller det. Grunnen til det er at det er liten luftmengde i slike systemer, og det er vanskelilg å få noe til å fungere skikkelig. Men det fins løsninger der, og jeg har langifra prøvd alle!

Det du kan gjøre for å ta en "spansk" en, er å få tak i et lite vannbatteri(ser ut som en radiator nesten), koble dette på innblåsningsrøret og så koble vannslangen på batteriet. Altså kjøre kaldt nettvann rett igjennom batteriet og ut på andre siden.
    man trenger ikke stor sirkulasjon på vannet heller. Restvann/kondensvann kan du jo samle i en tønne så kan du bruke dette for vanning av blomster el.l.
    (det er jo ulovlig å bruke spreder i visse tider av sommeren i Sarpsborg dersom det blir varmt og tørt)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    2 lag gips på denne også? Vel det overrasker meg vel egentlig ikke
    Har du tettet igjen boksene inne i kassa da (blendelokk + isolasjon)? Disse skulle vel ikke brukes til noe etter som jeg har skjønt.
    Nope. Var helt gæærn i går og blåste i det, siden jeg tetter ventilasjonsboksen med 2 lag gips :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobba Ikke for å ta fra deg motet, men har du forresten tenkt på å legge noe gummipakning mellom patentbåndene og lydfellene? Ser bare for meg at Ernaene får ting til å hoppe...hører en "skrallelyd" i det fjerne....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varmepumpe vurderte jeg, men slo det fra meg. Litt fordi jeg ikke fant ut hvordan jeg skulle unngå kobling mellom inner- og yttervegg. er det i alle fall for sent...

Hehe - eller kanskje demontere et kjøleskap/fryser og la luften bli suget forbi /angs den kalde "radiatoren" på vei inn. Bare fantasien setter grenser!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Bra jobba Ikke for å ta fra deg motet, men har du forresten tenkt på å legge noe gummipakning mellom patentbåndene og lydfellene? Ser bare for meg at Ernaene får ting til å hoppe...hører en "skrallelyd" i det fjerne....
    Vet ikke om du ser det så nøye på disse bildene, men jeg har lagt diverse Sikaflex-kladder her mellom patentbåndet og lydfellene:

Side 274 av 587 FørsteFørste ... 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 270 271 272 273 274 275 276 277 278 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 404 414 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •