RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 243

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 243 av 587 FørsteFørste ... 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 239 240 241 242 243 244 245 246 247 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 ... SisteSiste
Viser resultater 4,841 til 4,860 av 11737
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig stilig Rune:-) Du er ikke redd for at tape-bitene skal gi etter og ruinere prosjektet da?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det ble kjempe kult :-D

Det der er en ide jeg skal ta med meg i forhold til mine to 7 åringer.
    Ja, 8-åringen her i huset (podens storesøster) synes i alle fall det var veldig, veldig spennende - de testkjørte den litt i kveld og problemet var få dem til å stoppe!

Her en video fra testen:

[YOUTUBE]OAlJwwEP95k[/YOUTUBE]
    (beklager dårlig kvalitet, men det var ikke akkurat ideelle forhold for filming...)

Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Utrolig stilig Rune:-) Du er ikke redd for at tape-bitene skal gi etter og ruinere prosjektet da?
    Joda, dette ryker hvis noen er uforsiktige. Vi kommer nok til å sende de ungene med best odds for å klare seg først, så får heller banen gå dukken etterhvert som de med "litt mindre utviklet motorikk" får utfolde seg ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring fra barneselskaper (har to gutter på 7 og 11) er at man bør være tilbakeholden på sukkeret, de blir jo totalt hyper. Jeg ville hvertfall ventet med kaker og godteposer til etter laserløypa.

Men utrolig kult prosjekt da Snakker om å være kreativ.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg synes ikke effekten er så gæli jeg
    Hey, kult 8)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var skikkelig stilig....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - takker og bukker! Men jeg har litt dårlig samvittighet for å rote til min egen tråd med dette sideprosjektet....

Men det er jo på en måte DIY, så det kan kanskje unnskyldes...

---

Og for de som lurer på om jeg har gitt opp hele kinoen, så har det bare vært "litt" mye annet denne uka og (forberedelser til) helgen som kommer. Jeg regner med å være tilbake til mitt voldsomme tempo () til uka. Da har jeg også fått nyss om at visse deler skal dukke opp, så da får vi se.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - takker og bukker! Men jeg har litt dårlig samvittighet for å rote til min egen tråd med dette sideprosjektet....

Men det er jo på en måte DIY, så det kan kanskje unnskyldes...

---

Og for de som lurer på om jeg har gitt opp hele kinoen, så har det bare vært "litt" mye annet denne uka og (forberedelser til) helgen som kommer. Jeg regner med å være tilbake til mitt voldsomme tempo () til uka. Da har jeg også fått nyss om at visse deler skal dukke opp, så da får vi se.
    Du kan jo bare skylle på Enur, forresten tøft tiltak skal selv ha 8 års bursdag for junior på fredag men med 18 stk så blir det bowlingbursdag, så slipper jeg restaurere huset på lørdag.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer med 8.mars Rune...

Rune, du som lager så mye rart selv, jeg regner med at du har snekret sammen noen paroler for dagen idag. Hva er hovedkravene fra fru W i år?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj oj oj... Det måtte ha vært den ultimate fornedrelse. Blitt tvunget av kjærringa til å snekre 8.mai-paroler...

Riktig så galt er det ikke fatt - selv ikke her i huset.
    (sikkert fordi FruW ikke har noe spesielt forhold til 8.mai.)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi gnurer videre...

Det har vært skralt framdrifts-rapportering fra denne kanten i det siste, delvis pga at det har vært lite å rapportere om og delvis for at det har vært lite å rapportere med. Begge delene er knyttet til samme hendelse, nemlig at jeg hat tilbragt helgen i Bergen der jeg presterte å glemme igjen kameraet mitt... :?

Vel, vel. Nå er i alle fall denne runden med barnedåp og bursdager over (det var over nøyaktig kl 20:44 i kveld) og jeg kan begynne å tenke litt kino igjen. Men det faktisk var tungt å komme igang igjen. Jeg kom ned i kjelleren og tenkte "hva nå"? Jeg venter fortsatt på de nye markisemotorene, og da er det begrenset hva jeg kan gjøre av sammenskruing av vindusopplegget.

Som en oppvarming limte jeg på lag 2 med akustikkplater i den ytterste vinduskarmen (til høyre her):
    -dsc00203_th-jpg

Grunnen til to lag akustikkplater har null og nix med akustikk å gjøre, men at det forbløffende nok passet akkurat i høyden med to stk:
    -dsc00201_th-jpg

Her med bunnfyllingslist og klar til fuging.

De dårlige bildene er tatt med FruW sin mobil, men den som sover klager ikke (eller hvordan det var...)

---

Nå holder jeg på å vri de små grå for å finne ut den optimale måten å lage/feste side og topp-utforinger på. De må jo lages slik at:

- De blir solide nok til å kunne skru fast et (tungt) vindu i
    - De tetter godt mot dette vinduet
    - De tetter godt mot det de er festet i

Og så det siste og kinkige punktet:

- De skal kunne tas ned igjen

Dette siste punktet fordi jeg må kunne ha service-tilgang til dukrør/motor, dvs. ha mulighet til å ta det ned hvis det skulle være noe galt. Dette gjør selvsagt alt mulig mer vanskelig. Hadde det ikke vært for dette, hadde det bare vært å skru, lime og fuge i vildens sky. Men nå må jeg prøve å være lur og lage utforingene slik at de både tetter og kan tas ned igjen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY lydvindu - nygammel innfallsvinkel

Har lest meg opp minimalt på vinduer, og de kan se ut som feite neoprenlister er mye brukt (også i studiosammenheng). Det kan se ut som bruk av dette gjør det hele enklere også (fra 6 til 4 steg i prosessen), som her:

-diy-lydvindu-v3-jpg

(Det var kanskje noe slikt som det over du mente Orchard?)

I skissen over holder neopren-listene glasset på plass, mens fugemassen i bakkant står for 100% lufttetthet.

Jeg må høre med ekspertisen om dette. Må innrømme at jeg ikke har noen direktekontakter innen glassmesterfaget, men jeg har indirekte kontakt så får vi se om det blir slakt... :-D

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neopren brukes jo som pakningsmaterieale for å gi lufttett forsegling så det der brude funke ganske så bra. Tror faktisk det skulle gått an å få lufttett uten fugemasse i bakkant, men å si noe sånt her blir vel litt som å banne i kirken.

Problemet blir faktisk at du ikke vil ha en hel neoprenpakning rundt hele, men antakelig vis må ha minst en skjøt ett eller annet sted. Det kan bli "kritisk" hvordan de(nne) skjøten(e) håndteres.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    neopren brukes jo som pakningsmaterieale for å gi lufttett forsegling så det der brude funke ganske så bra. Tror faktisk det skulle gått an å få lufttett uten fugemasse i bakkant, men å si noe sånt her blir vel litt som å banne i kirken.

Problemet blir faktisk at du ikke vil ha en hel neoprenpakning rundt hele, men antakelig vis må ha minst en skjøt ett eller annet sted. Det kan bli "kritisk" hvordan de(nne) skjøten(e) håndteres.
    Ja, det er skjøtene/hjørnene som blir vanskelig å få lufttette. Fugen bak blir som sikkerhet å regne.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Neste barnebursdag... Lightshop.no

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Til Neste barnebursdag... Lightshop.no
    Tja... tenkte du på å kjøpe en hel haug med lasere da eller?

Synes forøvrig noe av teksten på dette nettstedet er kostelig:

Sitat Opprinnelig postet av lightshop
    DENNE BRENNER HULL I BALLONGER OG KAN TENNE FYRSTIKKER! (Må være av svovel!)
    Ikke noe leketøy!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fåreslår litt forsking på liming av neopren, Rune. Men trenger ikke så godt hold, bare limsjøten beholder omtrent samme elastisitet som neoprenen. Det er også mulig at, siden neoprenlista bli lagt i litt trykk, at det holder med sjøter som er renskåret og lagt tett intill hverandre før man presser ruta på plass. Da vil jo hver list presses mot hverandre, sånn som den utbulingen du viser på tegningen din.

Men som alt annet tror jeg vi her er over på rimelig overkill. Hva slags trykkendringer har du planer om å få til i det rommet? Men ... morro er det lell.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fåreslår litt forsking på liming av neopren, Rune. Men trenger ikke så godt hold, bare limsjøten beholder omtrent samme elastisitet som neoprenen. Det er også mulig at, siden neoprenlista bli lagt i litt trykk, at det holder med sjøter som er renskåret og lagt tett intill hverandre før man presser ruta på plass. Da vil jo hver list presses mot hverandre, sånn som den utbulingen du viser på tegningen din.
    Hehe - du la merke til den detaljen ja ;-)

Ja, regner med at ved at glasset presser listen flatere vil en skjøt tettes bedre enn uten belastning.

Men som alt annet tror jeg vi her er over på rimelig overkill. [...] ... morro er det lell.
    Meningsløst overkill er det selvsagt. Noe annet har jeg heller aldri påstått. Grunnen til denne litt "paranoide" holdningen til luftlekkasjer er det som kalles "nøkkelhullseffekten":

-kkelhulls-effekten-gif

Som tabellen over viser - jo bedre støyisolert en vegg ellers er, jo mer fatal blir effekten av luftlekkasjer. Og det er ikke så mange små hull som skal til før summen kan bli merkbar. Derfor gjelder det å ta alle mulige luftlekkasjer ved roten ;-)

Hva slags trykkendringer har du planer om å få til i det rommet?
    Hvilket rom tenkte du på nå? Rommet mellom vinduene?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... tenkte du på å kjøpe en hel haug med lasere da eller?

Synes forøvrig noe av teksten på dette nettstedet er kostelig:

En laser, mange speil.... og litt røyk da....
    Alternativt kjøpe en gjeng med laserpekere. og tape litt

Etter nærmere ettertanke
    Kanskje mer leketøy for voksne...

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hullene i en evetuell neoprensjøt er jo mikroskopisk i forhold til eksemplene i tabellen der. Mensom du sier; slurver man flere steder så kan summen bli merkbar og vel så det.

Trykkendringer ver mer en kommentar til hvor mye ser du for deg at denne tetningslista må holde. (ja det var en liten sleivkommentar). Med lister som ligger morhverandre i sjøter og dermed trykkes sammen, og list på begge sider av glasset, så tror jeg ikke jeg har lyst til å være i det rommet når fyrer i gang noe du mener kan bevege luft gjennom den tetningen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    En laser, mange speil.... og litt røyk da....
    Alternativt kjøpe en gjeng med laserpekere. og tape litt

Etter nærmere ettertanke
    Kanskje mer leketøy for voksne...
    Som sagt så prøvde jeg litt med mine egne lasere og fant raskt ut at dette ikke var veien å gå. Lasere i ballongsmelle-klassen og barneøyne er en relativt uheldig kombinasjon... :neutral:

Hullene i en evetuell neoprensjøt er jo mikroskopisk i forhold til eksemplene i tabellen der. Mensom du sier; slurver man flere steder så kan summen bli merkbar og vel så det.
    Jepp. Små bekker osv.

Side 243 av 587 FørsteFørste ... 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 223 233 239 240 241 242 243 244 245 246 247 253 263 273 283 293 303 313 323 333 343 353 363 373 383 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •