RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 249

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 249 av 587 FørsteFørste ... 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 245 246 247 248 249 250 251 252 253 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 ... SisteSiste
Viser resultater 4,961 til 4,980 av 11737
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med sånn hvit rørgjengetening? Blir surret rundt gjengene på stålrør for å gjøre de vanntett. Bør lett kunne stappes inn med et skrujern, og kan lett dras ut i en hel snor ved bytte/etc. Har brukt dette for å tette ekstra rundt mine formstøpte ørepropper, som ble laget litt for store. Fungerer utmerket, helt uten lydlekkasje.

PTFE tape/snor : Vestpak

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er jo litt spennende dette med K-rørene. Hvordan fungerer forresten lyddempingen i de Z-kassettene, sånn til sammenligning?
    Har ikke testet lyden ut av rommet og til friluft enda. Ytterdøra lekker som en sil (tetter ikke ordentlig i listene), så jeg har tapet den igjen med blå maskeringstape for å hindre trekk! Derfor har det en periode vært litt upraktisk å ta seg ut og inn...

Hva slags kabler skal gå gjennom disse K-rørene?
    Kan du bygge den ytre munningen på rørene inn i en lukket og dempet boks som du så bygger et termineringspanel på? (Vet ikke om du skjønte hva jeg mener her, men...)
    Tenker du på den stumpen med k-rør på slutten av videoen inne på kontoret? Det er vel tilfelle-rottefelle-k-rør. CAT5/6 blir vel lagt her etterhvert. Så har jeg tenkt å evt. ha en PA-amp her, hvis den bråker for mye til å ha i kinoen. Kanskje en ekstra strøm-kurs hvis det skulle knipe.

Ikke noe problem å bygge inn et panel foran når jeg kommer lenger i prosessen (og får bestemt meg for hva disse rørene skal brukes til...).

Hvordan ser forresten munningen av rørene ut på innsiden av rommet? Skal de evt. bygges inn mer på innsiden også, så tror jeg du har med et ikke-problem å gjøre.
    Akkurat rørene jeg har filmet ender inne i bakpanelet, bak her:

Dette panelet skal jo bli tett på lufttett. Jeg har derfor ingen bekymringer rundt lyden av k-rørene på filmen. Det er alle de andre ikke-lufttette boksene jeg vil ta en nærmere kikk på.

Forresten. Hva med å rett og slett forsegle åpningen med teip etter at kablene er trukket gjennom ved å surre teip rundt rørende og kabler, gjerne i kombinasjon med en skumpropp?
    K-rørene stikker ikke inn i boksen, så jeg har liksom ikke noe å tape rundt. Annet enn ledningene da. Men ser for meg at det blir litt vanskelig å få tett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Masse som ikke limer, men tette godt er det nye produktet
    Flex-7 Det er en mer klebrig versjon av Tec-7 men som sagt Flex-7
    limer ikke.

EDIT. Det kan informeres at jeg har testet, og bruker flex-7 på K-rør selv. Det fungerer ypperlig. Ikke noe problem å fjerne massen i sin helhet etter full herding.
    Hvor selger de dette da, Timion?

Edit: En fugl hvisket "Jernia" i øret mitt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Hva med sånn hvit rørgjengetening? Blir surret rundt gjengene på stålrør for å gjøre de vanntett. Bør lett kunne stappes inn med et skrujern, og kan lett dras ut i en hel snor ved bytte/etc. Har brukt dette for å tette ekstra rundt mine formstøpte ørepropper, som ble laget litt for store. Fungerer utmerket, helt uten lydlekkasje.

PTFE tape/snor : Vestpak
    Jeg har noe slikt liggende. Kan jo gjøre et forsøk med det også.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    K-rørene stikker ikke inn i boksen, så jeg har liksom ikke noe å tape rundt. Annet enn ledningene da. Men ser for meg at det blir litt vanskelig å få tett.
    1. K-rør som kun går fra ett sted i rommet til et annet sted i samme rom vil neppe skape noen problemer.
    2. Når jeg nevnte det med teip tenkte jeg først og fremst på K-rør-munningene som munner ut på utsiden av rommet og hvordan du har tenkt å terminere der.
    3. Meget flott panel. Har du forsøkt å skru det på og gjøre samme lydoverføringstest etterpå?
    4. Hvilke K-rør er det du faktisk bekymrer deg over?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvor selger de dette da, Timion?

Edit: En fugl hvisket "Jernia" i øret mitt.

Jeg kjøpte det på Byggmakker i Sandefjord, sikkert på Jernia også..
    Det bør jo kunne ansakffes der de selger tec-7 som er samme levrandør..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. K-rør som kun går fra ett sted i rommet til et annet sted i samme rom vil neppe skape noen problemer.
    2. Når jeg nevnte det med teip tenkte jeg først og fremst på K-rør-munningene som munner ut på utsiden av rommet og hvordan du har tenkt å terminere der.
    3. Meget flott panel. Har du forsøkt å skru det på og gjøre samme lydoverføringstest etterpå?
    4. Hvilke K-rør er det du faktisk bekymrer deg over?
    1. Kommern an på definisjonen av ordet "problemer"
    2. Ok
    3. Takk og nei (panelet er hullete og uferdig - det mangler f.eks. en nettverkskontakt), men det hadde vært interessant
    4. Bekymrer og bekymrer. F.eks. så er det en del rør som riktignok går mellom to steder i rommet, men som ligger klint oppunder taket. Jeg tenker f.eks. på denne lille bunten;

Men også rørene til PJ ligger spikret til gulvet over og vil bære lyd direkte til rommet over.

Dessuten har jeg jo som kjent valgt å feste de fleste k-rørene på ytterveggen slik som dette:

Dermed blir evt. lyd effektivt forplantet fra k-rørene og til ytterskallet av rommet. Men at det er marginalt med lyd som går den veien er vi vel alle enige om :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig så forstår jeg ikke denne saken:

1. Rørene skal "tettes" ved at det blir montert et termineringspanel i kino-enden
    2. Er du virkelig bekymret for at andre i huset skal bli forstyrret av støyen (0.00001dB?) i et som som, så vidt jeg har forstått, ikke blir særlig brukt av andre, og i tillegg har en egen dør mot resten av huset? (eller i det minste lang vei)

Forutenom dette, så ble jeg mektig imponert av hvor brutalt den lyddøren din kuttet lyden da du lukket den i videosnutten din....
    Jeg hadde ihvertfall vært strålende fornøyd slik det hørtes ut...Men jeg liker tråden din, så jeg lar det gå 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Egentlig så forstår jeg ikke denne saken:

1. Rørene skal "tettes" ved at det blir montert et termineringspanel i kino-enden
    2. Er du virkelig bekymret for at andre i huset skal bli forstyrret av støyen (0.00001dB?) i et som som, så vidt jeg har forstått, ikke blir særlig brukt av andre, og i tillegg har en egen dør mot resten av huset? (eller i det minste lang vei)
    Det er altså ikke k-rørene i videoen som skal tettes, men alle de bak kontaktene som ikke er tette i utgangspunktet.

Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Forutenom dette, så ble jeg mektig imponert av hvor brutalt den lyddøren din kuttet lyden da du lukket den i videosnutten din....
    Jeg hadde ihvertfall vært strålende fornøyd slik det hørtes ut...Men jeg liker tråden din, så jeg lar det gå 8)
    Ja, den funker ok, den, særlig når man ser bort fra den dype bassen. Jeg jukser litt da, for spiller inn høyttalerene i motfase så det blir lite bass ;-)

Men når bassen brummer, viser lyddøren svakhetstegn, så jeg må nok modde litt der også

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik å forstå at du jobber i bare underbukser?

Uten om det så tror jeg du bare får nyte alt det du har fått til Rune, virkelig flott dette her.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Er det slik å forstå at du jobber i bare underbukser?
    Tror du jeg er helt pervo, eller? Jeg har da sokker også! Bildet over er forøvrig tatt i fjor sommer...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt Rune. Hadde det enda vært 1. april i dag så kunne jeg skjønt det, men du er altså bekymret for at lyden skal følge rørene og sette disse i bevegelse og at disse vibrasjonene skal forplante seg til ytterveggen? Si meg, harr'u klikka? :wink:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal være så oppriktig å si, at jeg faktisk tenkte samme tanke!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ærlig talt Rune. Hadde det enda vært 1. april i dag så kunne jeg skjønt det, men du er altså bekymret for at lyden skal følge rørene og sette disse i bevegelse og at disse vibrasjonene skal forplante seg til ytterveggen? Si meg, harr'u klikka? :wink:
    Nei, ikke ytterveggen, men ytterskallet av rom-i-rom-konstruksjonen (i første rekke gulvet til rommet over. Når noe er mekanisk festet (les: spikret fast) i noe skal du ikke kimse av dets egenskaper til å forplante lyd.

Men "bekymret" er kanskje å ta i... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du etter en stund hadde fått noen gjennomtrengelige lyder som du mistenkte kanskje var noen K-rør i mekanisk kontakt med allerede eksisterende vegg/tak ville du vel trolig forbannet deg herfra og til månen fordi du ikke fikset det "dengangen"

Nå regner jeg det jo som ganske sikkert at dette "issuet" også blir tatt hånd om som alt annet i dette rommet har blitt til nå...det skulle bare mangle....jeg støtter deg helt og holdent i å kjøre løpet helt ut nå...for dumt å begynne å kompromissere nå!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da får jeg vel tillate meg å sitere en liten "reddik" som forsvant :
    "Det skal jo tross alt gis ut en bok om denne kinoen i etterkant, osv".
    Jaggumeg skal det, og må det sådant skje!

Noe må jo RuneW bruke sin pensjonisttilværelse til? Dermed er han jo gitt de neste 20-30 år, for ferdigstillelse av dette verdens åttende under?
    Forhåpentligvis rekker han det, før hjemmehjelpen banker på døra!

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Ser til min skrekk

at ting skjer, og at muligheten for at rommet blir ferdig i overskuelig fremtid er reell 8-)

Jeg ser for meg at faren for at "Storeulv-syndromet" skal slå inn her er overhengende: Hva skal alle ivrige og aktive deltagerene i denne tråden bedrive tiden med etter ferdigstillelsen??? Enn så lenge er daglige oppdateringer (og av og til å poste et svar på et av dine problem - innbilt eller reelt -) blitt innarbeidet hos så mange at et kriseteam burde klargjøres til den dagen du er FERDIG, Rune :-)

Jeg tror at det er viktig at du ikke går for fort fram nå i avslutningsfasen, slik at du kan "sukre" tiden fram mot den dagen da kinobyggingen er avsluttet, slik at folket kan finne seg andre fritidssysler, og ikke bli varig traumatisert av savnet av tidenes byggetråd.

En annen, bedre og sannsynlig mulighet finnes også: Du blir ALDRI ferdig, det er stadig saker og ting som skal tweakes og måles og testes og tettest, og skaren av oss som følger tråden mister ikke en vegg i tilværelsen, og livet går videre med en blanding av fortsatt forundring og stadige forventninger til det endelige resultatet :-)

Fortsatt lykke til, Rune, du slutter ikke å imponere - hverken med problemstillinger eller løsninger..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Noe må jo RuneW bruke sin pensjonisttilværelse til? Dermed er han jo gitt de neste 20-30 år, for ferdigstillelse av dette verdens åttende under?
    Forhåpentligvis rekker han det, før hjemmehjelpen banker på døra!

Det er vel heller noen i hvite frakker som snart banker på døra her i gården ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adyton
    at ting skjer, og at muligheten for at rommet blir ferdig i overskuelig fremtid er reell 8-)
    Det er vel å ta i...

Sitat Opprinnelig postet av Adyton
    En annen, bedre og sannsynlig mulighet finnes også: Du blir ALDRI ferdig [...]
    Dette høres mer sannsynlig ut, ja

Side 249 av 587 FørsteFørste ... 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 219 229 239 245 246 247 248 249 250 251 252 253 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 359 369 379 389 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •