RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 251

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 251 av 587 FørsteFørste ... 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 247 248 249 250 251 252 253 254 255 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 ... SisteSiste
Viser resultater 5,001 til 5,020 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du kom meg i forkjøpet med at du kan bruke skrollhjulet til å bla i bildene når de er innzoomet. Generelt er dette en raskere måte å bla i bildene også.
    Gratulerer med 5000 poster!
    Hvorfor er ikke overkant dør og overkant vindu likt?
    Overkant vindu skal/bør jo være lik overkant dør (210)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Gjerne litt sent nå, men hadde du valg 40D så kunne du bladd i bildene mens de var zoomet inn på
    Det er helt ok. Fant ut, som paalab sier, at "rullehjulet" fungerer på to forskjellige måter ved visning av bilder:

Uzoomede bilder: Blar fram +/- 10 bilder
    Zoomede bilder: Blar fram +/- ett bilde

Dermed har jeg den funksjonaliteten jeg trenger. I alle fall når det gjelder navigering. Jeg savnet fortsatt veldig visning av utbrente områder ved ettervisning av bildet med full størrelse. Du har et visningsmodus med masse info, men da blir bildet så lite at man nesten ikke kan evaluere noen ting ut fra det...

Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Ellers må jeg si bildene er av mye bedre kvalitet, og prosjektet ditt snegler seg fremover og det er jo bra, bare la den fortsette så den ikke tørker ut
    Grunnet en lei forkjølelse har jeg lite overskudd om dagen og da blir det deretter, men jeg får ta det i mitt eget tempo. I går fikk jeg satt igang med innspilling av det andre paret med RS-52. Modifisert pink noise på et ubehagelig nivå (skal vel ikke så mye til med pink noise, egentlig...).

Jeg har oppdaget at dørbladet til den ene lyddøren (mot ytterdøren) er litt rundt. Jeg er usikker på om det var slik fra starten eller om det har slått seg litt pga varmeforskjeller mellom "kaldgangen" og rommet innenfor. Uansett hvordan man vrir og vender på det, ser det ut til at jeg må reparere. Det vil bli gjort på samme måte som jeg tar ytterdøren. Vi kan jo ikke ha utettheter!

Jeg er ute etter gode tetningslister til dette formålet, så har noen tips så spytt ut! jeg ser for meg noe ala dette:

Men har blandede erfaringer med dette tape-opplegget. Noen sitter - andre ikke.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Gratulerer med 5000 poster!
    Hurra...

Hvorfor er ikke overkant dør og overkant vindu likt?
    Overkant vindu skal/bør jo være lik overkant dør (210)
    Selvsagt! Da er det bare å ta det ned hele dritten igjen... ;-)

Problemer er takhøyden. Hadde jeg hatt gooood takhøyde hadde det ikke vært noe problem, men med den begrensede takhøyden jeg har ville jeg jo fått det trangt til spotkassene hvis jeg hadde flytte vinduene opp til dørhøyden. Altså problem langs hele veggen istedenfor bare over døren.

Kom forresten på en annen grunn til at vinduene ikke kan være lenger opp og det er fordi jeg må ha plass til mørkeleggingsgardinene.
    (uten at jeg skal late som jeg tenkte på dette den gangen for 5 år siden da jeg støpte kjelleren...)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dermed har jeg den funksjonaliteten jeg trenger. I alle fall når det gjelder navigering. Jeg savnet fortsatt veldig visning av utbrente områder ved ettervisning av bildet med full størrelse. Du har et visningsmodus med masse info, men da blir bildet så lite at man nesten ikke kan evaluere noen ting ut fra det...
    Du kan trykke på "Disp" knappen (oppe ved venstre hjørne på skjermen på 400D) og med denne kan du velge hva som vises på skjermen etter at du har tatt et bilde eller er i visningsmodus.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ute etter gode tetningslister til dette formålet, så har noen tips så spytt ut!
    Jeg har brukt slike vanlige tetningslister og det fungerer veldig bra. Jeg har tetningslister både på dørkarmen og på døra og det blir TETT! Ulempen er at døra er over gjennomsnittet trang å få igjen...:???: Skal prøve å justere litt på låsemekanismen slik at den blir litt lettere, men dog ikke så lett at det går ut over "tetningsgraden". :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan trykke på "Disp" knappen (oppe ved venstre hjørne på skjermen på 400D) og med denne kan du velge hva som vises på skjermen etter at du har tatt et bilde eller er i visningsmodus.
    Såpass har jeg fått med meg, men synes (som jeg skrev) at bildet blir for lite i denne modusen (som så vidt jeg har skjønt er den eneste som viser utbrenning?):

Jeg ville gjerne hatt utbrenningsinfo i denne modusen:

Olympus'en hadde en helt annen grad av innstillingsmuligehter på dette området.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg har brukt slike vanlige tetningslister og det fungerer veldig bra. Jeg har tetningslister både på dørkarmen og på døra og det blir TETT! Ulempen er at døra er over gjennomsnittet trang å få igjen...:???: Skal prøve å justere litt på låsemekanismen slik at den blir litt lettere, men dog ikke så lett at det går ut over "tetningsgraden". :-D
    Nei, denne balansegangen er jo et evig problem. Skulle ønske det gikk an å få tak i dørhåndtak/kassetter som man manuelt kunne "dra til" (omtrent som de gode gamle heve-veranda-rørene). Det blir jo akkurat ikke noe lettere at det lille rommet mellom dørene er "lufttett"... Får ikke smelt igjen døra på noe som helst vis.

Taktikken min er å benytte relativt tykke (10 mm) lister og muligens 7-8 mm klaring, slik at de prosentvis komprimeres lite og lager mindre motstand (i motsetning til f.eks. 5mm lister og 3mm åpning).

Så får vi se hvorvidt denne taktikken har noe for seg ,-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Magnetiske lister?

Evt så kan jeg gå for noe slikt som dette:

Og da blir det en løsning omtrent som følger:
    -magnetic-gif

En utfordring er at disse magnetiske listene er laget for metalldører. Dermed må jeg til med noe metall for å få det til å virke... Vet ikke helt hvor(dan) jeg skal få tak i noe slikt, men tviler ikke på at det finnes...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt så kan jeg gå for noe slikt som dette:

En utfordring er at disse magnetiske listene er laget for metalldører. Dermed må jeg til med noe metall for å få det til å virke... Vet ikke helt hvor(dan) jeg skal få tak i noe slikt, men tviler ikke på at det finnes...
    Du kan kanskje bruke "Pakkebånd" av stål. Et annet alternativ er å bytte ut metallet med magnetbånd.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet alternativ er å bytte ut metallet med magnetbånd.
    Ja, dette vil i alle fall ikke ruste (noe som kan være et moment for ubehandlet metall på ytterdøren). Hvis man er heldig med manget-retningen, så kan dette fungere!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det dørbladet som er skjevt, eller er døren skjevt montert?

Har du prøvd med en hengselretter og sett om du kan presse døren på plass?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - den så mystisk ut!

Problemet er dessverre(?) ikke at hengslene er skjeve, men at selve dørbladet er litt "banan". Det tetter bra akkurat ved håndtaket, men dårlig på over og undersiden.

Eller var det bare på undersiden? Nå ble jeg usikker her. Får ta en titt hjemme før jeg utbasunerer usannheter her...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - den så mystisk ut!

Problemet er dessverre(?) ikke at hengslene er skjeve, men at selve dørbladet er litt "banan". Det tetter bra akkurat ved håndtaket, men dårlig på over og undersiden.

Eller var det bare på undersiden? Nå ble jeg usikker her. Får ta en titt hjemme før jeg utbasunerer usannheter her...
    Litt sparkel og så legge på listen på nytt burde funke.
    Dørbladet ditt bøyer seg nok ikke tilbake selv pga. temperatur siden dette er et "kompositt" dørblad. Hadde du hatt et heltre dørblad kunne dette forekommet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt sparkel og så legge på listen på nytt burde funke.
    Egentlig burde man jo måle rundt hele og legge sparkel i en passende høyde avhengig av hvor feil det er (og kanskje til og med overkompensere, siden dørbladet bøyer seg litt ved "tvangslukking").

Dette høres vanskelig ut for en med 8 tommeltotter...

Lenge siden du har vært på besøk, Pål! Synes du skal komme en tur å gjøre dette for meg ;-)

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lim på tettelister

Men har blandede erfaringer med dette tape-opplegget. Noen sitter - andre ikke.[/QUOTE]

Har selv hatt samme erfaring med lister med 2 sidig tape.

Funker som regel mye bedre hvis man vasker flaten med rødsprit før påføring.:???:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Funker som regel mye bedre hvis man vasker flaten med rødsprit før påføring.:???:
    Ville antatt at det var bedre å gå for en isopropanol løsning, for rødsprit i seg selv etterlater vel en olje/fettaktig overflate vel?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dette er ikke riktig DrErling!
    Rødsprit er ypperlig å bruke i avfettingssammenheng, og er meget godt alternativ til isopropanol.
    Har en mistanke om at du blander rødsprit med whitespirit nå?
    Sistnevnte er "feit" og skal ikke brukes til slikt!
    Rødsprit derimot......

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki.

Jeg skrev "vel" et par ganger da jeg ikke var 100% sikker. Prøvde å søke på google, men det er jo så mange som roter med egenskapene som skiller whitespirit og rødsprit at det nesten er umulig å finne ut hva som egentlig stemmer. Du har sikkert rett :wink:

Isopropanol (f.eks i form av en 14,- kroners kondensfjerner-flaske som inneholder 60-100% isopropanol) gjør i alle fall susen.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, isopropanol gjør så absolutt susen!
    Jeg ville egentlig bare fjerne en smule forvirring omkring omkring rødspritens egenskaper.
    Btw; Visste du at det går an å sile rødsprit gjennom en loff, og dermed gjøre den drikkelig?
    Kan jo være kjekt å vite, om man ikke rekker polet før den forestående høytiden gjør sin entré.
    God Påske!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ja, isopropanol gjør så absolutt susen!
    Jeg ville egentlig bare fjerne en smule forvirring omkring omkring rødspritens egenskaper.
    Btw; Visste du at det går an å sile rødsprit gjennom en loff, og dermed gjøre den drikkelig?
    Kan jo være kjekt å vite, om man ikke rekker polet før den forestående høytiden gjør sin entré.
    God Påske!
    Eller gjøre som han forvirrede karen som satt foran meg på bussen en gang: Drikk grønn Mennen etterbarberingsvann. Yummy!

Side 251 av 587 FørsteFørste ... 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 247 248 249 250 251 252 253 254 255 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 391 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •