RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 252

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 252 av 587 FørsteFørste ... 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 248 249 250 251 252 253 254 255 256 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 ... SisteSiste
Viser resultater 5,021 til 5,040 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mekking av måle-rigg (+ dritt-REW)

Jeg begynner å bli drit lei denne halv-forkjølelsen som gjør at man går rundt som en udød og ikke får gjort noen ting... Kan jeg ikke bare bli sjuk som ei bikkje i to dager og bli ferdig med det da?

I kveld malte jeg andre strøk på det som skal bli støtte for ekstra tetningslister (av den konvensjonelle, ikke-magnetiske typen).

Ellers lagde jeg en måle-rigg, som jeg kan ta med meg litt rundt omkrig og gjøre REW-målinger. Den består av:

- Forsterker/kilde-del
    - SPL-meter på stativ
    - Dali 10x høyttaler

-img_0163_th-jpg

Denne relativt flyttbare trioen har jeg tenkt å ta med på tur rundt omkring i og rundt rommet og gjøre diverse før/etter-målinger.

Her baksiden m/sidemontert eksternt lydkort:
    -img_0159_th-jpg

Bare de dyreste, retningsbestemte Tara Labs signalkabler er godt nok for denne type målinger:
    -img_0157_th-jpg
    (eller så var det fordi det var det eneste jeg fant i rotekassa mi...)

---

Som vanlig måtte jeg sloss med REW i en halv time for å få noe som lignet et riktig resultat. Det er greit at det er et gratisprogram, men det er helt ubegripelig at det skal gå an å gjøre det så vanskelig. Mulig jeg er feberbefengt og tilbakestående, men jeg synes jeg basker med de samme problemene gang etter gang med dette programmet.

Etter kalibrering av kort og SPL-meter funket det tilsynelatende ok, men plutselig var det helt umulig å få noen fornuftig kurve. Alt ble paddeflatt. Var det -180dB det stod da? Og da kunne ingen verdens kalibrering og dobbeltsjekking gjøre noe fra eller til.

Fy svarte å lei jeg er det programmet...:?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Been there, done that"
    Husker i farten ikke hva jeg foretok meg for å "normalisere" visning av resultat / kurver, så dermed kan jeg ikke foreslå noe sånn på sparket. ops:

Men si meg: Du burde jo strengt tatt ha drasset med deg en "Erna" eller to?
    Ikke sjelden er det jo nettopp de frekvensene som disse opererer i, som fremstår som litt problematiske....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    "Been there, done that"
    Husker i farten ikke hva jeg foretok meg for å "normalisere" visning av resultat / kurver, så dermed kan jeg ikke foreslå noe sånn på sparket. ops:

Men si meg: Du burde jo strengt tatt ha drasset med deg en "Erna" eller to?
    Ikke sjelden er det jo nettopp de frekvensene som disse opererer i, som fremstår som litt problematiske....
    Helt klart, men der Erna regjerer (14-25 Hz)er jeg redd de fleste vegger blir som papp å regne...

Jeg har uansett tenkt å foreta diff-målinger, hvor jeg subtraherer ett målesett fra et annet. På den måten gjør det ikke så mye om høyttaleren begynner å slite ved 30Hz. Forskjellen mellom settene skulle bli lik uansett (med unntak av at målingene blir litt mindre sikre når volumet går ned).

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Last ned Arta Software!
    Dropp alt som heter kalibrering av lydkort o.l. Legg inn en korreksjonsfil for mikrofonen (dB måleren) og benytt "Spa" (spectrum analyzer) eller "Fr1" (1 ch freq response). Så kan du løpe rundt med mikrofonen og se endringene on the fly! Trykk stopp der du ønsker måling, lagre den som overlay, ta ny måling på ny plass og sammenlign direkte.
    Eller benytt "Imp" (Impuls response) hvis du skal gå nøye tilverks.

Arta funker hver gang! :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo fornuftig ut!
    Men, Ernaene spiller jo adskillig høyere opp i frekvens enn som så??
    Det jeg egentlig har i tankene, er jo stående lavfrekvente bølger. Og der vil jeg formode at de høyreiste vil gi sitt besyv?
    Og som i sin tur, er atskillig vanskeligere å temme. Men det har jeg en mistanke om at du allerede er klar over. ;-)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hatt noen problemer med REW selv, så det er nok neppe programmet det er noe galt med...

Er bare å koble opp alt riktig med korrekt valgt kanal (fysisk altså) på mic o.l, kjøre volum calibration i REW og så er det tut og kjør med korrekte resultater.

Men jeg bruker et ganske seriøst lydkort med en Behringer mic, kanskje det har noe å si?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med marsboer der - ikke hatt problemer med REW selv, så det må nok skyldes et eller annet mellom stolen og tastaturet der :-D

Neida, har levd i dataverdenen i mange år nå og - ja - det skjer underlige ting av og til. Er det måleren som henger seg innimellom? Har litt av samme greia på måling av projektor med EyeOne. Innimellom så må driver og probe jobbe litt for "å ta seg inn igjen".

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Last ned Arta Software!
    Dropp alt som heter kalibrering av lydkort o.l. Legg inn en korreksjonsfil for mikrofonen (dB måleren) og benytt "Spa" (spectrum analyzer) eller "Fr1" (1 ch freq response). Så kan du løpe rundt med mikrofonen og se endringene on the fly! Trykk stopp der du ønsker måling, lagre den som overlay, ta ny måling på ny plass og sammenlign direkte.
    Eller benytt "Imp" (Impuls response) hvis du skal gå nøye tilverks.

Arta funker hver gang! :-D
    Skal jammen sjekke det ut! Trenger egentlig ikke alle de kompliser(te/ende) delene av REW.

Høres jo fornuftig ut!
    Men, Ernaene spiller jo adskillig høyere opp i frekvens enn som så??
    Det jeg egentlig har i tankene, er jo stående lavfrekvente bølger. Og der vil jeg formode at de høyreiste vil gi sitt besyv?
    Og som i sin tur, er atskillig vanskeligere å temme. Men det har jeg en mistanke om at du allerede er klar over. ;-)
    Jepp, Ernaene spiller høyere i frekvens - men det er i kjelleren at de regjerer (alene) ;-)

På siste HTF delte vi dem forøvrig av ved 30 Hz... (lavpass altså)

Ja, stående bølger og room modes blir garantert et problem og målinger av slikt kommer når jeg blir mer ferdig. Det jeg er interessert i å måle nå er ting som:

- Forskjell i lyddemping av dør med og uten ekstra tettelister
    - Forskjell i lyddemping av vindue med og uten ekstra lydvindu
    - Lydlekkasje gjennom Z-kassetter
    - Hvor mye hjelper det egentlig å ha på en akustikkplate på ett av dørbladene i den dobbeltdør-konstruksjon?
    +++

Slike små, men (for meg) interessante detaljer. Det er nesten ikke noen vits i å måle frekvenser særlig lavere enn 40Hz for slike ting, for da er usikkerheten så stor (lydlekkasje andre veier) at målingene blir intetsigende.

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Har aldri hatt noen problemer med REW selv, så det er nok neppe programmet det er noe galt med...

Er bare å koble opp alt riktig med korrekt valgt kanal (fysisk altså) på mic o.l, kjøre volum calibration i REW og så er det tut og kjør med korrekte resultater.

Men jeg bruker et ganske seriøst lydkort med en Behringer mic, kanskje det har noe å si?
    At det er meg det er noe galt med, skal du ikke se bort fra. Jeg har levd av å programmere i 15 år nå (og er "Doktor GUI" her på bruket), og snålt er det, men det er programmer jeg har en utrolig dårlig "kjemi med" og REW er dessverre ett av dem. Det virker som det er ett eller annet hver gang...

Men jeg har altså bare prøvd REW med ETT bestemt lydkort og det er jo ikke umulig at det tuller litt med meg. Men jeg tror det er meg selv - på en eller annen måte f****r jeg til - hver gang...

Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Må si meg enig med marsboer der - ikke hatt problemer med REW selv, så det må nok skyldes et eller annet mellom stolen og tastaturet der :-D

Neida, har levd i dataverdenen i mange år nå og - ja - det skjer underlige ting av og til. Er det måleren som henger seg innimellom? Har litt av samme greia på måling av projektor med EyeOne. Innimellom så må driver og probe jobbe litt for "å ta seg inn igjen".
    Itte vet je... Det er nok den der greia mellom stolen og tastaturet :|

Nei, vent! Jeg haddePCn på fryseren og satt ikke i det hele tatt da jeg holdt på! Der har vi nok problemet!

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Påskekos

Ja, isopropanol gjør så absolutt susen!
    Jeg ville egentlig bare fjerne en smule forvirring omkring omkring rødspritens egenskaper.
    Btw; Visste du at det går an å sile rødsprit gjennom en loff, og dermed gjøre den drikkelig?
    Kan jo være kjekt å vite, om man ikke rekker polet før den forestående høytiden gjør sin entré.
    God Påske!

Når man har rensa spriten, kan man jo gjøre som gutta under "bispelokket" å spise loffen som litt påskekos.
    To fluer i en smekk, Mat oog Drikke.:twisted:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, isopropanol gjør så absolutt susen!
    Jeg ville egentlig bare fjerne en smule forvirring omkring omkring rødspritens egenskaper.
    Btw; Visste du at det går an å sile rødsprit gjennom en loff, og dermed gjøre den drikkelig?
    Kan jo være kjekt å vite, om man ikke rekker polet før den forestående høytiden gjør sin entré.
    God Påske!
    Jeg har fra pålitelige kilder at det er mer enn 15 år siden det der med å sile rødsprit gjennom loff for å gjøre den drikkelig var mulig. Det er for lengst funnet tilsetningsstoffer for å gjøre den udrikkelig som renner gjennom loffen like enkelt som resten av rødspriten.

Ekte, hardbarka alkoholikere drikker imidlertid rødspriten bar. Trikset for å unngå brekninger er visstnok veldig små slurker. (Har sett det selv...)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

REW virker igjen...

Nå får jeg plutselig målinger igjen... uten at jeg kan se annet enn at jeg har startet PCn på nytt... :|

Vel, vel. Når ting begynner å roe seg her, skal jeg ta noen enkle målinger. Trodde det var funksjoner i REW for å sammenligne målinger (som f.eks. å trekke den ene fra den andre og komme til en ny kurve), men jeg klarte ikke å finne noe slikt.

Så jeg gjorde noe skikkelig, skikkelig dirty.

Jeg "kalibrerte lydkortet" på nytt og istedenfor å koble en loop-back på lydkortet, spilte jeg gjennom hele systemet. Dermed får jeg en (helt hinsides) kalibreringskurve, men resultatet er at en måling (på samme sted) med denne kurven blir flat.

Dermed bli alle målinger etter dette diffen fra "kalibrerings-posisjonen" - eller kalibrerings-situasjonen. Posisjonen kan jo være den samme, men en dør kan lukkes etc.

Noen får huke tak i meg og si ifra hvis dette høres helt på jordet ut da!

Kommer tilbake med noen målekurver litt senere i kveld (hvis jeg får fri... :| (vi skal visst ha frokostgjester (for et latterlig konsept) i morgen...)).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er vel klar over at du kan sammenlikne alle målingene under fliken "Measured", eller "All Measured"?
    Må bare spørre, for sikkerhets skyld.:roll:

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er vel klar over at du kan sammenlikne alle målingene under fliken "Measured", eller "All Measured"?
    Må bare spørre, for sikkerhets skyld.:roll:
    Skulle til å si det samme. Gå til den fliken og hak av for alle målingene du vil sammenligne.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over denne, men målet er å få en graf som er forskjellen mellom to av grafene (som da blir f.eks. en graf som viser lyddempingen gjennom en dør).

Finnes det verktøy for dette i REW altså?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den avlesningen / sammenlikningen får du jo nettopp under "Measured"!
    Hmm, jeg misforstod muligens litt nå...
    Du må antakelig sjøl telle deg frem til dB-forskjellene, ved å sammenlikne grafene. Tror ikke du klarer å få ut et produkt som viser forskjellen direkte.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du klarer å få ut et produkt som viser forskjellen direkte.
    Nei, det er matematisk umulig. Ett produkt får man når man ganger

(sorry... feber = dårlig humor)

---

Men poenget er altså en graf som viser forskjellen mellom to andre, målte grafer. Det er ikke alltid lett å få et godt overblikk over dette når grafene i utgangspunktet ser ut som berg-og-dalbaner serru...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj!
    Ta deg en Dispril til du, så skal jeg i mellomtiden lese litt i Wikipedia!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du fikk igang REW igjen da Rune.
    Arta har forresten enda flere muligheter enn REW, så det er ikke for å miste funksjonalitet du tar det ibruk
    Arta har bl.a. mulighet for flere målemetoder og en lydgenerator innebygget slik at du kan måle med rosa støy, hvit støy, pulserende støy, firkant støy, frekvens sweep, sinus toner, flertoner osv osv.
    Og ikke minst kan du ta impuls målinger og beregne CSD, RT-60, THD og en haug med andre morsomme grafer man egentlig ikke blir så mye klokere av!
    Og ikke minst har det to metoder for å måle "on the flY" ganske kjekt når man kan se endringene ved flytting av lytteposisjon o.l.

Om man kan se forskjellen mellom to målinger er jeg usikker på, det har jeg bestandig benyttet Speaker Workshop til :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah... og ta nå for all del målingene under med en spade salt. Jeg må tydeligvis jobbe en del med dette for å få det noenlunde til å stole på.

Her er et kjapt forsøk med jukse-trikset mitt:

-linger-jpg

- Øverste kurve er da null-kurven (med begge dørene åpne)
    - Lilla kurve med bare lett-dør lukket
    - Gul(aktig) kurve med bare lyddør lukket
    - Grønn kurve med begge dørene lukket

Skulle egentlig helst hatt den grønne kurven på null dB og de andre justert deretter... Jeg får se om jeg gidder å smekke sammen et program som gjør slike justeringer på de eksporterte filene.

Veldig hopp-og-sprett-målinger her. Fra 300Hz og oppover blir det jo helt ille. Bare så det er sagt - det ble like ille med et normalt kalibrert lydkort. Jeg er derfor fortsatt ikke sikker på at ting er helt på stell med meg og REW. En forstyrrende faktor var også den relativt støyende laptopen jeg hadde i nærheten av SPL-meteret under målinger. Skal prøve å få den lenger unna ved neste anledning.

Men somsagt: Disse målingene bør ikke tas for seriøst før jeg får noen litt mer normale kurver i mellomtoneområdet og oppover. Dette er bare en liten test.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Bra du fikk igang REW igjen da Rune.
    Arta har forresten enda flere muligheter enn REW, så det er ikke for å miste funksjonalitet du tar det ibruk
    Arta har bl.a. mulighet for flere målemetoder og en lydgenerator innebygget slik at du kan måle med rosa støy, hvit støy, pulserende støy, firkant støy, frekvens sweep, sinus toner, flertoner osv osv.
    Og ikke minst kan du ta impuls målinger og beregne CSD, RT-60, THD og en haug med andre morsomme grafer man egentlig ikke blir så mye klokere av!
    Og ikke minst har det to metoder for å måle "on the flY" ganske kjekt når man kan se endringene ved flytting av lytteposisjon o.l.

Om man kan se forskjellen mellom to målinger er jeg usikker på, det har jeg bestandig benyttet Speaker Workshop til :-D
    Ja, det var Arta, ja. Den hadde jeg glemt! Får ta det ved neste anledning. Nå må jeg ta det lettkokte hue mitt opp i senga, mens jeg enda husker hvor den står...

Side 252 av 587 FørsteFørste ... 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 248 249 250 251 252 253 254 255 256 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 392 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •