RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 267

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 267 av 587 FørsteFørste ... 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 263 264 265 266 267 268 269 270 271 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 ... SisteSiste
Viser resultater 5,321 til 5,340 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Et lite tips i lyssammenheng. Jeg har kun tre veggspotter i min kino (Batcave). Dvs ikke mye lys i det hele tatt. Men ved rydding, vasking ol. retter jeg spottene mot mitt lille lerret (155" med 2.0 i gain) og vips ganske mye lys :-D

M.a.o. hvis du har muligheten til å rette lys mot lerret så kan du få månelys uten å legge deg ut med W. !
    Hehehe - det er jo egentlig det beste å slippe månelys, ja ;-)

Lerrets-trikset var lurt!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å tenke spotter i taket er vel kanskje litt sent nå? i hvertfall om du skal ha skjult anlegg:-? Vet at din Kanskje-stebror fikser mye, men faren ligger jo i vibrerende løse k-rør som ligger oppå Gipstaket og skaper irritasjon.

Ville valgt 4x35W spotter på hver side, og i tillegg laget en spalte øverst ved taket der du kunne lagt opp til lysrør. som du ikke ser, men som kan lyse op taket ved vasking etc.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Å tenke spotter i taket er vel kanskje litt sent nå? i hvertfall om du skal ha skjult anlegg:-? Vet at din Kanskje-stebror fikser mye, men faren ligger jo i vibrerende løse k-rør som ligger oppå Gipstaket og skaper irritasjon.
    Det er vel ikke så mye jeg kunne ha gjort annerledes om jeg hadde tenkt på det for 1 år siden. Hull i taket skulle jeg uansett aldri ha. Det er mye rart man kan smyge på oversiden av rammene, f.eks. PR-kabel. ikke bruke k-rør (som forøvrig kan festes med fugemasse så de ikke vibrerer).

Det jeg i utgangspunktet ønsket innspill på, var om det fantes LED spot'er som bygget minimalt i høyden. Det er en del her. Kommer til å sende dem en mail.

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ville valgt 4x35W spotter på hver side, og i tillegg laget en spalte øverst ved taket der du kunne lagt opp til lysrør. som du ikke ser, men som kan lyse op taket ved vasking etc.
    Som nevn før så er lysrør et alternativ som vaskelys, ja. Ukoselig men effektivt.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Som nevn før så er lysrør et alternativ som vaskelys, ja. Ukoselig men effektivt.
    Jeg må bare si det... lysrør har INGENTING i en kino å gjøre! :-|
    Jeg har 12 stk. 20W downlights i min kino som forøvrig er helkledd i sort molton og de gir nok lys når alle slås på. Del opp i soner og du kan mikse og dimme med lysstyrke så mye du vil. Men lysrør... NOPE ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg har 12 stk. 20W downlights i min kino som forøvrig er helkledd i sort molton og de gir nok lys når alle slås på. Del opp i soner og du kan mikse og dimme med lysstyrke så mye du vil. Men lysrør... NOPE ;-)
    Hehehe - ok da. FruW får vaske i dagslys - med mørkeleggingsgardinene oppe

Men hvordan har du downlights'ene dine plassert da? Blir det noe særlig lys på gulvet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis skal ingen sparkle taket, fordi det skal være "molton-rammer" der. Er ikke sikkert det er noen spøk å få rettet lys mot dem heller forsåvidt...
    Aahhh, ja det er sant. Da blir det jo ikke detnoe problem. Men lerrettrikset var smart. Man kunne ha en skinne eller liknende foran ved lerretet. Alternativt en 500W arbeidslampe på stativ som man tar frem ved anledning slik roffe foreslår....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grunning ferdig

Endelig 100% ferdig med grunningen. 3 liter grunning holdt akkurat ikke, så jeg måtte bruke malingen som første strøk på lerretsveggen (som uansett blir skjlult bak den falske veggen).

Men først måtte jeg ta meg av visse uregelmessigheter. Dette burde jeg selvsagt ha gjort før jeg grunnet, men glemte rent at jeg hadde slike problemer...

Her det bakre venstre hjørnet:
    -img_2990_th-jpg
    (virker i etterkant unødvendig med skruer begge veier, men det var vel en grunn til det...:? )

Og her denne berømmelige skjøtingen av MDF-platen:
    -img_2991_th-jpg

Men nå er alt pusset og grunnet på nytt. Resultatet ble så som så, men dette er ting som uansett vil bli bak møbler, bassefeller eller sub'er uansett...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg i utgangspunktet ønsket innspill på, var om det fantes LED spot'er som bygget minimalt i høyden. Det er en del her. Kommer til å sende dem en mail.
    Jeg ville brukt vanlige down light spotter og montert led-ære i dem. Led pærene bruker normalt mellom 3 og 5watt, å gir en lys effekt tilsvarende 40-100watt. Det mest geniale med det hele er at de kan dimes med vanlig el.utstyr og ikke spesial dimmere... De gir jo heller ingen varme av seg og kan bygges inn i MEGET små kasser, du trenger jo bare en høyde på ca 35-40mm for å få plass til pæren.

Den store "ulempen" med led-pærer er prisen... de koster som regel rundt 450-500,- pr.stk...

Det finnes jo å endel ferdige led-spotter. Har selv vært i kontakt med en levrandør som hadde noe led ting ledtek Jeg vet å at Lydarkitekten har samarbeide med et firma rundt led.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LED er kult, og behøver ikke være dyrt.

Ta en titt på blant annet denne siden Rune, det er utrolig mye rart å få tak i innen LED for tiden.

LEDs - underbody kits, cathodes, flexible LED strips, dome lights

Dessuten må du jo ha et lys i koppholderen din hvis du har det i sofaen som skal inn. Det nytter ikke å fomle rundt i mørket etter flasken eller glasset i tide og utide.
    Løsningen er enkel, se bildet under.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Er helt enig når kinoen brukes som kino, men om man ønsker å ha permanent montert "arbeidslys" eller "vaskelys" om man vil, så er det nok mer støvkorn og detaljer som kommer fram med lysrør, tross alt.

Jeg var som sagt innom tanken på å ha fast monterte lysrør selv, men slo det fra meg. De gangene jeg trenger ekstra lys henter jeg inn en arbeidslampe.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ville brukt vanlige down light spotter og montert led-ære i dem. Led pærene bruker normalt mellom 3 og 5watt, å gir en lys effekt tilsvarende 40-100watt. Det mest geniale med det hele er at de kan dimes med vanlig el.utstyr og ikke spesial dimmere... De gir jo heller ingen varme av seg og kan bygges inn i MEGET små kasser, du trenger jo bare en høyde på ca 35-40mm for å få plass til pæren.
    Ja! Det var dette jeg håpet på at noen skulle mene! Og det skader jo ikke at det var deg, BEF ;-)

Den store "ulempen" med led-pærer er prisen... de koster som regel rundt 450-500,- pr.stk...
    Men så er de vel "evigvarende" slik at dette ikke er så fryktelig likevel. Dette tåler vi!

Det finnes jo å endel ferdige led-spotter. Har selv vært i kontakt med en levrandør som hadde noe led ting ledtek Jeg vet å at Lydarkitekten har samarbeide med et firma rundt led.
    Takker og bukker for info (var forresten den første linken riktig?). Da tror jeg at jeg satser på LED downlights "integrert" i molton-rammene i taket, dvs. at jeg lager firkanthull i rammene og trer rammene over spot'ene ved rammemontering. Så kan jeg evt skru på en "krage" over både spot og ramme til slutt, hvis det er vanskelig å tilpasse.

Burde kanskje gå får 230V LEDs. Det kan bli noe langt strekk (3-6 meter til evt antall trafo), siden jeg ikke får plass til disse i selve molton-rammene (og de bør vel heller ikke ligge inne i brennbart materiale).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Ta en titt på blant annet denne siden Rune, det er utrolig mye rart å få tak i innen LED for tiden.

LEDs - underbody kits, cathodes, flexible LED strips, dome lights

Dessuten må du jo ha et lys i koppholderen din hvis du har det i sofaen som skal inn. Det nytter ikke å fomle rundt i mørket etter flasken eller glasset i tide og utide.
    Løsningen er enkel, se bildet under.
    Hehehe - jeg sliter litt med både rumperister og andre elektriske installasjoner i sofaen pga at den skal kunne snus inn mot "spillebordet", men ellers var dette en glitrende ide (dog kanskje med "noe" svakere lys...).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Molton-rammer + LED spots

For å illustrere det jeg fabler om:

-molton-rammer-led-spots-jpg

Øverst
    Selve rammen i 2"x2" (litt usikker på dimensjonene her) med huller der spot'ene kommer

I midten
    Rammen påtrukket grå molton (minus i hullene selvsagt)

Nederst
    Rammen er festet i taket og plater/krager (av ett eller annet slag (*)) er skrudd fast på rammen i etterkant. Når disse "kragene" først er tilpasset og påskrudd, trenge man selvsagt ikke å ta dem av for å ta med rammene senere. Det er bare for å slippe å beregne på mm at jeg vurderer å i det hele tatt bruke slikt og skru dem på i etterkant (og at spot'en kommer litt vekk fra rammeverket da).

*) Her er jeg åpen for forslag. Det første som falt meg inn var en mattlakkert metallplate av noe slag. Det er vel greiest at den ikke gjør noe stort nummer av seg.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Burde kanskje gå får 230V LEDs.
    Vurderer LED selv, og fra det jeg har lest meg frem til så er det vel kun mulig å dimme 230V LED. Så da er iallefall 12V utelukket for min del

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Vurderer LED selv, og fra det jeg har lest meg frem til så er det vel kun mulig å dimme 230V LED. Så da er iallefall 12V utelukket for min del
    Du får gi lyd hvis du kommer over noe som burde funke da!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for info (var forresten den første linken riktig?).
    Link rettet opp

Kommer tilbake litt senere ikveld med noen flere tanker... Driver å jobber som en helt ( litt selv skryt ) i nyhuset omdagen for å få flyttet inn der...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link rettet opp

Kommer tilbake litt senere ikveld med noen flere tanker... Driver å jobber som en helt ( litt selv skryt ) i nyhuset omdagen for å få flyttet inn der...
    DU jobber som en helt? Da er vel det meste gjort i løpet av ettermiddagen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ukens tilbud hos elektroimportøren, både for vegg og tak + løse pærer og ymse.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips, enkelte!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å illustrere det jeg fabler om:

I midten
    Rammen påtrukket grå molton (minus i hullene selvsagt)
    Tror jeg ville laget en ramme som det,ferdig trukket med molton og spotter monter og skrudd den opp i taket.

En ting du bør tenke på er antall spotter, med at du/dere skal bruke rommet som mere enn kun kino.

Side 267 av 587 FørsteFørste ... 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 257 263 264 265 266 267 268 269 270 271 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 407 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •