RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 257

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 257 av 587 FørsteFørste ... 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 253 254 255 256 257 258 259 260 261 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 ... SisteSiste
Viser resultater 5,121 til 5,140 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Går med så mye Tack-It på den måten vettu... men det hadde sikkert vært det beste ;-)

Men for å være litt seriøs - det skal liksom en terminal delvis inn der. Og litt kabel som blir "til overs". Kan ikke tette hele stasen. Dette gjelder i enda større grad 230V-boksene hvor de blir relativt godt fylt av kontakten.
    Jeg er helt sikker på at det ikke er herfra du evt får noen lydlekkasje. Egentlig er jeg ganske sikker på at du ikke får det i det hele tatt...bra jobba!
    Jeg er lamslått, igjen, over alle de fantastiske detaljene her inne

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her er første veggboks tettet:
    -img_2953_th-jpg
    (venstre surround fikk æren)
    Som vanlig imponerende grundighet i alle ledd... Noe svineri om du skulle ha behov for å bytte HT-kabler, men det skal du vel ikke... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Som vanlig imponerende grundighet i alle ledd... Noe svineri om du skulle ha behov for å bytte HT-kabler, men det skal du vel ikke... ;-)
    Nei 6mm2 ca rent kobber er bra nok for meg ;-)

Men det er nettopp fordi jeg ikke ønsker svineri at jeg har brukt Tack-It. Det som er unikt med Tack-It er jo nettopp at det faktisk løsner igjen.

Men det gjenstår jo å se hvor svineri-fritt det egentlig er hvis jeg, etter 5 år, prøver å fjerne det igjen da...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test-spann hanket inn

Var på en gedigen handletur i dag og lærte litt av hvert

Første post var å få tak i "hvit tack-it" som jeg ble tipset om for noen sider siden. Var innom Notabene på Stopp i Særp og der hadde de det selvsagt ikke. men de hadde vanlig tack-it. Men de hadde vanlige tack-its. Jeg spurte hvor mye de kostet for jeg var litt interessert i å vi te om jeg hadde spart noe ved p kjøpe dem på nettet (for 11,- pakka).

Noen som gjetter hvor mye de skulle ha per pakke på Notabene?

59,- spenn!!!

536% dyrere enn på nett...

Skamløst!

Vel, vel. Heldigvis har verdens navle (dvs Sarpsborg-Fredrikstad) alt mulig av butikker, så det var ikke lange biten til Binders (som jeg hadde sett hadde dette hvite alternativet på nett). Og sannelig hadde de ikke akkurat det jeg var på jakt etter! Kostet riktignok 18,- per pakke, men jeg skulle bare ha 4 pakker så jeg takler den påkjenningen...:

-img_2963_th-jpg

Har også kjøpt et prøvespann med maling. FruW foreslo den relativt lyse Cafe-Latte. Har fått anbefalt "Sand" her inne. Derfor prøvde jeg å få blandet en mellomting mellom disse to. Fargetonen (Y30R) og "fargemettheten" (05) er jo den samme for de to. Det er bare hvor mørkheten/lysheten som er forskjellen mellom de to.

Denne er midt i mellom de to:
    -img_2962_th-jpg

DAGENS TIPS!
    Noen ganger for man slike opplagte tips at det ikke er til å fatte at man ikke har skjønt det selv (eller at det ikke blir undervist i grunnskolen)...

Jeg snakket med en hyggelig "maling-dame" på Osb! Sarpsborg og at malingen hadde lett for å snerke seg når man bare malte litt om gangen.

"Det er bare fordi du lagrer malingspannene feil", sier hun.

Jeg følte meg litt satt ut. Var hun frekk, eller? Skulle de fryses ned eller noe slikt?

"Javel? Hvordan skal de lagres da?", mumlet jeg.

"Sånn!", sa hun, og klasket burken opp-ned på disken. "Hvor tror du snerken dannes nå?"

I'll be damned... sikkert bare jeg i den vestlige verden som ikke visste om dette trikset, men jeg ble imponert ;-)

Edit: Hadde byttet om på bildene...

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAGENS TIPS!
    Noen ganger for man slike opplagte tips at det ikke er til å fatte at man ikke har skjønt det selv (eller at det ikke blir undervist i grunnskolen)...

Jeg snakket med en hyggelig "maling-dame" på Osb! Sarpsborg og at malingen hadde lett for å snerke seg når man bare malte litt om gangen.

Jeg følte meg litt satt ut. Var hun frekk, eller? Skulle de fryses ned eller noe slikt?

"Sånn!", sa hun, og klasket burken opp-ned på disken. "Hvor tror du snerken dannes nå?"

I'll be damned... sikkert bare jeg i den vestlige verden som ikke visste om dette trikset, men jeg ble imponert ;-)
    Ganske enkelt genialt !! Jeg blir nesten flau på egne veiene når jeg innser hvor håpløst uvitende jeg har værtops:

En annen ting Rune, du skriver drivende bra :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

So...

...so ENKELT men likevel so jævligt vanskelig å komme på sjølv:P

Bra bygg, stå på!!!

(Du RuneW, du passar vel på den varmeovnen din som står klistra inn til veggen i kinoen din? (Varme, brannfare ol)

Har ikkje følgt med her meir enn eitpar veker, so har spart meg eindel tid dei siste to åra men blir nok å titte innom konstant resten av byggetida di 8)

Trur dette blir svært bra til slutt sjølv om hovedledelsen ikkje er so alt for aktivt :-D Hardt å vere mannen på golvet? Du har no vel tenkt på at jo mindre du spør jo mindre kan ho legge seg oppi?

Lykke til vidare (i natt? :-D )

Newcomer slowscan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Ganske enkelt genialt !! Jeg blir nesten flau på egne veiene når jeg innser hvor håpløst uvitende jeg har værtops:

En annen ting Rune, du skriver drivende bra :-D
    Enig i begge deler, har en haug med snerkebokser i kjelleren, det opp-ned-trikset var jo både enkelt og genialt!

Og det er jo nettopp evnen til å skrive bra og morsomt som gjør at man bare MÅ følge denne tråden. I tillegg til alle detaljene, bildene og tabbene. Stå på Rune!

(SS)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er littegranne skeptisk ang. den lagringsmetoden. Hva med om det er en liten sprekk i mellom lokk og boks et sted? Eller om lokket løsner litt under lagringen, hva når du løfter den da? Og selv om man ikke får "snerket" øverst, vil det ikke like mye oppstå snerk i andre enden av boksen som danner klumper i malingen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finden
    (Du RuneW, du passar vel på den varmeovnen din som står klistra inn til veggen i kinoen din? (Varme, brannfare ol)
    Heisann Finden! Jeg er ikke skråsikker på at jeg har sett deg her inne før? I så fall: Velkommen!

Selvsagt et godt tips å holde et øye med ovnen! Den er imidlertid satt på et absolutt minimum nå for tiden (og jeg tror sannelig jeg skal slå den av snart (må bare ha litt tørke-lunk til den oljebaserte malingen som tørker akkurat nå (utforinger))).

Har ikkje følgt med her meir enn eitpar veker, so har spart meg eindel tid dei siste to åra men blir nok å titte innom konstant resten av byggetida di 8)
    Kondolerer ;-)

Trur dette blir svært bra til slutt sjølv om hovedledelsen ikkje er so alt for aktivt :-D Hardt å vere mannen på golvet? Du har no vel tenkt på at jo mindre du spør jo mindre kan ho legge seg oppi?
    Det er en strategi det også, men den kan, ja hva heter "back fire" på norsk da? Det er forresten helt ok at hovedledelsen ikke er så aktiv, bare den ikke blir for aktiv i med å motarbeide kinobyggingen.

Sitat Opprinnelig postet av slowscan
    Enig i begge deler, har en haug med snerkebokser i kjelleren, det opp-ned-trikset var jo både enkelt og genialt!

Og det er jo nettopp evnen til å skrive bra og morsomt som gjør at man bare MÅ følge denne tråden. I tillegg til alle detaljene, bildene og tabbene. Stå på Rune!

Hehe - ingenting er morsommere masse småtabber

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er littegranne skeptisk ang. den lagringsmetoden. Hva med om det er en liten sprekk i mellom lokk og boks et sted? Eller om lokket løsner litt under lagringen, hva når du løfter den da? Og selv om man ikke får "snerket" øverst, vil det ikke like mye oppstå snerk i andre enden av boksen som danner klumper i malingen?
    Hvis ikke lokket er tett er du ute og kjører, det er klinkende klart! Regner med at man oppdager dette relativt raskt hvis man følger litt med.

Trikset må vel være å få det snerket som har dannet seg til å holde seg i andre enden av boksen (bare røre i det øverste laget når du åpner boksen). Når det gjelder klumper, kan det i alle fall ikke bli verre enn å prøve å "røre inn" en toppsnerk... Å fjerne den blir jo sjeldent 100% vellykket det også.

Men jeg skal i alle fall gi metoden en god sjanse så får vi se!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pritt Sticky Tac-tikk for tetting av vinduer

I kveld måtte prøve meg på det vinduet som tydeligvis hadde mest problemer med utette lister i overkant. Tac-tikken var å rulle ut passende pølser som jeg skulle legge på toppen av vinduet med vinduet på gløtt og deretter klemme sammen denne pølsa ved å lukke vinduet sakte igjen.

Her er en håndfull ferdiglagede pølser, hengende på vinduet klare til action:
    -img_2965_th-jpg
    (noen ganger lurer jeg på hva naboene tror jeg driver med - vel, de er vant til litt av hvert...)

Her er pølsesnæbbæne dyttet på plass i påvente av sammenklemming:
    -img_2966_th-jpg

Og her etter sakte sammenklemming:
    -img_2967_th-jpg
    (Pent? Nei. Effektivt? Vi håper og tror!)

Jeg tar ikke sidene i denne omgang. Skal la ungene gå bananas (dvs ikke kjefte på dem for hvert 5 minutt) på trampo'n som er 1m utenfor vinduet i morgen og høre om lyden har fått en annnen karakter i morgen

Første strøk med oljemaling på utforingene ble også gjort i dag:
    -img_2969-edit_th-jpg

40 glans... jeg vet ikke jeg... Mulig jeg skal prøve å få tak i noe litt mindre glansfullt til siste strøket.

---

Kjenner det er en kink som har tenkt å sette seg i ryggen, så jeg lurer på om jeg (for en gangs skyld) skal slappe av med en film i kveld. Natta!

Newcomer K_K sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [B]

Edit: Hadde byttet om på bildene...

Tenkt på pigmentering? Som trykker har jeg noen teorier om at all slags farge trives best når den blir brukt, lagre gjerne fargen din oppned du, men ta den frem om ett par år og se om den har samme nyanse som i dag. Tror ikke det. Det tipset høres veldig fint ut, men det fungerer ikke i praksis. Alle bestanddeler i malingsspannet må være der for å få den fargen du kjøpte. Når det snerker er det deler av det puslespillet som blir borte. Synd men sant Det som samler seg i snerken er ikke en viss prosent av den fargen du har der, men enkelte bestanddeler som har lett for å klumpe seg sammen, og som er viktige for den nyansen du har valgt, så til slutt har du en helt ny farge.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det noe verre enn å lagre det riktig vei da mener du? For det er jo det som er alternativet...

Newcomer K_K sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, uansett, fersk farge er best Skru the rest.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K_K
    Nei, uansett, fersk farge er best Skru the rest.
    Ok. Så posten din hadde egentlig ikke så mye med snu-eller-ikke-snu-diskusjonen å gjøre da, men var et tips om at fersk maling er best?

Er helt enig i at fersk maling er best. Men jeg får meg likevel ikke til å hive en halvfull malingboks bare fordi jeg ikke har mer å male akkurat der og da.

Newcomer flisa sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

hei runew er ikke den som skriver som ofte her på forumet men har fulgt med fra du startet av. og dette er en fin og lære rik bygge tråd. med masse selv ironi og humor og bilder av alle detaljer.maling skal altid lagres opp ned grunnen er at da kommer det ikke luft in i boksen .men så klart lokke må settes godt på selv om det står hode eller ikke.du har anbefaler deg og grunne panelen før du maler med farve for og få bedre heft i unnerlaget .og mellom slipe før du legger på den fargen du skal ha for best resultat som dette fortjener:-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flisa
    hei runew er ikke den som skriver som ofte her på forumet men har fulgt med fra du startet av. og dette er en fin og lære rik bygge tråd. med masse selv ironi og humor og bilder av alle detaljer.maling skal altid lagres opp ned grunnen er at da kommer det ikke luft in i boksen .men så klart lokke må settes godt på selv om det står hode eller ikke.du har anbefaler deg og grunne panelen før du maler med farve for og få bedre heft i unnerlaget .og mellom slipe før du legger på den fargen du skal ha for best resultat som dette fortjener:-)
    Hei og velkommen, flisa!

Noen spesiell grunning du vil anbefale?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite å være skeptisk for, vil jeg mene!
    Da forutsatt at lokket sitter ordentlig på plass. Men selv når det gjør det er det allikevel sjelden lufttett, men tett nok til at malinga ikke renner ut.
    Derfor vil en åpnet boks som står riktig vei, over tid bli påvirket av varierende temperatur.
    I klartekst betyr dette at man også vil få en utveksling av luft ut og inn i boksen, som dermed vil påvirke overflaten på gjenværende maling i boksen, og som dermed danner snerk.
    Står boksen derimot på hodet, (et knep jeg ble fortalt av en kar på Beckers for mange år siden), unngår man enkelt og greit problemet. ;-)

Newcomer flisa sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja kan anbefale baronesse grunning fra nordsjø.den er vannbassert.og kan fortynnes som anbefales så den blir lettere og jobbe med for den tørker fort.ta og hell litt over i et eget spann og tilsett 10% vann.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en genial løsning det med malingsboksene opp ned
    Men en ting jeg kom til å tenke på.....

Snerken fester seg jo til veggene i malingsspannet, så hva skjer når man snur spannet for å åpne det ?
    Kan bli endel søl av at malingen er helt opptil lokket ?
    Men snerken "gir" seg kanskje litt pga tyngden på den flytende malingen ?

Er vel ikke noe problem, men kan jo bli litt spennende å se

Men uansett... Utrolig bra jobba runeW! og takker for byggetråden over alle byggetråder

Side 257 av 587 FørsteFørste ... 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 237 247 253 254 255 256 257 258 259 260 261 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 387 397 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •