RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 246

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 246 av 587 FørsteFørste ... 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 242 243 244 245 246 247 248 249 250 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 ... SisteSiste
Viser resultater 4,901 til 4,920 av 11737
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er fult mulig å bli lei både sin egen tråd, og sitt eget rom... Har ikke rørt mitt på ca 2 uker, og sånn tror jeg det blir en god stund til...

Det går litt opp og ned når det gjelder motivasjon. Sånn tror jeg de fleste har det. Det er derimot ikke alle som rekker det.... (jmfr. BEF)
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hmmm... hva vil du oppnå med bredbåndede basstraps? Få generelt mindre bass?
    Det er jo for å få generelt mindre stående bølger. Det blir jo ved en hel drøss frekvenser man vil få stående bølger, og så vidt jeg har forstått er det bare til det gode å knerte så mange frekvenser som mulig.

Det sies at det er umulig å dempe bass for mye (men veldig lett å dempe høyere frekvenser for mye (gjerne i et forsøk på å dempe bass)).

Tunede feller bør vel først settes inn som en siste løsning ved helt klare problemfrekvenser. Riktignok kan vel også feller som er tunede gjøres mer eller mindre "brede" ved å stappe dempemateriale bak.

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Det er fult mulig å bli lei både sin egen tråd, og sitt eget rom... Har ikke rørt mitt på ca 2 uker, og sånn tror jeg det blir en god stund til...

Det går litt opp og ned når det gjelder motivasjon. Sånn tror jeg de fleste har det. Det er derimot ikke alle som rekker det.... (jmfr. BEF)
    Hehe - nei hvis han-du-vet hadde rukket det hadde han hatt et rimelig kort "attention span" ;-)

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morn du :-D

Lenge siden ja, du er vel ikke den eneste som ikke helt finner gløden, for min del ble det vel litt for mye "alene" kjekt med en kompis eller to som hjelper til litt...

Men dette med bassfeller og romtuning, er det ikke en fordel og ha rommet mer eller mindre ferdig før en begynner ?

Jeg bare ser for meg at det er lett og overdempe rommet før en har kjørt noen sveip for og se hvor eventuelle problemer er.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Men dette med bassfeller og romtuning, er det ikke en fordel og ha rommet mer eller mindre ferdig før en begynner ?
    For romtuning - ja.

For bassfeller - nei.

Sa han så kjekt...

Men jeg synes det gir mening når Ethan Winer sier at det ikke går an å dempe bassen for mye i et rom. En av fordelene med RealTraps-produktene er at de ikke absorberer de høye frekvensene slik f.eks. skumgummi gjør. Derfor kan du "fylle" rommet med deres bassfeller uten å overdempe de høyere frekvensene.

Jeg bare ser for meg at det er lett og overdempe rommet før en har kjørt noen sveip for og se hvor eventuelle problemer er.
    Som sagt - så vidt jeg har skjønt så er det ikke (sub)bassen man snakker om når man snakker om overdemping av et rom (men det er lett å overdempe et rom som en bieffekt av å forsøke å få orden på bassen).

Dette er slik jeg har oppfattet det i alle fall. Arrester meg gjerne hvis jeg er på villspor!

---

Men nå ser det vel ut til at jeg drøyer innkjøp at bassfeller for nå og heller gjør klart for det, så nå går det jo i retning av å gjøre ferdig rommet før jeg evt skaffer meg bassfeller ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt jeg vet er at jeg var litt redd for å overdempe min lille hjemmekino, men slik lyden er blitt synes jeg ikke rommet er overdempet, og jeg har dekket alle vegger med akustikkplater. Mulig det er vanskeligere å overdempe et lite rom, siden man da sitter så nær høyttalerne at direktelyden uansett vil dominere ganske mye.

Ellers kan jeg relatere meg til dette med manglende tiltakslyst. I helgene skjer det mye for hele familien og om kveldene i ukedagene skjer det jammen mye for barna, da også. De få frikveldene man får blir det gjerne slik at man ønsker å slappe av litt...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt jeg vet er at jeg var litt redd for å overdempe min lille hjemmekino, men slik lyden er blitt synes jeg ikke rommet er overdempet, og jeg har dekket alle vegger med akustikkplater. Mulig det er vanskeligere å overdempe et lite rom, siden man da sitter så nær høyttalerne at direktelyden uansett vil dominere ganske mye.
    Tja, si det... jeg er relativt blank på dette området. I teorien skulle et heldekket rom virke overdempet, men lydteori og praksis er tydeligvis ikke alltid sammenfalllende.

Ellers kan jeg relatere meg til dette med manglende tiltakslyst. I helgene skjer det mye for hele familien og om kveldene i ukedagene skjer det jammen mye for barna, da også. De få frikveldene man får blir det gjerne slik at man ønsker å slappe av litt...
    Jepp. for mitt vedkommende har jeg følgende program for ungene på ettermiddagene m/ditto kjøring hit og dit:

Mandag: Skøyteskole + bandytrening
    Tirsdag: Turn
    Onsdag: Kor + turn
    Torsdag: Skøyteskole

Og i tillegg skal man være sammen med ungene sine også.

På fredag blir det: Gulrekka + generell sofasyke

Lørdag + søndag: Familietid

---

Så det meste av kinoarbeid må skje sent på kveldene mandag-torsdag (*) og det sier seg selv at det blir tungt hvis man har ett snev av tiltaksløshet. Man bør egentlig være rimelig inspirert for å få til noe kl 22:30 og utover ;-)

(*) Egentlig kan jeg se delvis bort fra tirdag også, for da spiller jeg innefotball og på min alder blir jeg ikke menneske igjen før etter relativt lang tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trener dere? Man må vel det i 1.e div. for å holde koken. Så det var få påmeldte lag i år, havner vi i samme div. i år Rune? :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Trener dere? Man må vel det i 1.e div. for å holde koken. Så det var få påmeldte lag i år, havner vi i samme div. i år Rune? :-D
    Ja, det hadde vært noe!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    På fredag blir det: Gulrekka + generell sofasyke
    Gul? Det er ikke påske ennå! ;-) Eller kanskje personlige preferanser jeg helst ikke vil vite om...?

Du klarer ikke snike deg med i baggasjen til Paalab når han kommer over hit i palmehelga?

Angående demping, så slår jeg meg enig med Roffes betrakninger, men jeg er spent på anbefalingene fra RealTraps. Har du hørt noe som helst fra dem etter du sendte figurer?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Gul? Det er ikke påske ennå! ;-) Eller kanskje personlige preferanser jeg helst ikke vil vite om...?

Du klarer ikke snike deg med i baggasjen til Paalab når han kommer over hit i palmehelga?

Angående demping, så slår jeg meg enig med Roffes betrakninger, men jeg er spent på anbefalingene fra RealTraps. Har du hørt noe som helst fra dem etter du sendte figurer?
    Det koster 50 kr for ekstra bagasje...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok jeg ville testet med noe lyd i rommet før jeg hadde begynt å dempe. Det er mye teori som ikke fungerer i praksis. Klart om du skal ha et fulldempet rom spiller det vel neppe noen rolle, men jeg tror en kan ha mye å hente ved å finne balansen mellom demping, akustikk og klang, spesielt om rommet skal brukes til musikk og ikke bare film.

Høytaleren vil jo på en måte fungere som et instrument, og rommet er "konsertsalen".
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D (<- legg merke til fargen)

Det hadde vært en stor ære å komme en tur, men jeg må opparbeide meg noen goodwill-poeng først ;-)

Jada, men jeg har vært gjennom en runde med dem før, så de var naturlig nok enige i utkastet mitt (deres). Men det spørs om det blir noe RealTraps-produkter i første omgang. For det første er dollaren usamarbeidsvillig (nå er den på vei oppover igjen) og for det andre er frakten grisedyr.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Jeg tror nok jeg ville testet med noe lyd i rommet før jeg hadde begynt å dempe. Det er mye teori som ikke fungerer i praksis. Klart om du skal ha et fulldempet rom spiller det vel neppe noen rolle, men jeg tror en kan ha mye å hente ved å finne balansen mellom demping, akustikk og klang, spesielt om rommet skal brukes til musikk og ikke bare film.

Høytaleren vil jo på en måte fungere som et instrument, og rommet er "konsertsalen".
    Husk på at jeg hele tiden har snakket om å "ta" de laveste frekvensene. Overdemping er (så vidt jeg har forstått) kun et problem for det over den dypeste bassen.

---

Men jeg tror jeg har bestemt meg for å lage et modulbasert 2x2 rammeverk (dekket med Molton) langs vegg/tak foreløbig. Så kan jeg sette inn evt bassfeller når den tiden kommer (og dollaren er under 5 kroner ;-)).

Jeg kommer tilbake til arbeidstegninger og runder angående "praktisk design" med dere folks over helgen. Nå drar jeg til fjells. Dette er den andre langhelgen på rad, så det har vært litt ekstraordinært lite kino-bygging i det siste. Er det ikke reising, så er det pakking, vasking eller desperat jakt på ungepass (denne gangen er de medså da slipper vi i alle fall den biten...). Men uansett, to turer på fjellet og avkobling vil nok gjøre underverker for inspirasjonen, så:

8) I'LL BE BACK 8)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gjerne ta deg en tur og høre hvordan det låter hos meg, RuneW. Jeg innser nok at noen vil oppfatte rommet mitt som en tanke overdempet, selv om jeg liker det slik, men det er langt fra dødt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gjerne ta deg en tur og høre hvordan det låter hos meg, RuneW. Jeg innser nok at noen vil oppfatte rommet mitt som en tanke overdempet, selv om jeg liker det slik, men det er langt fra dødt.
    Ja, en tur til Halden må det vel være mulig å få til? Hilsen en som sitter fast i en hytte i gokk.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom igjen nå! du kan ikke begynne å dabbe av nå, er bare et hårstrå unna fedig kino. Tenk på hvor du var når du begynte:

*Tyvlånte et illustrasjonsbilde av bakboksen din i tråden min, genial oppfinnelse denne "boksen"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Kom igjen nå! du kan ikke begynne å dabbe av nå, er bare et hårstrå unna fedig kino. Tenk på hvor du var når du begynte
    Hårstrå og hårstrå... ;-)

Men takk for de oppmundtrende ordene uansett!

Sitat Opprinnelig postet av RfR
    *Tyvlånte et illustrasjonsbilde av bakboksen din i tråden min, genial oppfinnelse denne "boksen"
    Hehe - hvor genial den er vet jeg ikke akkurat da men. Det var i alle fall mye arbeid å ta hver eneste veggboks på den måten. Håper (for din del) du er raskere enn meg!!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I'm back!

Tusen ting har gjort sitt til at kinoen har fått liten oppmerksomhet i det siste - alt fra fjellturer til problemer med deler. Sykdom i familien (ikke (veldig) seriøst, men nok til å slite litt på de rundt) er heller ikke gunstig... Jeg er igang igjen nå, men kan ikke garantere for fremtidig drift.

---

Når det er sagt, så hadde jeg ganske bra driv i kveld. Fikk nå endelig, endelig i hende alle delene jeg trengte for å sette sammen mørkeleggings-systemet! Ju-huuuu... Jeg smekket på plass Somfy-motoren og hengte opp gardinen og skulle prøve-kjøre den litt opp og ned. Denne gangen hadde jeg til og med ELEKTRIKER til å koble opp (siden min ste-halv-liksom-bror-kanskje-nesten var en tur innom). Vi koblet opp og trykket på (markise)bryteren og - ingenting.

Hehe - hehehe - he - hehe. Ingenting? INGENTING? INGENTING???

GAAAAAAAAHHHH!!!!!!

Fram med multimeteret og måle på bryteren. Alt i orden der... Var det nå det var på tide å briste i gråt og tenne på hele kjelleren?

Heldigvis viste det seg at vi ikke hadde skjønt endebryterene helt og etter litt fikling fikk vi stasen til å kjøre. Og ikke bare kjøre. Den stopper akkurat der den skal også! Så da var det bare å skru fast slusene (som vi hadde det så moro med å "mørkelegge" for en (god) stund siden). Etter å ha kontrollert at gardinen ble ført fint ned og opp gjennom slusene var det tid for å måle ut, skjære til og lime akustikkplater på sidene. Her en på venstre side:

-dsc00254_th-jpg
    (som vi ser så gjenstår fuge-kosen...)

Slik ser det ut på toppen:

-dsc00255_th-jpg

Og på bunnen av den til høyre:

-dsc00256_th-jpg

Siden jeg var så godt igang, måtte jeg skru på plass topp-utforingen med det samme. Og med den endelig på plass, ble fristelsen for stor. Jeg måtte bare leke elektriker (den ekte hadde på dette tidspunkt klokelig gått og lagt seg) og montere spot'ene m/trafo over denne:
    -dsc00258_th-jpg

Og etter noen små anmodninger til høyere makter om at ingen ting skulle eksplodere, trykket jeg på bryteren:
    -dsc00259_th-jpg

Hey! Jeg lever og kan fortelle om det!

---
    Jeg beklager mobilkamera-bildekvaliteten. Har ikke fått igjen Ixusen og speilrefleksen orket jeg ikke å sloss med mer og solgte den.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men.. men.. men når du kjører ned gardina så får du ikke lys fra spottene, kan det være riktig da ?????

Bra jobbet og god natt Rune :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men.. men.. men når du kjører ned gardina så får du ikke lys fra spottene, kan det være riktig da ?????
    Neiiii! det hadde jeg ikke tenkt på!!! Fytti flate... :-)

Side 246 av 587 FørsteFørste ... 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 236 242 243 244 245 246 247 248 249 250 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •