RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 266

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 266 av 587 FørsteFørste ... 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 262 263 264 265 266 267 268 269 270 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 396 406 ... SisteSiste
Viser resultater 5,301 til 5,320 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men det går ganske bra med rulle også altså! Jeg var kanskje mest ute etter å skaffe meg en ny elektrisk dings... ;-)

---

Har forresten grunnet ferdig 99% nå. Kom over gamle synder når jeg skulle grunne i går natt. Det ble tynt med MDF-plater på slutten, så ved (de obligatoriske) feilkappene måtte det skjøtes. Dette oppdaget jeg først når jeg malte. Det var en plateskjøt 10 cm fra gulvet i bakre venstre hjørne. Dette må jo sparkles og grunnes en gang til. I tillegg har vi skruehullene etter feste av MDF-platene i hjørnene. Her har jeg også en jobb å gjøre før endelig maling kan påbegynnes...
    Ja, du hadde jo rekt å male noe kvadratmeter på den tiden vi har brukt til nå for å diskutere dette

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ofte lurt å grunne et strøk for å se hvor "feilene" dine ligger, det er ofte vanskelig å se de før det kommer maling på veggen.
    det bør selvsagt grunnes igjen etterpå.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ja, du hadde jo rekt å male noe kvadratmeter på den tiden vi har brukt til nå for å diskutere dette
    Næh... det bruker jeg jo arbeidstiden til (og du også forsåvidt...)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Næh... det bruker jeg jo arbeidstiden til (og du også forsåvidt...)
    Noe må man jo gjøre for å få dagen til å gå
    "Han skriver regning med gaffel og får jobben utført med sleiv"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nok en bok...

Fortsetter min reise på det teoretiske plan og fikk denne blekka i posten i dag:

Nå begynner det å tyte av akustikk-relaterte bøker her (bl.a en på hver do ). Blir godt å komme igang i praksis også...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter min reise på det teoretiske plan og fikk denne blekka i posten i dag:

Nå begynner det å tyte av akustikk-relaterte bøker her (bl.a en på hver do ). Blir godt å komme igang i praksis også...
    Ja, det er der man kan teste akustikken i praksis
    AV- Litteratur er et must der! + Biltema og Clas Ohlson selvfølgelig :grin:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=paalab]Vil vel tro at det finnes en mulighet for mengde justering på sprøyta.
    Det er en liten kunst i seg selv å sprøytelakkere/male. Har ikke sprøytet noe maling enda, men har lakkert en del med vanlig bengalakk og Akryllakk.
    Der er jo trikset fler tynne strøk for å unngå sig.
    QUOTE]

Sprøyta som ble brukt på kjøkkeninnredningen (Biltema/Clas Ohlson kvalitet), hadde mengderegulering ja. Trinnløs justering fra veldig mye til en hel foss!

Lakksprøytekunsten forsøkte jeg meg på i høst, og i teorien er det jo ganske enkelt :twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen tanker rundt belysning

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Lakksprøytekunsten forsøkte jeg meg på i høst, og i teorien er det jo ganske enkelt :twisted:
    Mye som er uhyggelig lett i teorien...

---

Men over til noe helt annet:

Hodet mitt er fylt til randen med masse rare tanker, men akkurat nå er det belysning som er temaet.

Problemet er i korthet: "Vaskelys". Altså, jeg trenger såpass med lys at man kan se hva man driver med der nede, som f.eks. å vaske (som er min store hobby nummer 2 ).

Men jeg vil selvsagt ikke ha skjemmende armatur i hytt og pine. Hull i taket er fy-fy mtp lydisolasjon, så spot'er der er i utgangspunktet ikke aktuelt. Jeg vurderte å sette en spot-rekke mot taket i samme rad som spot'ene som skal peke mot veggene, noe ala dette:

-kino_up_spots-jpg
    (simuleringen er med semitransparente gardiner foran mørkelagte vinduer)

Men jeg synes det ser litt rotete ut. Nå er ikke disse lyskildene som jeg har brukt i CAD-programmet de mest diskrete, men likevel...

Et annet alternativ er å likevel sette spot'er i taket, som dette:

-kino_ceiling_spots-jpg

Men da vel disse være LEDs. Eller kanskje det ikke engang går med LEDs. Jeg hakke peiling på hva man får til nå i disse dager, men jeg har bare 4-5 cm å gå på hvis disse skal være flush med tak-rammene. Finnes det spots med litt "futt" i en eller annen teknologi som kan bygge såpass lavt og likevel være brukbare til denne bruken?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kan monteres rett i tak og bygger minimalt i høyden.

Utenom disse så kjøpte jeg i dag noen downlights som også kan stå montert rett i isolasjon, 12v system. Det eneste de krever er 35mm byggehøyde. Disse kjøpte jeg hos Solàr.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Disse kan monteres rett i tak og bygger minimalt i høyden.

Utenom disse så kjøpte jeg i dag noen downlights som også kan stå montert rett i isolasjon, 12v system. Det eneste de krever er 35mm byggehøyde. Disse kjøpte jeg hos Solàr.
    Ser det er max 20W på de du linket til. Da må man muligens ha en god del av dem for å få brukbart med lys?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kraftige spotter skal du ha rundt i rommet?

I min lille kino har jeg 9 downlights på 10W hver, og de lyser greit opp rommet. Jeg tenkte også på arbeidslys for vasking og slikt, men jeg tror nok løsningen blir at jeg henter inn en arbeidslampe de gangene jeg skal storrengjøre.

MEN det er kanskje litt annerledes for deg som også skal ha en litt mer multipurpose bruk av rommet enn bare hjemmekino.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har du denne lysrørsbaserte varianten:
    Innebelysning - Baderom - Innfelt i vegg - Verona Vegglampe 2x13W

Dyr, og egentlig beregnet på vegg i våtrom, men tror den også kan være stilig i tak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er max 20W på de du linket til. Da må man muligens ha en god del av dem for å få brukbart med lys?
    Det stemmer at de er 20W. Det samme er de jeg faktisk kjøpte. Det er mer enn nok i downlight sammenheng til å slippe å overdrive antallet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ellers har du denne lysrørsbaserte varianten:
    Innebelysning - Baderom - Innfelt i vegg - Verona Vegglampe 2x13W

Dyr, og egentlig beregnet på vegg i våtrom, men tror den også kan være stilig i tak.
    Når det gjelder lysrørarmatur innfelt i tak, så tror jeg det finnes mange "fine" eller fine mer eller mindre "industrielle" typer rundt om.

Men min mening om lysrør, er at man får et mye mer kunstig (ekkelt) lys og jeg synes lyset er mindre koselig...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvor kraftige spotter skal du ha rundt i rommet?

I min lille kino har jeg 9 downlights på 10W hver, og de lyser greit opp rommet. Jeg tenkte også på arbeidslys for vasking og slikt, men jeg tror nok løsningen blir at jeg henter inn en arbeidslampe de gangene jeg skal storrengjøre.

MEN det er kanskje litt annerledes for deg som også skal ha en litt mer multipurpose bruk av rommet enn bare hjemmekino.
    Det var det da vettu...

Egentlig kunne jeg ha tenkt meg 3 typer lys:

1. Kino/avslappet atmosfære-modus (diverse scenarioer fra stokk mørkt til behagelig dempet lys)
    2. Kjellerstue-modus (godt opplyst bord i sittegruppa og lyst nok ellers i rommet til at det ikke blir slitsomt)
    3. Vaske-lyst (evt månelyst)

Innfelte lysrør i taket som er skjult fra sittegruppen (felt litt inn i forhold til takrammene) er helt ok for meg som vaskelys, og kan være en løsning.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Dette burde ikke være noe problem å få til.
    2. Dette fikser du med å dele inn i soner så kan du dimme sonene ettersom du ønsker lys over bord etc.
    3. Månelyst: det er her FruW kommer inn...

Sjekk med Scrooge - han har mye erfaring med spot'er/downlights og har sikkert (LES: jeg vet han har) mange gode tips innen emnet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    3. Månelyst: det er her FruW kommer inn...
    Ja, dette skulle være uproblematisk å få til, kjenner jeg FruW rett ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første tanke da jeg så illustrasjonen med spotter som lyser innover taket: stakkars han som skal sparkle og male det taket. Enhver ujevnhet vil synes Men hvis det kun er til vaskebruk, så ser man jo ikke opp i taket allikevel

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips i lyssammenheng. Jeg har kun tre veggspotter i min kino (Batcave). Dvs ikke mye lys i det hele tatt. Men ved rydding, vasking ol. retter jeg spottene mot mitt lille lerret (155" med 2.0 i gain) og vips ganske mye lys :-D

M.a.o. hvis du har muligheten til å rette lys mot lerret så kan du få månelys uten å legge deg ut med W. !

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Min første tanke da jeg så illustrasjonen med spotter som lyser innover taket: stakkars han som skal sparkle og male det taket. Enhver ujevnhet vil synes Men hvis det kun er til vaskebruk, så ser man jo ikke opp i taket allikevel
    Ja, det er den type lys jeg har lært av min svoger å for all del unngå når man overlater ett bygg til kunden...

Heldigvis skal ingen sparkle taket, fordi det skal være "molton-rammer" der. Er ikke sikkert det er noen spøk å få rettet lys mot dem heller forsåvidt...

Side 266 av 587 FørsteFørste ... 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 246 256 262 263 264 265 266 267 268 269 270 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 396 406 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •