RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 259

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 259 av 587 FørsteFørste ... 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 255 256 257 258 259 260 261 262 263 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 ... SisteSiste
Viser resultater 5,161 til 5,180 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lift gardiner kanskje?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Ville tro noen lyse fine foldegardiner ville passet fint i denne sammenhengen. Når de er foldet helt opp, og rommet skal brukes til annet enn kino, får du en veldig fin effekt av spottene i vinduene.
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Lift gardiner kanskje?
    Det er notert!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo lage en blendegardin, lik den du har inne i vinduet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Lift gardiner kanskje?

Erhm...ja jeg var litt redd for at folk skal tro at jeg vet noe om gardiner.....8)

Liftgardiner var nok det jeg tenkte på ja.... :P

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tetningslister og utforinger

Jeg tenkte jeg skulle sette opp lydmåle-riggen og fått tatt noen før/etter-målinger i forbindelse med ekstra tetting av ytterdøra. Men kombinasjonen tid, tillatelse, stillhet (m/trampoline 1 meter unna og vi er den første i hele nabolaget som har satt opp den &%€/%€% innretningen) og anledning har glimret med sitt fravær. Derfor blåste jeg i hele målingen og klasket opp listene i ettermiddag.

Her i på hengslesiden:
    -img_2970-edit_th-jpg
    (vasking/maling vil bli gjort med tid og stunder...)

Her i andre enden av døra:
    -img_2971_th-jpg

Uten å måle kan jeg si med en gang at det ble mye bedre, men så var det jo helt elendig lydisolasjon i utgangspunktet også...

---

Så var endelig utforingene tørre etter 1 lag grunning og 2 lag maling og jeg kunne så smått begynne å forberede festing av disse. Her er det litt kritisk, for det er i disse utforingene av listene skal festes som igjen det 40kg lydvinduet skal henge i. Derfor nytter det ikke med noen dykkertpistol for å feste dem...

5mm torx-skruer må til. Kvelden gikk med til forboring, både av vegg og av utforinger. Her er siste utforing test-skrudd i sin endelige posisjon og siden veggen av en eller annen grunn ikke var snorrett (jeg skylder på snekkerene som har satt opp stenderverket), måtte jeg korrigere noe...:
    -img_2972_th-jpg

For de som måtte bekymre seg: Skruene skal jeg selvsagt bore hull til, slik at de blir forsenket ned i utforingen. Lydvinduet vil dekke disse, slik at jeg slipper å sparke igjen hullene. På den måten er det en viss mulighet for å få skiten fra hverandre igjen hvis det skulle bli nødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God ide å plassere lydvinduet såpass langt "inn" mot innervegg. Uten vinduskarm så slipper du mye pynt, blomster og annet dill der.... :twisted:

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God ide å plassere lydvinduet såpass langt "inn" mot innervegg. Uten vinduskarm så slipper du mye pynt, blomster og annet dill der.... :twisted:
    Kunne ikke sagt det bedre selv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det var nok ikke det som er tanken bak plasseringen, men en heldig bi-effekt, kan man trygt si :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fuging + påskruing av utforing (nei, ikke utforinger)

Jeg "passet barn" i ettermiddag og slik kan man gjøre fra kinoen siden man har dør rett ut (og ormeyngelet begynner å kunne passe seg selv)... Poden på 6 stakk snuta innom og ville "hjelpe til med kinoen". Erfaringsmessig vil slik "hjelp" ikke akkurat gjøre at ting går raskere, så jeg spurte om han ville låne el-skrutrekker og skru inn noen skruer i et trestykke.

Da får jeg bare et overbærende blikk og et "nei, pappa, jeg vil hjelpe deg med kinoen".

Jaja, nytter ikke å lure dem lenger heller... Så han fikk det ærefulle oppdrag å gjøre rent alle utforingene som jeg (dvs vi (men egentlig jeg))) hadde boret opp for å senke skruene:

-img_2977_th-jpg

Jeg fikk forresten streng beskjed om at nå skulle jeg ikke komme her og skrive at jeg hadde bygget kinoen alene, for han hadde nemlig vært med

Hvor han har plukket opp at jeg sitter og dokumenterer her, aner jeg ikke...

Men, men.

Silikon kan brukes til så mangt, og jammen hadde jeg ikke brukt opp omtrent alt sammen da gitt. Hadde bare 1/3 patron igjen og det holdt akkurat til å sikre god tetting mellom utforing og vegg:
    -img_2978_th-jpg

Og her er utforingen påklasket og gjenskrudd så silikonen tøyt:
    -img_2979_th-jpg

Dessverre kom jeg ikke lenger på denne delen, siden jeg var tom for silikon.

Derfor tenkte jeg at jeg skulle male litt. Det er jo så mange kinoer som er i den fasen at man nesten blir inspirert.

Hehe - et par kommentarer til bildet under.

1. Et strøk til hadde nok ikke skadet ;-)

2. Auto-hvitbalansen på Ixus'en jeg har lånt (*) sliter og fargen stemmer dåårlig med virkeligheten.

Men denne flekken ble da påført maling i kveld:

-img_2983_th-jpg

Når den tørker kommer husfruen på inspeksjon. Som nevnt tidligere har jeg forsøkt å lure inn en litt mørkere farge enn Cafe-Latte.

Så vidt jeg husker er det følgende NCS-koder:

Cafe-Latte = 1005-Y30R (kone-forslag)

Sand = 2005-Y30R (forslag på avforum)

Jeg har lagt meg mellom disse og fått lagen en blanding med NCS-kode:

1505-Y30R

Så får vi se hvor det bærer. Det er jo ikke sikkert jeg selv synes fargen er ok for alt jeg vet. Men jeg får ikke noe godt inntrykk før to lag har tørket.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At JuniorW begynner å fatte interesse for en ferdig kino kan kanskje slå positivt ut i forhold til FruW også?
    Mange bruker film som barnevakt for både egne og andres barn - og det er enda mer moro i litt stor skala...

Hvitbalanse eller ikke - den fargen så da ikke skremmende mørk og dyster ut?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Hvitbalanse eller ikke - den fargen så da ikke skremmende mørk og dyster ut?
    Nei, egentlig ikke. Det er umulig å si noe særlig om fargen, før jeg har bedre dekning og malingen har tørket, men blir det ikke særlig mørkere, vil jeg gjøre et forsøk på å overtale FruW om en enda litt mørkere farge (Sand?).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner jeg å lure på hvor jeg har denne "Sand"-fargen fra, som jeg stadig maser om... Jeg har søkt i min egen tråd og den tilsynelatende eneste personen som har nevnt denne fargen er meg selv...:?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan skrive under på at det blir ganske annerledes 1) når malingen tørker og 2) etter 2. strøket. Jeg fikk sjokk da jeg hadde rullet et stykke omtrent tilsvarende det på bildet her.

Det er jo morsomt at "ormeyngelet" vil være med. Mine juniorer gleder seg vilt til kinoen blir ferdig, men de har ikke bidratt mye rent fysisk, bortsett fra å dra ut spiker av noen få lekter. Men som du sier, de blir fort mer til bry

Newcomer flisa sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil anbefale deg og grunne veggene før du setter opp farge prøver.for panelen er mørk og da virker de fargene blasse ut de du har satt
    og gir feil inntrykk av fargen.va skal du gjøre med take?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flisa
    vil anbefale deg og grunne veggene før du setter opp farge prøver.for panelen er mørk og da virker de fargene blasse ut de du har satt
    og gir feil inntrykk av fargen.va skal du gjøre med take?
    Ja, jeg har syndet litt her... Fant ikke noe grunning i farten

Taket: Taket skal jeg ikke male, men kle "stoff-rammer" m/molton. Grunnen til at jeg gjør dette er tredelt:

1. For å kunne kontrollere akustikken i rommet (legge akustikkplater inne i rammene etter behov)

2. Stoff er det ultimate innen matthet -> Null reflekser fra lerretet

3. Og dette er det suverent viktigste punktet. Jeg slipper å sparkle/pusse det &/%(%)( gipstaket!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    3. Og dette er det suverent viktigste punktet. Jeg slipper å sparkle/pusse det &/%(%)( gipstaket!!!
    Kylling :wink:

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dugnad min venn, dugnad

I morgen kommer det en 3-4 AVforumere innom for og pusse taket mitt
    Kjører det som ett AV Treff, men for all del jeg sliter akkurat med taket pga en skulderskade (alt med og løfte høyre armen over 90 grader er ett problem ).

Uansett blir det artig og treffe gutta, blir jo litt kos også... Neida ikke sånn kos, Cola og burgere og AV prat kos

Ett spørsmål, hvorfor veggpanelene ? Lydmessig eller fordi det er "enkelt" ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleA

Hah...kunne ikke sagt det bedre :twisted:

Men Rune: Jeg har akkurat fått malt et lag med grunning i gangen vår (nei jeg skal ikke ha hjemmekino i gangen).
    Duverden som det motiverer å få litt farge på veggene!! Ett eller annet som forteller meg at man begynner å nærme seg et "ferdig" resultat.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleA
    Hah! Sier du som ikke gadd å male selv engang...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer også på dette med de platene dine. Noen grunn at de er valgt, og ikke vanlig gips?

Side 259 av 587 FørsteFørste ... 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 249 255 256 257 258 259 260 261 262 263 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 399 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •