RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 244

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 244 av 587 FørsteFørste ... 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 240 241 242 243 244 245 246 247 248 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 ... SisteSiste
Viser resultater 4,861 til 4,880 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Jeg skulle få 2 stk solide dører hvorav den ene er 190/90 og den andre 210/90 til 4700kr med moms. Vet ikke om det er nødvendig å betale over det doble for de andre lyd/brann dørene. Er veldig usikker hva jeg skal gjøre.
    Oj. Ser at jeg har glemt å svare på denne... Sorry ops:

Over det dobbelte er vel en liten overdrivelse? Jeg betalte 8000 for to 40dB lyd/brann-dører. Da begge i den størrelsen jeg ville: 210x90.

Men det er jo fortsatt en god del mer penger...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye markisemotorer kommet!

I dag er endelig de nye markisemotorene kommet, så da kan jeg komme videre i vindusprosjektet. Vel, del ligger i alle fall på postkontoret i Særp...

I mellomtiden slimer jeg meg avgårde på min ekle buk (som andre snegler) og holder på med "fascinerende" ting som fuging mellom akustikkplater og innerste utforingslist som her:
    -dsc00205_th-jpg
    (fortsatt på mobilkamera-uten-stativ-stadiet, dessverre)

Jeg har ikke fått bekreftet/avkreftet at jeg er på riktig spor når det gjelder byggingen av ramme til lydvinduet, så jeg har begynt litt i blinde. Når det gjelder den ene halvdelen av rammen (den som jeg vil legge glasset ned i, når den tid kommer) tenker jeg å lage slik:
    -diy-lydvindu-08-jpg

Håper at denne "flettingen" gjør det sterkere enn om jeg bare skulle ha skråskjært og limt i hjørnene. Denne delen av rammen består da hovedsakelig av 20x19mm + 40x19mm galttkantlist.

Shoppet materialer i går, men fant ingen 20x19mm glattkantlist, så de måtte jeg lage selv...:
    -dsc00206_th-jpg

Tenker å begynne selve sammenskruingen/limingen i løpet av helgen. FruW er på jentekveld i morgen så da er det håp om effektive timer i kjelleren - ja, hvis ormeyngelet klarer å bli liggende i sine respektive bol da...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kode:
    Jeg venter fortsatt på de nye markisemotorene, og da er det begrenset hva jeg kan gjøre av sammenskruing av vindusopplegget.
    hvorfor nye markise motorer? har jeg virkelig gått glipp av at du kjørte 230V på 24V motorer kanskje? 8)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en lang historie, som forøvrig akkurat nå ble enda lengere. Jeg gikk i utgangspunktet for de billigste motorene, men det viste seg at de ble litt for unøyaktige. Den nederste stopp-posisjonen varierte for mye fra gang til gang, så jeg byttet til Somfy-motorer (som er kjent for å å være veldig bra). De kom riktignok i dag, men viste seg å være den radiostyrte typen. Jeg har imidlertid tenkt å kjøre et felles radiostyrt opplegg for lys, ventilasjon og gardiner (f.eks. X-Comfort) og da må jeg ha ikke-radiostyrte motorer.

Så nå er det bare å smøre seg inn med ett eller annet... Det er godt jeg ikke har det travelt... ;-)

Jeg får holde på videre med DIY lydvinduene så lenge, eller male rommet, eller tette dørene bedre, eller begynne på spot-boksene, eller rammeverket for takdempingen, eller, eller, eller....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ramme til DIY lydvindu begynner å ta form

Først: /&/%€/€(€&%( mobilkamera! FruW sin SE K850i (eller hva er det) m/5 Mpix skulle liksom være noe av det bedre innen kameramobil, men den dritten er ikke verdt tastaturet en gang... Mulig det er noe fundamentalt galt med det, men jeg har ingen kontroll med blitz og eksponering i det hele tatt... Det virker som det er helt tilfeldig om bildet blir over eller undereksponert. om blitzen brukes eller ikke. Enten blir det for mørkt, eller så blir det for lyst, eller så blir det bare blast...

Så bildene blir deretter...:-?

Men, men. Siden jeg igjen har blitt henvist til "ventebenken" pga deler, begynte jeg likeså godt på den ene rammen til lydvinduet. Her er alle 4 brikkene i puslespillet ferdig produsert:
    -dsc00222_th-jpg

Her er et nærmere, men muligens ikke bedre, bilde av stasen:
    -dsc00223_th-jpg

Så gjelder det å få skrudd sammen disse til en firkant med rette vinkler og som ligger i (perfekt) plan på baksiden, slik at den tetter bra mot tettelistene.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare investere i noe slik? Elkjøp - Samsung S860
    Sikkert MYE bedre enn mobilkameraet. Det er jo ofte tilbud der du får slike kameraer (i klassen 5 - 8Mpix) ned mot 500kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå klarte jeg rett og slett ikke og holde meg lengre her, men måtte registrere meg på avforum
    Den direkte årsaken var paalab sin post over, men årsaken til at jeg ble hekta og har vært inne her hver dag i månedsvis er selvsagt Runes byggetråd. Jeg er veldig imponert, både over kvalitet og detaljer. Rune er en mann (petimeter/prefeksjonist :wink: ) helt i min ånd. Det er noe veldig tilfredsstillende med å gjøre noe akkurat så bra som man har lyst til. Og i denne tråden gjelder vel ordtaket: Veien er målet

Men det jeg skulle si som help (?) var: Selv om kameraet paalab foreslår sikkert er både billig og bra tror jeg det er bedre å kjøpe et brukt speilreflekskamera. Under 2000kr for en passelig utgave av Canon Eos 300D el lignende.
    Hovedgrunnen er at Rune savner instillingsmuligheter og kontroll. Skal man ha full kontroll så er det kun (med få unntak) speilrefleks som er tingen. En annen sak er at med et speilreflekskamera har man mulighet for skikkelig vidvinkel.
    Her er en link til mange kameraer fra 1500 og oppover: Foto.no - Søk i bruktmarkedet -

Ellers kan det hende jeg kan være til hjelp på andre områder også siden jeg er byggingeniør :wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvorfor ikke bare investere i noe slik? Elkjøp - Samsung S860
    Sikkert MYE bedre enn mobilkameraet. Det er jo ofte tilbud der du får slike kameraer (i klassen 5 - 8Mpix) ned mot 500kr.
    Hehe - det får være måte på. Selv ikke jeg får meg til å kjøpe et nytt kamera, bare fordi jeg har glemt igjen det jeg har hos noen...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Panza
    Nå klarte jeg rett og slett ikke og holde meg lengre her, men måtte registrere meg på avforum
    Den direkte årsaken var paalab sin post over, men årsaken til at jeg ble hekta og har vært inne her hver dag i månedsvis er selvsagt Runes byggetråd. Jeg er veldig imponert, både over kvalitet og detaljer. Rune er en mann (petimeter/prefeksjonist :wink: ) helt i min ånd. Det er noe veldig tilfredsstillende med å gjøre noe akkurat så bra som man har lyst til. Og i denne tråden gjelder vel ordtaket: Veien er målet

Men det jeg skulle si som help (?) var: Selv om kameraet paalab foreslår sikkert er både billig og bra tror jeg det er bedre å kjøpe et brukt speilreflekskamera. Under 2000kr for en passelig utgave av Canon Eos 300D el lignende.
    Hovedgrunnen er at Rune savner instillingsmuligheter og kontroll. Skal man ha full kontroll så er det kun (med få unntak) speilrefleks som er tingen. En annen sak er at med et speilreflekskamera har man mulighet for skikkelig vidvinkel.
    Her er en link til mange kameraer fra 1500 og oppover: Foto.no - Søk i bruktmarkedet -

Ellers kan det hende jeg kan være til hjelp på andre områder også siden jeg er byggingeniør :wink:
    Mener RuneW har et speilrefleks fra før, tanken var bare å skaffe til veie et ekstra kamera, slik at han ikke trenger å smugfotografere med W sitt Mobilkamera...

Velkommen Til AvForum Panza! Det er godt å høre at det er flere som er AVHENGIGE av å følge med epå denne tråden.

Fint med enda en Ingeniør.
    Denne tråden stiller med mye kompetanse!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Panza og hjertelig velkommen til avforum (selv om du som du sier har "hengt" her lenge uten å være aktiv)! Det er selvsagt en stor ære å få "jomfruposten" til noen i sin egen tråd ;-)

Ja, i mitt byggeprosjekt er i sannhet veien målet!

Nå har det seg slik at jeg faktisk har et speilrefleks-kamera ellerede, men det er til test hos en kompis fordi jeg ikke er fornøyd med autofoukseringen. Det er et Olympus E-510. Som sagt, ikke fornøyd, så jeg sikler på andre modeller...

Når det er sagt, så er det faktisk ganske behagelig å bruke kompaktkameraer til den type dokumentasjon som jeg driver med. Ofte er det litt knotete å komme til, og jeg må sette stativet "inntil" noe, eller oppe på noe. En speilrefleks kan fort bli i tyngste laget (selv om det selvsagt rent bildekvalitetsmessig er overlegent).

Men som skrevet - jeg HAR egentlig et greit kompaktkamera - det ligger bare hos brodern i Bergen...

Yess! Sånt liker jeg å høre. Å knytte til seg ekspertise på så mange områder som mulig er noe av det morsomste med å holde på med dette tråd-greiene :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt videre med DIY lydvinduene...

På tide å lime sammen de 4 sidene av rammen. Da bør man ha noe som er rimelig flatt (og stort) å legge det på for å få det rett. Her fra undersiden av anlegget mitt der jeg har forsøkt etter fattig evne å sikre "flathet" vha diverse rettholter (vatere):
    -p3140021_th-jpg

Og her ser vi den aldeles gedigne plata fra toppen. Er det ikke typisk? Mener å huske at det har vært plater over alt hvor jeg har snudd meg, men når man trenger en litt stor platebit, så er det eneste man finner en latterlig greie på 35 x 50 cm eller så...

Vel man tager det man haver. Her er full fart med å sikre 90-graders vinkel vha av 3-4-5-regelen (eller Hypotagoras som noen liker å kalle det ):
    -p3140020_th-jpg

Dette bildet er tatt litt senere i prosessen da to og to blir fire:
    -p3140023_th-jpg

Nede til venstre kan man forøvrig se ett av mine andre prosjekter som jeg bruker en del tid på. Det stod 3-5 år på esken, men jeg har bare brukt en uke og har allerede kommet ganske langt!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fortsatt imponert. :-) ...og jeg innser at tålmodighet må være din sterkeste egenskap, for her jobber du langt inn i år 2 av byggeprosessen, og har fortsatt et godt stykke igjen.

Jeg bøyer meg i MDF-støvet og innser at jeg nok burde ta turen ned i garasjen til mine pågående prosjekter, og får litt dårlig samvittighet når ræva ikke letter seg fra stolen med såpass kraftig inspirasjon som denne tråden er.

Alt jeg kan si er: Stå på! :-) Må jobbe med egen inspirasjon her...

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nede til venstre kan man forøvrig se ett av mine andre prosjekter som jeg bruker en del tid på. Det stod 3-5 år på esken, men jeg har bare brukt en uke og har allerede kommet ganske langt!

He he he he glimrende!!

Forøvrig et helt hinsides imponerende projekt der du viser en tolmodighet som er beundringsverdig!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med før-og-etter-installasjon-av-DIY-lyvindu-lydtest?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Hva med før-og-etter-installasjon-av-DIY-lyvindu-lydtest?
    Ja, det kunne ha vært interessant. Vi får ta det når jeg en gang får dratt inn sub'ene i rommet. Eller kanskje jeg skulle ha dratt ned RS-52'ene og kombinert innspilling og måling. Blir jo ikke akkurat noen bassrik test, men kan jo få den nødvendige SPL'en med disse.

Men det går i alle fall an å bære dem...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....Her er full fart med å sikre 90-graders vinkel vha av 3-4-5-regelen (eller Hypotagoras som noen liker å kalle det
    Er det ikke piragotassen man bruker når man skal sjekke roskakken ?

Takk for hyggelig mottagelse her på AV-forum :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er full fart med å sikre 90-graders vinkel vha av 3-4-5-regelen (eller Hypotagoras som noen liker å kalle det ):
    For de som ikke skjønner hva Rune babler om...
    Pytagoras læresetning: K² + K² = H² (gjelder på rettvinklede trekanter)
    3²+4²=5²
    9+16=25

For dypere innføring: Pythagoras læresetning - Wikipedia

Stå på Rune!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips: Når du kjøper trvirke på Obs! så sørg for all del å MÅLE materialet og ikke stole blindt på at glattkanten det står 42mm på f.eks. ikke er 45 mm...

Jeg orker ikke å gå i detaljer men har i alle fall kastet bort 2-300,- og (enda verre) en hel mandags kveld (*) på å lage en DIY-vindusramme med 3mm feil materialer. Nitidig måling og kapping og liming for så å oppdage at "men i &%€/&€/" dette passer jo ikke!!!

Nå blir det 10 minutter mer "Hjernen er alene" - Seigmenn-versjonen :-(

(*) Mandagskveldene er den uoffisielle kino-arbeids-dagen min og den dagen det tradisjonelt blir gjort mest - eller skal vi si "minst lite"?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kaller seg jo ikke Obs! (med utropstegn) uten grunn!

Catchy name! Lets keep it!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    De kaller seg jo ikke Obs! (med utropstegn) uten grunn!

Catchy name! Lets keep it!
    Hehehe - den hadde jeg ikke tenkt på!

Side 244 av 587 FørsteFørste ... 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 234 240 241 242 243 244 245 246 247 248 254 264 274 284 294 304 314 324 334 344 354 364 374 384 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •