RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 237

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 237 av 587 FørsteFørste ... 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 233 234 235 236 237 238 239 240 241 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 ... SisteSiste
Viser resultater 4,721 til 4,740 av 11737
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med velvalgt avatar oppi resten av galskapen 8)

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Børster

Hei Rune!
    Har vært skapleser her i månedsvis nå,men har egentlig ikke hatt så mye å tilføye.Det ser ut som du løser de fleste problemene selv (og skaper mange av dem også)
    Etter at jeg hoppet av etter 20 år i byggebransjen hadde jeg aldri trodd at jeg skulle glede meg til en daglig oppdatering av gipsing eller isolering,men dette er rett og slett en helt fantastisk tråd å følge med på.
    Men så til saken.Når det gjelder børstene i slusen,er ikke disse bare tredd inn i sporet slik at de kan trekkes ut fra siden? Tar du børstene vekk så står du jo fritt til å lakke eller lime filt e.l.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BM BOB
    Hei Rune!
    Har vært skapleser her i månedsvis nå,men har egentlig ikke hatt så mye å tilføye.Det ser ut som du løser de fleste problemene selv (og skaper mange av dem også)
    Hehehe - skjønner at du har vært en stund i byggebransjen sånn som du treffer spikeren på hodet!

Sitat Opprinnelig postet av BM BOB
    Etter at jeg hoppet av etter 20 år i byggebransjen hadde jeg aldri trodd at jeg skulle glede meg til en daglig oppdatering av gipsing eller isolering,men dette er rett og slett en helt fantastisk tråd å følge med på.
    Men så til saken.Når det gjelder børstene i slusen,er ikke disse bare tredd inn i sporet slik at de kan trekkes ut fra siden? Tar du børstene vekk så står du jo fritt til å lakke eller lime filt e.l.
    Takk for hyggelige ord og hjertelig velkommen ut av skapet og inn i tråden!

Jeg tenkte litt på dette med å ta vekk børstene tidlig i prosessen men de satt fast. Med ditt tips ferskt i minne prøvde jeg meg igjen akkurat nå og de sitter temmelig hardt. Vet ikke om de er limt fast eller hva det er, men jeg tør ikke å ta hardere i. En ting er å få dem ut, men å få dem på plass igjen kan bli tøft.

Men det hadde vært 100% typisk meg å ta av børstene for så desperat, og uten hell, prøve å få dem på plass igjen... Du vet den der med å lage sine egne problemer... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flaut, men...

Det er flaut, men i dag har jeg ikke fått gjort en dritt praktisk. Bare handlet litt stæsj på Biltema. 1.5 timer innefotball ødelegger jo en gammel stakkar helt. Måtte ligge i stabilt sideleie å se en Lost-episode for å komme meg...

Men her er altså en av to voksne ruller med borrelås-tape:
    -img_3110_th-jpg

Jeg har målt innsiden av slusen til 36mm, så da er det bare å klippe...

Et annet alternativ, er denne merkelige saken:
    -img_3109_th-jpg

Den var jo nesten gratis. 12.90,- for 2 meter. Den er nesten passe bred også. Man kunne jo falle for fristelsen til å ikke klippe den, men heller trykke den litt ut innerst i slusa...

---

Og for dere som lurer. Ja, jeg skal komme meg videre. Jeg venter på noen nye deler igjen. Derfor dette tullballet.

---

Sofanytt: FruW gikk faktisk god for den Vuelta (?) sofaen jeg nevnte litt tidligere! Så da er det i alle fall et alternativ til enkelt-reclinere. Vi får komme til bake til saken når det blir aktuelt å møblere...

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har vært borti av slike ting er såkalte slepebørster på dører.disse kan man ganske enkelt dra ut av skinnen og tre inn en ny fra enden.Men for all del,sitter de fast så la dem være!Jeg vil ikke ha det på min kappe at jeg lokket deg til å dra dem av.
    Ser for meg landsforvisning minst,om du ikke skulle få dem på igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Den var jo nesten gratis. 12.90,- for 2 meter. Den er nesten passe bred også. Man kunne jo falle for fristelsen til å ikke klippe den, men heller trykke den litt ut innerst i slusa...
    Bra å se at man av og til må ut i den virkelige verden for å finne det beste alternativet, og at ikke ALT finnes på nett...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare klippe av børstene og lime de på igjen? Tar nok litt tid, men tid har vi jo nok av. Det ville dra på tråden noen sider også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sier vi takk til deg... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Garantert ferdig med mørkelegging av mørkelegging...

Jepp, jepp, jepp! Nå er det like før jeg kan melde at jeg aldri mer skal plage dere med mørkelegging av sluser...

Snart.

I går kveld hadde jeg noen timer for meg selv og startet finalen av dette vanvittige delprosjektet. Her et underlig verktøy som ble produsert for anledningen, nemlig en tape-borrelås-i-trange-rom-påfører:
    -img_3118-jpg

Og ca slik blir den brukt:
    -img_3117-jpg

Det var nemlig (som vanlig) en egen historie å få plassert disse tape-borrelåsene inne i slusene. Som noen over her var inne på - setter de seg fast feil er løpet kjørt. Og det er jo litt trist i dette tilfellet (de slusene er grisedyre).

Så jeg skjønner egentlig ikke at jeg tok sjansen i det hele tatt, men var nok litt for trøtt til å tenkte på konsekvensene... Uansett, måten jeg gjorde det på var å klippe av og strippe en bit som var ca 10 cm lenger enn slusen. Deretter førte jeg den forsiktig, forsiktig ned mellom børstene og holdt den hele tiden, lett stresset, mot ikke-lim-siden. Deretter klistret jeg den fast i den ene enden og, mens jeg hele tiden holdt den andre siden "uklistret", førte jeg "tannbørsten" over mot den uklistrede siden. Tåkete forklart, men det får så være. Resultatet ble i alle fall en lokal "bat cave" for å si det mildt:
    -img_3111-jpg

Jeg regner refleksjons-problemet for løst.

---

Full av pågangsmot og overskudd () tenkte jeg å ta noen målinger av de lydisolerende egenskapene til dør-slusen mot gangen og svidde av en plate med 50, 80, 120, 200, 500 & 1000 Hz sinustoner. Ja, 50 Hz er for mellomtone og regne, men når du ser avspilingsutstyret under, så skjønner du at 14 Hz ikke var så veldig aktuelt...:

-img_3119-jpg

Men etter å ha prøvd å spille noen spor var min eneste tanke "Who am I kidding?". Det viste seg raskt at 50Hz heller ikke var så veldig aktuelt. Det var først på spor 4 (200Hz) at denne driten klare å reprodusere noe som lignet en sinustone med et visst snev av volum, så testen ble meningsløs. Hvis slusa demper 50dB+ må jeg opp i relativt høye volumer for å klare å måle noe fornuftig med radioshack'en.

Det funka ikke så veldig bra med den lille rotta på bildet over...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jepp, jepp! Nå er det like før jeg kan melde at jeg aldri mer skal plage dere med mørkelegging av sluser...
    Noooooooooo!

-img_3118-jpg
    Tannpirker og tannbørste i ett? Snakker vi patent her eller?

Så jeg skjønner egentlig ikke at jeg tok sjansen i det hele tatt, men var nok litt for trøtt til å tenkte på konsekvensene... Tåkete forklart, men det får så være.
    Kanskje like så greit....8-)

Men etter å ha prøvd å spille noen spor var min eneste tanke "Who am I kidding?"
    Hvis dette skjedde samme kvelden som du monterte borrelåsen, så forklarer jo dette en hel del....

Skål, Rune! Dette ser uansett kanonbra ut. Jeg synes borrelåsløsningen så veldig bra ut. Akkurat som jeg hadde tenkt faktisk....

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultatet ble i alle fall en lokal "bat cave" for å si det mildt:
    -img_3111-jpg

Jeg regner refleksjons-problemet for løst.
    Imponerende sans for detaljer, rett og slett imponerende

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    -img_3118-jpg
    Tannpirker og tannbørste i ett? Snakker vi patent her eller?
    Rart du skulle nevne det! Jeg har faktisk allerede blitt kontaktet av en kjent idrettsutøver som vil investere i denne oppfinnelsen:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha!! Enda et bevis på at bilder lyver....Trodde ikke du lagde tannpirker av
    2"x4"!?! :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier bare det, du må være Handy (hunk) Man. Alle de lure små triksene du kommer på

Men jeg har ett spørsmål også, kor fant du de sinus tonene? Kunne tenkt meg å brent de ut selv og teste ut noe her.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Jeg sier bare det, du må være Handy (hunk) Man. Alle de lure små triksene du kommer på
    Handy vet jeg ikke, men hulk - ja, helt klart

Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Men jeg har ett spørsmål også, kor fant du de sinus tonene? Kunne tenkt meg å brent de ut selv og teste ut noe her.

Jeg kom over et utrolig kjekt DOS-basert program som du kan generere hva du vil av sinus-wav's med. Jeg har lagt det opp på serveren min, så kan du jo teste det selv:

http://www.sub20hz.com/ht/data/sweep.exe

Det er egentlig selvforklarende, men typisk for å lage en 10 sekunder lang wav med en 30Hz sinustone så skriver du:

sweep -b 30 -e 30 -d 10 -o 30.wav

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for link. Da skal jeg sitte og leke meg litt:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hopper noen sider tilbake da jeg nylig kom over en annen kar som hadde sofa på rad 2 i hjemmekinoen med hevemekanisme.
    Til hjelp og/eller inspirasjon:
    Hjemmekino: hevbar sofa til rad 2!
    Mvh Eivil

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivil
    Hopper noen sider tilbake da jeg nylig kom over en annen kar som hadde sofa på rad 2 i hjemmekinoen med hevemekanisme.
    Til hjelp og/eller inspirasjon:
    Hjemmekino: hevbar sofa til rad 2!
    Mvh Eivil
    Hey hey! Tusen takk for linken. Stor inspirasjon!

Men det morsomste med tråden du linket til er noen poster nedover, når en annen stakkar tydeligvis har sittet sammen med samboeren og blitt oppglødd over denne hevesofa-ideen og samtalen dem imellom ble som følger:

Jeg: "Se her! Konge! Slik skal vi ha!"
    Samboer: "Nei."

Ingen krangling. Ingen motargumenter. Bare "Nei" og ikke minst "."

Artig at det ikke bare er jeg som møter veggen...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!

Tror det han møtte var verre enn en vegg
    Skal liksom ikke mange ordene til før man kan se hele seansen foran seg!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det minner litt om verdens korteste korrenspondanse (brev).

Det var Victor Hugo (i 1862) som lurte på hvordan salget av hans siste bok "Les miserables" gikk. Han sendte derfor følgende brev til sin forlegger;

"?"¨

Salget av boka gikk strålende, så forleggeren sendte følgende svar;

"!"

Min tolkning av dette "less is more" 8)

Side 237 av 587 FørsteFørste ... 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 233 234 235 236 237 238 239 240 241 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 357 367 377 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •