RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 258

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 258 av 587 FørsteFørste ... 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 254 255 256 257 258 259 260 261 262 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 ... SisteSiste
Viser resultater 5,141 til 5,160 av 11737
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har også hørt dette snu-på-hodet trikset tidligere, men har av en eller annen grunn aldri praktisert de :-?

En annen ting er lagring av koster og ruller med maling på, litt mer enn et par dager. Det er jo klin umulig å vaske verktøyet etter bruk, og selv inntullet i plast har det lett for å stivne litt. Så trikset er å lagre de kaldt, helst under frysepunktet. Snurr det godt inn i et par poser og putt det i fryseren. Om vinteren kan man selvsagt legge det ut

Men en advarsel, ikke lagre det for lenge i fryseren. Jeg glemte igjen en kost der for en stund siden. Resultatet var at mye av maten smakte maling :evil:

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men en advarsel, ikke lagre det for lenge i fryseren. Jeg glemte igjen en kost der for en stund siden. Resultatet var at mye av maten smakte maling :evil:
    Hjemmelaget matsminke

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Tac-tikken var å rulle ut passende pølser som jeg skulle legge på toppen av vinduet med vinduet på gløtt og deretter klemme sammen denne pølsa ved å lukke vinduet sakte igjen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hørt dette snu-på-hodet trikset tidligere, men har av en eller annen grunn aldri praktisert de :-?
    Nei, det er jo litt naturstridig...

Prøve for første gang i går å bruke en burk som har vært snudd på hodet. Før jeg åpnet den, lot jeg den stå rett et par minutter rette veien. Da jeg åpnet den, var den tilsynelatende smekk full, men etter å ha dyppet penselen litt nedi og malt litt, sa det "blurrrph" og malingen "falt ned". Artig! Er usikker om om det var hinnen som gikk () eller om det rett og slett var det at luften under ikke kom noe sted som gjorde at malingen hang slik...

En annen ting er lagring av koster og ruller med maling på, litt mer enn et par dager. Det er jo klin umulig å vaske verktøyet etter bruk, og selv inntullet i plast har det lett for å stivne litt. Så trikset er å lagre de kaldt, helst under frysepunktet. Snurr det godt inn i et par poser og putt det i fryseren. Om vinteren kan man selvsagt legge det ut
    Ved korttidsparkering (1-7 dager) av koster pleier jeg å legge dem i et glass vann, men vet ikke om dette akkurat er anbefalt av ekspertisen...

Hehehe...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Ved korttidsparkering (1-7 dager) av koster pleier jeg å legge dem i et glass vann, men vet ikke om dette akkurat er anbefalt av ekspertisen...
    Vanntrikset har den ulempen at penslene blir fulle av... ja vann, som har en tendenst til å renne og søle til, og spesielt ruller de fylles jo opp med vann, og det slipper du med frysertrikset.

Pensler med oljebasert maling eller beis derimot er glimrende å sette i vann for lagring. Vann og olje er jo som kjent ikke venner og vil ikke blande seg. Når du skal begynne på en ny maleøkt, tar du rett og slett og rister ut vannet, så er du "good to go" og malingen/beisen er like god som fersk. Man kan faktisk oppbevare de slik ganske lenge, bare man passer på at vannet ikke fordamper, og man sørger for at kun busten er nede i vannet, fordi metallet på kosten ruster fort.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pensler med oljebasert maling eller beis derimot er glimrende å sette i vann for lagring. Vann og olje er jo som kjent ikke venner og vil ikke blande seg.
    Ja, glemte å skrive den detaljen, men det er med oljebasert maling jeg bruker vanntrikset.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, nettopp. Jeg har fisket opp dette fra TV. Det var en eller annen programleder, lurer på om det var han rødhårede hedmarkingen som hadde en programserie med tips og triks om all verdens saker og ting.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Refleksjoner rundt gardiner

Lekte meg litt med simulering av mørkeleggingsgardiner og effekten av disse og ruter på innsiden i dag. Resultatene nedenfor er selvsagt bare grove simuleringer og må tas med en klype salt...

Gardinene oppe:
    -01-jpg

Gardinene halvveis nede:
    -02-jpg

Gardinene nede:
    -03-jpg
    (se jo nå ta jeg har glemt å ta med lydvinduet på i vinduet nærmest lerretet...)

Jeg har selvsagt tenkt å ha "ett eller annet" av tøy foran vinduene. Gardiner er den visstnok tekniske betegnelsen. Etter å ha sett bilde 3 over så blir det enda klarere enn noensinne. Glass med svart bakgrunn er relativt speilende.

"Manuelle" gardiner bryter jo ikke så rent lite med min utopiske, automatiserte idelle verden. Lurer på om det går an å ha noe gardinaktig foran vinduene som man kan få henge foran semi-permanent? De trenger jo ikke være spesielt lysugjennomtrengelige, for det tar jo rullegardinene seg av... Ett eller annet i relativt lyst stoff som slipper dagslys mer eller mindre inn, slik at det ikke er katastrofe (for den østrogenbefengte delen av husholdningen) om de henger der fast...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gardiner er ikke det største problemet i den simuleringen, mer at du har brukt high glossy lakk på parketten - Den er jo vel så reflekterende! Frem med sandpapir og rubb den ned! :twisted:

Det er masse flor-tynne gardiner å få tak i, men jeg er usikker på hvor mye av refleksene de vil ta for: Ettersom de slipper lys lett gjennom, så gjør de jo nettopp det, også refleksjoner. Eller...?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Gardiner er ikke det største problemet i den simuleringen, mer at du har brukt high glossy lakk på parketten - Den er jo vel så reflekterende! Frem med sandpapir og rubb den ned! :twisted:
    Hehe - det nypolerte gulvet der bør tas med en spesiell stor dose salt ;-)
    (dessuten mangler jo det obligatoriske teppet...)

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det er masse flor-tynne gardiner å få tak i, men jeg er usikker på hvor mye av refleksene de vil ta for: Ettersom de slipper lys lett gjennom, så gjør de jo nettopp det, også refleksjoner. Eller...?
    Kanskje tja og nei? Tenk frostet glass. Det slipper igjennom mer eller mindre samme lysmengde men pusser ut konturene. Håpet på samme effekt med tynne, noe lyse gardiner. Men jeg er på tynn is her og må antageligvis teste dette ut i praksis.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk at når du allerede har blendet for lys utenfra, så skal refleksjoner inne i kinoen i så tilfelle trenge gjennom gardinen både på vei TIL lydvinduet, og på vei tilbake.

Jeg vil anta at dette stiller små krav til gardinene på innsiden. Regner med at det meste (alt) vil fjerne refleksjoner så lenge de henger foran vinduene

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Tenk at når du allerede har blendet for lys utenfra, så skal refleksjoner inne i kinoen i så tilfelle trenge gjennom gardinen både på vei TIL lydvinduet, og på vei tilbake.
    Hmm... ja, det tenkte jeg faktisk ikke på... :-D

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noen fine blondegardiner? Disse er jo i hovedsak kun til pynt og demper solen marginalt når rullegarinene er oppe og ser nokså fine ut. Mange typer

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tynne gardiner vil splitte opp bildet og reflektere lyset i en annen retning, slik at du ikke får dette speilbildet så synlig.
    Selv en fluenetting vil dempe dette.
    Fruen din vil nok Uansett ha gardiner der, så dette blir neppe noe stort problem.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Tynne gardiner vil splitte opp bildet og reflektere lyset i en annen retning, slik at du ikke får dette speilbildet så synlig.
    Selv en fluenetting vil dempe dette.
    Fruen din vil nok Uansett ha gardiner der, så dette blir neppe noe stort problem.
    Jepp, det var det jeg forsøkte å formidle med frostet glass-sammenligningen. At det blir gardiner i en form er nok ikke noe å diskutere ;-)

Det var tanker rundt gardiner som kunne egne seg å ha fast foran/nede jeg luftet.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke veldig lite refleksjoner når rommet er nesten helt mørkt?
    Kan ikke se at dette blir det helt store problemet....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Blir det ikke veldig lite refleksjoner når rommet er nesten helt mørkt?
    Kan ikke se at dette blir det helt store problemet....

Du har jo alltids refleksjoner fra alt lyset på lerretet (bildet) og refleksjoner kommer nok bare tydligere fram i mørke rom.

Men som nevnt over, ser jeg ikke for meg at det skal mye til gardin til for å hindre dette problemet.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke an å bare bruke sotefilm?

Nærmeste Hifi butikken her bruker vanlig 4% sotefilm på glassdøra til demorommet slik at ekspeditøren kan holde demo samtidig som han følger med på hva som skjer ute i butikken. Er ikke noe problem med sjenerende lys der, til og med ikke på dager hvor sola nesten står rett inn i butikken engang...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Går det ikke an å bare bruke sotefilm?
    Den går nok ikke, for hele opplegget er at rommet også skal være et oppholdsrom (krav fra FruW) og sotede ruter går neppe gjennom nåløyet hennes ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tro noen lyse fine foldegardiner ville passet fint i denne sammenhengen. Når de er foldet helt opp, og rommet skal brukes til annet enn kino, får du en veldig fin effekt av spottene i vinduene.

Side 258 av 587 FørsteFørste ... 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 254 255 256 257 258 259 260 261 262 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 398 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •