RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 245

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 245 av 587 FørsteFørste ... 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 241 242 243 244 245 246 247 248 249 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 ... SisteSiste
Viser resultater 4,881 til 4,900 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er viktig at materialene får tørket skikkelig, de krymper en del dersom materialene i utgangspunktet var fuktig.
    Ellers burde det ikke være noe stort problem om rammen er for stor, Du er jo en fresens mester...8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Jack of all trades, master of none" tror jeg er en god beskrivelse....

Det er ikke det at rammen blir så mye større (fordet er innsiden det går ut over), men at det blir rot i disse sammenføyingene:

Denne delen av ramma er vil jo bli den som vender ut mot yttervinduet, så det kan godt hende at jeg kommer unna med å høvle vekk 2 mm. Høvle er i alle fall noe jeg ikke er dreven i, så det kan jo bli et kapittel for seg...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    "Jack of all trades, master of none" tror jeg er en god beskrivelse....

Det er ikke det at rammen blir så mye større (fordet er innsiden det går ut over), men at det blir rot i disse sammenføyingene:

Denne delen av ramma er vil jo bli den som vender ut mot yttervinduet, så det kan godt hende at jeg kommer unna med å høvle vekk 2 mm. Høvle er i alle fall noe jeg ikke er dreven i, så det kan jo bli et kapittel for seg...
    "Først skal han bare høvle høyre siden her, så må han høvle litt på venste siden der. Og etter som han høvler er det opplagt at det blir..." ???

Newcomer Burley sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    "Først skal han bare høvle høyre siden her, så må han høvle litt på venste siden der. Og etter som han høvler er det opplagt at det blir..." ???

110% rett

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Rune

Det er en liten stund siden det har vært noe aktivitet her...

Blir det gjort noe (som helst) nede i kjelleren din eller er det "ferie" og familiepleie som er prioritert?

Denne tråden er ALT for inspirerende, spennende, interessant og lærerik mm. til at du skal gi opp nå....håper ikke dette er tilfellet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Hei, Rune

Det er en liten stund siden det har vært noe aktivitet her...

Blir det gjort noe (som helst) nede i kjelleren din eller er det "ferie" og familiepleie som er prioritert?

Denne tråden er ALT for inspirerende, spennende, interessant og lærerik mm. til at du skal gi opp nå....håper ikke dette er tilfellet?
    Nja, tjo... gitt opp og gitt opp...

Det er vel en kombinasjon av venting på deler, prioritering av familie, frustrasjon, tiltaksløshet og generell motgang som begynner å gi utslag i (sterkt) redusert framgang. Må vel innrømme at jeg har møtt litt veggen. Men det er ikke nødvendigvis noen dramatikk i det. Det har jeg da rukket å gjøre flere ganger før i denne tråden...

Går det an å bli lei sin egen tråd? Jeg begynner å bli det og da tør jeg ikke å gjette hva andre er... :? Står jo bare i samme suppa hele tiden, uten å komme noen vei...

Uansett, sånt piss som dette er det jo f.eks. har holdt på med i dag:

-p3240024_th-jpg

Kom plutselig på at jeg ikke har lyst på diverse småkryp og deres etterlatenskaper i rommet mellom vinduene. Men samtidig vil jeg ha en viss utlufting. Dermed var det å lage en underlig greie med "myggnetting" og fugemasse...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke lei tråden din ihvertfall, men jeg kan skjønne at du er lei når det er bare slikt småpirk det går i, og en ikke ser noe framskritt. Jeg har hatt enkelte slike perioder på garasjen min og, men det gjelder å tenke på neste prosjekt i prosjektet som er moro eller som gjør at du virkelig ser framgang. Du skal vel kanskje snart male vegger eller noe slikt. Uansett: Stå på! Detta bli konge.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for støtten, Panza! Jeg kommer nok "tilbake" serru, selv om det går ganske trått i disse tider...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke lei tråden din, stå på, vi følger med.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner godt til å gå på en smell når man holder på med et stort prosjekt.

Et lite tips som en tømrerkompis av meg omsider har klart å trøkke inn i mitt perfeksjonerte og over-idé-rike lille hode:-D

Ikke vær så f......a nøye med absolutt alt!

Skal du tenke på absolutt alle "farer" og mulige problemer så vasser du til slutt i en stor suppe av mindre "helt nødvendige" småprosjekter. Her har jeg gang på gang gått på en skikkelig smell selv.

Når jeg endelig tok litt lærdom gikk alt mye fortere, som ga masse mer motivasjon. Og det beste av alt er at jeg lever helt fint med de "feilene" (som jeg så det som før) som er skult bak veggen..

Uansett Rune, - Lykke til:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Kjenner godt til å gå på en smell når man holder på med et stort prosjekt.

Et lite tips om en tømrerkompis av meg omsider har klart å trøkke inn i mitt perfeksjonerte og over-idé-rike lille hode:-D

Ikke vær så f......a nøye med absolutt alt!

Skal du tenke på absolutt alle "farer" og mulige problemer så vasser du til slutt i en stor suppe av mindre "helt nødvendige" småprosjekter. Her har jeg gang på gang gått på en skikkelig smell selv.
    Det er vel omtrent der jeg er nå ja...

Er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med det, egentlig. Sånn har jeg jo alltid vært, og hittil har det jo vært ganske morsomt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja - et snev av positiv innstilling!!!

Jeg vil ikke legge noe press på deg, Rune, men jeg kommer ihvertfall til å følge med videre den dag du har funnet gnisten igjen. Akkurat som ei lojal bikkje. (hvis du ikke har en allerede...)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er vel omtrent der jeg er nå ja...

Er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med det, egentlig. Sånn har jeg jo alltid vært, og hittil har det jo vært ganske morsomt.

Jeg vet jeg får mange på nakken nå...
    ..men et godt tips (nr2) for i det hele tatt å bli ferdig er å ta seg en liten ferie fra prosjektet. gi det noen uker, så får du helt sikkert mer motivasjon:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Se her ja - et snev av positiv innstilling!!!

Jeg vil ikke legge noe press på deg, Rune, men jeg kommer ihvertfall til å følge med videre den dag du har funnet gnisten igjen. Akkurat som ei lojal bikkje. (hvis du ikke har en allerede...)
    Nope. I husstanden vår er det vel jeg som er den lojale bikkja... :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er Ikke lei av tråden din! Selv om det går sakte fram vet vi at ingenting er gjort med tilfeldighet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jo tendens til å bli automatisk "ferie" for slike prosjekter nå som Våren og sommeren kommer. Da er det jo maling av hus, pussing av båt, klipping av plen etc, etc...
    Stå på , vi følger med de neste 4896 innleggene også vi

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen tanker rundt bassfeller

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det har jo tendens til å bli automatisk "ferie" for slike prosjekter nå som Våren og sommeren kommer. Da er det jo maling av hus, pussing av båt, klipping av plen etc, etc...
    Stå på , vi følger med de neste 4896 innleggene også vi
    Hehe - takk Pål! Vi får håpe det blir noe som skjer, selv med vår i været. Når jeg blir lei av å pusse båt, kan jeg jo alltids trekke ned i kjelleren...

---

Men for å komme littpå sporet igjen. Nå som jeg begynner å bli ferdig med (den mer eller mindre vellykkede) lydisoleringen av rommet (jeg har selvsagt igjen lydvinduene), kan jeg begynne å tenke litt på akustikken.

Jeg tenker da på den problematiske nedre delen av frekvensområdet. Jeg har ingen illusjoner om at dette skal bli perfekt, men har i alle fall tenkt å prøve å ta noen grep tidlig. Dette jeg jo gjøre, siden de fleste bassfellene vil være en integrert del av selve rommet. Jeg snakker da om disse hersens "spot-kassene" som vil gå i hele lengderetningen av rommet.

En liten skisse av bassfeller har vi her:

-bassfeller-gif

Den engelske teksten er pga at dette bildet også ble sendt til RealTraps for evaluering. RealTraps er vel en av de få produsentene som har ordentlige målinger på produktene sine. Etter en del research, ser det ut til at deres Ceiling Tiles er egnet til mitt formål. Men billig er det ikke. Det kommer fort i overkant av 10 store for å få 12 slike plater inn til Norge. Så hvis noen har alternativer til dette som er billigere og virker like bra, så er jeg "all ears".

De skarpeste knivene i skuffen legger muligens merke til at jeg har flyttet litt på sub'ene og plassert bassfeller i hjørnene. Jeg er ikke 110% sikker på at jeg kommer til å gjennomføre dette, men det er et par grunner til at jeg vurderer det:

1. Det er i disse hjørnene jeg virkelig gar god plass til å lage store bassfeller. Det er imidlertid vanskelig å finne "utvetydig" litteratur på plassering av bassfeller tett på sub'ene, så jeg er litt skeptisk. Men for å knekke stående bølger, så burde ikke bassfelle-plasseringen være noe dårligere her enn i andre hjørner.

2. Plasseringen av sub'ene 25% (av rommets bredde) fra sideveggene skal være gunstig for også å ta 2/0/0-noden. I mitt tilfelle er dette utfasinger rundt 93Hz på hver side av sweet spot.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dyrt med ferdigprodukter for akustikkkontroll. Det burde jo med dine evner være mulig å bygge noe selv. Slike DIY-prosjekter er det jo flust av ute i den store Internett-skyen.

Har ikke forsøkt den selv, men følgende side virket interessant for å gjøre noen basisberegninger:
    mh-audio.nl - Acoustic

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er dyrt med ferdigprodukter for akustikkkontroll. Det burde jo med dine evner være mulig å bygge noe selv. Slike DIY-prosjekter er det jo flust av ute i den store Internett-skyen.

Har ikke forsøkt den selv, men følgende side virket interessant for å gjøre noen basisberegninger:
    mh-audio.nl - Acoustic
    Hehe - det var det med å bli ferdig da... ;-)

Det er klart det er veldig mye DIY-løsninger der ute. Og for tunede bassfeller er det jo ganske klare oppskrifter (skjønt det er ikke lett å få det bra, så vidt jeg har forstått).

De fellene jeg har snust på er "broadband", altså ikke tunede, siden jeg ikke vet helt spesifikt hvilke problemfrekvenser jeg vil balle med framover. Og det er visst ikke bare-bare å få god effekt over et større frekvensområde (50-200Hz).

En løsning for meg kan jo være å gjøre klar for bassfeller i disse spotboksene mine og se om det blir såpass til problemer at jeg gidder å gjøre tiltak. Jeg hadde jo uansett tenkt å lage en rekke rammer av 2x2 som jeg skulle skjule RealTraps-platene med. Så kunne jeg bare ha hatt isolasjon der så lenge og "oppgradert" ved behov... hmm...

Lurer nesten på om jeg skal gjøre det så lenge gitt. Da blir det jo egentlig ikke noe ekstra arbeid i etterkant av typen "rive ned rommet og bygge på nytt".

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... hva vil du oppnå med bredbåndede basstraps? Få generelt mindre bass?

Side 245 av 587 FørsteFørste ... 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 235 241 242 243 244 245 246 247 248 249 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 355 365 375 385 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •