RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 272

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 272 av 587 FørsteFørste ... 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 268 269 270 271 272 273 274 275 276 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 ... SisteSiste
Viser resultater 5,421 til 5,440 av 11737
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    -lerretsvegg-01-gif

Her er den delt i 3 deler med skjøtene likt med spotkassene. Dette kan muligens se pent ut, men det skaper begrensninger for lerretet.

Hva med å ha et lerret i ønsket bredde, montert "hengende". Dvs med hengsler i toppen.

Så når du skal inn bak, vipper du lerretet fram og sikrer det med kroker i taket eller andre gode forslag, og vipper ned eller fjerner veggdelen som omfavner AVracket.

Da har du høyde nok, bredde nok til å komme inn på siden av AVracket, og AVracket kan flyttes litt til siden hvis du skal inn/ut med ernaene....

Det som er over og på sidene av lerretet bygges som en fast lettvegg.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Takk for svar. Det viser seg nok at vi er helt enige, men ettersom du virker litt dreven på området, så snakker vi bare ikke helt det samme språket, om du sjønner

He he, det er meget mulig at vi er helt enig. Og kan hende at jeg forklarer litt snedig også, men jeg skjønner det da selv!

Ble mye greier ut av en liten filleting som dette, men da har vi vært igjennom det også! Litt av det ihvertfall, ventilasjon er faktisk et fag det også. Er ikke bare å henge opp noe greier og det er det.

En bransje som har et litt frynsete rykte kanskje, men det er fryktelig mye å lære der også. Og det er mange "grenarter" innen faget, selv er jeg utdannet automatiker.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Tilgang bak lerretet tror jeg nesten jeg må ha. På ett eller annet vis. Det kan være alt fra framtidig maskerings-opplegg til justering av vinkel/høyde på senter.

Og så til det jeg er usikker på...

Du tenkte å plassere Ernaene i hyller for å lete tilgangen etter som jeg forstår? Tror du ikke det er nesten er like greit å sette dem på gulvet og ha en avtagbar ramme som går helt ned til gulvet?
    Hmm.. Det siste du skriver ligner noe på det jeg vurderte i et alternativt rom jeg kunne bruke. Det jeg tenkte der var rett og slett å montere hele den "falske" veggen på hjul og ha hengsler på veggene.. Skulle jeg komme meg bak, så kunne jeg bare "åpne"/rulle opp hele veggen.. Hvorvidt dette er praktisk for deg vites ikke, men jeg hadde iallefall tro på en slik løsning. Som du sier, det er jo ingenting iveien for at subene dine kan stå bak duken, det er jo tross alt den høyttaleren som minst lar seg påvirke av evt. demping i høye frekvenser .

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm.. Det siste du skriver ligner noe på det jeg vurderte i et alternativt rom jeg kunne bruke. Det jeg tenkte der var rett og slett å montere hele den "falske" veggen på hjul og ha hengsler på veggene.. Skulle jeg komme meg bak, så kunne jeg bare "åpne"/rulle opp hele veggen.. Hvorvidt dette er praktisk for deg vites ikke, men jeg hadde iallefall tro på en slik løsning. Som du sier, det er jo ingenting iveien for at subene dine kan stå bak duken, det er jo tross alt den høyttaleren som minst lar seg påvirke av evt. demping i høye frekvenser .
    Hengslet vegg m/hjul er et reelt alternativ (og dette tror jeg jeg var innom en gang i denne tråden). Jeg må imidlertid dele opp veggen, selv med denne løsningen.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok et kreativt forslag!

---

Selv har jeg vurdert å "seksjonere" lerretsveggen i 3 deler, men akkurat hvordan den i så fall skulle ha vært delt opp er jeg ikke helt sikker på...

Ett alternativ er som vist under (blås i fargene - de er bare for å skille seksjonene):

-lerretsvegg-01-gif

Her er den delt i 3 deler med skjøtene likt med spotkassene. Dette kan muligens se pent ut, men det skaper begrensninger for lerretet.

Et annet alternativ er som under:

-lerretsvegg-02-gif

Ikke en estetisk nytelse akkurat, men nå har jeg i alle fall plass til "alt". Jeg tror ikke jeg kan få til både lerret og enkel flytting av Ernaene.

Grunnen til at jeg må dele opp lerretsveggen fordi det blir helt uholdbart å ha den i ett stykke hvis jeg skal ta den ned. Slik den er skissert over, ser jeg for meg at den skal kunne vippes ned ved behov for "service". På det øverste alternativet kan jeg også ta ned ett av sidepanelene og komme inn i ... eh... bakrommet...

Mulig det hadde vært bedre å delt seksjonene horisontalt? Ulempen er at da man være to for å demontere dem...
    Hvis det er ment at den midterste seksjonen skal kunne flyttes vil dette være umulig pga skråtaket, med mindre at skråkanalen din stopper ved denne vegggen da.

Du kan jo hengsle hele veggen rett over lerettet og bruke et par støttebein som du legger ned når du vipper den opp (mot deg).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvis det er ment at den midterste seksjonen skal kunne flyttes vil dette være umulig pga skråtaket, med mindre at skråkanalen din stopper ved denne vegggen da.
    Skråkassene stopper ved lerretsveggen ja. Men uansett ser jeg ikke hvorfor disse skulle hindre lerretsveggen fra å bli lagt ned?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beklager svadaprat

Når feberen slipper skal jeg kutte ned på svadapratet og gjøre noe igjen - lover!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok et kreativt forslag!

---

Selv har jeg vurdert å "seksjonere" lerretsveggen i 3 deler, men akkurat hvordan den i så fall skulle ha vært delt opp er jeg ikke helt sikker på...

Ett alternativ er som vist under (blås i fargene - de er bare for å skille seksjonene):

-lerretsvegg-01-gif

Et annet alternativ er som under:

-lerretsvegg-02-gif

Ikke en estetisk nytelse akkurat, men nå har jeg i alle fall plass til "alt". Jeg tror ikke jeg kan få til både lerret og enkel flytting av Ernaene.

Grunnen til at jeg må dele opp lerretsveggen fordi det blir helt uholdbart å ha den i ett stykke hvis jeg skal ta den ned. Slik den er skissert over, ser jeg for meg at den skal kunne vippes ned ved behov for "service". På det øverste alternativet kan jeg også ta ned ett av sidepanelene og komme inn i ... eh... bakrommet...

Mulig det hadde vært bedre å delt seksjonene horisontalt? Ulempen er at da man være to for å demontere dem...

Hva med å lage 4 elementer, et for hver av sidene og et for over og under lerrete, det elementet som er under lerrete har åpning i slik at du kan sette "stereo"-benken inn under lerrete.... Å lage en løsning der du kan enkelt kan løfte ned lerrete, for å kunne komme inn bak veggen.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skråkassene stopper ved lerretsveggen ja. Men uansett ser jeg ikke hvorfor disse skulle hindre lerretsveggen fra å bli lagt ned?
    Var inne på denne skyvedørs-løsningen og tenkte at den skulle flyttes sidelengs.
    Kanskje jeg oppfattet det litt feil.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Var inne på denne skyvedørs-løsningen og tenkte at den skulle flyttes sidelengs.
    Kanskje jeg oppfattet det litt feil.
    Oki doki. Nei den skyvedørs-løsningen tror jeg blir litt vanskelig med racket og greier.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Hva med å lage 4 elementer, et for hver av sidene og et for over og under lerrete, det elementet som er under lerrete har åpning i slik at du kan sette "stereo"-benken inn under lerrete.... Å lage en løsning der du kan enkelt kan løfte ned lerrete, for å kunne komme inn bak veggen.
    Hvordan så du for deg å feste selve lerretet i dette tilfellet?

---

Det er vel forøvrig en løsning å dele opp veggen i bare to deler: En fra toppen av lerretet og opp og en fra toppen av lerretet og ned. Den nederste delen kan da hengsles og rulles ut i rommet. Jeg må selvsagt ha noe vegg på sidene, om ikke for annet så for å ha et solid hengslefeste...

Og for å gjøre denne posten like surrete som det mellom ørene mine, klasker jeg til med noen bilder som har med ventilasjonen å gjøre, slik at alle skjønner hva jeg snakker om når jeg babler om ting.

Dette er altså frontveggen:
    -img_3001_th-jpg
    (de tre kontaktene (strøm og presence) har jo mistet sin funksjon nå som jeg ikke skal ha motorisert lerret og skal ha lerretsvegg så de blir "akustisk blindet" på ett eller annet vis)

I de opprinnelige planene hadde jeg tenkt å ha en firkantet spotkasse også her, men det blir jo bare tøys når det kommer en lerretsvegg som dekker alt sammen... Jeg kommer derfor til å blåse i tilførselsventilene (no pun intended...) og bare sette på en lydfelle på hvert inntaks-rør og la det være med det.

Dette er bakveggen:
    -img_3002_th-jpg

Her er ble det (av byggtekniske årsaker) bare en ventil (det heter det da ikke?). Her skal det være en spotkasse. Jeg hadde håpet å fylle denne med isolasjon, slik at den skal kunne fungere best mulig som bassfelle.

Det var forslag om å la luften gå "fritt" inne i kassen. Tror at isolasjonen kan sette en stopper for den tanken (men har ikke bestemt meg helt).

Det jeg etterhvert begynner å bestemme meg for, er å gjøre PJ-alkoven grunnere og heller bruke et skikkelig spiro-rør forbi denne.

Og her har vi en broket samling av lydfeller som min kjære svoger har tasket til seg som overskuddsmateriell på jobben:
    -img_3004_th-jpg

De to små har jeg tenkt å bruke på bekveggen, men de to største har jeg planer om å bruke bak lerretsveggen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker

Dette er vel godt i grenseland for hva som har med min kinobygging å gjøre, med det ser ut til at innspillingene av Klipsch'ene med "inspirert volum" ble litt i meste laget for min gamle (vet ikke om jeg kan si gode) Kenwood integrerte forsterker, så nå skraper det mer enn det spiller i den ene kanalen...

Så nå sitter jeg her og har musikk i bare den ene PC-høyttaleren. En uholdbar situasjon selvsagt!

Noen som har forslag til en rimelig erstatning? Trenger egentlig bare en boks med to RCA-innganger, to høyttaler-utganger og en volumknapp...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan så du for deg å feste selve lerretet i dette tilfellet?
    Med skruer :twisted:

Jeg vet ikke hvilket lerret du har tenkt deg, kan hende det står litt lenger bak har iallefall ikke fått det med meg.... Du kan lage deg en hel skinne på av veggen, så har du mothaker på baksiden av lerrete, slik at det bareligger å hviler i et spor på toppen...

Selve toppseksjonen på veggen må ha en 48*96mm lektre der feste til lerrete skal være for stabelitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile ventilasjon

Hei etter det jeg ser så har du mange planer om hvordan du skal løse problemet om ventilasjon av hjemmekinoen.
    jeg jobber med dette hver eneste dag å har bla hjelpet noen lydstudioer med dette problemet nå er jeg ikke sikker på hva du til slutt har valgt men hvis jeg kan hjelpe så skal jeg mere en gjærne gjøre det
    send meg en pm å vi kan ta feks en tlf om det du måtte lure på å kansje kan jeg komme med noen tips å råd

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med skruer :twisted:
    Aha.... ;-)

Jeg vet ikke hvilket lerret du har tenkt deg, kan hende det står litt lenger bak har iallefall ikke fått det med meg.... Du kan lage deg en hel skinne på av veggen, så har du mothaker på baksiden av lerrete, slik at det bareligger å hviler i et spor på toppen...

Selve toppseksjonen på veggen må ha en 48*96mm lektre der feste til lerrete skal være for stabelitet.
    Jeg ser det for meg nå. Tenkte at hvis alle vegg-seksjonenen var tatt vekk, var det lite hold igjen til lerretet... Men med en "plank" som står igjen slik, har vi jo feste så det holder!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny tanke.... :P

Hva med at stenderene til veggen, og lerretet i seg selv, er det eneste som er helt fastmontert.

Så kan alt rundt lerretet være seksjoner/rammer dekket med scenemoltion e.l. festet til veggen (stenderene) med borrelås f.eks.

Skal du inn bak, drar du bare av "panelene" og smyger deg imellom to stendere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.P.I
    Hei etter det jeg ser så har du mange planer om hvordan du skal løse problemet om ventilasjon av hjemmekinoen.
    jeg jobber med dette hver eneste dag å har bla hjelpet noen lydstudioer med dette problemet nå er jeg ikke sikker på hva du til slutt har valgt men hvis jeg kan hjelpe så skal jeg mere en gjærne gjøre det
    send meg en pm å vi kan ta feks en tlf om det du måtte lure på å kansje kan jeg komme med noen tips å råd
    Hei K.P.I og velkommen til denne tråden!

Deg skulle jeg hatt huket tak i før. Nå har det seg slik at det aller meste av ventilasjons-opplegget allerede er på plass. På disse sidene ser du i grove trekk hvordan det blir/ble og hvilke komponenter som er brukt:

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post796568

Det som står igjen er hvordan jeg skal arrangere/plassere delene som er inne i rommet. Jeg tenker altså å gjøre noe ala det på skissen under (som er en ny-modifisert versjon av tegningene jeg linket til):

-vent3-gif

De gule "boksene" er de innvendige lydfellene. Jeg har forsøkt å bruke "2 løp" for å kompensere for trykkfallen pga de doble lydfellene (Z-kassett i veggen og normale lydfelle inne i rommet).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    En ny tanke.... :P

Hva med at stenderene til veggen, og lerretet i seg selv, er det eneste som er helt fastmontert.

Så kan alt rundt lerretet være seksjoner/rammer dekket med scenemoltion e.l. festet til veggen (stenderene) med borrelås f.eks.

Skal du inn bak, drar du bare av "panelene" og smyger deg imellom to stendere.
    En besnærende tanke! Men hvis lerretet står fast (og er stort nok) får jeg fortsatt problemer med å evt ta inn/ut sub'ene?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En besnærende tanke! Men hvis lerretet står fast (og er stort nok) får jeg fortsatt problemer med å evt ta inn/ut sub'ene?
    Hvis du hekter det på en skinne som BEF foreslo, vil du vel kunne flytte det noe sideveis, uten å måtte demontere det helt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på om følgende innlegg ble lagt merke til...:

Sitat Opprinnelig postet av Djaan
    Hva med å ha et lerret i ønsket bredde, montert "hengende". Dvs med hengsler i toppen.

Så når du skal inn bak, vipper du lerretet fram og sikrer det med kroker i taket eller andre gode forslag, og vipper ned eller fjerner veggdelen som omfavner AVracket.

Da har du høyde nok, bredde nok til å komme inn på siden av AVracket, og AVracket kan flyttes litt til siden hvis du skal inn/ut med ernaene....

Det som er over og på sidene av lerretet bygges som en fast lettvegg.

Alternativt til kroker i taket kan du jo montere gassdempere fra biltema, slike som brukes på bagasjeromsdører på biler.

Side 272 av 587 FørsteFørste ... 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 268 269 270 271 272 273 274 275 276 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 402 412 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •