RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 236

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 236 av 587 FørsteFørste ... 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 232 233 234 235 236 237 238 239 240 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 ... SisteSiste
Viser resultater 4,701 til 4,720 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Du er klar over at all den jobben du gjør nå er for å dempe lys som du kun ser på dagtid om du legger hodet helt inntil blendingsgardinen?
    Du glemte å nevne at dette gjelder et rom som ikke engang skal bli malt mørkt... ;-)

Men for å være litt seriøs. Det er vel på dagtid man skal bruke disse gardinene så det er vel greit å teste dem da? Og litt av bekymringen er pga at jeg får en litt uheldig vinkel i forhold til sola og sitteplasser. På ettermiddagen er sola faktisk i omtrent den dummest mulige vinkelen i forhold til der jeg sitter, slik at det slett ikke er umulig å få et glimt av sol i bakkant av slusen.

Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Ikke for å kritisere, men her ville jeg gått for en litt mindere komplisert fremgangsmåte. Jeg hadde droppet lista og gjort kartongremsen breiere slik at den dekker hele sidekanten (helt opp til børsten). Ved skruehullene ville jeg gjort et større hull i kartongen slik at det ikke ble noe knot å få skruene på plass. Kartongen hadde blitt festet med en liten dærsj lim mellom kartong og sidevegg i topp og bunn av slusa.
    Å lime fast kartongen (hele veien) uten å søle til med lim på børstene og få holdt den fast mens limet tørker - det er komplisert det :-). For jeg tror det dessverre ikke holder å lime den fast i topp og bunn. Den bølget seg litt allerede mens jeg holdt på, og i vinduskarmer blir det alltid litt fukt og da har du det i alle fall gående. Jeg gjorde noen forsøk på å lime fast kartongen og det var relativt mislykket. Problemet er at børstene er i veien, både for påføring av lim og for evt å holde kartongen på plass.

Det er imidlertid mulig at det ville ha gått bedre med en mye tykkere kartong.

Når det gjelder skruene, så ser jeg ikke helt problemet. Jeg har jo boret hull i lista som matcher med hullene i slusa.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke litt bølging er et stort problem hvis kartongen går helt opp mot børstene. Prblemet med bølging og at duken skal hekte seg er jo bare et problem når kanten på pappen og kanten på gardinen er i samme området. Når pappen rekker nesten fram til børsten vil pappen og gardiene overlappe og litt bølgingen vil ikke være til noe større hinder en børstene er.

Klin med lim ser jeg heller ikke. Man har selvsagt ikke noe lim på pappen før den er tred på plass. Da dytter man sidekanten litt og legger en dæsj med lim på aluen og klemmer pappen fast. Gjentar dette på alle 4 punktene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    Eller hva med å bruke to remser av, "den myke" delen av en borrelås med beggesideteip, en på hver side av slusen. Hensikten er at hvis duken, mot formodning, skal komme borti så gjør det ingenting. Det er enkelt å montere, og vil gjøre det så å si klin umulig for lys å slippe gjennom...Billig er det også.

Du kan se her for eksempel

Jeg ser fortsatt ingen problemer med borrelås ideen min.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, den er god som gull den. Ideelt sett burde den ha hatt samme bredde som dybden av slusa (4-5 cm).

Edit: Kunne jo ha brukt noe så enkelt som Biltemas svarte vevtape også, for den saks skyld, skjønt riktig så effektiv som borrelås er den jo ikke...

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser fortsatt ingen problemer med borrelås ideen min.
    aha! da må jeg bare inrømme at jeg missforsto hva du mente i den oprinnelige posten der du skrev en på hver side av duken. Kort-tenkt av meg, men jeg trodde du mente å feste den myke delen av borrelåsen på selve blendegardinen. Noe som vil skape kludder i opprullinga. Men festet i slusen så er jo dette en svært god idé. Man får jo kjøpt borrelås i forskjellig bredder også, eller man kan jo legge to striper ved siden av hverandre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Det er en veldig god løsning med den myke siden av en borrelås-tape.

Men spesielt billig blir det nok ikke. Det blir vel 800,- tilsammen hvis man skal bruke 2 striper på hver side.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men spesielt billig blir det nok ikke. Det blir vel 800,- tilsammen hvis man skal bruke 2 striper på hver side.

Vet ikke hvordan du har tenkt å brukde det i så fall, men borrelåsen jeg linket til er på 2,5 meter. I mitt hode ville det holdt til en sluse. Da tar jeg høyde for at vinduet er ca 1m i høyde.

Og 4 sluser ganger 98,-/pr borrelåsrull = røffli 400,-

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan du har tenkt å brukde det i så fall, men borrelåsen jeg linket til er på 2,5 meter. I mitt hode ville det holdt til en sluse. Da tar jeg høyde for at vinduet er ca 1m i høyde.

Og 4 sluser ganger 98,-/pr borrelåsrull = røffli 400,-
    Et vindu er ca 120 cm høyt. Siden borrelås-tapen er såpass smal må jeg ha dobbel bredde for å dekke slusedybden. Da går det med en pakke for den ene siden av en sluse, dvs 2 pakker per side av hvert vindu. Det blir 4 pakker per vindu, som igjen blir 8 pakker for to vinduer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt møblering igjen...

Spoonfeedme har gått til innkjøp av en slik:
    -vuelta-01-jpg

Jeg hadde såvidt sneiet innom tanken om å bruke noe slikt selv, men fant ut at den var alt for bred (246 cm). Det viser seg imidlertid at den kan fåes uten de midterste armlenene og da blir bredden straks mer små-kino-vennlig (212 cm). Jeg fant ikke et bilde av en slik konfigurasjon på nettet, men et et amatørmessig (og ikke minst, raskt) Photoshop-forsøk blir omtrent slik:
    -vuelta-02-jpg

Selvsagt skrekkelig at sweetspot ikke har koppeholder, men da blir det kanskje litt mindre krangling om akkurat den plassen...

Her er sofaen tegnet inn i mål-tegningen min:
    -blering-gif

Denne løsningen blir antageligvis sablet ned, men hvis ikke ser jeg for meg senkbare hjul og rotering... Jeg mener å ha sett noen foreslå noe lignende i denne tråden, men husker ikke hvor...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I see....har du målt dybden i slusa?

Biltema har noen....ser litt billigere ut

En annen kanskje?

Gripband

Eller kanskje noe så enkelt som teip?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I see....har du målt dybden i slusa?

Biltema har noen....ser litt billigere ut
    Ja, de Biltema-sakene kommer etter alle solemerker på under halv pris!

Hele slusen er 63 mm dyp i ytterkant. Har ikke gjort nøyaktige målinger, men den er vel drøye 4 cm innvendig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de Biltema-sakene kommer etter alle solemerker på under halv pris!

Hele slusen er 63 mm dyp i ytterkant. Har ikke gjort nøyaktige målinger, men den er vel drøye 4 cm innvendig.
    Har brukt Biltema-borrelås i hele kinoen min, jeg. :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har brukt Biltema-borrelås i hele kinoen min, jeg. :-)
    Og det sitter fortsatt?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det sitter fortsatt?
    Åjada. Men det skal understrekes at siden dette er festet til tekstildekte og ubehandlede treflater, så er alle borrelåser stiftet fast til underlaget. Så om limet sitter kan jeg ikke gå god for.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da blir jo spørsmålet om det sitter litt meningsløst. Selve borrelås-funksjonaliteten skal jeg jo ikke bruke...

Men jeg regner med at det går bra. Får se om jeg stikker innom Biltema i kveld.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at jeg festet min borrelås (til Scenemolton) på frontvegg med en stripe sort Sicaflex + stifter og den SITTER. Da kjøpte jeg ikke Biltema, men Clas Ohlson varianten - den er uten dobbeltsidig tape.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Kan nevne at jeg festet min borrelås (til Scenemolton) på frontvegg med en stripe sort Sicaflex + stifter og den SITTER. Da kjøpte jeg ikke Biltema, men Clas Ohlson varianten - den er uten dobbeltsidig tape.
    Tviler ikke på at den sitter med Sikaflex i alle fall ;-)

Men det blir nok litt vanskelig å få til for meg. Kunne jo prøvd å smøre tynt på, men tror det kan bli litt klin...

---

Har forresten byttet avatarbilde i tilfelle noen har begynt å lure. Føler at dette speiler min "state of mind" bedre enn det forrige. Det begynner å bli noen år siden jeg rulet på wakeboard...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken

Clas Ohlson har borrelås, med og uten beggesidetape, i tillegg til de som kan sys på...FYI

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den avataren er en innertier!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson varianten med tape sitter altfor godt!
    Jeg benytet den til kriseløsning og festet mine Epos ELS3 til stativene under en barnebursdag hvor det gikk litt hardt for seg. Og jeg får ikke høyttalerne av stativene igjen! Ikke slipper limet, og ikke slipper borrelåsen. :evil:
    Jeg la to striper med boorelås, en foran og en bak, i hele bredden på stativet og trykket høyttaleren godt nedpå.

Har gitt opp håpet om å få av disse igjen uten synlige skader på høyttalerne.

Bare et tips til de som trenger en solid borrelås.

Side 236 av 587 FørsteFørste ... 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 232 233 234 235 236 237 238 239 240 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •