RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 27 av 587 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 527 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Hvis jeg en vakker dag skal bygge hus skal jeg printe ut denne tråden, gi den til snekkeren og si 'you fix'
    Aj aj aj! Spørs om ikke den regningen vil svi i øynene... Men det er klart - det jeg bruker 2 år på, bruker vel en god snekker 14 dager på... ;-)

Sitat Opprinnelig postet av sax
    Kanonbra tråd! Tror dette prosjektet kommer til å ende i en rå hjemmekino.
    Tusen takk for hyggelig kommentar, sax! Tiden vil vise hvor det ender...

Sitat Opprinnelig postet av sax
    Er ikke SÅ stress å trekke kabler. Fiskesnøre med en liten bomullsdott i ene enden... støvsuger i andre enden. SHWUPP! Så er det bare å dra ledningen tilbake..
    Ja, det er absolutt er bra tips! Men det er klart - da har du bare kommet halvveis! Det kan by på problemer å få selve kabelen tilbake gjennom røyret også, i alle fall hvis det er litt tykkere høyttalerkabler, HDMI-kabler og lignende...

Sitat Opprinnelig postet av Kladdn
    Genialt tips i en strålende tråd. Må inn her hver eneste dag for se på oppdateringer og bilder. ELSKER bilder. Stå på og lykke til videre!!
    Takker og bukker, Kladdn! veldig hyggelig at du legger igjen et visittkort på denne måten!

Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Ser du har dratt på deg tidsfordriv. Veldig bra tråd, Et lite tips, trekk kabler før du lukker veggene.
    Ja, man kan vel kalle det et slags tidsfordriv... Hadde det ikke vært for dette prosjektet hadde jeg vel omkommet av kjedsomhet ;-)

JA, jeg skal nok trekke så mye jeg klarer å huske før jeg lukker veggene! Nok et tips som er bra å ha med i krigen!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

To ruller i dag...

Har vært litt rundt i butikker i dag. Måtte være hjemme med sykt barn. Det kjekke er at hun ikke er dårlig, bare smittsom, slik at jeg kunne ta noen runder i (byggevare)butikker. Første stopp ble Knatterudfjeller Trelast, det eneste stedet i distriktet (som jeg vet om i alle fall) de har (dytte)pølser/bunnfyllingslister eller hva det heter i lengere lengder.

Her en rull på 50 meter 10 mm:
    -p2012066-jpg

Det er 10 mm jeg satser på å bruke "overalt" mellom gips og andre ting - og da blir det, som de fleste bør ha skjønt nå, en del...
    Jeg kjøpte bare 50 meter i første omgang, så får vi se hvordan det fungerer.

Den andre rullen jeg fikk i hus i dag ser slik ut:
    -p2012061-jpg

Hehe - snakk om å gjøre mye ut av det :roll:. Når jeg hentet pakken på posten, var jeg sikker på at det var noe annet enn en HDMI-kabel de hadde sendt. kanskje en DVD-spiller eller noe slikt...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den innpakkningen som det var på disse kablene så spørs det om du ikke bare skal kjøpe noe billige noen å henge denne her på veggen..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Glava rundlist du har der Rune? Den "dyttepølsa" di?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er Glava... Lå oppi en rimelig no-name eske. Hvis det er ønskelig, kan jeg se om jeg finner noe firmanavn på esken.

Men det er nok mye det samme som Glava-rundlisten. Men så vidt jeg husker hadde Glava bare EN diameter?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye gav du for 50 meter?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel ca 196 m/mva

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Alle detaljer på G her ja! Kjører kvalitet på K-rørene også ser jeg :-D
    Det kan være greit med kvalitet på k-rørene. Har prøvd Biltema K-rør tidligere og de tåler langt mindre "skyving og banning" (problemer med gjennomføring).

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din måte å løse ventilasjonen på har inspirert meg til å gjennomføre noe lignende. Har derfor noen spørsmål.

1. Er det virkelig nødvendig med to inntak med diameteren til det største lydrøret? (Har bare 1 inntak selv og vil nødig lage et hull til i veggen)
    2. Hvor stort er rommet ditt og hvor mange kubikk luft/time må til for nødvendig utskifting av lufta?
    3. Hvordan fester du Z-kassetene? Hvor lange bør/må de være?
    4. Hvilke problemer kan evtuelle små over- eller undertrykk skape i rom?

Jeg skal bruke en Vario 300mm som er overdimensjonert (1650 m3/t) slik at den kan gå relativt lydløst på lavt turtall. Den er reversibel og problemstillingen er jo om man får problemer med over- eller undertrykk ved for små luftekanaler. Et annet problem er kanskje noe susing i kanalene? (Vifter & Miljø AS)
    Er mulig noe av dette har blitt drøftet før her...

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Ja, denne tråden er fortsatt interessant å følge:-D
    Jeg har et spørsmål: var å hentet kjernebormaskin i dag med 120mm bor, skal igjennom 15cm betong. Ser du har benyttet større bor for å få plass til "lydrør" med Ø på 140mm og derfor bor på 150mm. Jeg er opptatt av at lyden ikke skal forplante seg via ventilasjonsanlegget til resten av huset. Skal derfor lage rom-i-rom og hadde tenkt å benytte et fleksibelt rør (gummi?) mellom rør inne i rommet og utenfor rommet samt lydfelle på utsiden. Hvilke egenskaper har disse "lydrørene" -jeg blei litt i tvil nå og lurer på om jeg bør vente til uka og skaffe meg større bor.......please advice:cry:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Din måte å løse ventilasjonen på har inspirert meg til å gjennomføre noe lignende. Har derfor noen spørsmål.

1. Er det virkelig nødvendig med to inntak med diameteren til det største lydrøret? (Har bare 1 inntak selv og vil nødig lage et hull til i veggen)
    2. Hvor stort er rommet ditt og hvor mange kubikk luft/time må til for nødvendig utskifting av lufta?
    3. Hvordan fester du Z-kassetene? Hvor lange bør/må de være?
    4. Hvilke problemer kan evtuelle små over- eller undertrykk skape i rom?

Jeg skal bruke en Vario 300mm som er overdimensjonert (1650 m3/t) slik at den kan gå relativt lydløst på lavt turtall. Den er reversibel og problemstillingen er jo om man får problemer med over- eller undertrykk ved for små luftekanaler. Et annet problem er kanskje noe susing i kanalene? (Vifter & Miljø AS)
    Er mulig noe av dette har blitt drøftet før her...
    Oj oj oj... håper ikke jeg har gitt intrykk av at jeg er noen ventilasjonsekspert!!!

Jeg skal etter fattig evne prøve å svare på noen av spørsmålene i rekkefølge:

1. Grunnen til at jeg "kjører dobbelt" er på grunn av at alle "krinkelkrokene" mine med lydfeller i hytt og pine, vil "skape et trykkfall". På godt norsk er vel dette rett og slett at det (naturligvis) blir tyngere å dra luften igjennom. En løsning på dette kunne ha vært å gå opp i dimensjon på hele systemet, men da bil lydisolasjonen lide. Derfor valgte jeg å kjøre to parallelle systemer med 110 mm rør -> God lyddemping og mer luft.

Hvis du ikke går helt bananas som meg, trenger du sannsynligvis ikke mer enn det ene hullet du har.

2. Hehe - det ene er lett å svare på: Rommet er/blir 6.3 x 3.73 x 2.32 (sånn ca). Det med hvor ofte luften skal skiftes etter forskriftene vet jeg ikke, men jeg vet at viften jeg har kjøpt skal klare det.

Fra Fresh: "Rommet du snakker om er på ca. 53 m3. Viften AWV 10S har en kapasitet på 300 m3/h når den går på full hastighet."

3. Jeg kommer sannsynligvis til å feste dem med patentbånd. Hvor lange de bør være... ja det kommer vel an på lydkravene dine det da... ;-)

4. Stort overtrykk over lengere tid, fulgt av undertrykk kan f.eks. medføre dykkersyke

Sorry, bare måtte...

Det eneste jeg har tilegnet meg av kunnskaper om dette, er at det lønner seg å trekke luft UT av et rom og ikke blåse luft inn. Altså: Overtrykk = BAD, undertrykk = GOOD. Argumentet for dette var at det ble mindre støv og rusk i et rom med undertrykk. Nei, jeg skjønner heller ikke hvorfor...

Susing i kanaler/ventiler er typisk og vil forekomme i mer eller mindre grad uansett (men selvsagt mindre ved større dimensjoner (ved samme luftmengde)). Det er også en av grunnene til at jeg har gårr dobbelt - for å halvere luftmengden per ventil.

Håper noe av dette var forståelig - jeg kan rett og slett ikke så mye om dette, så evt vranglære er gjort i beste mening...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Ja, denne tråden er fortsatt interessant å følge:-D
    Jeg har et spørsmål: var å hentet kjernebormaskin i dag med 120mm bor, skal igjennom 15cm betong. Ser du har benyttet større bor for å få plass til "lydrør" med Ø på 140mm og derfor bor på 150mm. Jeg er opptatt av at lyden ikke skal forplante seg via ventilasjonsanlegget til resten av huset. Skal derfor lage rom-i-rom og hadde tenkt å benytte et fleksibelt rør (gummi?) mellom rør inne i rommet og utenfor rommet samt lydfelle på utsiden. Hvilke egenskaper har disse "lydrørene" -jeg blei litt i tvil nå og lurer på om jeg bør vente til uka og skaffe meg større bor.......please advice:cry:
    Disse lydrørene er jo det som er lydfelle-delen i en typisk lydfelle-ventil.
    Jeg ser ikke helt for meg løsningen din, men når jeg luftet (no pun intended) mine bekymringer for mekanisk overført lyd gjennom ventilsystemet, sa de at dette lydrøret (som er fleksibelt) + fuging av dette vil mekanisk frikoble inner- og ytter-delen av ventilasjonssystemet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dessverre du bare må regnes som en autoritet når det gjelder det gjelder bygging av hjemmekinorom . Evnen til å sette seg inn i problemstilligene, gjennomføre og dokumentere de levner ingen tvil her. Hvor lange er de Z-kassetene dine da? Så har jeg ihvertfall en referanse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kaster meg på det du sier spoonfeedme Dette er en kongetråd som er en hjemmekinobyggerkonge verdig RuneW :-D
    Jeg håper du aldri har planer om å flytte fra dette huset? I tilfelle så må du si fra, ikke at jeg noengang har tenkt på Sarpsborg som noe alternativ, men med denne kinoen kunne jeg riskert det

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Tror dessverre du bare må regnes som en autoritet når det gjelder det gjelder bygging av hjemmekinorom . Evnen til å sette seg inn i problemstilligene, gjennomføre og dokumentere de levner ingen tvil her. Hvor lange er de Z-kassetene dine da? Så har jeg ihvertfall en referanse.
    Hvis jeg har en spesiell "evne", så må det være en medfødt frekkhet til å direkte kontakte spesialister på forskjellige felter når det er noe jeg lurer på...

Når det gjelder z-kassettene jeg har er de temmelig nøyaktig 102 cm lange (100 cm uten falsen i enden).

Du får forresten z-kassettene i forskjellige lengder. Hadde i en periode tenkt på 150 cm lange kassetter, men slo det fra meg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg kaster meg på det du sier spoonfeedme Dette er en kongetråd som er en hjemmekinobyggerkonge verdig RuneW :-D
    Jeg håper du aldri har planer om å flytte fra dette huset? I tilfelle så må du si fra, ikke at jeg noengang har tenkt på Sarpsborg som noe alternativ, men med denne kinoen kunne jeg riskert det

Haha - du er full av ål, Sannax

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Hvis jeg en vakker dag skal bygge hus skal jeg printe ut denne tråden, gi den til snekkeren og si 'you fix'
    Dersom du ber han gjøre alle de tingene RuneW har gjort, så vil du bli blakk lenge før rommet står ferdig (dersom du skal betale ham for det!)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det eneste jeg har tilegnet meg av kunnskaper om dette, er at det lønner seg å trekke luft UT av et rom og ikke blåse luft inn. Altså: Overtrykk = BAD, undertrykk = GOOD. Argumentet for dette var at det ble mindre støv og rusk i et rom med undertrykk. Nei, jeg skjønner heller ikke hvorfor...
    Det er nok omvendt hvis du tenker på støv. Undertrykk i et rom vil jo suge luft(støv) fra evt lekasjer i dører osv. Når jeg ser hvordan "du går amok" med fugemasse så tror jeg neppe det blir et problem hos deg... :-D

Regelen for pc-kabinetter er i alle fall at man har overtrykk med filter forran viftene som skaper dette overtrykket. Da vil støv ikke komme inn andre plasser enn gjennom filteret (som kan rengjøres), og overtrykket vil gjøre at luften "tyter" ut i lekkasjer, i stedet for at luft (støv) suges inn.

DrE

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det er nok omvendt hvis du tenker på støv. Undertrykk i et rom vil jo suge luft(støv) fra evt lekasjer i dører osv. Når jeg ser hvordan "du går amok" med fugemasse så tror jeg neppe det blir et problem hos deg... :-D

Regelen for pc-kabinetter er i alle fall at man har overtrykk med filter forran viftene som skaper dette overtrykket. Da vil støv ikke komme inn andre plasser enn gjennom filteret (som kan rengjøres), og overtrykket vil gjøre at luften "tyter" ut i lekkasjer, i stedet for at luft (støv) suges inn.

DrE
    Ja, som sagt, jeg skjønte ikke helt opplegget. Her er det svaret jeg fikk fra Fresh når jeg hadde lagen en skisse med vifte som pumpet luft inn i rommet:

"På din skisse har du tegnet inn en vifte som suger luft utenfra og inn. Dette gir et overtrykk i rommet. Jeg vil anbefale å benytte en vifte som suger luften ut av rommet, på denne måten får du undertrykk og ikke så mye støv inn. På luftinntak på motsatt side kan du benytte en ventil med filter."

Regner med Fresh har mer greie på det enn meg, så jeg gjør som jeg får beskjed om jeg vettu... ;-)

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge luftinntaket er rommslig og det er tett rundt døra & andre "sluser" så vil all lufta komme gjennom inn-ventilen.
    Luftfilterkasse er absolut å anbefale i så tilfelle, ellers kommer all dritten utenifra inn i rommet.
    Det som er viktig med luftfilteret da er jo å skifte det når det går "tett nok", ellers vil mer og mer luft tvinge seg inn fra andre kilder enn luftinntaket.
    En liten differansetrykks pressostat er tingen, den gir signal når trykkfallet over filteret blir for stort.

Side 27 av 587 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 527 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •