RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 242

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 242 av 587 FørsteFørste ... 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 238 239 240 241 242 243 244 245 246 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 ... SisteSiste
Viser resultater 4,821 til 4,840 av 11737
    Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pyntelist.?

[QUOTE=RuneW]Ja, det var det som var planen.

For ordens skyld: Disse berømmelige ca 5mm er altså mellom utforingslistene og vinduet, ikke mellom selve glasset og rammen (eller hva man kaller treverket rundt glasset i et vindu).

Nei, tettingen blir gjort i bakkant mot baklisten.

Kobla den, var vel mere som pyntelist jeg tenkte ettersom du ikke skal ha silikonfuge der du har markert "klossen" på 5 mm.:?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BM BOB
    Ja jeg registrerte at du hadde tettelister med,jeg mente vel bare at det kaskje var bedre å flytte den ut slik at du slipper å ha den ytterste fugen som du beskriver i trinn 6.
    Ok, ja det blir sannsynligvis både enklere og penere enn fuging (hvis jeg får det til).

Sitat Opprinnelig postet av BM BOB
    Pakning eller tettelist er vel det samme tenker jeg Den jeg linket til er en epdm gummi som man får i mange forskjellige tykkelser.Pakningstrykket bestemmer du jo selv ut i fra størrelsen på pakningene i forhold til dybden på utfresingen.
    Ja, men jeg hadde opprinnelig tenkt å bruke vanlige tettelister (som man f.eks. bruker for å gjøre vinduer tettere (når man lukker dem igjen)). Tror det er en god ide å bruke spesialpakninger til den bruker du skisserer!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, det var det som var planen.

For ordens skyld: Disse berømmelige ca 5mm er altså mellom utforingslistene og vinduet, ikke mellom selve glasset og rammen (eller hva man kaller treverket rundt glasset i et vindu).

Nei, tettingen blir gjort i bakkant mot baklisten.
    Kobla den, var vel mere som pyntelist jeg tenkte ettersom du ikke skal ha silikonfuge der du har markert "klossen" på 5 mm.:?
    Kunne muligens ha vært mindre enn 5mm for å gjøre sprekken litt mindre synlig, men litt må det være, slik at det går an å få vippet vinduet på plass. Jeg ser for meg at jeg ikke trenger ekstra elementer mot meg i akkurat den operasjonen ;-)

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok bra i alla fall!8)
    Ikke ment som kritikk, bare nysjerrig.

Som du skriver så blir det jo bare 5mm og sikkert ikke synlig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Blir nok bra i alla fall!8)
    Ikke ment som kritikk, bare nysjerrig.

Som du skriver så blir det jo bare 5mm og sikkert ikke synlig.
    Nok en gang: Oppriktige spørsmål og forslag rundt disse detaljene blir ikke oppfattet som kritikk. Men det er selvsagt ikke sikkert jeg er enig i forslagene og gjør det "my way" likevel (dumt eller ikke dumt) ;-)

Men jeg er selvsagt ikke immun mot kritikk og en kommentar som "hvis du hadde gitt beng i alle de tåpelige detaljene rundt lydisolering som (du ikke vil merke noe til allikevel), så hadde du vært ferdig for lenge siden" hadde jeg slitt litt med - antageligvis fordi det er 100% korrekt...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rom-noder - ja, i teorien da...

Lekte litt med mine rom-dimensjoner og noder her om dagen og kom fram til følgende skjema:

-modes-gif

Jeg har bare tatt med "axial modes", altså de som er resultatet av resonans mellom parallelle flater. Det er vel også de mest fremtredende.

De røde linjene er altså "null-linjer" i rommet og vil etter alle solemerker bety trøbbel hvis jeg ikke gjør grep. Den lille sirkelen er sweet spot og en artig liten sak er at det ser ut som jeg får utfasingsproblemer med noder i både X-retning (rommets bredde), Z-retning (rommets lengde) og bakveggs-utfasing rundt 50Hz :-)

Men dette er altså veldig teoretiske betraktninger og virkelighetenkan se helt annerleders ut. Pluss at jeg er relativt ustø i teorien også, så hvem vet hvordan det kommer til å bli...

Men det kan i alle fall se ut som jeg vil slite i sweet spot rundt 50Hz.

Hva kan gjøres?

I følge Snickers-Is så vil en sub i hvert hjørne (av rommets bredde) hjelpe veldig mot noder i X-retningen. Jeg har jo tenkt å nettopp ha en sub i hvert hjørne foran.

"Z-noden" og bakveggs-kanselleringen blir det værre med. Vi får ta det når det kommer. Det går jo an å flytte sweet spot 20 cm lenger fram. Da får jeg en kansellerings-frekvens på 45 Hz, samtidig som jeg kommer i "trygg" avstand fra 54Hz-noden i lengderetning...

Men dette er altså bare teoretisk svada... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phuh! Glad jeg ikke har sånne (teoretiske) problemer. (Det jeg ikke vet, har jeg ikke vondt av) hehe...

Edit: Ble litt feil å skrive problemer, jeg mente egentlig problemstilliinger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Phuh! Glad jeg ikke har sånne (teoretiske) problemer. (Det jeg ikke vet, har jeg ikke vondt av) hehe...

Edit: Ble litt feil å skrive problemer, jeg mente egentlig problemstilliinger.

La oss kalle det "tidtrøyte"... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss kalle det "tidtrøyte"... ;-)

I fare for å framstå som......vel...megselv - er "tidtrøyte" et (særdeles) lokalt uttrykk?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    I fare for å framstå som......vel...megselv - er "tidtrøyte" et (særdeles) lokalt uttrykk?
    Tror ikke det...

Søk i elektroniske ordbøker

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel...jeg skal holde meg for god til å kalle dette prosjektet for galskap, for det er det ikke.

Men å få fritidsproblemer oppi det hele, DET er galskap. :roll:

Du trenger vel strengt tatt ikke "finne på" ting å gjøre for å få tiden til å gå...??

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - neida, det var lett ironisk ment :-)

Jeg sliter ikke med for mye fritid...

Eksempel:
    Poden har burdsag i helgen og jeg kom i skade for å si "jeg skal se hva jeg kan få til" på et spørsmål, noe som betyr forventninger. I ettertid ser jeg at dette var en kjempetabbe...

Han hadde nemlig vært på Quality Hotell i Sarpsborg i en annen bursdag og der har de et "laser rom", der det er om å gjøre å unngå å bryte lasere. De som har sett Entrapment skjønner hva jeg snakker om (hvis de fikk med seg noe annet enn rumpa til Zeta-Jones da...).

Det uskyldige spørsmålet til poden var: "Kan jeg ha sånn hjemme i bursdagen min"?

"Jeg skal se hva jeg kan få til"

Hva tenkte jeg egentlig på? Var det søvnmangelen som svarte?

Kjøtthue! Kjøtthue! Kjøtthue!

Jeg fant tidlig ut at lasere kunne jeg i alle fall glemme. For det første syne de jo ikke strålen uten "tåke" og for det andre er jeg redd for å pådra meg noen saftige søksmål hvis jeg bruker "baloon popping grade" laserene jeg har liggende og skulle komme til å svi netthinnen på en eller annen stakkar som kommer i skade for å se direkte på laseren...

Så det blir nok god, gammeldags garntråd tenker jeg. Så nå har jeg saumfart nettet på jakt etter black-lights, slik at denne /(%&()/&%/(& garntråden i alle fall ser litt selvlysende ut, men har ikke kommet så langt...

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det blir nok god, gammeldags garntråd tenker jeg. Så nå har jeg saumfart nettet på jakt etter black-lights, slik at denne /(%&()/&%/(& garntråden i alle fall ser litt selvlysende ut, men har ikke kommet så langt...
    Hva med denne:
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Virtuell handshake til deg! CO var det første stedet jeg lette, men fant ingen ting.

1K takk!

:-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det uskyldige spørsmålet til poden var: "Kan jeg ha sånn hjemme i bursdagen min"?

"Jeg skal se hva jeg kan få til"

Hva tenkte jeg egentlig på? Var det søvnmangelen som svarte?

Kjøtthue! Kjøtthue! Kjøtthue!
    Jeg tror det var den snille pappaen som svarte, kjøtthuet driver med noe helt annet :wink:

Desuten bør du jo sette pris på å gjøre ting som ikke innebærer gips eller fuging

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klinkende klart! Skulle bare ønske jeg hadde litt bedre tid. Men nå har det seg sånn at poden og jeg hadde en liten "workshop" i går kveld der vi planla sammen, så han vet begrensningene i opplegget og han synes det er helt ok! Vi hadde det egentlig helt topp (fant fram passende "space-music" sammen (som skal surre og gå i bakgrunnen under seansen)) og greier.

Så som med hele kinoprosjektet, kan faktisk dette lille prosjektet komme under kategorien "veien er målet" :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lissom-laser

Dette har egentlig ingen ting med denne tråden å gjøre, men bare måtte skrive litt om det uansett.

I kveld lagde poden og jeg lissom-laser-rommet. Kjøpte to stk "black-lights" på Clas Ohlson for den rette effekten.

Her under konstruksjon. Kjøkkenet er herved ubrukelig til i morgen kveld da kalaset starter:

-img_3169_th-jpg

Og ta-daaaa! Her er alle andre lys slukket og black-lights'ene på:
    -img_3171_th-jpg

Jeg synes ikke effekten er så gæli jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke værst! Det der må da være minst like bra som laser! Hva med å henge noen bjeller rundt omkring på trådene (ut mot kanten?) så det er litt mer avslørende når man kommer borti? Blir kanskje litt lettere å bedømme konkurransen også?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... takk for tipset! Skal se om jeg kan finne på noe, selv om jeg ikke vet om noe hemmelig bjelle-lager her i huset ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble kjempe kult :-D

Det der er en ide jeg skal ta med meg i forhold til mine to 7 åringer.

Side 242 av 587 FørsteFørste ... 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 238 239 240 241 242 243 244 245 246 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 362 372 382 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •