RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 271

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 271 av 587 FørsteFørste ... 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 267 268 269 270 271 272 273 274 275 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 401 411 ... SisteSiste
Viser resultater 5,401 til 5,420 av 11737
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    FY SKAMME SEG SLEMME GUTTEN. Meningsløst? Blasfemi..... I spit on you! :twisted:

Syke syke mann....ingenting er meningsløst...!

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Under er en skisse av hvordan jeg har tenkt å legge opp den "indre ventilasjonen" (altså den delen som er inne i rommet):

-ventilasjon-2-gif

Fra ut-røret deler jeg røret i to og går via hver sin lydfelle til hver sin ventil i "taket" på spotkassa bakerst i rommet.
    Er det veldig viktig med likt avtrekk fra begge ventiler Rune?
    Med den tegningen ser jeg for meg at nesten alt avtrekket går i ventil til høyre.

Grunnen er at det er minst trykkfall den veien, og luften tar alltid den korteste og enkleste veien. Kan løses med et spjeld selvfølgelig, men det kan skape lyd igjen.......

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Er det veldig viktig med likt avtrekk fra begge ventiler Rune?
    Jeg håper da ikke det, for da er jeg ute og kjører. Men jeg håper at den venstre ventilen på bildet i alle fall ikke vil skape mindre luftgjennomstrømning.

Hvis noen ventilasjonseksperter sterkt fraråder den skisserte løsningen, så vennligst spytt ut .

Det er ikke livet om å gjøre å plassere PJ "inne" i spotkassen, slik som jeg tenker meg.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper da ikke det, for da er jeg ute og kjører. Men jeg håper at den venstre ventilen på bildet i alle fall ikke vil skape mindre luftgjennomstrømning.

Hvis noen ventilasjonseksperter sterkt fraråder den skisserte løsningen, så vennligst spytt ut .

Det er ikke livet om å gjøre å plassere PJ "inne" i spotkassen, slik som jeg tenker meg.
    Jeg kan garantere deg 168,5% sikkert at det blir mindre luft i den venstre ventilen. Det kan jo selvfølgelig også reguleres med selve ventilen, men det blir fort lydproblemer i den på høyre side siden du må strupe den endel for å få likt i den på andre siden.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan garantere deg 168,5% sikkert at det blir mindre luft i den venstre ventilen.
    Akkurat det tror jeg de fleste er enige i. Spørsmålet er om det skulle ha noen negativ betydning for noe som helst?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=RuneW]Jeg håper da ikke det, for da er jeg ute og kjører. Men jeg håper at den venstre ventilen på bildet i alle fall ikke vil skape mindre luftgjennomstrømning.

Du skrev bare dette Rune, og det var det jeg svarte på. Spørsmålet leste jeg slik at du håpet på like mye luft på venstre side, og det får du ikke.

Men om det har noe å si, nei det kommer jo an på hva som er utenfor ventilene. Er det bare avtrekk fra selve rommet er det jo greit. Hvis du har en haug med varm elektronikk der som trenger å få vekk varmen så kan det bli problemer på venstre siden. HVIS det går lite avtrekk der.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - du mener det meningsløst ultrakule bakpanelet, som omtrent aldri vil synes uansett... Forøvrig helt i tråd med resten av rommet ;-)
    Vi har sett bakpanelet. Vi vet at det er der. Vi vet at det er Überkult. Og da er det greit

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå er jeg ikke noen ekspert på noe som helst, men la oss si at lengden på rørene dine, og "lydpotta" til den venstre ventilen er beregnet slik at den skal lufte tilstrekkelig. La oss si 100% for ordens skyld.

Hvis jeg forstår deg riktig, så er "problemet" at den høyre kanalen med det korte røret vil lufte 150%.

Hva med å montere en strupeventil på den høyre kanalen og la begge lufte 100%. Selv om den høyre kanalen KUNNE ha luftet MER, så ternger ikke det å være nødvendig.

Bare en tanke. :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet leste jeg slik at du håpet på like mye luft på venstre side, og det får du ikke.
    I så fall har jeg ikke skrevet det jeg mente. Det jeg håper på er at det ikke blir noen form for problemer at det blir "vindskjevt" ;-)

Men om det har noe å si, nei det kommer jo an på hva som er utenfor ventilene. Er det bare avtrekk fra selve rommet er det jo greit. Hvis du har en haug med varm elektronikk der som trenger å få vekk varmen så kan det bli problemer på venstre siden. HVIS det går lite avtrekk der.
    Det blir lite elektronikk i bakenden av rommet, med unntak av PJ da, som kommer midt i mellom ventilene.

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Vi har sett bakpanelet. Vi vet at det er der. Vi vet at det er Überkult. Og da er det greit
    :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Hvis jeg forstår deg riktig, så er "problemet" at den høyre kanalen med det korte røret vil lufte 150%.
    Dette er for meg et ikke-problem inntil det motsatte blir påpekt :-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bredde-begrensning er at jeg helst skal ha plass til å få sub'ene inn og ut uten å demontere lerretet. Dvs ca 60 cm på hver side.
    Om du monterer lerretet på skinner (skyvedørsgarderobe?) kan du klare deg med 60 cm totalt, da du bare trenger tilgang til en om gangen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er for meg et ikke-problem inntil det motsatte blir påpekt :-)

Nå har jeg fått lest denne siden et par ganger og jeg misforsto litt...mhm

Hvis du regner arealet på de runde rørene og arealet på de firkanta, så bør jo disse være nokså like for å få samme luftgjennomstrømming.

Dersom de er det vil jeg anta at forskjellen er minimal mellom venstre og høyre ventil. Spesielt med såpass lav lufthastighet som det er snakk om i et slikt system.

Det eneste er jo at luften gjennom den venstre ventilen vil bruke lenger tid på å komme seg helt ut av huset. Og jeg håper VIRKELIG ikke at DET blir et problem....:wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - nei, et sted må nesten grensen gå for hva som er problemer ;-)

(Men pga flere bend og lenger rørstrekk vil det blir forskjeller altså - det er bare det at det ikke gjør noe (tror jeg))

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall har jeg ikke skrevet det jeg mente. Det jeg håper på er at det ikke blir noen form for problemer at det blir "vindskjevt" ;-)

Det blir lite elektronikk i bakenden av rommet, med unntak av PJ da, som kommer midt i mellom ventilene.

:-)
    Men da er det jo greit, da behøver du ikke tenke noe mer på det. Dette er da avtrekk fra selve rommet om jeg forstår deg riktig. Og da spiller det liten rolle omo det er "vindskjevt" som du beskriver det.

MEN, hva er det inne i kassa som du skal ha rørene i Rune? Er det en tett kasse? Isåfall hadde jeg "driti" i alle rør og bend, kun hatt viften, en lydfelle og to "løse" ventiler slik som de er tegnet nå. Altså kun trekke luften gjennom ventiler, gjennom kassa, gjennom lydfella og ut av rommet.

Med andre ord så hadde jeg droppet alle kanalene før ventilene.
    Det betinger jo at kassa er tett og at det ikke skaper noen problemer for deg.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått lest denne siden et par ganger og jeg misforsto litt...mhm

Hvis du regner arealet på de runde rørene og arealet på de firkanta, så bør jo disse være nokså like for å få samme luftgjennomstrømming.

Dersom de er det vil jeg anta at forskjellen er minimal mellom venstre og høyre ventil. Spesielt med såpass lav lufthastighet som det er snakk om i et slikt system.

Det eneste er jo at luften gjennom den venstre ventilen vil bruke lenger tid på å komme seg helt ut av huset. Og jeg håper VIRKELIG ikke at DET blir et problem....:wink:
    Det sier seg jo selv at det er større areal på venstre side totalt en på høyre siden. Og problemet i slike tilfeller er at innen begrepet ventilasjon så opererer vi med trykkfall i kanaler. Det vil si at jo "trangere" rør, jo større blir trykkfallet. Jo mer må viften jobbe for å få igjennom luften.
    Det er bare slik det er, og her hos Rune vil det gå mer luft på høyre side.
    Men som han sier så er det jo ikke noe problem for han.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier seg jo selv at det er større areal på venstre side totalt en på høyre siden. Og problemet i slike tilfeller er at innen begrepet ventilasjon så opererer vi med trykkfall i kanaler. Det vil si at jo "trangere" rør, jo større blir trykkfallet. Jo mer må viften jobbe for å få igjennom luften.
    Det er bare slik det er, og her hos Rune vil det gå mer luft på høyre side.
    Men som han sier så er det jo ikke noe problem for han.

1. Hvorfor sier det seg selv at det er større areal på venstre side? "Seg selv" har ikke sagt det til meg...:P

2. De runde rørene på venstre og høyre side er jo samme dim. Spørsmålet er vel bare om firkantrøret er av en dim. som vil medføre struping.

Utenom dette vil forskjellen i lengde på venstre og høyre siden utgjøre en liten trykkforskjell. Men etter min mening så lite at det ikke er verdt å ta hensyn til.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Om du monterer lerretet på skinner (skyvedørsgarderobe?) kan du klare deg med 60 cm totalt, da du bare trenger tilgang til en om gangen...
    Nok et kreativt forslag!

---

Selv har jeg vurdert å "seksjonere" lerretsveggen i 3 deler, men akkurat hvordan den i så fall skulle ha vært delt opp er jeg ikke helt sikker på...

Ett alternativ er som vist under (blås i fargene - de er bare for å skille seksjonene):

-lerretsvegg-01-gif

Her er den delt i 3 deler med skjøtene likt med spotkassene. Dette kan muligens se pent ut, men det skaper begrensninger for lerretet.

Et annet alternativ er som under:

-lerretsvegg-02-gif

Ikke en estetisk nytelse akkurat, men nå har jeg i alle fall plass til "alt". Jeg tror ikke jeg kan få til både lerret og enkel flytting av Ernaene.

Grunnen til at jeg må dele opp lerretsveggen fordi det blir helt uholdbart å ha den i ett stykke hvis jeg skal ta den ned. Slik den er skissert over, ser jeg for meg at den skal kunne vippes ned ved behov for "service". På det øverste alternativet kan jeg også ta ned ett av sidepanelene og komme inn i ... eh... bakrommet...

Mulig det hadde vært bedre å delt seksjonene horisontalt? Ulempen er at da man være to for å demontere dem...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN, hva er det inne i kassa som du skal ha rørene i Rune? Er det en tett kasse? Isåfall hadde jeg "driti" i alle rør og bend, kun hatt viften, en lydfelle og to "løse" ventiler slik som de er tegnet nå. Altså kun trekke luften gjennom ventiler, gjennom kassa, gjennom lydfella og ut av rommet.

Med andre ord så hadde jeg droppet alle kanalene før ventilene.
    Det betinger jo at kassa er tett og at det ikke skaper noen problemer for deg.
    Dette er en ide det er verdt å grunne litt videre på. Æ må tænk!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hvorfor sier det seg selv at det er større areal på venstre side? "Seg selv" har ikke sagt det til meg...:P

2. De runde rørene på venstre og høyre side er jo samme dim. Spørsmålet er vel bare om firkantrøret er av en dim. som vil medføre struping.

Utenom dette vil forskjellen i lengde på venstre og høyre siden utgjøre en liten trykkforskjell. Men etter min mening så lite at det ikke er verdt å ta hensyn til.
    1. Hvis du "spretter" opp kanalene brukt på venstre side og regner ut antall m2 kontra det samme på høyre side så får du forskjellig areal ikke sant?
    Det er hva som gjør at trykkfallet på venstre side blir endel større enn hva som er på høyre side, som igjen fører til du vil få større luftmengde på høyre side. Der er det litt mindre areal som viften må suge luften igjennom, derfor så går det større luftmengde den enkleste veien. Det er bare slik det er innen ventilasjon.
    Hadde det vært så enkelt at man bare kunne bruke samme dimensjonen på kanalnettet i alle bygg og forgrene ut til alle rom med samme dimensjon i tillegg så hadde det jo vært greit. Desverre så må slike ting tilpasses i alle bygg, og det kan være en prøvelse.

Nå skal ikke jeg sammenligne Rune sin kino med store kontorbygg og slike ting. Men prinsippet er det samme.

Dog så spiller det ingen rolle som Rune sier i dette tilfellet om det går litt mer i det høyre, siden det er avtrekk fra selve kinoen. Hadde det stått et varmt rack på hver sin side villle jeg dog prøvd å fordele det likt ved bruk av et spjeld på høyre side.

2. Det spiller ingen rolle om de er av samme dimensjon, lengden på rørene og antall m2 er avgjørende. På samme måte som det firkantede røret må ha samme antall m2/m for å likestilles med det runde.
    Viften i systemet er alltid oppgitt til å klare et visst antall m3/h mot et gitt trykkfall. Da er det viktig å beregne kanalsystemet mot dette oppgitte trykkfallet slik at viften ikke må jobbe seg ihjel.
    På samme måte som en vifte uten kanal på seg sannsynligvis gir mer luft enn oppgitt hvis den står i friskluft uten motstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hvis du "spretter" opp kanalene brukt på venstre side og regner ut antall m2 kontra det samme på høyre side så får du forskjellig areal ikke sant?
    Det er hva som gjør at trykkfallet på venstre side blir endel større enn hva som er på høyre side, som igjen fører til du vil få større luftmengde på høyre side. Der er det litt mindre areal som viften må suge luften igjennom, derfor så går det større luftmengde den enkleste veien. Det er bare slik det er innen ventilasjon.
    Hadde det vært så enkelt at man bare kunne bruke samme dimensjonen på kanalnettet i alle bygg og forgrene ut til alle rom med samme dimensjon i tillegg så hadde det jo vært greit. Desverre så må slike ting tilpasses i alle bygg, og det kan være en prøvelse.

Nå skal ikke jeg sammenligne Rune sin kino med store kontorbygg og slike ting. Men prinsippet er det samme.

Dog så spiller det ingen rolle som Rune sier i dette tilfellet om det går litt mer i det høyre, siden det er avtrekk fra selve kinoen. Hadde det stått et varmt rack på hver sin side villle jeg dog prøvd å fordele det likt ved bruk av et spjeld på høyre side.

2. Det spiller ingen rolle om de er av samme dimensjon, lengden på rørene og antall m2 er avgjørende. På samme måte som det firkantede røret må ha samme antall m2/m for å likestilles med det runde.
    Viften i systemet er alltid oppgitt til å klare et visst antall m3/h mot et gitt trykkfall. Da er det viktig å beregne kanalsystemet mot dette oppgitte trykkfallet slik at viften ikke må jobbe seg ihjel.
    På samme måte som en vifte uten kanal på seg sannsynligvis gir mer luft enn oppgitt hvis den står i friskluft uten motstand.
    Takk for svar. Det viser seg nok at vi er helt enige, men ettersom du virker litt dreven på området, så snakker vi bare ikke helt det samme språket, om du sjønner

Side 271 av 587 FørsteFørste ... 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 267 268 269 270 271 272 273 274 275 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 401 411 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •