RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 241

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 241 av 587 FørsteFørste ... 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 237 238 239 240 241 242 243 244 245 251 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 ... SisteSiste
Viser resultater 4,801 til 4,820 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Perfekt lydisolasjon må vel være 2 metallrom med vakuum imellom. Må plasseres imellom et stort magnetfelt og ikke ha noen kontakt imellom (ikke dører heller..) Upraktisk?
    Selve rommet trenger ikke være av metall. Det holder med at det har magneter/metall i underkant slik at det hviler på en "magnetisk pute".

Men at det er noe upraktisk, kan jeg være med på... ;-)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Tetningslister - for at ikke fugemassen skal flyte ukontrollert ut. Men en pretørket larve med Sikaflex villle vel gjort samme nytten...
    Sicaflex vil gjøre samme nytten. men hvordan planlegger du å feste karmen inne i åpningen? Skal den skrues eller limes?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Sicaflex vil gjøre samme nytten. men hvordan planlegger du å feste karmen inne i åpningen? Skal den skrues eller limes?
    Ja, for å rekapitulere litt.

Slik ser det ut per i dag:

Her har jeg skissert hvordan lydvinduet skal plasseres i forhold til utforingslistene (som ikke er helt på plass enda). Ser forresten at det er feil i skriblingen for jeg har ikke tegnet inn 5mm luft til venstre for lydvinduet...

Selve innfestingen av lydvinduet har jeg tenkt å gjøre mot en ramme (av ca 25x25mm list) som går rundt hele åpningen. Disse listene skrus fast i utforingslistene og vinduet skrus fast i disse igjen. Noe ala dette:

Det skal være ca 5mm luft rundt hele vinduet, men det skal tettes med dobbelt tetningslist i bakkant mot baklisten.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok! Ut i fra hvordan jeg tolker skissen på bildet fester du karmen i den indre veggen.. (eller?) Ser ut som om du nå har en hel karm med utfreset not til vinduet (den er endret) Du hadde baklist som en del av karmen tidl.

Ville holdt meg til det første karmforlaget. Ville vurdere å snu "baklist" så den kommer inn i rommet. Det er jo også mye letter å lage 5mm kanal dersom glasset ikke er i når du monterer gr. vekt.

Ville droppet og skrudd karmen rett i foringen og veggen (du har jo uansett ingen forbinnelse mellom indre foring/vegg og ytre foring/vegg.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bare helt rått... Lydvindu har jeg ikke tenkt på en gang (enda jeg jo har et lite vindu selv).

Ikke engang lydsporet skal naboene få ta del i når RuneW kjører blåfilm... ;-)

...eller annen film.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok! Ut i fra hvordan jeg tolker skissen på bildet fester du karmen i den indre veggen.. (eller?) Ser ut som om du nå har en hel karm med utfreset not til vinduet (den er endret) Du hadde baklist som en del av karmen tidl.
    Den tegningen over var i første rekke ment å skulle illustrereselve innfestingen av karmen og ikke dens oppbygning. Det blir kanskje lettere å se sammenhengen hvis jeg tengner en ekstra strek som illustrerer de to delene av karmen, slik:

-diy-lydvindu-07-gif

Ville holdt meg til det første karmforlaget. Ville vurdere å snu "baklist" så den kommer inn i rommet. Det er jo også mye letter å lage 5mm kanal dersom glasset ikke er i når du monterer gr. vekt.

Ville droppet og skrudd karmen rett i foringen og veggen (du har jo uansett ingen forbinnelse mellom indre foring/vegg og ytre foring/vegg.
    Nå henger jeg ikke med her... Jeg har sikkert misforstått her, for å skru karmen rett i foringene lagen en del krøll:

- Må ha sub-mm-presisjon hvis ikke det skal bli stor glippe oppe
    - Uhyre vanskelig å få på plass
    - Ingen ting å tette imot

Men vi snakker sikkert forbi hverandre.

Jeg trenger i alle fall baklisten for å få det 100% tett. Det er forøvrig også et krav om at dette vinduet skal kunne tas ut en gang i året...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ikke engang lydsporet skal naboene få ta del i når RuneW kjører blåfilm... ;-)
    Nei, det får de jaggu skaffe seg selv ;-)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kastet sammen mine tanker her. Du fester jo uansett karmen i foringen. Tror dette blir en nettere og "kleen" løsning. Da kan du jo også feste karmen først, kjøre på en pretørket fug når karemen er montert og vippe inn glasset og fuge resten i sin helhet.:-D

EDIT: av bildet manglet streken til baklist som da evt. blir frontlist

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev over, så er det et krav fra visse deler av husstanden at jeg skal kunne ta ut vinduet for kunne komme til på innsiden. Jeg ser for meg at den årlige vaskingen baksiden av dette vinduet kan bli en utfording... ;-)

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev over, så er det et krav fra visse deler av husstanden at jeg skal kunne ta ut vinduet for kunne komme til på innsiden. Jeg ser for meg at den årlige vaskingen baksiden av dette vinduet kan bli en utfording... ;-)
    Ja, den har jeg oversett. Kjenner til kravene fra den andre halvdel ja..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den har jeg oversett. Kjenner til kravene fra den andre halvdel ja..
    Det er tøffe kår... Så dette blir en semi-fast installasjon.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vel uansett vurdere å kjøre frontlist kontra baklist om du skal kjøre en "pretørkfug"
    Blir letter å montere hver enkelt del.

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drag Industrier AS - Nordsjølister
    Bruker du en slik tettningslist og legger den jevnt med kanten ute,så får du en pen avsluttning mot glasset uten noe fugemasse søl.(det er slik vindusprodusentene gjør det)Legg så en streng med fugemasse på utsiden av denne igjen,da vil du lime glasset mot falsen og det vil tyte ut på sidene slik at du får understøttelse på glasset.

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montering

Du sier du skal ha 5mm luft rundt hele ruta. Setter du ruta på to 5mm klosser får du skal montere ruta da eller? og fjerner disse etter fastskruing?

Skal du da tette dette hulllrommet med en gummilist etter montering.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Du sier du skal ha 5mm luft rundt hele ruta. Setter du ruta på to 5mm klosser får du skal montere ruta da eller? og fjerner disse etter fastskruing?
    Ja, det var det som var planen.

For ordens skyld: Disse berømmelige ca 5mm er altså mellom utforingslistene og vinduet, ikke mellom selve glasset og rammen (eller hva man kaller treverket rundt glasset i et vindu).

Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Skal du da tette dette hulllrommet med en gummilist etter montering.
    Nei, tettingen blir gjort i bakkant mot baklisten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BM BOB
    Drag Industrier AS - Nordsjølister
    Bruker du en slik tettningslist og legger den jevnt med kanten ute,så får du en pen avsluttning mot glasset uten noe fugemasse søl.(det er slik vindusprodusentene gjør det)Legg så en streng med fugemasse på utsiden av denne igjen,da vil du lime glasset mot falsen og det vil tyte ut på sidene slik at du får understøttelse på glasset.
    Dette høres jo veldig interessant ut, men jeg tror jeg må være litt trøtt (eller det vet jeg at jeg er), men jeg ser ikke helt for meg hvor "kanten ute" er i dette tilfellet. Hadde du orket å illustrere dette?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres jo veldig interessant ut, men jeg tror jeg må være litt trøtt (eller det vet jeg at jeg er), men jeg ser ikke helt for meg hvor "kanten ute" er i dette tilfellet. Hadde du orket å illustrere dette?
    Disse listene finner du selvsagt hos Clas Ohlson.
    Det her forresten kommet ny Biltemakatalog :-D
    Biltema fører nå bla.a. Konstruksjonsvirke i utvalgte dimensjoner.
    Clas Ohlson Kommer med ny i midten av Mars :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har merket plasseringen av pakningen med rødt.Disse pakningene er selvklebende og lett å montere.Utenfor pakningen kan du fylle på med fugemasse der som du har tegnet pakningen i utgangspunktet.Dette vil gi en pen overgang mellom glass og treverk uten noe søl med fugemasse.Denne pakningen vil jo også være godt egnet mellom vindusrammen og baklisten.
    Vedlegg 47240

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BM BOB
    Har merket plasseringen av pakningen med rødt.Disse pakningene er selvklebende og lett å montere.Utenfor pakningen kan du fylle på med fugemasse der som du har tegnet pakningen i utgangspunktet.Dette vil gi en pen overgang mellom glass og treverk uten noe søl med fugemasse.Denne pakningen vil jo også være godt egnet mellom vindusrammen og baklisten.
    Vedlegg 47240
    Takker for forklaring! Som du sikkert ser, så hadde jeg er par tetningslister med i planen, dog noe til venstre for "din" plassering på skissene. Hva er egentlig forskjellen på disse "vindus-pakningene" kontra vanlige tetningslister?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for forklaring! Som du sikkert ser, så hadde jeg er par tetningslister med i planen, dog noe til venstre for "din" plassering på skissene. Hva er egentlig forskjellen på disse "vindus-pakningene" kontra vanlige tetningslister?
    Ja jeg registrerte at du hadde tettelister med,jeg mente vel bare at det kaskje var bedre å flytte den ut slik at du slipper å ha den ytterste fugen som du beskriver i trinn 6.Pakning eller tettelist er vel det samme tenker jeg Den jeg linket til er en epdm gummi som man får i mange forskjellige tykkelser.Pakningstrykket bestemmer du jo selv ut i fra størrelsen på pakningene i forhold til dybden på utfresingen.

Side 241 av 587 FørsteFørste ... 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 237 238 239 240 241 242 243 244 245 251 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 361 371 381 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •