RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 25 av 587 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 525 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 11737
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har nå fulgt med hele tråden, egoistisk sett siden jeg selv er i planleggingen selv(hvor lang tid kan man egentlig gjemme seg under fanen "planlegging" egentlig...?). Men det som er så fint med RuneW's tråd vs. mange andre, er RuneW's evne til å fremlegge sine selsultater/planer med en humoristisk og fin tone som fenger engasjementet hos mange, og som gjør at man selv vil så gjerne at prosjektet til RuneW skal bli vellykket!

Kvalmende mye skryt her, men jeg vil tro du "står'an av" :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjære folk, nå må dere slappe litt av, før jeg blir helt satt ut her... ops:

Men tusen, tusen takk for de hyggelige kommentarene. Det er ikke noen som helst tvil om at disse trådene mine hadde vært temmelig mye mer spartanske hvis det ikke hadde vært for de oppløftende tilbakemeldingende :-)

---

Sitat Opprinnelig postet av Lygren
    En annen ting jeg hadde satt veldig stor pris på hvis jeg skulle benyttet denne tråden til å bygge selv er en "handleliste" med innkjøpssted og ca. pris. Gjerne også en ca. timeliste... Forstår at det er litt jobb, men en slik liste vil gjøre det langt enklere for andre å vurdere om en skal kaste seg i det eller avvente...
    Du skriver at jeg har en slik liste, men det føler jeg ikke at jeg har. En god ide! Jeg skal prøve å lage en bedre slik. Vet ikke helt hvor jeg skal plassere den i forhold til tråden, men det finner jeg nok ut av.

---

En liten kommentar til alle "håper det er verdt det"-kommentarene.

Det korte svaret på om det er verdt det er vel: nei.

Jeg har ingen illusjoner om at det er verdt det som sådan. I mitt tilfelle er det helt klart veien som er målet og gleden ved å "skape" noe. Om lydisolasjonen blir 2 dB bedre har egentlig null å si. Men det veldig morsomt å prøve å gjøre noe gjennomført.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom deg nå inn i bunkersen, få startet opp powertoolsa og la bildene flomme! :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjerneboring

Da kom vi endelig i gang med kjerneboringen, min gamle far og meg.

Jeg hadde allerede målt ut sånn ca hvor hullene skulle være. Som skrevet før, så traff de selvsagt stål. Vi vurderte noen minutter å vri z-kassettene, slik at de ble stilt litt på skrå og gikk klar av armeringen. Det viste seg å ikke være noen løsning, for hvis kassettene ble vridd, ville hjørnene deres butte i stenderverket på toppen.

Derfor kjørte vi igang med plan A. Kjerneboremaskineriet blir gjort fast med en gjennomgående bolt ca 26 cm under senter av hullet som skal bores. Et 12 mm hull ble boret lekende lett med den solide Biltema-pigghammeren jeg i desperasjon kjøpte til et annet formål tidligere i tråden:

-img_9317-jpg
    Hullet ble boret fra innsiden i håp om at jeg skulle bore i nærheten av vater og 90 grader på veggen. Dermed skulle det (i teorien...) bare være fleske opp boreriggen på andre siden og la det stå til...

Og her er bolten ute. Nok et eksempel på dårlig planlegging - knasteplasten måtte kuttes:
    -img_9320-jpg

Så var det bare å skru fast stativet. Vinkel ble justert ved å skru på de fire skruene som stod mot veggen:
    -img_9322-jpg
    (en 2mm bit med ett-eller-annet på venstre side av vateret, sørger for at stativet står med litt fall ut fra veggen)

Og så er det rock'n'roll! Seinor-det-festet-der-kan-da-umulig-holde-W skulle absolutt lage er "stativ" bak av treverk, så jeg lot ham gjøre det:
    -img_9326-jpg
    Jeg tegnet en tusjstrek på sylinderen, slik at jeg visste når jeg nærmet meg gjennomgang. Dermed kunne jeg skru av vannet og ta det ultrapent i det jeg kom igjennom.

Når vi snakker om vann... Global oppvarming er vel ett av de "naturfenomenene" jeg har minst sansen for, men når det gjelder å arbeide med vann i januar, gjør det jo ting litt enklere...

Her er begge hullene nettopp ferdige. Det lugget godt idet vi gikk gjennom armeringen, men igjennom kom vi:
    -img_9328-jpg

Og her er Leca-kjernene som geologene vil analysere for å kunne fastslå temperatur og CO2-innhold i atmostfæren helt tilbake til 2003:
    -img_9331-jpg

Den til venstre er en skikkelig innertoer - et monument over amatørmessig utførelse, som man kan se av tusjsirkelen. Bolten man skrudde fast festet til gikk i et spor på ca 6 cm, slik at man kunne justere riggen opp og ned. De tidligere nevnte 26 cm var til senter av dette sporet, men jeg glemte å måle boltens stilling i dette sporet. Den var tydeligvis et par cm fra senter. Ikke at det har noe å si, men slikt irriterer meg selvsagt relativt mye... Det er vel bare å ta ned hele dritten å begynne på nytt... ;-)

Kjernen til høyre viser i alle fall at jeg er istand til å lære...

Og slik ser hullene ut fra innsiden. Ser litt rart ut at de ikke er helt i samme høyde, men dette vil bare kunne ses fra utsiden. Vurderer faktisk å bruke litt
    større ventil-"rister", så vil det ikke synes derfra heller:
    -img_9339-edit-jpg
    (som den observante (og lesedyktige) kan se, så har jeg naboer - en av grunnene til at jeg går litt langt med lydisolasjonen)

Det var de lette hullene - over til sørsiden av huset, der den utvendige viften skal monteres mellom et takrenne-nedløp og et gjerde:
    -img_9333-edit-jpg
    (arbeidsplattformen er en stødig stabel med takstein)

Men vi fikk da riggen på plass her også:
    -img_9337-jpg

Intet jern her, og det ble et lett stykke arbeid å sage seg gjennom:
    -img_9338-jpg

Ta-det-ultra-pent-de-siste-2-cm muliggjør å få en pen avslutning innendørs også:
    -img_9340-jpg

Profesjonell midlertidig tetting av hull - del 1:
    -img_9342-jpg

Profesjonell midlertidig tetting av hull - del 2:
    -img_9343-jpg

Det var akkurat dette jeg fryktet! Vet ikke nøyaktig når det skjedde, men det kan jo ikke ha vært annet enn armeringen...:
    -img_9344-jpg
    (men jeg hadde ikke noe særlig valg, så det får bli som det blir - det er jo bare penger...)

Slike tilbakeslag glemmes imidlertid fort når neste generasjon er mer enn villige til å hjelpe en stakkar med å få ferdig rommet:
    -img_9349-jpg
    (her iferd med å smøre KZ (hva ellers...) rundt skjærehullene)

Dett var faktisk dett for i dag. Hele skiten tok ca 3 timer.

Neste på programmet er å slemme hellene i Lecaen slik at det blir tett. Deretter kan jeg begynne å tenke på å skjære til lydrørene og plassere dem i hullene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke han minste bare tette hellene i Lecaen med edderkopp-nett'a..?

Ser bra ut dette Rune! Hils Senior, og si at han kan godt komme å hjelpe meg også med et rom snart.. Når han er på disse trakter!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - brodern har nok flyttet fra Stavanger, så det er relativt lenge mellom hver gang senior er på de kanter...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet fra Stavanger..? Går'e'ann'a?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hva som skjedde. Bildene mine var da vitterlig synlige når jeg forhåndsviste posten, men når jeg sjekket i dag ettermiddag var de vekk... Hadde glemt å legge til "www." foran på URLen til den eksterne serveren, og da virket de av en eller annen grunn ikke...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yes!

Jeg fikk levert tilbake kjernebor-utstyret til Holstad i dag. Jeg var rimelig nervøs for hva den brukne tannen på sagen kunne koste meg, men det gikk veldig bra. "Det årnær sæ" var responsen når jeg lett svettende pekte på skaden. Det var ikke målbar annen slitasje, så da slapp jeg unna med ca 850 kroner m/mva for hele ballet. Bra start på en mandag.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Rune.. Hva er neste trinn? Rekker du å gå på job osv. tenker du har mange tråder surrende i hodet for tiden.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    ...tenker du har mange tråder surrende i hodet for tiden.
    Haha - nei, bare denne!

;-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god start på uken har du fått i hvert fall. Ikke no mandags mårra' blus hos deg nei.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig rett og slett..
    De fleste "bygger'ne" ville sikkert ha skippa lufting i kinoen...
    Du peiser til med 3(tre??) stk! Viser litt hvor utrolig gjennomtenkt hele prosjektet er!
    Tror denne byggetråden vil seile opp som en av favorittene til "årets byggetråd 2008"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    En god start på uken har du fått i hvert fall. Ikke no mandags mårra' blus hos deg nei.
    Neida, alt går på skinner her i gården! At kona ble sjuk i natt, så jeg måtte fore-pakke-kle tre trollunger og kjøre dem til barnehage/skole og samtidig prøve å rekke å levere tilbake utstyret før 7:30 (det gikk naturlig nok ikke...) klarte ikke å legge noen som helst demper på humøret ;-)

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Utrolig rett og slett..
    De fleste "bygger'ne" ville sikkert ha skippa lufting i kinoen...
    Du peiser til med 3(tre??) stk! Viser litt hvor utrolig gjennomtenkt hele prosjektet er!
    Fallhøyden er desto større da vettu ;-)

Men takk for de hyggelige ordene, BGuarden!

---

Vi har forresten test-uke (med folk fra hele Europa hit på test-seminar for å teste det vi har laget) denne uka, så det er mulig det blir tynt med jobbing i kjelleren noen dager framover.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvilken kino-tråd som skal slå denne...den blir nok ikke en av favorittene, men selve "malen"
    Forresten solid jobb du har gjort med kjerneborringen..som vanlig gjennomført

Chris

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vi har forresten test-uke (med folk fra hele Europa hit på test-seminar for å teste det vi har laget) denne uka, så det er mulig det blir tynt med jobbing i kjelleren noen dager framover.

Arbeidskraft fra hele Europa.. Hm.. de får ta i et tak for deg da vet'u Rune:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hah! Den gjengen? Få arbeidsomme polakker der, for å si det sånn. Mest selvgode nederlendere og froskespisende franskmenn ;-)

Men ellers en god ide, HoJ!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hah! Den gjengen? Få arbeidsomme polakker der, for å si det sånn. Mest selvgode nederlendere og froskespisende franskmenn ;-)

Men ellers en god ide, HoJ!
    Du kan jo alltids vise de hvilke andre muligheter en kjøkken programmet dit har..
    Som f.eks. design av Hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Du kan jo alltids vise de hvilke andre muligheter en kjøkken programmet dit har..
    Som f.eks. design av Hjemmekino
    Ja, ikke sant? Det er jo som skapt for slikt...

---

Fikk 30 minutter "fri" i dag og slemmet de nye hullene for å tette Lecaen i kveld.

Dessverre er det ikke lenger mulig for meg å laste opp bilder her... Kan jeg ha overskredet max-bilder-per-tråd-grensen allerede???

Jaja, da blir det mye tekst og lite bilder etterhvert...

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får begynne med ASCII Art da, vi MÅ ha bilder, må ha det , bare må ha det :shock:
    Må være en mannegreie det å sitte å se på bilder av ett hull noen har borra i en vegg
    Jeg er klar for mere :-)

Totalt Off Topic, men her er Hjemmekino ASCII'en :-P

Side 25 av 587 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 525 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •