RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 270

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 270 av 587 FørsteFørste ... 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 266 267 268 269 270 271 272 273 274 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 ... SisteSiste
Viser resultater 5,381 til 5,400 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sjå der! Så nære og så langt unna (hodet mitt)...

Tusen takk for tips, Kokken!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Sjå der! Så nære og så langt unna (hodet mitt)...

Tusen takk for tips, Kokken!
    Tenk kor masse ekstra arbeid du hadde hatt om du ikkje berre kunne ha kasta ut idear og problem her på forumet!!! Du har fått deg ein haug med disiplar som svarar når du spør

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finden
    Tenk kor masse ekstra arbeid du hadde hatt om du ikkje berre kunne ha kasta ut idear og problem her på forumet!!! Du har fått deg ein haug med disiplar som svarar når du spør
    Jepp, på denne måten går det nesten av seg selv, det kan du se på tempoet i fremgangen min ;-)

---

Men seriøst - det er en kjempefordel å kunne dele problemene sine med mange andre her, selv om ordet "disipler" selvsagt er helt malplassert i denne sammenheng. "Medarbeidere" er muligens et bedre uttrykk...

Eller kanskje "hjelpere" eller "engler"....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstand på downlights avhenger av faktorer som spredning på reflektor, avstand fra vegg og ikke minst romhøyde. Så kommer naturligvis faktorer som praktiske hensyn ift. installasjon.

Her brukte la jeg opp 12V 35W downlights med en avstand på rundt 110-120cm om jeg ikke husker feil. Romhøyde var ca. 245cm.

-stue-04-jpg

-stue-09-jpg

Lyset dekket hele stuen svært godt i de områdene det var downlights, og styrken var så kraftig at 100% på dimmeren sjelden var i bruk.

Jeg har sett avstand på 140cm bli brukt uten problem. I den nye leiligheten min legger jeg opp for ca. 130cm, da med 255cm takhøyde. Spesielt i en vanlig stue syntes jeg det ser litt merkelig ut med for mange downlights, men i et lite hjemmekino-rom som samtidig kanskje er veldig mørkt er kan behovet være annerledes.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg har sett avstand på 140cm bli brukt uten problem. I den nye leiligheten min legger jeg opp for ca. 130cm, da med 255cm takhøyde. Spesielt i en vanlig stue syntes jeg det ser litt merkelig ut med for mange downlights, men i et lite hjemmekino-rom som samtidig kanskje er veldig mørkt er kan behovet være annerledes.
    Ja, det er det serru. Rommet på bildene over er jo svært lyst (og trivelig) i forhold til det rommet mitt (unnskyld: vårt) blir. Det er derfor jeg antar at standard downlight-avstand kanskje ikke gjelder... ?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger ofte en del på hvor mørkt gulv du har også. Er gulvet lyst vil det ikke "sluke" så mye lys som et mørkt gulv. Et lyst gulv kan ha lengre avstand mellom spottene fordi "spill-lys" (dvs ikke innen for 35°) lyser opp gulvet en del likevel noe du vil ha mindre virkning av på et mørkt gulv.
    Jeg antar at du havner på mørk Eik eller noe?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg brukt ca 120cm mellom spottene. taket ligger på ca 2,38m
    Gulvet er relativt mørkt. Farge vegger: Latte; Spotter: 35W

Uten lampene på veggen blir dette rommet litt mørkt om kvelden, men det er nok fordi jeg bare har de 5 spottene over vinduene.

Men det vi kan legge merke til er at det er veldig jevnt og fint lys i det feltet der spottene lyser.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, rykk og napp er det rette uttrykket ;-)

Tusen takk for moralsk support!
    Jeg vet ikke om det er nevnt i tråden tidligere, men åssen utstyr og tv/projektor er planen for dette rommet. Dette blir i hvertfall et kjempefint rom, er vel ikke lenge til dette er ferdig.

Når det kommer til belysning, har du sett på løsningene til Ambiance? Det er veggspotter og det fungerer veldig bra, med skjermene så slipper man stor spredning av for sterkt lys osv. Vet ikke om du har tenkt noe på det eller er det takspotter som er det store?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg vet ikke om det er nevnt i tråden tidligere, men åssen utstyr og tv/projektor er planen for dette rommet. Dette blir i hvertfall et kjempefint rom, er vel ikke lenge til dette er ferdig.
    Når det gjelder utstyr er jeg herlig fri. Det eneste jeg har kjøpt i forbindelse med kinoen er 4 stk Klipsch RS-52 surround-høyttalere.

Far før har jeg:

- 2 stk Ernaer
    - 1 stk t.amp 2400 PA-effekttrinn
    - 1 stk Behringer DCX2496 digitalt delefilter +++

eller for å si det på en annen måte: sub

Jeg har fortsatt ingen konkrete planer om hva ellers jeg skal fylle rommet med, men har skissert et "tøyelig budsjett" ala:

20k til PJ
    20k til frontrekke
    20k til receiver
    10k til lerret (men her har jeg ca 7k i akkumulerte gavekort fra DreamScreen...)

Projektor har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, bare regnet med at innen jeg er ferdig vil en PJ til 20k gjøre susen...

Frontrekka tar jeg mer enn gjerne brukt. Lerretet blir akustisk transparent, så senterkanal blir bak dette (så den kan være ripete og elendig for min del). Jeg aner ikke om det blir 3 like "kino"-høyttalere integrert i lerretsveggen (ala Lygren), eller 2 pene fronter matchende senter bare plassert bak lerretet.

Det kommer egentlig an på hva som kommer flytende når den tid kommer...

Receiver har jeg også gitt opp å holde meg oppdatert på... Men jeg lurer fælt på om ikke det er like greit å kjøpe en receiver til 13k + en 3-kanals Emotiva-sak til 7k (eller hva det blir).

Lerret ja... også her er jeg mindre sikker en noen gang. Jeg hadde en lang runde litt tidligere i tråden, men kom vel egentlig ikke fram til noen ting.

260 eller 230 cm?
    Buet eller rett?
    16:9 eller 1:2.35?

Hakke peiling, men må selvsagt ta et standpunkt før jeg begynner å bygge lerretsveggen...

Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Når det kommer til belysning, har du sett på løsningene til Ambiance? Det er veggspotter og det fungerer veldig bra, med skjermene så slipper man stor spredning av for sterkt lys osv. Vet ikke om du har tenkt noe på det eller er det takspotter som er det store?
    Problemet med vegg-belysning er at såpass mye av den ene veggen består av vinduer og dør. Den lille plassen mellom døra og vinduet blir okkupert av en høyttaler og mellom det borterste vinduet og hjørnet av rommet kommer lerretsveggen. Den eneste plassen til noe lys er den 1.5 m lange plassen mellom vinduene. Mao - jeg har rett og slett ikke plass til vegg-spots. Da måtte det ha vært bare på den ene veggen og det blir jo ikke noe stas.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerret ja... også her er jeg mindre sikker en noen gang. Jeg hadde en lang runde litt tidligere i tråden, men kom vel egentlig ikke fram til noen ting.

260 eller 230 cm?
    Buet eller rett?
    16:9 eller 1:2.35?

Hakke peiling, men må selvsagt ta et standpunkt før jeg begynner å bygge lerretsveggen...
    Hmm.. Har ikke du et ganske stort rom? Hvorfor setter du såpass "lave" begrensninger? Min erfaring er at dersom du satser på 1:2.35 så kan du godt ha et bilde som er 1:1 bredt vs sitteavstand. Når du i tillegg skal ha transparent duk, så er det egentlig ikke så mange andre hensyn du skal ta. Ideelt sett skal jo frontrekka stå "innenfor" dukens ramme uansett. Selv satser jeg iallefall på 3,3m bred 2.35 buet Dreamscreen duk. (Rommet er 5.4m langt og 4,5m bredt). Sitteavstand ca. 4m. (Har ikke transparent duk.)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker faktisk ikke akkurat breddene jeg vurderte. Var det over 260 da?

Har pådratt meg en lei svineinfluensa, så jeg har litt feberfantasier for tiden...

En bredde-begrensning er at jeg helst skal ha plass til å få sub'ene inn og ut uten å demontere lerretet. Dvs ca 60 cm på hver side. Rommet er 374 cm bredt, så da har vi jo en absolutt max bredde. Front (L/R) bak lerretet bir vel litt kinkig hvis man skal maskere ned til 16:9 (noe jeg også har fablet om)?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker faktisk ikke akkurat breddene jeg vurderte. Var det over 260 da?

Har pådratt meg en lei svineinfluensa, så jeg har litt feberfantasier for tiden...

En bredde-begrensning er at jeg helst skal ha plass til å få sub'ene inn og ut uten å demontere lerretet. Dvs ca 60 cm på hver side. Rommet er 374 cm bredt, så da har vi jo en absolutt max bredde. Front (L/R) bak lerretet bir vel litt kinkig hvis man skal maskere ned til 16:9 (noe jeg også har fablet om)?
    Hmm.. Hvor høyt er rommet? Kan det ikke være et alternative med at subbene står på gulvet, og duken starter ca. 60cm over gulvet? I teorien kan du da greit klare en 3.3m bred duk med 2.35 aspekt. 141cm høy duk+60cm til sub=200cm høyde.. It's up to you, men jeg er forelsket i 2.35 og stort bilde..

Ahh: Maskering ned til 16:9 kan dog bli et problem med 2.35 ja, men har du en prosjektør som kan bruke lenseshift/zoom elektrisk så trenger du strengt tatt ikke 16:9 maskering. Det er ikke noe strølys som treffer det "sorte" området siden prosjektøren ikke sende noe dit.. Tungvindt sagt, men håper du forstod.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm.. Hvor høyt er rommet? Kan det ikke være et alternative med at subbene står på gulvet, og duken starter ca. 60cm over gulvet? I teorien kan du da greit klare en 3.3m bred duk med 2.35 aspekt. 141cm høy duk+60cm til sub=200cm høyde.. It's up to you, men jeg er forelsket i 2.35 og stort bilde..
    Ve-e-el, nå er sub'ene mine 170 cm høye da men...

Disse småtrollene skal jeg ha bak lerretsveggen, så i teorien kan jeg ha et bredt lerret delvis foran disse (hvis jeg laget en form for demonterbare lerretsvegg).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en VELDIG teoretisk og prisippiell skisse over et alternativ frontvegg:

Vedlegg 49687

Tanken var at du ikke behøver tilgang bak lerretet. Alternativt kan du ha to senterhøyttalere, en rett over og en rett under lerretet slik at lerretet blir fredet. (da får du samtidig mer lyd i front)

Avracket kan jo være på hjul f.eks.

Kanskje et utgangspunkt for diskusjon?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey! Jeg takker og bukker så meget for forslag! Vi har diskutert oss fram til mye rart her i tråden, så vi kan godt ta en runde på frontveggen også ;-)

Men for å ta det jeg er sikker på:

1. AV-racket skal gå på hjul og skal skyves innunder lerretet slik at det går flush med lerretsveggen. Det vil få sotede glassruter (som demper evt irriterende lys) og vil bruke en form for IR-extender/repeater for å sikre fjernkontroll. Glasset vil jeg forsøke å gjøre så tett som mulig for å redusere støyen av diverse vifter ut i rommet. Aktiv ventilasjon (dvs vifter) skal sørge for kjølig luft til komponentene.

Ja, glasset vil også ha en anti-barne-klåfingre-effekt...

2. Tilgang bak lerretet tror jeg nesten jeg må ha. På ett eller annet vis. Det kan være alt fra framtidig maskerings-opplegg til justering av vinkel/høyde på senter.

Og så til det jeg er usikker på...

Du tenkte å plassere Ernaene i hyller for å lete tilgangen etter som jeg forstår? Tror du ikke det er nesten er like greit å sette dem på gulvet og ha en avtagbar ramme som går helt ned til gulvet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det her klart det når du sier at du må ha tilgang til baksiden uansett.

Samtidig tror jeg at mange ting ville vært lettere å løse eller finne ut av, dersom vi (og du) hadde visst om du går for flatt eller buet lerret. Jeg ser for meg et potensielt mer komplekst oppheng for buet lerret....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt om ventilasjon

Under er en skisse av hvordan jeg har tenkt å legge opp den "indre ventilasjonen" (altså den delen som er inne i rommet):

-ventilasjon-2-gif

Fra ut-røret deler jeg røret i to og går via hver sin lydfelle til hver sin ventil i "taket" på spotkassa bakerst i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Tilgang bak lerretet tror jeg nesten jeg må ha. På ett eller annet vis. Det kan være alt fra framtidig maskerings-opplegg til justering av vinkel/høyde på senter.

Hvis du har 2stk senter høyttalere plassert over og under, kan du ha segmenter av frontveggen demonterbar for tilgang til selve høyttalerene, mens lerretet er fredet.

Det eneste du trenger tilgang til bak veggen (slik planen er i dag vel å merke) er det ultrakule bakpanelet, som du får tilgang til ved å rulle ut AVracket.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Samtidig tror jeg at mange ting ville vært lettere å løse eller finne ut av, dersom vi (og du) hadde visst om du går for flatt eller buet lerret.
    I know. I know...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Det eneste du trenger tilgang til bak veggen (slik planen er i dag vel å merke) er det ultrakule bakpanelet, som du får tilgang til ved å rulle ut AVracket.
    Hehe - du mener det meningsløst ultrakule bakpanelet, som omtrent aldri vil synes uansett... Forøvrig helt i tråd med resten av rommet ;-)

Side 270 av 587 FørsteFørste ... 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 250 260 266 267 268 269 270 271 272 273 274 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 400 410 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •