RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 248

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 248 av 587 FørsteFørste ... 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 244 245 246 247 248 249 250 251 252 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 ... SisteSiste
Viser resultater 4,941 til 4,960 av 11737
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    450D med det bildestabiliserte kitobjektivet er en bra kombinasjon. I de aller fleste tilfeller med moderat belysning innendørs klarer man seg uten stativ selv om største blenderåpning er begrenset til 5.6 (ved 55mm). Man kan halvere lukkerhastigheten tre-fire ganger i forhold til et like skarpt(?) bilde uten bildestabilisering.

Ble bitt av speilrefleksbasillen selv etter at kjæresten kjøpte et slik kamera og kan bekrefte at IS er veldig kjekt. Endte selv opp med et brukt 40D med 10-22mm supervidvinkel. Kjempegøy til oversiktsbilder innendørs og leking med perspektiv (det blir artige portrettbilder når man kommer nært nok).

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Tid for nok en sprø test - denne gangen i hvilken grad lyd transporteres gjennom k-rør. Jeg husker at det var litt uenighet rundt dette i forbindelse med min lette maniske tetting av bokser og bekymring rundt rørene.
    Har ikke fått med meg denne diskusjonen. Du dokumenterer fortreffelig poenget ditt med videoen! :-D
    Foer meg virker det helt naturlig at rør leder lyd. Vi har jo tross alt et rør inn til vår egen høremekanisme (dvs. øregang inn til indre øre)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Har ikke fått med meg denne diskusjonen. Du dokumenterer fortreffelig poenget ditt med videoen! :-D
    Hva? har du ikke fotografisk hukommelse? Vel, for å være ærlig så begynner jeg å li usikker selv. Kanskje det bare var stemmene i hodet mitt som diskuterte...

Saken var i alle fall som følger: Er det noen vits i å lage "bakbokser" rundt samtlige kontakter (dvs. veggbokser) all den tid lyden likevel vil snike seg ut gjennom selve k-rørene?

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Foer meg virker det helt naturlig at rør leder lyd. Vi har jo tross alt et rør inn til vår egen høremekanisme (dvs. øregang inn til indre øre)
    Det stemmer, og det var vel mer i hvilken grad k-rørene med en viss lengde (og bend, hvis det skulle ha noe å si) ville overføre lyd. Av ovenstående eksperiment kan vi i alle fall slå fast at de klart og tydelig over fører lyd, men om deter nok til å bidra i merkbar grad i naborommet er en annen sak.

Eksperimentet mitt var jo en "worst case"-situasjon, men høyttalerene plassert rett foran bakpanel-boksen min, med 6 ("stort" areal) k-rør inn i naborommet. Når det lufttette bakpanelet kommer på plass vil selvsagt denne lydlekkasjen bli vesentlig redusert.

Men det spørs om jeg må gå over alle veggboksene (bak de ikke-lufttette kontaktene) og tette rundt k-rør åpningene med tac-it eller lignende...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i en leilighet en gang der de hadde problemer med lyder uten å hvite hvor de kom fra. Ikke høye lyder, men akkurat nok til å være irriterende i lengden. Det viste seg at lyden gikk fra andre leiligheter via k-rør.

I den nye leiligheten jeg har kjøpt, har de tettet alle rør som går mellom rom i leiligheten, og ikke minst til andre leiligheter med Sikaflex.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Var i en leilighet en gang der de hadde problemer med lyder uten å hvite hvor de kom fra. Ikke høye lyder, men akkurat nok til å være irriterende i lengden. Det viste seg at lyden gikk fra andre leiligheter via k-rør.

I den nye leiligheten jeg har kjøpt, har de tettet alle rør som går mellom rom i leiligheten, og ikke minst til andre leiligheter med Sikaflex.
    Interessant, Håkon! Jeg kommer til å gjøre det samme vei i kinorommet. Sikaflex høres bedre ut en tack-it... ;-)

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville benyttet noe annet enn sicaflex. Ser for meg problemet for å få dette løs igjen om noe skal trekkes om. Fins vel noe som fungerer på samme måten, som en kan "pakke" rundt lederene uten at det limer. Et slags klister tror jeg hadde fungert bedre.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 20 mm bunnfyllingslist inn i k-røret (hvis det er 16mm) vil være enkelt å fjerne senere, og vil vel tette røret ok.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Jeg ville benyttet noe annet enn sicaflex. Ser for meg problemet for å få dette løs igjen om noe skal trekkes om. Fins vel noe som fungerer på samme måten, som en kan "pakke" rundt lederene uten at det limer. Et slags klister tror jeg hadde fungert bedre.
    Ja, det er klart. Det kommer muligens en tid hvor man vil re-trekke ledningene. Jeg vet ikke om silikon hadde vært noe bedre enn Sikaflex i så måte? Kanskje ikke tack-it var så dumt likevel? Det beste hadde kanskje vært en slags oljebasert modelleire som aldri tørket og ble hard (som kanskje tack-it er for alt jeg vet...)?

Kanskje jeg skal bestille 20 av disse?

Trodde det var dyrt, men det er jo så godt som gratis!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    En 20 mm bunnfyllingslist inn i k-røret (hvis det er 16mm) vil være enkelt å fjerne senere, og vil vel tette røret ok.
    Ser for meg at det er litt problematisk å få tredd denne rundt de kablene som også er i røret.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Har tenkt litt på dette og det gir jo også noen muligheter for billig surround, trenger jo bare og plassere en høytaler i en kasse og trekke 8 K-rør så har du ett system 7.1

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om er det kanskje silikon som er brukt. Det er i allefall lett å plukke ut om en skal trekke om/nytt.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at det er litt problematisk å få tredd denne rundt de kablene som også er i røret.
    Det blir vel alle løsninger som ikke er flytende når du påfører det.

Hva med å lage x antall hull (på langs) av bunnfyllingslisten for deretter å tre kabelen(e) gjennom før du setter i "proppen" (bunnfyllingslisten).

I min industristøvsuger er støvsugerposen utstyrt med en innvendig gummiring som skal hindre falsk luft og dårlig sug. Kanskje noe sånt kan være løsningen?

Uansett er det vel svært vanskelig å få til dette med noe som er mykt nok til å komme ned i sprekkene mellom ledningene som samtidig skal være enkelt å fjerne igjen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Hmmm... Har tenkt litt på dette og det gir jo også noen muligheter for billig surround, trenger jo bare og plassere en høytaler i en kasse og trekke 8 K-rør så har du ett system 7.1
    Hehe - bra forsøk, men med EN kildehøyttaler blir det vel litt kjedelig surround?

Det blir vel alle løsninger som ikke er flytende når du påfører det.
    Jeg skjønner hva du mener, men tack-it (modelleire) er jo semi-flytende og er ganske enkelt å påføre. Det tar vel ca 5 sekunder å dytte noe tack-it-lignende rundt k-rør m/ledinger?

Uansett er det vel svært vanskelig å få til dette med noe som er mykt nok til å komme ned i sprekkene mellom ledningene som samtidig skal være enkelt å fjerne igjen?
    Ja, du er inne på noe der. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så blir det garantert mer eller mindre grisete å få fjernet det igjen.

Dette er min høyst uhøytidelige oppfatning av de 3 alternaivene:

Sikaflex/silikon:
    Tetting: Veldig bra
    Påføring/fjerning: Noe ordentlig griseri

Tack-it:
    Tetting: Ganske bra
    Påføring/fjerning: Lett å påføre, medium grisete å fjerne

Skumpropp/bunnfylingslist:
    Tetting: Relativt dårlig
    Påføring/fjerning: Ikke så enkelt å få det bra ved innsetting, veldig lett å fjerne. Lite griseri.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å dytte inn glava?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mnja.... Glava er vel ikke lufttett.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt brainstorming ga en Reodor-ide: Dytt inn en plastpose (frysepose) i 2-3 cm av røret og deretter en dæsj ekspanderende byggskum.

Plastposen vil forhindre at skummet låser seg i røret og skummet vil fylle ut rillene og lage det tålig lufttett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Litt brainstorming ga en Reodor-ide: Dytt inn en plastpose (frysepose) i 2-3 cm av røret og deretter en dæsj ekspanderende byggskum.

Plastposen vil forhindre at skummet låser seg i røret og skummet vil fylle ut rillene og lage det tålig lufttett.
    Hehe - for tomme k-rør tror jeg dette vil være en original og god løsning!

Men det blir vel litt av de samme problemene/utfordringene som med skumproppen: Vanskelig å få det til med k-røret fylt med ledninger?

Men mulig det går an å bruke plastpose/skum-prinsippet inne i hele veggboksen, slik at men tetter før åpningen til k-rørene? Men det blir kanskje litt vanskelig å få inn "innmaten" i boksen etterpå...

Jeg får bruke en løs veggboks m/k-rør og gjøre noen tester under kontrollerte omstendigheter ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt spennende dette med K-rørene. Hvordan fungerer forresten lyddempingen i de Z-kassettene, sånn til sammenligning?

Hva slags kabler skal gå gjennom disse K-rørene?
    Kan du bygge den ytre munningen på rørene inn i en lukket og dempet boks som du så bygger et termineringspanel på? (Vet ikke om du skjønte hva jeg mener her, men...)

Hvordan ser forresten munningen av rørene ut på innsiden av rommet? Skal de evt. bygges inn mer på innsiden også, så tror jeg du har med et ikke-problem å gjøre.

Forresten. Hva med å rett og slett forsegle åpningen med teip etter at kablene er trukket gjennom ved å surre teip rundt rørende og kabler, gjerne i kombinasjon med en skumpropp?

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror en fin klase med tack-it fungerer ypperlig! Er ivertfall lett å fjerne fra vegger flere år etter, så det tørker ikke ut.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse som ikke limer, men tette godt er det nye produktet
    Flex-7 Det er en mer klebrig versjon av Tec-7 men som sagt Flex-7
    limer ikke.

EDIT. Det kan informeres at jeg har testet, og bruker flex-7 på K-rør selv. Det fungerer ypperlig. Ikke noe problem å fjerne massen i sin helhet etter full herding.

Side 248 av 587 FørsteFørste ... 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 244 245 246 247 248 249 250 251 252 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 388 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •