RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 254

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 254 av 587 FørsteFørste ... 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 250 251 252 253 254 255 256 257 258 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 ... SisteSiste
Viser resultater 5,061 til 5,080 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydvindu og lydvindu...

Ting kan tyde på at jeg endelig har klart å kjede ihjel alle sammen her inne, men jeg forer på som om jeg ikke merker noen ting ;-)

---

Etter massivt press fra flertallet i husholdningen (3 mot 2), måtte jeg sette sammen trampo'n (ja, for bare gamle kaller det "trampoline"). Det står rett utenfor kinoen og for å si det slik: Den gir meg god anledning til å sjekke lydisolasjons-egenskapene til vegger og vinduer.

I den forbindelse oppdaget jeg at de såkalte lydvinduene (H-vindu med "lydglass" uten ventil) jeg kjøpte for 4 år siden, ikke er spesielt imponerende. I alle fall ikke det ene. Det formelig oste lyd gjennom toppen et sted, og det kan virke som listen ikke tetter godt der heller. Sukk. At det ikke går an å lage noe ordentlig? Selve glasset tror jeg derimot er "ok".

Dette må selvsagt gjøres noe med før jeg tettet ved å sette inn DIY lydvinduet på innsiden. Så hva gjør jeg? Det enkleste er selvsagt å fuge igjen hele dritten, men det blir jo håpløst å få (pent) av igjen hvis vinduene en gang skal åpnes igjen. Som jeg ser det nå, er tack-it en ok løsning.

Jeg bestilte like greit 20 pakker. Kjekt å ha...:

-tack-jpg

Det blir nok tett, men det er ikke spesielt pent med en turkis stripe rundt vinduet... Må vurdere å lime på (et par punkter med smeltelim skulle være overkommelig å få bort igjen, hvis ikke tack-it'en er nok i seg selv da) en hvit list foran...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ting kan tyde på at jeg endelig har klart å kjede ihjel alle sammen her inne, men jeg forer på som om jeg ikke merker noen ting ;-)
    ...
    Titter fortsatt innom ;-)

Fine løsninger for pakning rundt ytterdøren, forresten, og det blir spennende å se hva du får av respons på den rustende ventilasjonen din også.

Lydlekkasjer har vel nermest blitt en besettelse for deg, men det fører jo til mye bra lesestoff og finurlige tekniske løsninger som vi andre kanskje kan få lov til å stjele en eller annen gang også...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger med, jeg også.

Må nok innrømme at jeg har et betydelig mer avslappet forhold til lydlekkasjer, men spør stadig vekk kone og barn om mine lydlekkasjer er plagsomme, noe de nekter på. Litt til min overraskelse hver gang, siden jeg de gangene jeg spør gjerne har spilt på temmelig øredøvende volum i hjemmekinorommet.

Jeg gleder meg til denne tråden faktisk begynner å omfatte installasjon av lyd- og bildekomponenter. Hvor lang tid det tar med den nitidige jobbingen med detaljer som min navnebror bedriver tør jeg ikke spekulere i. Man kan jo håpe på at årstallet ikke rekker å tippe over i et flunkende nytt tiår, men jeg setter ikke penger på det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å komme ca i mål før 2010. Lover. Akkurat nå sloss fruen og jeg om fargene og jeg vet jeg taper så jeg vet ikke hvorfor jeg gidder. Det ender ganske sikkert på Cafe Latte. Får i alle fall prøve å få den så matt som mulig.

Hun tror fortsatt at det skal bli en mørk brun vegg framme (som matcher de andre veggene). Men jeg ser for meg en relativt svart molton-veg foran. Vet ikke helt hvordan vi skal løse akkurat den. Jeg skal jo uansett ha en svart rammer et lite stykke på utsiden av lerretet. Vil det ikke se helt teit ut med kakao-farget vegg utenpå dette igjen? kanskje Grå molton rundt det svarte?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi følger selvsagt med på tråden din! Det kan jo hende at det bare er klaring mellom pakningene på hver side , og ikke mellom pakning og vindu/karm.
    pakningene/listene på hvinduene er ofte dårlig montert slik at det er glipper mellom dem. ville sjekket dette først.
    Kanskje det finnes justeringsmuligheter på hengslene også?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det kan jo hende at det bare er klaring mellom pakningene på hver side , og ikke mellom pakning og vindu/karm.
    pakningene/listene på hvinduene er ofte dårlig montert slik at det er glipper mellom dem. ville sjekket dette først.
    Det er ikke helt umulig og det skal sjekkes, men jeg mente å merke tydelig mer lydlekkasje når jeg lyttet på midten i forhold til på sidene.

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kanskje det finnes justeringsmuligheter på hengslene også?
    Tja.... hengslene er vel ca på midten på slike H-vinduer? Og når man lukker det i nedkant, så bli det kanskje mye mindre "klem-krefter" i overkant og ditto dårligere tetting?

Det forresten ca 17 levende edderkopp-slamper som bare stod og hang mellom vindu og karm da jeg åpnet det. Tydelig at de ville inn - frekke krypene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående H-vinduene dine: Du burde egentlig rive ut hele driten og levere dem tilbake. Det er tross alt 5 års garanti på slikt.
    Grunnen til at jeg sier "driten" er at jeg har svært dårlige erfaringer med produkter fra H-vinduet selv. jeg har kjøpt derfra 2 ganger (siste gangen ved en feiltagelse) og begge gangene har det blitt feil og dårlig kvalitet.
    Grunnen til at jeg skrev at du egentlig burde rive dem ut er at servicen hos H-vinduet er så nært opptil ikke-eksisterende at det er helt bortkasta å prøve. Igjen snakker jeg av erfaring. Det eneste som kan redde en reklamasjon er om forhandleren din ordner det for deg, og høyst sannsynlig tar den økonomiske støyten. Til og med Gausdal landhandleri måtte ordne det på egen regning, til tross for det volumet de omsetter. Jeg forstår ikke hvordan H-vinduet i det hele tatt får solgt noe.. men det er vel førstegangskjøpere som deg og meg som redder det hele i land..

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=RuneW]

Jeg skal jo uansett ha en svart rammer et lite stykke på utsiden av lerretet. Vil det ikke se helt teit ut med kakao-farget vegg utenpå dette igjen? [QUOTE]

Følger fortsatt med her.....

Tror ikke det vil se dumt ut med mørk brun vegg framme......

Tenker du på en ekstra bred maskering av lerret?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - skjønner at du har et anstrengt forhold (og med dette) til H-vinduet. Vel, det er en ekstra grunn til at jeg ikke river ut hele dritten og det er at jeg har brukt et titalls timer og dusinvis av fugepatroner til å feste denne dritten og det gjør jeg ugjerne om igjen!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Tror ikke det vil se dumt ut med mørk brun vegg framme......

Tenker du på en ekstra bred maskering av lerret?
    Ja, men det er kanskje ikke nødvendig hvis man har en relativt mørk brun molton rundt? Husker ikke helt hvilke farger molton'en kom i heller...

Jeg tenker litt i retning av fargenøytralitet (eller mangel på sådan) når jeg var skeptisk til brunfarge i front.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å komme ca i mål før 2010. Lover. Akkurat nå sloss fruen og jeg om fargene og jeg vet jeg taper så jeg vet ikke hvorfor jeg gidder. Det ender ganske sikkert på Cafe Latte. Får i alle fall prøve å få den så matt som mulig.

Hun tror fortsatt at det skal bli en mørk brun vegg framme (som matcher de andre veggene). Men jeg ser for meg en relativt svart molton-veg foran. Vet ikke helt hvordan vi skal løse akkurat den. Jeg skal jo uansett ha en svart rammer et lite stykke på utsiden av lerretet. Vil det ikke se helt teit ut med kakao-farget vegg utenpå dette igjen? kanskje Grå molton rundt det svarte?
    Nei, jeg tror faktisk ikke at en mørk bruntone på frontveggen er så galt når rommet ellers havner i en lys farge på bruntoneskalaen. Men det er viktig at den er så matt som mulig. Sort ramme rundt selve lerretet må du jo gjerne ha likevel, matt, den også. Tror ikke det vil se merkelig ut dersom det er den eneste sorte detaljen i rommet, og her kan jo møblementet ellers kunne komplettere en hel del. Sort har jo ingen fargevalør og går bra til det meste.

Både Anfield og Eksu her på forumet har jo med hell kombinert hovedsaklig bruntoner med sortberammet lerret. Også i min kino er paletten en kombinasjon av bruntoner, gråtoner og sort, selv om jeg har mer sort og grått på veggene og bruntoner kun i tak og gulv. Trives med det, jeg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nei, jeg tror faktisk ikke at en mørk bruntone på frontveggen er så galt når rommet ellers havner i en lys farge på bruntoneskalaen. Men det er viktig at den er så matt som mulig. Sort ramme rundt selve lerretet må du jo gjerne ha likevel, matt, den også. Tror ikke det vil se merkelig ut dersom det er den eneste sorte detaljen i rommet, og her kan jo møblementet ellers kunne komplettere en hel del. Sort har jo ingen fargevalør og går bra til det meste.

Både Anfield og Eksu her på forumet har jo med hell kombinert hovedsaklig bruntoner med sortberammet lerret. Også i min kino er paletten en kombinasjon av bruntoner, gråtoner og sort, selv om jeg har mer sort og grått på veggene og bruntoner kun i tak og gulv. Trives med det, jeg.
    Hos Eksu er det jo fint, såpass har jeg fått med meg ;-)

Kanskje jeg kan kle inn hele frontveggen med Dekomolton (som kommer i flere farger). Noe ala dette kanskje?

-untitled-1-jpg

Litt vanskelig å si hvordan slike småprøver tar seg ut på en stor vegg. Det pleier å bli sterkere/mørkere enn det man tror...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos Eksu er det jo fint, såpass har jeg fått med meg ;-)

Kanskje jeg kan kle inn hele frontveggen med Dekomolton (som kommer i flere farger). Noe ala dette kanskje?
    Jeg tror faktisk en av de fargene sammen med "dame fargen*" på de resterende veggen ville blitt fint!

*= absolutt alle av det kvinnlige kjønn skal jo ha "Cafe Latte" på veggene... vi har det i stua, i gangen, kontoret, soverommet, soverommet til jr... Ja alt unntatt kjøkken og bad! Skulle nesten tro at kvinnene hadde en sammensvergelse mot oss menn og har blitt enige om at den fargen skal vi alle tvinge igjennom.

Edit: WOW! Nærmer seg 300 000 på visninger av denne tråden. Virkelig imponerende - det viser bare hvor mye vi andre brukerene lar oss imponer av arbeidet du legger ned i rommet og den grundige dokumentasjonen.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte like greit 20 pakker. Kjekt å ha...:

-tack-jpg

Det blir nok tett, men det er ikke spesielt pent med en turkis stripe rundt vinduet... Må vurdere å lime på (et par punkter med smeltelim skulle være overkommelig å få bort igjen, hvis ikke tack-it'en er nok i seg selv da) en hvit list foran...
    Tack it finnes i hvit.......... (fra annen produsent)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Jeg tror faktisk en av de fargene sammen med "dame fargen*" på de resterende veggen ville blitt fint!
    Ja, kanskje. Har tatt med fargekartet over til FruW, så får vi se om det napper ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Msport
    *= absolutt alle av det kvinnlige kjønn skal jo ha "Cafe Latte" på veggene... vi har det i stua, i gangen, kontoret, soverommet, soverommet til jr... Ja alt unntatt kjøkken og bad! Skulle nesten tro at kvinnene hadde en sammensvergelse mot oss menn og har blitt enige om at den fargen skal vi alle tvinge igjennom.
    Hehe - du sier noe... Men vi har faktisk ikke en eneste flate med Cafe Latte i huset fra før, så dette tåler jeg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Tack it finnes i hvit.......... (fra annen produsent)

Hva?!?!??! Og jeg som har kjøpt 20 pakker med turkis-grønt...

Hehe - heldigvis så går nok mye (det meste?) av dette i veggboksene

Noen ide om hvor man kan få kjøpt den hvite versjonen?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ide om hvor man kan få kjøpt den hvite versjonen?
    Corporate Express Norge Netshop : Heftemasse Pritt Sticky Tac avtagbar

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva?!?!??! Og jeg som har kjøpt 20 pakker med turkis-grønt...

Hehe - heldigvis så går nok mye (det meste?) av dette i veggboksene
    Hvis det er noen trøst så er det den turkise som har best festeevne. Pluss at det er uante områder hvor en kan bruke festemasse, du har bare oppdaget noen få 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... ser ut til at jeg må være et firma for å handle her... Får vel starte et da :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hvis det er noen trøst så er det den turkise som har best festeevne. Pluss at det er uante områder hvor en kan bruke festemasse, du har bare oppdaget noen få 8)
    Det er vel egentlig enda en grunn til å velge den hvite i akkurat vindus-tette-sammenheng i alle fall!

Side 254 av 587 FørsteFørste ... 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 244 250 251 252 253 254 255 256 257 258 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 394 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •