RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 24 av 587 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 524 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, sikkert, syntes bare det så ut på bildet som det ikke var cc 60 cm på venstre kant, og kunne ikke skjønne poenget med det. Mulig jeg blir lurt litt av bildet.

(og ja, jeg skjønte poenget med scart-eksempelet var størrelsen, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal dra noe så stort som en scart heller...)
    Mange kabler små..... gjør en gammel og grå
    Hvis dette er fra prosjektoren, bør du jo klargjøre et par andre kabler også for alternativ visning. SVHS evt Comp. Dersom du skulle koble til en VHS, videokamera, fotoapparat el.l.
    Jeg vet ikke om du har tenkt til å felle inn prosjektoren i en eller annen form for kasse.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Mange kabler små..... gjør en gammel og grå
    Hvis dette er fra prosjektoren, bør du jo klargjøre et par andre kabler også for alternativ visning. SVHS evt Comp. Dersom du skulle koble til en VHS, videokamera, fotoapparat el.l.
    Jeg spiser heller en boks med mark enn å koble meg analogt til projektoren ;-)

Men fra spøk til side - slike ting tar evt. en receiver av. En receiver med respekt for seg selv klarer fint å oppkonvertere "alle" videosignaler og spytte det up på en HDMI-kabel.

Jeg vet ikke om du har tenkt til å felle inn prosjektoren i en eller annen form for kasse.
    Et relevant spørsmål, men jeg satser igjen framtidens teknologi og antar at morgendagens projektorer er minst like stillegående som dagens og at jeg ikke har behov for en (hush)box. I mine originalplaner hadde jeg en boks med egen lufttilførsel og greier, men tror/håper egentlig det er unødvendig.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiser heller en boks med mark enn å koble meg analogt til projektoren ;-)

Men fra spøk til side - slike ting tar evt. en receiver av. En receiver med respekt for seg selv klarer fint å oppkonvertere "alle" videosignaler og spytte det up på en HDMI-kabel.
    ops: Det glemte jeg rent. Har ingen Reciver selv enda... så alt mitt går direkte til TV ens Ext innganger. Får ikke koble opp mange høytalere i stua, så da blir det bare stereo. så enn så lenge sparer jeg til utstyr :-D til TV rommet blir klart. Håper på oppstart til sommeren.
    Sikter for øvrig på en slik en foreløpig Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-1908 Hjemmekinoreceiver

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klar for kjerneboring

Jeg har tatt ett pust i bakken de siste dagene, men nå blir det litt liv igjen. På lørdag har jeg leid kjernebore-utstyr og skal lage 3 stk Ø150mm hull til ventilasjonen. På nordveggen blir det to hull ved siden av hverandre omtrent midt på veggen:
    -img_9316-jpg

Her vil det gå Ø140mm lydfellerør gjennom ca 270mm Leca/puss. På innsiden blir disse koblet til vertikalt stående Z-kassetter (tusjet på veggen). Disse er ca 3 x 36 x 102 cm store. På toppen av disse kobles det nok et lydfellerør som vil gå inn i "lerrets-kassen". Her kommer det et bend og på dette en stål-lydfelle (også tegnet med tusj på bildet under). Etter denne lydfellen vil det gå et spirorør eller lydfellerør (avhengig av hvor mye jeg har igjen) til et bend som endelig fører luften inn i selve rommet gjennom en tilluftsventil:

-p1252049-jpg

Det enkleste er ofte det beste... ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt ett pust i bakken de siste dagene, men nå blir det litt liv igjen. På lørdag har jeg leid kjernebore-utstyr og skal lage 3 stk Ø150mm hull til ventilasjonen. På nordveggen blir det to hull ved siden av hverandre omtrent midt på veggen:

Her vil det gå Ø140mm lydfellerør gjennom ca 270mm Leca/puss. På innsiden blir disse koblet til vertikalt stående Z-kassetter (tusjet på veggen). Disse er ca 3 x 36 x 102 cm store. På toppen av disse kobles det nok et lydfellerør som vil gå inn i "lerrets-kassen". Her kommer det et bend og på dette en stål-lydfelle (også tegnet med tusj på bildet under). Etter denne lydfellen vil det gå et spirorør eller lydfellerør (avhengig av hvor mye jeg har igjen) til et bend som endelig fører luften inn i selve rommet gjennom en tilluftsventil:

Det enkleste er ofte det beste... ;-)
    Lekkert!
    Hvor mye koster det å leie en slik maskin? Hvor?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert!
    Hvor mye koster det å leie en slik maskin? Hvor?
    Leier på Holstad. 400 + mva per dag (helg i dette tilfellet) for maskin/stativ og 500 + mva per mm slitasje på sagbladet. Får låne med et 12 mm murbor med SDS-feste og en elektronisk "armerings-finner" på "kjøpet".

Så gjenstår det å se hva jeg gjør hvis mine avmerkede steder krasjer med armering...

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd kjerneborring selv et par ganger, armering er ingen problem...går rett igjennom det. Det eneste må være at slitasjen på sagbladet kanskje blir litt større...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Har prøvd kjerneborring selv et par ganger, armering er ingen problem...går rett igjennom det. Det eneste må være at slitasjen på sagbladet kanskje blir litt større...
    Ja, tror det var slitasjen som evt. var en greie. Vi får se. Jeg har jo ikke mange cm å gå på, så det ender nok med at jeg flesker igjennom der jeg må - armering eller ikke.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror det var slitasjen som evt. var en greie. Vi får se. Jeg har jo ikke mange cm å gå på, så det ender nok med at jeg flesker igjennom der jeg må - armering eller ikke.
    Og kjenner vi deg rett så har du vel trippel-armert i forhold til hva som var nødvendig....
    Er det tørrboring eller kjøres det vann på?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er ofte det beste!???? Dette stemmer ikke i ditt tilfelle Rune, så den frasen må du bare legge fint fra deg.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Og kjenner vi deg rett så har du vel trippel-armert i forhold til hva som var nødvendig....
    Er det tørrboring eller kjøres det vann på?
    Tror faktisk jeg bare kjørte standard armering - filler'n og! Det blir nok muligens litt blanding. Jeg borer fra utsiden og tenkte som så at jeg bruker vann (om enn i begrensede mengder) i starten. Så kjører jeg tørt de siste 2 cm så det ikke blir så mye griseri inne. Prøver vel etter fattig evne å bore med bittelitte grann fall utover, for å unngå mest mulig vann inn i rommet, både under boring og senere...

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Det enkleste er ofte det beste!???? Dette stemmer ikke i ditt tilfelle Rune, så den frasen må du bare legge fint fra deg.
    Hehe - nei, det stemmer vel ikke helt med dette prosjektet... ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser unektelig ut som at du treffer armering i ditt tilfelle.
    jeg antar at du har brukt "stigearmering" i fugene. dersom du kan holde deg utenfor fugene, så vil jeg tro at du unngår armeringen.

Ellers er det bare og kline til. det er jo leca. Bor fra innsiden.
    Skru på støvsugeren og plasser tuten rett under boret. Med leca kan du borre tørt vil jeg tro. Det er jo så lett og porøst.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser unektelig ut som at du treffer armering i ditt tilfelle.
    jeg antar at du har brukt "stigearmering" i fugene. dersom du kan holde deg utenfor fugene, så vil jeg tro at du unngår armeringen.

Ellers er det bare og kline til. det er jo leca. Bor fra innsiden.
    Skru på støvsugeren og plasser tuten rett under boret. Med leca kan du borre tørt vil jeg tro. Det er jo så lett og porøst.
    Mannen som leide ut visste at jeg skulle bore i Leca og sa jeg skulle bruke vann, så da tenker jeg vi gjør det... vil jo ikke bli erstatningspliktig heller!!
    Han sa faktisk at Leca var større slitasje på sagbladet enn betong, så det er tydeligvis ingen spøk!

---

Vel, vel. Det viste seg selvsagt at jeg traff direkte på armering (og det var ikke opplagt, Pål, for det er bare armert i annenhvert skift):
    -p1252054-jpg
    (den lille, kjekke dingsen lyser rødt der det er jern innenfor og grønt der det ikke er jern)

Måtte bare ta et "stunt"-bilde som viser like godt som en video-snutt hvor bra jeg traff:
    -p1252050-jpg
    (lukkertid 2.5 sek)

Til info: Jeg blåser i armeringen og borer der jeg vil uansett

Og her er godsakene som skal ta meg gjennom kjellermuren:
    -p1262059-jpg

Alle gjennomføringer i muren blir gjort med lydrøret til venstre, som er Ø140mm. Med sag-"bladet" (i midten) på Ø150mm blir det 5mm fuge rundt det hele.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her snakker vi POWER tools!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Her snakker vi POWER tools!
    Jepp. Bare kom med materialene, så kan vi ta hull til bassrefleksrørene dine

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bildet viser at du ikke planlegger detaljert nok, vi regner med at du tar deg kraftig sammen

Edit: Og som Atle ville sagt: "Mindre lys i rommet, lengre lukkertid og bevegelse også horisontalt på armeringssøkeren så hadde du hatt'n"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bildet viser at du ikke planlegger detaljert nok, vi regner med at du tar deg kraftig sammen
    Hehehe - nei, jeg fatter ikke hva jeg har tenkt på... ;-)

Edit: Og som Atle ville sagt: "Mindre lys i rommet, lengre lukkertid og bevegelse også horisontalt på armeringssøkeren så hadde du hatt'n"
    Nei, jasså, så det ville han sagt...

---

Nei, nå kan jeg ikke henge her lenger i natt. Vi begynner tidlig i morgen (så vi får vekket flest mulige naboer)...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...må bare igjen få si at mer gjennomført og dokumentert konstruksjon skal en lete lenge etter! Denne tråden kommer garantert til å være til glede og nytte i mange år fremover...

Er veldig spent på hvordan det reelle resultatet blir - er alt dette arbeidet verdt strevet mht lydisolasjon? Du får, som nevnt tidligere, ta noen målinger inne/utenfor ved gitte lyd-trykk, er jo veldig spennende å se hvor langt det faktisk er mulig å strekke et slikt lydisolasjons/hjemmekino-rom-prosjekt.

En annen ting jeg hadde satt veldig stor pris på hvis jeg skulle benyttet denne tråden til å bygge selv er en "handleliste" med innkjøpssted og ca. pris. Gjerne også en ca. timeliste... Forstår at det er litt jobb, men en slik liste vil gjøre det langt enklere for andre å vurdere om en skal kaste seg i det eller avvente...

Igjen - TAKKER for en GLIMRENDE tråd!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...eh... du har jo allerede en slik liste jo... Ja, da begynner denne tråden å bli nærmest FULLKOMMEN - utrolig morsomt og inspirerende at noen velger å dele verdifull kunnskap med seg på en slik måte!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Outstanding", rett og slett.
    Samtidig er det nesten skremmende å lese, hva man kan tillate seg av krumspring for å oppnå et ultimat kino- og lytterom. Dette MÅ jo koste både blod, svette og tårer? Enn si kronasjer...
    Jeg tillater meg å si at ikke svært mange her på forumet kan sidestille sine prosjekter med det vi her blir forevist?
    Måtte det bare resultere i et fullkomment resultat! Alt annet vil jo være en skuffelse....

Side 24 av 587 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 524 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •