RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 240

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 240 av 587 FørsteFørste ... 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 236 237 238 239 240 241 242 243 244 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 ... SisteSiste
Viser resultater 4,781 til 4,800 av 11737
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kan ikke se at det vil være et problem med en gassfylt rute evt vakuum?
    Denne vil vel te seg som en enhet.
    Må inrømme at jeg ser veldig store problemer med vakum i slike kontruksjoner. :shock:
    Regn litt på hva slags krefter man raskt kan oppnå på en flate på ca 1m2 så ser du nok snart at en f.eks egenvekten til en 40kg glassflate blir ganske neglisjerbar i den sammenhengen.... Lufttrykk - Wikipedia
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Må inrømme at jeg ser veldig store problemer med vakum i slike kontruksjoner. :shock:
    Regn litt på hva slags krefter man raskt kan oppnå på en flate på ca 1m2 så ser du nok snart at en f.eks egenvekten til en 40kg glassflate blir ganske neglisjerbar i den sammenhengen.... Lufttrykk - Wikipedia
    Tenkte vel mest på en "Vakumfylt" rute (eller ikke fylt om du vil)
    Mener at det finnes... De to rutene holdes fra hverandre med små glass biter (som du ikke ser).
    Kanskje litt ute på tynn is nå

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at det finnes... De to rutene holdes fra hverandre med små glass biter (som du ikke ser).
    Kanskje litt ute på tynn is nå
    Du er ikke på tynn is engang - du er i beste fall på tynt vann ;-)

Mulig det du beskriver finnes, men det har i så fall ingen ting med lydisolerende vinduer å gjøre. Klossene som holder glassene fra hverandre vil jo effektivt ødelegge det vakuumet skal oppnå...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette minner meg på en historie fra militæret som jeg muligens har nevnt her før:

Vi holdt på å slite med disse elendige primusene det ute i naturen og sersjanten fortale oss om primusens hemmeligheter. Han pumpet og demonstrerte konversasjonen mellom ham og en menig gikk omtrent slik:

Sjt: "Og så pumper vi inn vakuum sånn".
    Menig: "Men sjersjant, det går vel ikke an å pumpe inn vakuum?"
    Sjt: "HER I FORSVARET PUMPER VI INN VAKUUM!"

Jeg synes den siste setningen er den beste beskrivelsen av det norske forsvar som noen gang er uttalt :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glass er en hel vitenskap, så det er ganske mye foskjellig å sette seg inn i hvis man skal få en god oversikt over det feltet.. En litt morsom ting med glass er at det er ikke en krystallisk stabil tilstand, men egentlig et meget "seigtflytende" materiale som vi riktig nokk til daglig når det er avkjølt til romtemperatur osv opplever som et hardt og sprøtt materiale.

Når det gjelder vakum og på grunn av de store kreftene som er inne i bildet, der det vel helt spesielle glass konstuksjoner som støtter dette. CRT bilderør er et eksempe, der man bruker glass med stor tykkelse og gir det en slik kurveformet og avrundet formgiving så kreftene kan opptaes mer i glass flaten osv og slik at man ikke får uheldige spennings oppbyggninger pga geometri. en firkantet plan glassrute påtte ha en meget kraftig oppbyggning for å klare noe tilsvarende. Er vel ca en samlet kraft på 10 tonn pr kvaderat meter, så kan man jo tenke seg hvordan en slik konstruksjon vil konstueres og måtte veie.

Isolerglass med flere lag, inneholder innelukket luft eller en annen bedre varmeisolernde gass mellom lagene, og det er ikke spesiellt store trykk forskjeller inne i bildet på slike konstuksjoner.

Når det gjelder lydisolering er vel selve vekten av glasset viktig for hvor godt den demper bevegelsene og samspilleet mellom oppheng og vekt hvor resonans frekven vil ligge for konstuksjonen. En annen ting er det vel også geometrien mellom yttre og indre glasse og om disse er vinklet i forhold til hverandre for å redusere effekten av stående lydbølger i området mellom vinuene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glass er en hel vitenskap, så det er ganske mye foskjellig å sette seg inn i hvis man skal få en god oversikt over det feltet.. En litt morsom ting med glass er at det er ikke en krystallisk stabil tilstand, men egentlig et meget "seigtflytende" materiale som vi riktig nokk til daglig når det er avkjølt til romtemperatur osv opplever som et hardt og sprøtt materiale.

Når det gjelder vakum og på grunn av de store kreftene som er inne i bildet, der det vel helt spesielle glass konstuksjoner som støtter dette. CRT bilderør er et eksempe, der man bruker glass med stor tykkelse og gir det en slik kurveformet og avrundet formgiving så kreftene kan opptaes mer i glass flaten osv og slik at man ikke får uheldige spennings oppbyggninger pga geometri. en firkantet plan glassrute påtte ha en meget kraftig oppbyggning for å klare noe tilsvarende. Er vel ca en samlet kraft på 10 tonn pr kvaderat meter, så kan man jo tenke seg hvordan en slik konstruksjon vil konstueres og måtte veie.

Isolerglass med flere lag, inneholder innelukket luft eller en annen bedre varmeisolernde gass mellom lagene, og det er ikke spesiellt store trykk forskjeller inne i bildet på slike konstuksjoner.

Når det gjelder lydisolering er vel selve vekten av glasset viktig for hvor godt den demper bevegelsene og samspilleet mellom oppheng og vekt hvor resonans frekven vil ligge for konstuksjonen. En annen ting er det vel også geometrien mellom yttre og indre glasse og om disse er vinklet i forhold til hverandre for å redusere effekten av stående lydbølger i området mellom vinuene.
    Gassen Argon blir ofte brukt i isolerglass (har jeg lest meg til )

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Sjt: "Og så pumper vi inn vakuum sånn".
    Menig: "Men sjersjant, det går vel ikke an å pumpe inn vakuum?"
    Sjt: "HER I FORSVARET PUMPER VI INN VAKUUM!"

Jeg synes den siste setningen er den beste beskrivelsen av det norske forsvar som noen gang er uttalt :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for interessante linker! Jeg har lest noe som ligner veldig selv, riktignok fra en annen glassprodusent. Men disse to dokumentene var veldig lettleste og greie.

Sitat Opprinnelig postet av pilkington
    Det finnes fem faktorer som kan kombineres og som positivt kan påvirke lydisolasjonen i isol erende glass:
    1. Glassmasse
    2. Asymmetrisk oppbygging
    3. Stor avstand mellom glassene
    4. Bruk av alternative gasser
    5. Bruk av spesiallaminerte sikkerhetsglass
    Jeg ser med glede at jeg oppfyller nær sagt alle punktene i dokumentet "ditt". Kanskje ikke så rart, siden jeg har saumfarte et tilsvarende dokument før jeg satte igang ;-)

Det eneste punktet jeg mangler er gassfylling, men det står jo i dette dokumentet at det har marginal effekt (med mindre man bruker "umoralske" gasser), så jeg skjønner nesten ikke hvorfor de har satt det opp som eget punkt engang. De skriver:

Gassfylling i mellomrommet mellom glassene på en isolerglassenhet (IGU), har marginal effekt, og bruk av argongass gir ingen praktisk forbedring. På grunn av den tettheten som krypton har, kan det oppnås små fordeler i akustisk ytelse på opptil 1 dB. Sulfurheksafluorid (SF6) kan brukes til lydisolasjon simpelthen fordi den er så tung. Imidlertid har denne gassen to ulemper. For det første forverrer den varmeisoleringen, og for det andre har denne gassen en CO2-ekvivalent på 22.800 og bidrar dermed sterkt til drivhuseffekten. Av disse to grunnene er SF6-gassfylling forbudt i store deler av Europa.
    De skriver videre:
    Avstanden mellom glassene kan også fores med absorpsjonsmateriale for ytterligere forbedring.
    Det er dette jeg prøver å få til med disse akustikkplatene-utforingene mine.

---

Når det gjelder hvorfor ikke to eller trelags vindu:
    (teksten under må leses med det i bakhodet at jeg er amatør)

Jeg vil altså etterstrebe så få lag som mulig og siden jeg har yttervindu fra før går jeg for ett lag glass i lydvinduet. Det er ofte blir en "kamp" mellom de lydisolerende og varmeisolerende egenskapene til et vindu. Det er hevet over enhver tvil at størst mulig avstand mellom glassene gir best mulig lydisolerende egenskaper, men det skjer noe varmeisolerende uheldig når avstanden mellom 2 flater blir større enn ca 15-20mm (?). Da begynner luften å sirkulere i sjiktet og de varmeisolerende egenskapene blir ødelagt. Det kan virke som det er derfor det blir brukt trelags glass også for visse lydisolerende vinduer. Da blir avstanden mellom lagene sjelden større enn 15mm og de varmeisolerende egenskapene blir bevart. Men dette betyr ikke at trelags er optimalt lydisolasjonsmessig.

I listen over vinduer du sendte meg Pål, ser du at det beste lydisolerende vinduene er tolags. Dette er et 10-16-8.8L-vindu (glass-luft-laminert glass).

Man oppnår nesten like gode lydisloerende vinduer med trelags-vinduet 8-12-4-12-12.8L, men dette har både større tykkelse totalt og bruker mer glass...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glass er en hel vitenskap, så det er ganske mye forskjellig å sette seg inn i hvis man skal få en god oversikt over det feltet.. En litt morsom ting med glass er at det er ikke en krystallisk stabil tilstand, men egentlig et meget "seigtflytende" materiale som vi riktig nokk til daglig når det er avkjølt til romtemperatur osv opplever som et hardt og sprøtt materiale.

Isolerglass med flere lag, inneholder innelukket luft eller en annen bedre varmeisolernde gass mellom lagene, og det er ikke spesiellt store trykk forskjeller inne i bildet på slike konstruksjoner.

Når det gjelder lydisolering er vel selve vekten av glasset viktig for hvor godt den demper bevegelsene og samspilllet mellom oppheng og vekt hvor resonans frekven vil ligge for konsturksjonen. En annen ting er det vel også geometrien mellom yttre og indre glasset og om disse er vinklet i forhold til hverandre for å redusere effekten av stående lydbølger i området mellom vinuene.
    Takk for intressant info, ask4me2!

Jeg har også regnet meg fram til at jeg nok må gjøre om konstruksjonen "noe" hvis jeg skal håndtere 10t sug mellom glassrutene (dvs trykk fra utsiden) :-)

Ellers så diskuterte vi på landstreffet at det optimalt lydisolerte kinorom ville være et rom-i-rom med vakuum mellom rommene, men fant ut at det ville være en "utfordring" å lage noe som tålte kreftene... Dette førte til konklusjonen om at et ubåtskrog burde være optimalt. Kanskje en liten ubåt inne i en større... Litt småproblematisk å på plass til det i huset, men ellers en god ide. Eller kanskje ikke...

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for intressant info, ask4me2!

Jeg har også regnet meg fram til at jeg nok må gjøre om konstruksjonen "noe" hvis jeg skal håndtere 10t sug mellom glassrutene (dvs trykk fra utsiden) :-)

Ellers så diskuterte vi på landstreffet at det optimalt lydisolerte kinorom ville være et rom-i-rom med vakuum mellom rommene, men fant ut at det ville være en "utfordring" å lage noe som tålte kreftene... Dette førte til konklusjonen om at et ubåtskrog burde være optimalt. Kanskje en liten ubåt inne i en større... Litt småproblematisk å på plass til det i huset, men ellers en god ide. Eller kanskje ikke...

HAHAHA Du slår alle jeg kjenner i abisjonsnivå! Det er vel farlig å si det (da jeg fort kan sette i gang et halsbrekkende prosjekt i hode på deg) men jeg hadde jo i sansynlighetens navn ikke brydd meg om "prosjekt vakum i vinduet" Dersom du hadde lykkes ville jo dempingen blitt formidabel i forhold til veggene som da "KUN" ville hatt rom i rom.

Nå har ikke jeg lest alle innlegg siste tiden, men jeg er helt sikker på at karmen du lager til vinduet lett vil holde et 40kg glass med god backing under. Men du må jo selvsag legge sicaflex fugen først, la den tørke og så legge en ny fug før innfesting av glasse.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    HAHAHA Du slår alle jeg kjenner i abisjonsnivå! Det er vel farlig å si det (da jeg fort kan sette i gang et halsbrekkende prosjekt i hode på deg) men jeg hadde jo i sansynlighetens navn ikke brydd meg om "prosjekt vakum i vinduet" Dersom du hadde lykkes ville jo dempingen blitt formidabel i forhold til veggene som da "KUN" ville hatt rom i rom.
    Ingen grunn til bekymring. Vakuum mellom glassene er ikke gjennomførbart og heller ikke min ide.

Nå har ikke jeg lest alle innlegg siste tiden, men jeg er helt sikker på at karmen du lager til vinduet lett vil holde et 40kg glass med god backing under. Men du må jo selvsag legge sicaflex fugen først, la den tørke og så legge en ny fug før innfesting av glasse.
    Pretørket Sikaflex-fuge er i seg selv ingen dum ide (jeg hadde ikke tenkt på dette selv), men jeg er usikker på hvordan du tenkte dette i forhold til undersiden av glasset?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til bekymring. Vakuum mellom glassene er ikke gjennomførbart og heller ikke min ide.

Pretørket Sikaflex-fuge er i seg selv ingen dum ide (jeg hadde ikke tenkt på dette selv), men jeg er usikker på hvordan du tenkte dette i forhold til undersiden av glasset?
    Hvordan tenker du å lage vinduet? Skal du sette de sammen komplett før montering, eller skal du feste karmen inn i åpningen for så å vippe glasset inn etterpå?

EDIT: Jeg så på tegningen på forige side at du må montere den ferdig før montering. Hva med som du kaller det pretørket fug på bakre siden, nede karm og så montere opp karmen i sin helhet. Da bør det jo bare være å vippe inn vinduet, feste kantlister med skruer som i fig og fuge tungt så du fyller hele karmens innside.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tenker du å lage vinduet? Skal du sette de sammen komplett før montering, eller skal du feste karmen inn i åpningen for så å vippe glasset inn etterpå?
    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å lage rammen i to deler. Så legge ned glasset i den ene delen liggende, for så å skru sammen de to rammedelene (fortsatt liggende). Deretter å sette opp hele stasen.

Noe ala dette:

Jeg er fullstendig amatør på dette (også) så jeg tar imot all hjelp med stor takk.

Fremgangsmåten er beskrevet her:

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1150923

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører den inn her også:

EDIT: Jeg så på tegningen på forige side at du må montere den ferdig før montering. Hva med som du kaller det pretørket fug på bakre siden, nede karm og så montere opp karmen i sin helhet. Da bør det jo bare være å vippe inn vinduet, feste kantlister med skruer som i fig og fuge tungt så du fyller hele karmens innside.

Du kan vel nå begynne å kalle deg noe annet enn en amatør Rune.. hehe I så fall er du en meget dyktig amatør!!

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perfekt lydisolasjon må vel være 2 metallrom med vakuum imellom. Må plasseres imellom et stort magnetfelt og ikke ha noen kontakt imellom (ikke dører heller..) Upraktisk?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Perfekt lydisolasjon må vel være 2 metallrom med vakuum imellom. Må plasseres imellom et stort magnetfelt og ikke ha noen kontakt imellom (ikke dører heller..) Upraktisk?
    I mine ører høres det helt usannsynlig ut men...

Ville vel tro at dersom du hadde byttet ut stålplatene med feks. MDF eller HDF så kunne vi begynne å snakke

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Mulig at enkelte Elektriske komponenter kan ta skade ved en slik installasjon

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er de grå feltene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tetningslister - for at ikke fugemassen skal flyte ukontrollert ut. Men en pretørket larve med Sikaflex villle vel gjort samme nytten...

Side 240 av 587 FørsteFørste ... 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 220 230 236 237 238 239 240 241 242 243 244 250 260 270 280 290 300 310 320 330 340 350 360 370 380 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •