RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 238

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 238 av 587 FørsteFørste ... 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 234 235 236 237 238 239 240 241 242 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 ... SisteSiste
Viser resultater 4,741 til 4,760 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja den ?-!-korrespondansen har jeg hørt om. Genialt!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Mørklegging av mørkleggingsgardiner" er absolutt en kombinasjon av ord som pretty much sums it up angående det meste i dette prosjektet!

Sluttløsningen ble jo enkel og genial, og sikkert noe leverandøren din bør tipse produsenten om. Hva er ellers poenget med mørklegginsgardiner om de ikke mørklegger?

Snodig sammentreff, jeg og en kollega satt faktisk og lurte på hvem som sitter og spikker de "bjelkene" man rører i kaffen med. Nå vet jeg!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    "Mørklegging av mørkleggingsgardiner" er absolutt en kombinasjon av ord som pretty much sums it up angående det meste i dette prosjektet!

Sluttløsningen ble jo enkel og genial, og sikkert noe leverandøren din bør tipse produsenten om. Hva er ellers poenget med mørklegginsgardiner om de ikke mørklegger?
    Nåja, de mørkelegger nå 99.5% i original tilstand også! Men så var det de siste 0.5% da...

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Snodig sammentreff, jeg og en kollega satt faktisk og lurte på hvem som sitter og spikker de "bjelkene" man rører i kaffen med. Nå vet jeg!
    Hehe- ja, er det noe rart mine andre prosjekter (kinobygging) tar tid?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orker ikke å lete.......laaaaang tråd 8) Hvor kjøpte du rullgardinen?

Fortsatt helt satt ut av hvor nøyaktig du er, mangler ord:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør med Adyton her på forumet.

Ja, det blir en besettelse... :-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Skremmeskudd..

Måtte bare legge til en liten youtube snutt :-D

Passe på hvor fingrene er... YouTube - nail gun accident

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Måtte bare legge til en liten youtube snutt :-D

Passe på hvor fingrene er... YouTube - nail gun accident
    Au au au! Godt jeg holder meg til fugepistol og ikke spikerpistol! Mye klin, men lite smerte :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Såvidt begynt forberedelsene til DIY lydvindu

Som vanlig må jeg begynne de mentale forberedelsene til neste trinn i byggeprosessen lenge før jeg fysisk kan sette igang...

Noe som kanskje er mer interessant en "mørkelegging av mørkelegging" er at jeg snart skal gå ikast med et DIY lydvindu. Dette blir (i alle fall for meg) spennende. Det er vel liten tvil om at det blir vinduene som blir det svakeste leddet kjeden når det gjelder lydisolering, man vi må prøve å gjøre så godt vi kan.

Som med omtrent alt annet i dette prosjektet blir det nok en ting som Rune ikke kan. Jeg er vel så langt fra glassmester som det går an å komme, så jeg må regne med å lese meg opp på akkurat dette.

Nå er det vel heller ikke rakettvitenskap, så jeg regner med vi får det til sammen ;-) Dessuten har jeg en svigerfar som er møbelsnekker og relativt oppegående på sånn finsnekring.

Som sagt. Det er litt opp og fram før jeg starter, men her er i alle fall en skisse av plasseringen av vinduet, kludret direkte på utforingslisten til det ene vinduet:

-img_3134-edit_th-jpg

Når alle 4 utforingslistene er på plass, vil jeg skru/lime fast "baklister" på alle. Der i disse lydvinduet i sin tur skal skrus fast i med f.eks. 8 skruer. På skissen over er det realistiske mål. Baklistene blir ca 20x20mm. Når det gjelder lydvinduet blir det mest sannsynlig 13mm laminert lydglass (som jeg ikke husker den nøyaktige betegnelsen på). Bredden på selve treverket på vinduet blir ca 40mm.

Kommer tilbake med tegninger når det nærmer seg mer praktiske "øvelser" :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytte-test - hmmm....

Jeg foretok en uhøytidelig lyttetest i kveld. Som vanlig tager man det man haver og denne gang ble det en gammel, slitt Biltema kompressor. Jeg vet ikke med hvilket turtall den går, men jeg mistenker den for å spe relativt godt på med lave frekvenser. I alle fall virker det slik når jeg måler støy i andre deler av huset...

Først satte jeg den rett utenfor lyddøra og foretok måling med døra åpen og igjen

Begge åpne:...............93 dB
    Bare lyddør lukket:.......79 dB
    Bare innerste dør lukket: 81 dB
    Begge lukket:.............73 dB

De såkalte 40dB døra skal dempe gjelder jo i et frekvensområde som omtrent dekker taleområdet. At den sliter med lavere frekvenser er på ingen måte noe sjokk... Mer overraskende er det da at den latterlige innerdøra tilsynelatende demper såpass, men begge målingene kan være preget av lokale variasjoner (jeg foretok begge målingene inntil respektive dør så det er en halvmeter mellom målepunktene).

Så var det rommet over kinoen sin tur. Det begynte veldig bra. Jeg målte ca 60 dB og det er ikke så aller vært med tanke på de lavere frekvensene man tydeligvis har med å gjøre her. Men når jeg nærmet med hjørnene av rommet ble det straks verre. Og det gikk faktisk an å kjenne vibrasjonene i veggene i stua! Nå skal det sies at kompressoren klarer å sette hele sålen i sving der nede og at det nok forplanter seg til veggene, enten jeg har fuget i mellom eller ei. Som jeg har vært inne på før, så gjorde jeg en liten bommert da jeg støpte sålen ved å bruke isopor. Isopor er, i følge akustikeren "min", en glitrende leder når det gjelder mekanisk bevegelse. Det hadde altså vært mye bedre å bruke f.eks. "hard glava" eller hva det heter.

Jeg skal gjøre et forsøk senere og la kompressoren hvile på en "pute" så får vi se om det gjøre noen forskjell!

Hehe - det kan se ut som det er godt at det er veien som er målet med dette prosjektet ;-)

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig hvor mye energi og kunnskaper du har RuneW!

Har ett spørsmål til mtp lyd-dører. Har hørt med ett tømmer firma ang priser på lyd-dører, og fikk en god pris på "solide" vanlige dører med dempingslist. Altså ikke 35db dørene som er brannsikre. De mente det ikke var nødvendig med brannsikre dører, jeg sa det skulle brukes i kino sammenheng. Skulle jeg hatt de hadde prisen blitt over det dobbelte.
    Så lurer jeg på om jeg skal gå for den billigere sorten, skal jo ha 2 stk, 1 inn til kinoen og 1 i slusa. Altså 2 barrierer før det kommer noe ut til kjelleren i huset som også ha dør, men av typen spalte under som ikke demper noe i det hele tatt.

Lykke til videre med arbeidet ditt, vanvittig morro å følge med tråden dinv

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Helt utrolig hvor mye energi og kunnskaper du har RuneW!

Har ett spørsmål til mtp lyd-dører. Har hørt med ett tømmer firma ang priser på lyd-dører, og fikk en god pris på "solide" vanlige dører med dempingslist. Altså ikke 35db dørene som er brannsikre. De mente det ikke var nødvendig med brannsikre dører, jeg sa det skulle brukes i kino sammenheng. Skulle jeg hatt de hadde prisen blitt over det dobbelte.
    Så lurer jeg på om jeg skal gå for den billigere sorten, skal jo ha 2 stk, 1 inn til kinoen og 1 i slusa. Altså 2 barrierer før det kommer noe ut til kjelleren i huset som også ha dør, men av typen spalte under som ikke demper noe i det hele tatt.

Lykke til videre med arbeidet ditt, vanvittig morro å følge med tråden dinv
    Hva var prisen du fikk da? Brann-delen er jo, som du sier, ikke nødvendig, og med sluse-løsning er det ikke så kritisk lyddelen heller.

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle få 2 stk solide dører hvorav den ene er 190/90 og den andre 210/90 til 4700kr med moms. Vet ikke om det er nødvendig å betale over det doble for de andre lyd/brann dørene. Er veldig usikker hva jeg skal gjøre.

Newcomer Orchard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for sist.

Hallo RuneW, ser du jobber videre. Må si jeg er imponert over fremgangen og over detaljfinishen. Det er jo bare et must å komme seg innom traden din for å få med seg de siste endringer.

Kult å se åssen det går.:lol:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orchard
    Hallo RuneW, ser du jobber videre. Må si jeg er imponert over fremgangen og over detaljfinishen. Det er jo bare et must å komme seg innom traden din for å få med seg de siste endringer.

Kult å se åssen det går.:lol:
    Vel, den store underholdningsverdien er har det vel ikke vært den siste tiden. De går rimelig trått dise dager. Ingen dramatikk, men en kombinasjon av mange andre ting å ta seg till + noe redusert arbeidslyst gjør at det ikke er den helt store fremgangen...

Noe skjer der nede, men siden det stort sett er en kopi at arbeidet med vindu #1 som gjøres på vindu #2, er det lite å skrive hjem om, eller som i dette tilfellet, skrive hjemmefra om.

På det lit teoretiske plan, har jeg grunnet mer rundt dette med DIY-lydvindu. Siden jeg ikke har vært ferdig med andre ting på vindusfronten, har jeg ikke hatt nøyaktige mål for lydvinduet klare før nylig. Tok nøyaktige mål i helgen og kom fram til følgende:

-diy-lydvindu-01-gif

Det største målet er "lysåpningen" mellom utforingslistene. Så har vi yttermålet på lydvinduet (med 5 mm luft til utforinger). Deretter målet på selve glasset.

For enkelhets skyld har jeg bestilt 2 glass på 110 x 110 cm.

Når det gjelder selve innfestingen av lydvinduet har jeg tenkt å skru fast en list i bakkant rundt hele åpningen. På denne skal jeg ha dobbel tettelist og så skrur jeg lydvinduet fast i listen som vist under:

-diy-lydvindu-02-gif
    (det er ikke det at jeg har glemt å tegne tettelistene, de er bare skrudd så flate at de ikke synes )

Og hvis noen lurer på hva den merkelig saken under vinduet er, så er det denne:

5mm sjims (hahaha) blir brukt under vinduet ved montering (og tas bort når det er skrudd fast). Utfordringen når det gjelder antall festeskruer blir å finne en riktig balanse mellom god tetting og antall minutter det tar å demontere/montere det for den årlige vindusvasken (krav fra FruW).

Når det gjelder selve byggingen av vinduet er jeg på veldig tynn is. Vet ikke om jeg en gang tør å dele mine tanker rundt dette, men jeg har fablet om å lage rammen i to prefabrikkerte deler omtrent som dette:

(tanken er at de har skjøtene forskjellige steder så det blir "omfar" ved sammensetting)

Uansett, her en skisse av montering av glass (les og gråt):
    -diy-lydvindu-jpg

1. Den nederste rammedelen (med utfresingen) legges på at plant underlag og påføres en Sikaflex-larve i hjørnet på utfresingen. 3mm tykke biter av ett-eller-annet legges midlertidig på strategiske steder for å holde glesset oppe.

2.Glasset legges forsiktig på plass og "sentreres" i rammen og Sikaflexen tyter perfekt ut

3. En ny larve Sikaflex legges på...

4. ...og den øverste delen av rammen skrues (og limes?) på.

5. Etter at fugemassen er "herdet" tas avstandstingestene (sjims, skims, shims - jeg tør ikke skrive det...) vekk.

6. Siste penfuging påføres.

Dette er i alle fall planen. om det lar seg gjøre er en helt annen sak...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, er jeg slem hvis jeg spør -hvorfor ikke bare bruke tetningslister på bilde 1-5 og bruke sikaflex i bilde 6? Min første tanke var at det kanskje blir vanskelig å få Sikaflexen til å tyte kontrollert...

Edit: kanskje feil ordvalg: begrepet bare finnes vel ikke hos RuneW

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hmmm, er jeg slem hvis jeg spør -hvorfor ikke bare bruke tetningslister på bilde 1-5 og bruke sikaflex i bilde 6? Min første tanke var at det kanskje blir vanskelig å få Sikaflexen til å tyte kontrollert...
    Enig med du!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom å komme med konstruktive forslag og å være slem :-)

Men for å argumentere litt, så tror jeg det i alle fall er lurt å ha noe i bunn, slik at vinduet ikke "henger" i den lille Sikaflex'en som blir hvis man bare skulle ha brukt det på punkt 6. Et annet argument mot bruk av tetningslist er at det muligens er vanskeligere å få glasset ned til de 3 mm. Med Sikaflex kan jeg jo presse glasset ned til skimsene og det vil bli der. Med tetningslister skal man vel være relativt god på å beregne/heldig hvis man skal treffe dette akkurat? Tetningslisten er jo fjærende og glasset vil bare komme opp igjen. Mulig dette er en konstruert problem. Hvis man bruker tetningslister som er 4mm i utgangspunktet blir det i alle fall ikke mer enn 1 mm feil... Med tanke på at glasset er 13mm tykt så er det jo en viss tyngde på det også...

Så mulig at det går an å bruke tetningslist på punkt 1, for så å legge glasset på plass og fylle i "bakkant" med Sikaflex (punkt 2). Deretter bruke tetningslist på punkt 3 igjen før Le Grand Finale med Sikaflex igjen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom å komme med konstruktive forslag og å være slem :-)
    Hehe, jeg tenkte bare at du hadde brukt mye tid og energi på ideen og skissene, og så kommer jeg her å torpederer opplegget. Men joda jeg ser poenget ditt med silikon. Du vet det finnes spesialsilikon til glass, slikt man bruker på akvarier bl.a. Svært god hefteevne og den bevarer elastisiteten lenge.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg tenkte bare at du hadde brukt mye tid og energi på ideen og skissene, og så kommer jeg her å torpederer opplegget. Men joda jeg ser poenget ditt med silikon. Du vet det finnes spesialsilikon til glass, slikt man bruker på akvarier bl.a. Svært god hefteevne og den bevarer elastisiteten lenge.
    Ikke noe problem. Skissene er detaljerte, men det er jo hele poenget. Da ser folk akkurat hva jeg har tenkt og kan komme med (gode) forslag.

Jeg vet ikke helt hvordan denne "vindus-silikonen" virker i forhold til maling? På akvarier er det jo greit nok (sjeldent malte), men silikon har en lei tendens til å reagere med maling og det gjør seg muligens dårlig i dette tilfellet. Sikaflex har mye av de samme egenskapene som silikon når det gjelder elastisitet over tid. Er helt usammenlignbart med f.eks. akrylbasert fugemasse.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, silikon og maling er vel en dårlig kombo, så hvis du skal male inntil glassflaten så er kanskje Sikaflex en bedre løsning.

Side 238 av 587 FørsteFørste ... 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 234 235 236 237 238 239 240 241 242 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 378 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •