RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 250

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 250 av 587 FørsteFørste ... 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 246 247 248 249 250 251 252 253 254 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 ... SisteSiste
Viser resultater 4,981 til 5,000 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Glass!

Siste nytt er forresten at mine to "custom" glass er i produksjon. Dette er altså to stk laminerte glass med målene 13 x 1090 x 1090 mm, som skal brukes i DIY lydvinduene mine.

Leveringstid er 5-6 uker så med mitt tempo betyr det at jeg må kjappe meg for å få ferdig rammene til de kommer...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre med hjemmebesøk av hvite frakker enn...

...sorte frakker som vil ha pæng...!... NÅ! ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Bedre med hjemmebesøk av hvite frakker enn...

...sorte frakker som vil ha pæng...!... NÅ! ;-)
    Hehe - sikkert mange AV-interesserte som har forkjøpt seg og havnet i den situasjonen, ja :razz:

Heldigvis ser svogeren min ut som under, så jeg er nesten immun mot denslags typer...

-kmk-jpg

Ved å legge ut bilde av ham har jeg forseglet min egen skjebne, men shit happens...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer han å hamle opp med gutta i Torpedo inkasso? I så fall kan du kanskje legge ut kontaktinfo her i tråden i tilfelle noen skulle få bruk for ham...

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT men synes den Torpeosiden var litt på kanten

TorpedoInkasso er et relativt seriøst inkasso-selskap som tar i bruk alle metoder for å få dine kunder til å betale det de skylder deg. Vi har god erfaring med problematiske betalere og går alltid litt lengre enn andre inkasso-selskaper for å få innkrevd dine fakturaer, selv om vi alltid holder oss noenlunde innenfor norsk lovgivning.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siden ble bare oppført som en fleip. Men den er litt morsom.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er jo litt spennende dette med K-rørene. Hvordan fungerer forresten lyddempingen i de Z-kassettene, sånn til sammenligning?
    Nå har ikke jeg gjort det like gjennomført som runeW, men har brukt Z-kassetter jeg og.
    Var veldig spent på hvor mye de dempet, spesielt med tanke på at det er helt åpent hele veien igjennom, så tok en test her omdagen.

Satte først på tørketrommelen "står ca 2m fra utluftingsventilen"
    Så gikk jeg inn i kinorommet å la det ene øret helt inntil hullet i gipsen som fører inn til Z-kassetten, og hold for det andre øret.... Og jeg hørte så og si ingen ting!! Helt utrolig hvor mye lyd en så enkel løsning kan dempe!!

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg googlet lyddemping av k-rør. Tråden din var treff nr 4 (de tre første gjaldt helt andre ting)..
    Er det derfor TTT?:wink:

Forøvrig syntes jeg det virket som det var veldig bra demping når du stengte døren bak deg på videoen. Mulig det bare skyldtes retningen på mic'en/db-måleren. Gjorde du noen måling på døra?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg skikkelig på etterskudd her, men gratulerer med nytt kamera :-D

Som noen sa har er det lurt å bruke kit-linsa en del først for å få en følelse med hvilke brennvidder du bruker mest.
    Så til 50mm-diskusjonen: For det første er ikke Canons 50mm f1.4 noe bedre optisk eller konstruksjonsmessig enn Canons 50mm f1.8, og en blenderåpning er ikke verdt det . Jeg har eid 1.4 versjonen og kånt 1.8 så det er av erfaring jeg snakker her
    Uansett er 50mm litt for lang brennvidde til generelt bruk på kameraer med crop-faktor. Det er som 80mm på et kamera med fullformat. Fint til portretter, men ikke så anvendelig til noe annet.
    Siden du tar en del bilder innendørs vil jeg tippe av du får mest utbytte av en vidvinkel. På crop kamera har Caon 10-22mm fått mye ros. :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Nå har ikke jeg gjort det like gjennomført som runeW, men har brukt Z-kassetter jeg og.
    Var veldig spent på hvor mye de dempet, spesielt med tanke på at det er helt åpent hele veien igjennom, så tok en test her omdagen.

Satte først på tørketrommelen "står ca 2m fra utluftingsventilen"
    Så gikk jeg inn i kinorommet å la det ene øret helt inntil hullet i gipsen som fører inn til Z-kassetten, og hold for det andre øret.... Og jeg hørte så og si ingen ting!! Helt utrolig hvor mye lyd en så enkel løsning kan dempe!!
    Det er jo oppløftende å høre! Jeg fikk anbefalt z-kassettene av en akustiker, og det er godt å få bekreftet at de holder mål!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Jeg googlet lyddemping av k-rør. Tråden din var treff nr 4 (de tre første gjaldt helt andre ting)..
    Er det derfor TTT?:wink:
    Eneste betydningen jeg kan av TTT er Ting Tar Tid, og det er i alle fall 100% korrekt...

Sitat Opprinnelig postet av randall
    Forøvrig syntes jeg det virket som det var veldig bra demping når du stengte døren bak deg på videoen. Mulig det bare skyldtes retningen på mic'en/db-måleren. Gjorde du noen måling på døra?
    Jeg gjorde en måling som havnet ca på de 40dB døra er spec'et som, men målingen min var med en industristøvsuger og følgelig få lave frekvenser... Det samme gjaldt vel også videoen jeg viste. Lite bass. Ved dyp bass kan jeg garantere at døre viser langt større svakhetstegn. Det er bare sånn fysikken er...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Panza
    Nå er jeg skikkelig på etterskudd her, men gratulerer med nytt kamera :-D

Som noen sa har er det lurt å bruke kit-linsa en del først for å få en følelse med hvilke brennvidder du bruker mest.
    Så til 50mm-diskusjonen: For det første er ikke Canons 50mm f1.4 noe bedre optisk eller konstruksjonsmessig enn Canons 50mm f1.8, og en blenderåpning er ikke verdt det . Jeg har eid 1.4 versjonen og kånt 1.8 så det er av erfaring jeg snakker her
    Uansett er 50mm litt for lang brennvidde til generelt bruk på kameraer med crop-faktor. Det er som 80mm på et kamera med fullformat. Fint til portretter, men ikke så anvendelig til noe annet.
    Siden du tar en del bilder innendørs vil jeg tippe av du får mest utbytte av en vidvinkel. På crop kamera har Canon 10-22mm fått mye ros. :-D
    Jepp, jeg har akkurat printet ut hentelappen nå! :-D

Jeg ser også for meg at 10-22mm-objektivet passer meg som hånd i handske. Heller vidvinkel en tele for mitt vedkommende.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

450D i hus

Var og hentet 450D'en i går og har så smått begynt å leke litt med det. Førsteinntrykket er blandet, men tross alt bedre enn mobilkameraet ;-)

Først noen bilder at vinduskarmene. Akustikkplate-utforingene er nå 100% ferdig for begge vinduene (og begge dørene, men det er jo gammelt nytt).

Her har vi øverst på høyre side. Jeg har førsøkt å beregne dybder slik at slusen til gardinen og akustikkplaten kom i omtrent samme dybde:
    -img_0031_th-jpg

Dermed skulle akustikkplaten og slusen gå omtrent flush:
    -img_0033_th-jpg
    (litt vanskelig å se på dette bildet...)

Nederst prøvde jeg å få det til pent mot nederste akustikkplate, samt sluse:
    -img_0034_th-jpg
    (det ble som det ble (ps, jeg vasket ikke bort smårusk og skit før jeg tok bildet)

Andre siden:
    -img_0035_th-jpg

Og her er to stk RS-52 til innspilling. De har nå stått med pink noise med et ubehagelig høyt nivå i snart 4 døgn, så np tror jeg at jeg skal pakke dem ned igjen snart...
    -img_0082_th-jpg

---

Når det gjelder 450D'n så er førsteinntrykket listt "plastic fantastic".

Ting jeg har å sette fingeren på:

- Zoom på visning av bilder med trykk-knapper (hvorfor ikke scroll-hjulet slik at man før litt fart i sakene?)

Hvis man har tatt en serie bilder og ønsker å sammenligne disse, så tar det vel ca 30 tastetrykk...:
    1. Zoom'e helt inn på bilde A (trykk, trykke, trykk trykk)
    2. Zoom'e helt UT av bilde A (trykk, trykke, trykk trykk)
    3. Bytte til bilde man vil sammenligne med (B)
    4. Zoom'e helt inn på bilde B (trykk, trykke, trykk trykk)

Latterlig. Men på den annen side - jeg har ikke lest grundig igjennom boka enda.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant ikke 450 er drastisk endret fra 400 så er det bare å holde zoom knappen inne. Det samme når du skal zoome ut.

Ellers så ser vinduene ut til å bil veldig bra.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Så sant ikke 450 er drastisk endret fra 400 så er det bare å holde zoom knappen inne. Det samme når du skal zoome ut.
    Ja, det stemmer det, men fort går det ikke... Hadde f.eks. være kjekt å kunne bytte bilder fullt innzoomet (slik som med den %&€/&%/ Olympus'en ;-))

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt kamera! :-)

Hvis du må zoome mye i bilder, så har jeg vel bare ett råd: Gå nærmere motivet når du tar dem. ;-)

For meg ser det ut som en stor klasseforskjell i bildekvalitet, ihvertfall! :-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bli ferdig? Hmmm.... jeg kom plutselig på en barnesang som går omtrent som dette:

Har du en hobby som du er blitt glad i,
    da trenger du ikke å kjede deg mer.
    For da har du alltid no` moro å gjøre,
    og har du først en,
    får du sikkert fler.

Men hva skal man med flere hobbyer når man har en hobby som varer livet ut? :-)

Når jeg er 67 skal jeg logge meg inn på denne tråden litt oftere og kose meg med å kommentere alle de finurlige løsningene som ennå ikke er ferdig. RuneW kommer til å kose seg lenge.
    8) ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Bli ferdig? Hmmm.... jeg kom plutselig på en barnesang som går omtrent som dette:

Har du en hobby som du er blitt glad i,
    da trenger du ikke å kjede deg mer.
    For da har du alltid no` moro å gjøre,
    og har du først en,
    får du sikkert fler.

Men hva skal man med flere hobbyer når man har en hobby som varer livet ut? :-)

Når jeg er 67 skal jeg logge meg inn på denne tråden litt oftere og kose meg med å kommentere alle de finurlige løsningene som ennå ikke er ferdig. RuneW kommer til å kose seg lenge.
    8) ;-)

Hehe - med den farten jeg har, blir jeg fort 67 før dette prosjektet er ferdig... ;-)

---

Fant forresten ut at jeg kan bytte bilde uten zoom'e inn/ut vha "rullehjulet" på 450D'n, så da falt den klagegrunnen ut :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og sånn i tilfelle noen lurer på hva jeg driver med for tiden....

Jeg må se å få tatt ytterdøren. Slik ser den ut i dag:
    -img_0091-jpg

Jeg kan ikke ha det slik, men så utett som den er, måtte jeg rett og slett tape den tett... Jeg skal altså tette den bedre. Det gjøres med "lister og tettelister". Jeg kommer tilbake med rapport rundt dette.

Ellers sliter jeg med å bestemme meg for hvordan jeg skal gjøre det med disse "spotboksene/bassfellene" langs vegg/tak. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å ha disse skrå, men i det siste har jeg lekt med tanken på å gjøre det enkelt og ha de rette, som er vanligst. Et irritasjonsmoment er dørene som bare har 23 cm klaring til taket. Vinduene har ca 28 cm:

-img_0086-jpg

-img_0093-jpg

Så hva skal jeg gjøre? Bassfellemessig er det soleklart best å ha så dype kasser som mulig. På den annen side, så ser det ikke så lekkert ut å "bryte" kassene der dørene står... Kanskje jeg kan kompensere noe for tykkelsen ved å lage kassene bredere...

I tillegg er det en del fram og tilbake når det gjelder plassering av spot'ene. Hadde i utgangspunktet tenkt å la de lyse opp veggene, men har en utfordring pga de store vindusflatene - det hjelper jo lite med spot'er hvis de bare lyser ut gjennom vinduet...

Ja, det er ingen grenser for hva en stakkar må slite med ;-)

(har et snev av feber, så dere må unnskylde at jeg er bare ser problemer/surrer i dag...)

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjerne litt sent nå, men hadde du valg 40D så kunne du bladd i bildene mens de var zoomet inn på

Ellers må jeg si bildene er av mye bedre kvalitet, og prosjektet ditt snegler seg fremover og det er jo bra, bare la den fortsette så den ikke tørker ut

Side 250 av 587 FørsteFørste ... 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 240 246 247 248 249 250 251 252 253 254 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 390 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •