RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 253

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 253 av 587 FørsteFørste ... 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 249 250 251 252 253 254 255 256 257 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 ... SisteSiste
Viser resultater 5,041 til 5,060 av 11737
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du lagt inn 1/3 octav smoothing på målingene?

Og legge seg? Hva er det?
    Noen må holde landet igang på natterstid også, selv i nå i påsken!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Og legge seg? Hva er det?
    Noen må holde landet igang på natterstid også, selv i nå i påsken!
    Legge seg sent er greit nok (02:00). Å stå opp er også enkelt nok (05:45).

Det er kombinasjonen som tar knekken på en :wink:

*stappe grøt i høøølet på minsten*

DrE

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "øvelsen" er jo ganske tøff ja!
    Er glad jeg for lengst har passert det stadiet, selv om det hadde sin sjarm!

@RuneW:
    Sikker på at du ikke har målt ditt EKG her?

Fra spøk til revolver: Er det en idé å utsette slike målinger litt? Jeg forstår at du er nyskjerrig på resultatet av lyddemping på dører etc, men ville nok utsatt dette til rommet blir mer ferdig mtp innredning / demping osv.
    Som du antakelig er klar over, vil dette i ganske dramatisk grad kunne påvirke målingene.
    Dermed blir dette nesten bortkastet tid, selv om det i og for seg er spennende nok!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, hvis det ikke er default har jeg sikkert ikke det. Det ser ut som det er noe slikt som skal til, ja... Får prøve å finne ut hvor i REW man gjør dette...

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Legge seg sent er greit nok (02:00). Å stå opp er også enkelt nok (05:45).

Det er kombinasjonen som tar knekken på en :wink:

*stappe grøt i høøølet på minsten*
    DrE
    Ahh... husker zombietilstanden man var i konstant på den tiden :-)

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Sikker på at du ikke har målt ditt EKG her?
    Hehehe.

Fra spøk til revolver: Er det en idé å utsette slike målinger litt? Jeg forstår at du er nyskjerrig på resultatet av lyddemping på dører etc, men ville nok utsatt dette til rommet blir mer ferdig mtp innredning / demping osv.
    Som du antakelig er klar over, vil dette i ganske dramatisk grad kunne påvirke målingene.
    Hvorfor mener du det? Om rommet er dempet eller ikke, skal vel ikke gjøre stort fra eller til med selve lydisolasjonsegenskapene til dørene til naborommet?

Når det er sagt har alle som synes jeg burde få ut fingeren og kommet videre med selve byggingen min aller dypeste medfølelse...:-|

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, dørenes lydisolerende egenskaper forandres selvsagt ikke fordi om rommet er dempet eller ei.
    Det jeg egentlig tenkte på, er jo sluttresultatet.
    Du kan sikkert oppleve "peaks" ved nåværende målinger, som høyst sannsynlig og langt på vei, vil forsvinne ved at et dempet / møblert rom vil spise opp en del av disse.

Av den grunn ville jeg nok ikke vært så alt for bekymret over det foreløpige resultatet, og heller ventet med å måle.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av den grunn ville jeg nok ikke vært så alt for bekymret over det foreløpige resultatet, og heller ventet med å måle.

Ikke bekymret - bare nysgjerrig ;-)

Hah! Høres ut som et all-right livsmotto - Den siste er grei, men den første er litt verre å leve ut...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, "Curiosity killed the Cat"!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nei, hvis det ikke er default har jeg sikkert ikke det. Det ser ut som det er noe slikt som skal til, ja... Får prøve å finne ut hvor i REW man gjør dette...
    Rett til venstre for frekvensplottet, står det "Trace Adjustments", og der finner du "Smoothing".

Uten å glatte litt på målingene er de nærmest umulig å tyde. 1/3 oct, er hva mange mener tilsvarer sånn noenlunde hvordan ørene våre oppfatter lyden, 1/6 oct. kan være greit ved målinger og litt nøyere studering av hva som skjer ved endringer, mens går man ned til 1/2 eller 1/1 oct. ser man egentlig bare et generellt nivå på lyden, og skjuler det meste av dipper, peaker og evnt endringer som bare gjør seg gjeldende rundt et bestemt frekvensområdet.

BTW; Hva er alt dette snakket om å huske hvordan det var med å legge seg sent og stå opp tidlig? Er det meningen det skal gå over med årene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett til venstre for frekvensplottet, står det "Trace Adjustments", og der finner du "Smoothing".

Uten å glatte litt på målingene er de nærmest umulig å tyde. 1/3 oct, er hva mange mener tilsvarer sånn noenlunde hvordan ørene våre oppfatter lyden, 1/6 oct. kan være greit ved målinger og litt nøyere studering av hva som skjer ved endringer, mens går man ned til 1/2 eller 1/1 oct. ser man egentlig bare et generellt nivå på lyden, og skjuler det meste av dipper, peaker og evnt endringer som bare gjør seg gjeldende rundt et bestemt frekvensområdet.
    Takker og bukker norcad! Du hadde (som vanlig) rett. Målingene var ikke glattet og slik så de ut etter glatting (Ctrl+Shift+3):

-rsluse-inne-jpg

Dvs, dette er en ny runde med målinger (fra toppen: åpent / lettdør lukket / lyddør lukket / begge lukket), med en høyttaler plassert rett innenfor dørene. Ble jo en del penere og mer forståelig nå ja...

Jeg har tatt en del målinger og de er ikke veldig konsekvente, dessverre. Kanskje ikke så rart når målingene er rundt 15 dB... Dermed ser det dårlig ut med hensyn til før/etter-målinger av bedre tetting av dørene/etc. Jeg vil nok uansett gjøre et forsøk etthervert, men nå skal jeg la dere få fred for disse kurvene en stund og konsentrere meg litt om bygging igjen...

BTW; Hva er alt dette snakket om å huske hvordan det var med å legge seg sent og stå opp tidlig? Er det meningen det skal gå over med årene?
    I alle fall den siste biten ;-) Etter 3 småtroll på med 3.5 år mellom første og siste, er jeg endelig kommet så langt i oppdragelsen at alle tre klarer å stå opp selv og benke seg foran TVn på morgenen :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups... kom akkurat på at jeg har glemt å sette inn støpselet til fryseren... jeg dro den ut for at ikke duringen til fryseren skulle forstyrre målingene. Det hadde nok blitt månelyst hvis alle matvarene hadde blitt ødelagt og FruW hadde funnet ut hvorfor...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Litt sparkel og så legge på listen på nytt burde funke.
    Jeg må få dette med teskje - mener du virkelig å fjerne tetningslisten, fore ut på baksiden og montere tetningslisten på nytt???

Hvorfor ikke gjøre fore ut der listen går imot? Jeg er amatør, men synes den operasjonen høres noe enklere ut...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Æ ha tænkt...

I kveld (dvs fra 00 og utover) satte jeg av litt tid til ettertanke.

Av en eller annen grunn hadde jeg hengt meg helt opp i alle småkatastrofene som alle hadde utgangspunkt i høydeforskjellen mellom toppen av vinduene og dørene. Bl.a. så var jeg fast bestemt på at det ville bli store "hull" i skråboksene, slik som vist med rødt under:

-spotkasser-01-gif

Dette i sin tur ville sette begrensninger i hvor tett jeg kunne plassere spot'ene (og det ville bli ujevnheter i belysningen (se rødt rektangel over)). Jeg fant ingen løsning på disse uoverstigelige problemene, helt til jeg i et sjeldent klart øyeblikk innså at man ikke trenger å fjerne hele spotkassen over døra for å få den opp - bare den aller, aller nederste biten (som skissen under viser):

Faktisk er det bare ynkelige 12 av 50 cm som må fjernes, og det setter jo ingen begrensninger i spot-plassering (med mindre man bruker utfellbare spoter og dummer seg HELT ut - nei, jeg tror ikke det er mulig å komme ned til dørbladet nesten uansett hva man gjør).

Da blir jo skissen over spotkasser og spot'er helt annerledes:

-spotkasser-03-gif

Riktignok blir det et område bak i hjørnet av rommet hvor jeg må "ta av" en del av kassen for å få opp døra, men dette er et ikke-problem i forhold til skråkasse-kvalene mine...

Litt nærmere titt på detaljene rundt festingen av skråkassene. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å stjele festemetoden til Ammatør, som har gjort det på denne måten:

Denne metoden forutsetter imidlertid en cc60-plassering av skråfestene. Dette blir det ikke hos meg, pga spot-kasser og bassfeller litt annenhver gang bortetter. Derfor må jeg til med spikerslag for å feste skråstagene:

-spotkasser-02b-gif

På skissen ser vi også konturen av andre spesielle løsninger, som overgang mot taket, som er moltonkledde 2x2-rammer. Derfor vil skråkassene få en "høyde" mot taket, mens de skal være skrå helt inn mot vegg.

Jeg må finne på ett eller annet lurt av overgang begge disse stedene. Mot rammene i taket tenkte jeg å bruke en list både til pynt, men muligens også som innfesting av rammene. Forslag mottas med takk!

Molton-rammene vurderer jeg forresten å lage av to stk 2x1 som jeg limer sammen i lett bøy. Dermed borde det være mulig å kun feste dem i endene med et spenn slik at de ikke sagger på midten.

Masse prosjekter framover! For de 3 som er redd denne tråden slutter snart så bør dette være gode nyheter - for oss andre er det værre

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ekstra tetningslister på dør - akt 1

Som jeg muligens har vært inne på før, er tetningsegenskapene til ydderdøren på kinoen under enhver kritikk, men dramatiske følger både for akustikk og tempratur. Jeg hadde et par timer i dag og startet utbedringen.

Et gammelt triks er å tegne en linje på karmen med en gitt avstand fra dørbladet, slik at man deretter kan plassere en ny tetningslist med en konstant ønsket avstand fra dørbladet.

På bildet under ser vi et slikt forsøk:
    -img_0292_th-jpg

Merk at den faktiske avstanden til karmen er såpass stor at jeg måtte bygge på blyanten for i det hele tatt å få tegnet på karmen... Det viste seg selvagt senere at denne streken var unødvendig, for på hengsle-siden må man jo tette andre veien, men skitt au!

Her er forresten en liten test-utgave av list og tetnings-list:
    -img_0293_th-jpg

Det er vel feielist disse listene kalles. Ikke noe hokus pokus, men helt vanlige saker. Mulig at det til og med er feil og at en list med 90-graders kutt (altså ikke litt på skrå som på feielistene) hadde vært enda bedre...

Som jeg var inne på, så var streken over unødvendig, for på hengsle-siden måtte jeg skru lista på selve dørbladet, slik at tetningslisten skulle komme i klem på korrekt måte:
    -img_0297_th-jpg

Her et litt dårlig bilde av listen på skrudd:
    -img_0299_th-jpg

Uten å gå i pinlige detaljer, kan jeg avsløre at denne merke-med-blyant-for-så-å-korrigere-for-listebredde-og-tegne-nye-merker-som-det-skal-skrus-etter-taktikken ikke virket helt etter boka (for meg i alle fall). Det ble unøyaktigheter og tøys og flere forsøk med lista skrudd på døra.

Jeg måtte finne på noe annet, og noe annet ble å "forskru" lista og legge mellom et egnet materiale og skru direkte samtidig med oppmåling.

Tykkelsen på et ledd på meteren viste seg å være tett på perfekt:
    -img_0302_th-jpg

På denne måten sikret jeg superkorrekt avstand, jevnt og fint hele veien!

Dette var første akt i "re-tettning av ytterdør". Andre akt vil inneholde forsøk på målinger før etter osv.

---

Men før evt målinger måtte jeg se å få tettet mellom karm og leca-vegg! Ikke rart det lakk lyd (og varme) alle veier når det har sett slik ut:
    -img_0305_th-jpg
    (og slik så det ut på undersiden og på andre siden av døra også...)

Dette ble i dag tettet med "en kilo" fugamasse.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! :-D Den ekstra-listen med egen pakning blir nok kopiert til undertegnedes utgangsdør! Kanskje med en egen pakning mellom list og karm for at det ikke skal smyge seg noe ulyder den veien... ;-) Takk igjen for inspirasjon og to-do-bilder.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg må få dette med teskje - mener du virkelig å fjerne tetningslisten, fore ut på baksiden og montere tetningslisten på nytt???

Hvorfor ikke gjøre fore ut der listen går imot? Jeg er amatør, men synes den operasjonen høres noe enklere ut...
    Sitter liten på døra eller karmen da?
    Tanken var å tilpasse karmen. Du kan kanskje bruke slike lister de bruker på verandadører og lime de på en list (noe ala magnetlist løsningen)
    listene på verandadøren er helt runde og klemmes ovale når døren lukkes.
    diameter ca 10mm og kan klemmes ganske mye.

Ser at du allerede har funnet en løsning som ligner på den jeg skisserte over...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du allerede har funnet en løsning som ligner på den jeg skisserte over...
    Nei, dette er ytterdøra - ikke lyddøra som vi snakket om tidligere. På lyddøra blir det nok sterkere lut som blir brukt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tetting bak utforinger til lydvindu

Jeg har endelig slått meg til ro med hvordan jeg skal gjøre det med utforingslistene utenfor (dvs - innenfor) mørkeleggingsgardinene. Jeg hadde store visjoner om å klare å lage opplegget slik at jeg kunne ha en tilgangs-luke på topppen i tilfelle gardinen begynte å tulle. Det viser seg imidlertid at gardinen ble såpass tight at for å få den ut, må jeg ta ned begge utforingene i tillegg til topputforingen. Derfor blåser jeg i akksess-luken og skrur opp utforingene med fugemasse som tetting (fabler om tetningslister bare på topputforingen). Skruene lar jeg være "åpne" (dvs ikke sparkles/males over) siden lydvinduet vil dekke dem uansett. Dermed skal det gå an å fjerne dem uten å ødelegge halve huset, selv om det betyr litt mer arbeid enn å fjerne en kjekk inspeksjonsluke...:|

Ok. Så slik bli utforingene fra mørkeleggingsgardinene og inn mot rommet (bunnutforingen er allerede på plass, så denne ser vi glatt bort fra):

-diy-lydvindu-tetting-gif

Til venstre i fugleperspektiv av venstre sideutforing. De gusjegulorange delene er de nye delene som skal på plass. Lufttetthet er stikkordet her, så jeg må sørge for at det blir skikkelig lufttett mellom eksisterende konstruksjon og utforingene. Jeg skal prøve å sikre dette ved å fuge de stedene som er markert med rødt. Ved montering skal jeg legge på en larve før jeg skrur fast utforingene. Kommer nok til å bruke silikon her i håp om at det skal lime mindre enn f.eks. Sikaflex. Forslag til noe som limer minst mulig, men tetter best mulig mottas med takk og bukk. Hadde vært greit å få disse utforingene så avtagbare som mulig...

I midten har vi den samme sideutforingen fra siden. Jeg må lage en "tapp" på denne (som vi også set på bildet til venstre), slik at topputforingen har støtte i bakkant.

Til høyre er topputforingen. Den vil bli skrudd fast i den eksisterende listen bak gipsplatene og med en skrue i hver bakkant (tappene nevnt over)

Den kritiske tettingen mellom eksisterende konstruksjon og utforingene er skissert på bildet under:
    -img_0376_th-jpg

Årvåkne lesere ser muligens at det allerede ER en utforingslist i bunnen. Og jeg husker ikke om jeg la en tette-larve med fugemasse for å sikre tetting mot underlaget på denne. Dette er selvsagt en uutholdelig situasjon og jeg måtte derfor tette på annet vis:
    -img_0362_th-jpg

her etter ferdig tetting:
    -img_0369_th-jpg

Nå skulle det i alle fall være tett...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grrrrust

Knurr.

Fine utvendige vifta mi som jeg kjøpte på fresh.no har allerede begynt å ruste:

-img_0378_th-jpg

-img_0379_th-jpg

Dette er jo helt forkastelig etter bare ett år på veggen, uten spesielle belastninger eller skader. Jeg har skrevet mail til Fresh og spurt om det er meningen at Maico-viftene deres skal ruste slik. Har ikke fått noen respons enda...

Jeg gjentar: Knurr.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ikke bra ut. Var den ferdig hvitmalt? Eller kanskje den bare var grunnet :???:
    Håper Uansett du får et svar. Det er jo meningen at slike ting skal vare lenger en et år. Vil påstå at dette er en reklamasjon (dersom den ikke bare var grunnet da...)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ikke bra ut. Var den ferdig hvitmalt? Eller kanskje den bare var grunnet :???:
    Håper Uansett du får et svar. Det er jo meningen at slike ting skal vare lenger en et år. Vil påstå at dette er en reklamasjon (dersom den ikke bare var grunnet da...)
    Nei, man må da anta at den er ferdig behandlet. Ellers burde det ha vært klart og tydelig informert om! Lakken er (dvs var) blank og fin, så det så heller aldri ut som ren grunning. Virkelig merkelig. Tror jeg skriver rett til Maico også, for å høre hva de sier.

Side 253 av 587 FørsteFørste ... 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 243 249 250 251 252 253 254 255 256 257 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 393 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •